No_No schreef:Wat een schitterend paard ts!
Hoe is het zadel aangemeten?
Bloot op de rug of met een dekje er onder?
Dankje! Het is bloot op de rug gemeten ☺️
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cer schreef:Dat ben ik met je eens, ik zeg ook niet dat het nooit voorkomt, maar ik zeg wel dat ik verbaasd was over de reacties die 'lijken' aan te geven dat een bokkend paard vrij normaal is.
Dat sluit trouwens ook aan bij mijn ervaringen in de echte wereld, dat mensen een excuus hebben voor een bokkend paard ... maar goed,dit geheel terzijde.
TS geeft aan weinig vertrouwen te hebben (wat ik me goed kan voorstellen) en wat ze hieraan moet doen. Als het paard bij de trainer braaf is, is het dan geen idee om daar een paar keer te rijden en met haar te overleggen? Het kan inderdaad gewoon een eenmalige actie zijn geweest hoordus er valt nog weinig over te zeggen...
Cer schreef:Ik zit eigenlijk een beetje verbaast te lezen dat het blijkbaar gewoon wordt gevonden dat paarden bokken onder het zadelmet allerlei excuses erbij (jong, onbalans, kan gebeuren, fit, jolig etc)..
Als ik het plaatje bekijk van ruiter en paard is het een krachtig paard wat aan de maat is en een 'normaal' postuur ruiter... daar zou het paard niet op moeten bokken.
Ik vraag me wel af hoe snel in de scholing van een engels rijpaard zo'n dier 'aan het bit' moet lopen, en 'gesloten' moet aangalopperen...
Ik zou zeggen leg het dier eerst uit dat bokkesprongen niet getolereerd worden zodra er tuig op ligt (en dus al helemaal niet met een ruiter erop, ik ben echt nog steeds in shock maar het verklaard wel waarom in mijn ogen veel paarden 'jolige bokkesprongen' maken onder het zadel en men dat 'best braaf vind') en rij eerst op ontspanning...
maar goed, ik heb geen verstand van dressuur hoor...

Jkoninx19 schreef:No_No schreef:Wat een schitterend paard ts!
Hoe is het zadel aangemeten?
Bloot op de rug of met een dekje er onder?
Dankje! Het is bloot op de rug gemeten ☺️
.. senna21 schreef:Tja, bokken is ook paardentaal. Het kan vanalles zijn, joligheid, protest omdat iets moeilijk is of niet fijn voelt.
Soms zit het ook wel in het karakter om 'feedback' te geven. Bepaald bloedlijnen staan er bekend om.
Fijn dat je instructeur hem doorrijdt, maar ik zou het nog belangrijker vinden om begeleiding te krijgen zodat er tussen jou en het paard weer vertrouwen groeit. Lukt dat? Niet iedere instructeur kan dat.
Elisa2 schreef:Jonge "bloed" paarden willen nog weleens wat uitproberen, heel normaal dat ze een keer bokken. En de enige oplossing is been eraan, hoofd omhoog en voorwaarts rijden. Als je al bang word als je jonge paard een keertje bokt dan ben je imo niet geschikt om een jong paard door te rijden. Dan zou ik hem lekker een half jaar bij de instructrice laten staan om rustig doorgereden te worden.
Lauraa90 schreef:Ik snap ook niet helemaal hoe het in de theorie moet werken dat een paard niet mag bokken onder het zadel? Ik bedoel ik snap wel dat het niet mag, maar als een paard het nooit heeft gedaan, hoe moet hij dan weten dat het niet mag? Is het echt zo vreemd dat een jong paard eens bokt onder het zadel? Want dan heb ik een heleboel vreemde dingen gezien in het leven..
Die van mij (al 7) bokt ook weleens en dat is inderdaad communicatie. Wanneer bokt zij? Als ik teveel hulp geef, als ik iets gespannen zit of als ik niet op mijn kont doorzit maar toch stiekem iets in mijn beugels sta. Ik heb daar toch echt mijn instructeur bij nodig die mij er even aan herinnert dat ik onduidelijk ben naar mijn paard. En als hij er niet is? Dan geeft mijn paard het dus aan. Even een reminder dat ik moet ontspannen en echt zitten.
Ayasha schreef:Aan galopperen is over het algemeen de ideale moment om te gaan bokken voor een puber-paard. Zo uit het niets is dat dan feitelijk niet. Ze zetten dan toch al af dus ze zijn soort van halfweg (in draf bokken is een stuk moeilijker.) en je geeft ze in de aansprong eigenlijk een beetje "opening" er voor.
Is het bij die ene keer gebleven?
Dan zou ik me er eigenlijk ook niet zo druk om maken.. Zeker niet als alles verder in orde is.

Jkoninx19 schreef:Elisa2 schreef:Jonge "bloed" paarden willen nog weleens wat uitproberen, heel normaal dat ze een keer bokken. En de enige oplossing is been eraan, hoofd omhoog en voorwaarts rijden. Als je al bang word als je jonge paard een keertje bokt dan ben je imo niet geschikt om een jong paard door te rijden. Dan zou ik hem lekker een half jaar bij de instructrice laten staan om rustig doorgereden te worden.
Gho bang zou ik niet zeggen, eerder onzeker, maar dat ligt gewoon ook in mijn karakter. Het is ook de eerste x dat ik een jong paard heb. Ik rij internationaal dressuur bij de young riders, ik heb dus wel ervaring, maar niet met zo een soort dingen. Daarom dat ik het eens handig vond om even iemand anders zijn mening te vragen. Hij blijft nog lekker een tijdje bij mijn trainster op stal idd, is ook beter voor mijn vertrouwen

jensvl schreef:Een paard bokt uit verschillende redenen.
Gezien het paard jong is en lichamelijk gecheckt denk ik ook in eerste instantie aan onbalans.
Bokken is inderdaad ook vaak communicatie. De communicatie missen die voor de bok komt is een fout. Het bokken zomaar afstraffen en daarmee zelfs die communicatie negeren is echter een veel grotere fout.
Neem de oorzaak van het bokken weg. Is het onbalans? Leer beter zitten.
Is het een vorm van communicatie? Leer communiceren zodat je het paard begrijpt ver voor het paard bokt om iets duidelijk te maken.
Probeer niet het bokken weg te nemen, maar probeer de oorzaak weg te nemen. Paarden bokken niet zonder reden.

josien_m_ schreef:In mijn ogen gaat het er niet om dat een paard niet "mag" bokken" maar dat het zover niet komt.
Citaat:Als ik ze blijkbaar toch heb overvallen met iets en ze gaan bokken, dan haal ik ze bij me en "vraag" wat er is of verander iets. Ik vraag ze voorzichtig te zijn, zeker met mij op hun rug
eensCitaat:En ik laat ze dus nooit doorbokken, ook niet aan de longe want dan leer je ze dat namelijk.

josien_m_ schreef:In mijn ogen gaat het er niet om dat een paard niet "mag" bokken" maar dat het zover niet komt. Nou heb ik geen bloedpaarden maar pony's en ook bij het beleren bokken ze nauwelijks. Als ik ze blijkbaar toch heb overvallen met iets en ze gaan bokken, dan haal ik ze bij me en "vraag" wat er is of verander iets. Ik vraag ze voorzichtig te zijn, zeker met mij op hun rug en maak ik bokken niet of nauwelijks mee. Ik zie gaan bokken wel als communicatie maar heb toch liever dat ze me op een andere manier vertellen wat er is...En ik laat ze dus nooit doorbokken, ook niet aan de longe want dan leer je ze dat namelijk.
Er zijn uitzonderingen! Een "vergissing" van mijn 20 jarige op een buitenrit bij het aangalopperen, 1-malig moet ik om lachen en neem het niet serieus. Was dus echt 1-malig.

jensvl schreef:Als jij met een rugzak met rennen en die rugzak komt plots in onbalans, wat doe je dan? Juist, je geeft er een gooi aan tijdens een halve sprong. Bij paarden is dat dus bokken uit onbalans in een poging het gewicht terug in balans te krijgen.
Bokken is inderdaad ongewenste communicatie. Vanuit communicatie komt dat dan ook niet voort als je de standaard communicatie begrijpt.
Bokken om te testen heb ik dus gemerkt dat dat niet gebeurt. De schuld op het paard steken is natuurlijk makkelijk, maar ik ben daar persoonlijk op tegen.
Nogmaals, er is altijd een reden dat een paard bokt. Misschien ga je te snel, wil je te veel ineens. Er zijn zoveel oorzaken waardoor het paard kan gaan bokken. En dat jij die niet ziet wil niet zeggen dat het niet zo is. Het paard probeert niet gewoon dwars te zijn of uit te proberen. Het is natuurlijk makkelijker om dat te denken. Dan heb je een reden om het gewoon te straffen zonder nadenken. Dus degenen die dat verkiezen, zijn daar volledig vrij in. Ik verkies daarentegen de oorzaak aan te pakken.
aangezien er meer mensen dezelfde dingen zeggen, zowel de ene kant op als de andere kant op.
Cer schreef:josien_m_ schreef:Als ik ze blijkbaar toch heb overvallen met iets en ze gaan bokken, dan haal ik ze bij me en "vraag" wat er is of verander iets. Ik vraag ze voorzichtig te zijn, zeker met mij op hun rug

josien_m_ schreef:Gelukkig zijn er meer lezers! Misschien kan een ander er wel wat mee of gaan ze stilstaan bij wat of hoe ze hun paard iets vragen te doen.
Cer schreef:Als je paard communiceert dmv bokken, gaat er imo (dus naar MIJN mening) iets niet goed. Als je teveel been geeft, kan ie ook reageren door heel erg te versnellen... overigens, een paard wat bokt als je in je beugels staat? Really??
!