Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Priscilla_90 schreef:Een goede wegligging en de duur van de trailer ( hoelang die mee gaat)
Ben daarom voor een ifor william gegaan ivm de vooruitloop, hoelang zo trailer meegaat en de onderhoud.
Vind het ook belangrijk dat de trailer van binnen voldoende licht is en niet heel donker en klein oogt (Cheval liberte)
Mijn paard van 180cm moet er ook met gemak in passen.
Liefst ook een voor raam erin en een zadelkamer.

dems75 schreef:wow, poepsjiek Libara! Maar niet door de gemiddelde trekauto te trekken denk ik?
Libera schreef:dems75 schreef:wow, poepsjiek Libara! Maar niet door de gemiddelde trekauto te trekken denk ik?
Wij trekken 'm met een Ford F350, maar dat is hier een redelijk standaard truck. Door de gooseneck moet er sowieso een pick-up voor, maar een GMC of Chevy2500 zou ook kunnen, en die rijden in NL ook wel rond
dems75 schreef:Het Aid-system van Fautras ben ik ook nog voor aan het sparen. Ideaal als je in je eentje 1 of 2 paarden moet laden. Je kunt dan heel makkelijk met 1 handbeweging de "stang" achter de billen doen bij je paard terwijl je voor bij zijn hoofd staat.:
[ Video ]
(zit denk ik wel patent op)

dems75 schreef:Het Aid-system van Fautras ben ik ook nog voor aan het sparen. Ideaal als je in je eentje 1 of 2 paarden moet laden. Je kunt dan heel makkelijk met 1 handbeweging de "stang" achter de billen doen bij je paard terwijl je voor bij zijn hoofd staat.:
[ Video ]
Roodvos schreef:dems75 schreef:Het Aid-system van Fautras ben ik ook nog voor aan het sparen. Ideaal als je in je eentje 1 of 2 paarden moet laden. Je kunt dan heel makkelijk met 1 handbeweging de "stang" achter de billen doen bij je paard terwijl je voor bij zijn hoofd staat.:
[ Video ]
Sirius heeft zoiets in zijn lijst met opties staan.
geen idee of de sirius dat heeft...sorry! sakvis schreef:Als ik dan helemaal verder droom; een eenvoudig te verstellen koppeling. We hebben twee trekauto's. Bij de eerste auto hangt de trailer mooi recht achter de auto. De 2e wagen heeft een lager hangende trekhaak en daarbij helt de trailer heel minimaal naar voren. Trekhaak omhoog bij auto 2 is geen optie.
oomens schreef:sakvis schreef:Als ik dan helemaal verder droom; een eenvoudig te verstellen koppeling. We hebben twee trekauto's. Bij de eerste auto hangt de trailer mooi recht achter de auto. De 2e wagen heeft een lager hangende trekhaak en daarbij helt de trailer heel minimaal naar voren. Trekhaak omhoog bij auto 2 is geen optie.
Goed punt! Heb je ook al eens gecheckt wat het verschil in (daadwerkelijke) kogeldruk is?
Je kunt in theorie nog zo'n geweldige wegligging hebben, maar als je trekhaak te hoog of te laag zit dan blijft daar weinig van over.
De voor- of achteras van de trailer zullen bijna alle gewicht dragen en de banden slijten dus ongelijkmatig, waarbij de dragende banden tijdens rijden en remmen beduidend warmer worden (ik durf te beweren dat klapbanden bij veel trailers niet alleen maar zijn terug te voeren op gebrekkig onderhoud).
Voor het rijgedrag van de auto maakt het ook nogal uit als de trekhaak te hoog is en een halve trailer draagt (andere helft steunt op de achteras van de trailer en de trailervoorwielen hangen daar een beetje voor jan l*l tussen), waarbij de sturende(!) voorwielen van de auto flink minder druk hebben.
Omgekeerd, met een veel te lage trekhaak, hangt een deel van het autogewicht samen met dat van de trailer op de (zwaar overbelaste) vooras van de trailer, terwijl de trailer de (aangedreven) achterwielen van je auto als het ware omhoog trekt. Voordeel van de laatste situatie is wel dat er bij een veel te lage trekhaak bijna niet aan te koppelen is.