Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:42

In mijn ideale trailer zou ik graag een achterstang willen die ook halverwege de trailer geplaatst kan worden. Ik heb een shetlander die ik ook graag 'klem' wil zetten tussen de verlaagde voorstang en een verkorte achterstang.

Als ik dan helemaal verder droom; een eenvoudig te verstellen koppeling. We hebben twee trekauto's. Bij de eerste auto hangt de trailer mooi recht achter de auto. De 2e wagen heeft een lager hangende trekhaak en daarbij helt de trailer heel minimaal naar voren. Trekhaak omhoog bij auto 2 is geen optie.

Verder zou ik geen trailer bouwen met een zwart of donkerkleurig dak. Er zijn nog genoeg onwetende eigenaren die een dergelijke trailer kopen en niet doorhebben dat het zomers enorm snel opwarmt.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:43

@Daapph: Maar niet bepaald geschikt voor de gemiddelde auto vrees ik. Wel een mooi ding!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:46

Priscilla_90 schreef:
Een goede wegligging en de duur van de trailer ( hoelang die mee gaat)

Ben daarom voor een ifor william gegaan ivm de vooruitloop, hoelang zo trailer meegaat en de onderhoud.

Vind het ook belangrijk dat de trailer van binnen voldoende licht is en niet heel donker en klein oogt (Cheval liberte)
Mijn paard van 180cm moet er ook met gemak in passen.
Liefst ook een voor raam erin en een zadelkamer.

Hier een cheval liberte met 2 paarden van ruum 175 en de passen er samen prima in hoor!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 00:52

Shalimar schreef:
@Daapph: Maar niet bepaald geschikt voor de gemiddelde auto vrees ik. Wel een mooi ding!

Wij trekken hem met een Toyota landcruiser gaat prima!

Ineke2

Re: Waar moet een goede paardentrailer aan voldoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 01:44

Ook ik zou het liefst een trailer hebben zonder laadklep ( dus een verhoogde instap met " gewone" deuren om te sluiten.)
Een zo licht mogelijke 1,5 paards met polyester / aluminium bodem en wanden met goede trapbescherming.
Een antislip vloer die ook met nattigheid of ingetrapte mest niet glad word en na gebruik goed schoon te maken / houden is.
Een verstelbare voor en achterstang.
2 ogen voor het hooinet zodat dat geen boxbal is onderweg.
En aan iedere kant van de trailer een goed stevig oog om het paard veilig aan te kunnen vast zetten buiten de trailer.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 02:36

Mijn trailer is bijna perfect....

Enige wat ik eraan zou veranderen is geen laadklep maar openslaande deuren aan de achterkant. En het zou fijn zijn als ik mijn tussenschot achterstevoren kon zetten zodat mijn paarden achteruit kunnen reizen.

Dingen waar ik mijn trailer door uitgekozen heb:
- Indeling is gemakkelijk te veranderen van 2paards achter en slant voorin, tot 2 grote boxen, en kan zelfs voorin als opzadelplaats gebruiken bij slecht weer.
- ramen met tralies die helemaal open kunnen, of alleen het glas en de tralies blijven dan dicht.
- LED licht over de hele lengte aan de binnenkant van de trailer, en mooie felle lampen boven de laadkleppen zodat ke heel makkelijk in het donker kunt laden.
- grote zadelkamer met deur naar buiten maar ook een deur naar het paarden gedeelte ( heel handig als paard in de voorste box opgezadeld word).
- 'stallion gates' om te zorgen dat paarden nooit bij elkaar kunnen komen, maar ze kunnen naar beide kanten toe open als je paard niet achteruit de trailer uit wil kun je gewoon via de voorkant uitladen.

Heb geen hele goede foto's maar hier een idee:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:15

wow, poepsjiek Libara! Maar niet door de gemiddelde trekauto te trekken denk ik?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:23

Het Aid-system van Fautras ben ik ook nog voor aan het sparen. Ideaal als je in je eentje 1 of 2 paarden moet laden. Je kunt dan heel makkelijk met 1 handbeweging de "stang" achter de billen doen bij je paard terwijl je voor bij zijn hoofd staat.:

(zit denk ik wel patent op ;) )

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 07:35

Hier de Sirius! Tot nu toe de fijnste trailer die ik heb gehad! Mooie vd Sirius is dat er geladen kan worden via de laadklep maar dat ie ook te gebruiken is via een gewone instap. De achterklep kun je horizontaal en verticaal openen! Dit heeft belasting technische ook nog een voordeel ( op kenteken te zetten als aanhanger)!
De trailer is vol aluminium makkelijk als er eens delen vervangen moeten worden! Nooit geen hout meer, rot weg waar je bijstaat en zeker als de trailer buiten moet staan ziet het hout er gauw grauw uit!aluminium is ook nog eens beresterk en blijft mooi om te zien!
Wat ik nog zou willen zien: bijvoorbeeld is een Sirius model met vooruitstap en wat ik echt een verbetering zou vinden is ipv een raampje een klep op die plaats die je open kunt zetten.. Zodat je paard vrij naar buiten kan kijken ( volgens mij heeft ifor Williams dat).

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:43

dems75 schreef:
wow, poepsjiek Libara! Maar niet door de gemiddelde trekauto te trekken denk ik?

Wij trekken 'm met een Ford F350, maar dat is hier een redelijk standaard truck. Door de gooseneck moet er sowieso een pick-up voor, maar een GMC of Chevy2500 zou ook kunnen, en die rijden in NL ook wel rond :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 08:55

Libera schreef:
dems75 schreef:

Wij trekken 'm met een Ford F350, maar dat is hier een redelijk standaard truck. Door de gooseneck moet er sowieso een pick-up voor, maar een GMC of Chevy2500 zou ook kunnen, en die rijden in NL ook wel rond :)

Maar die auto's zijn, met name door de belastingregels, in NL voor de gemiddelde particulier niet te betalen. Daarnaast zijn de regels voor dergelijke combi's ook aangepast waardoor het op NL kenteken zetten van zo'n set al een investering op zich is.
Dat maakt uiteindelijk dat een goed uitgezochte vrachtauto goedkoper en eenvoudiger is dan zo'n Amerikaanse set.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:30

Erg mooi, maar inderdaad niet helemaal passend denk ik voor Nederland. En een Toyota Land Cruiser is ook niet direct voor Jan en Alleman weggelegd... Bij een ideale paardentrailer denk ik inderdaad aan een lichte trailer die door een gemiddelde auto met een trekkracht van ongeveer 1500 kg getrokken kan worden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:27

dems75 schreef:
Het Aid-system van Fautras ben ik ook nog voor aan het sparen. Ideaal als je in je eentje 1 of 2 paarden moet laden. Je kunt dan heel makkelijk met 1 handbeweging de "stang" achter de billen doen bij je paard terwijl je voor bij zijn hoofd staat.:

[ Video ]

Wow dat is super zeg! Maar maken deze trailers onderweg niet veel herrie ( voor het paard)?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:39

Nee helemaal niet veel herrie. Zijn lekker stil. Je kunt de trailer ook helemaal afsluiten, of ervoor kiezen de halve deurtjes achter open te schuiven. Net wat je wilt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:26

Ik bedacht me nog wat voor de zichtbaarheid: 3e remlicht, achter bovenop. Ik heb ook extra reflectiestrepen op de klep.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 14:19

Het nadeel aan deze vraag is, dat iedereen iets anders wilt.

Ik wil vooral een lichte maar veilige trailer voor 1 paard (of 1,5). Belangrijk is een goede stevige bodem die tegen urine, mest en regen kan, en niet na 3 jaar al aan vervanging toe is. Bijvoorkeur een totaalgewicht van 1500kg (inclusief paard en spullen), dus leggewicht van ongeveer 700kg is mooi. (maar nog steeds stevig en veilig).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 15:24

Het meeste is al gezegd maar ik zou ook graag zien dat de sluitingen op de klep niet uitsteken. Sommige merken hebben een half uitstekende sluiting om de klep tegen te houden dat hij niet naar binnen 'valt' bij sluiten. Aan de halve maantjes kunnen paarden zich lelijk bezeren of hun hoefwand stuk trappen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 23:08

dems75 schreef:

[ Video ]

Sirius heeft zoiets in zijn lijst met opties staan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 06:43

Roodvos schreef:
dems75 schreef:

[ Video ]

Sirius heeft zoiets in zijn lijst met opties staan.

Jammer dat ze dan geen voor uitlader hebben! Vind dat achteruit zo zonder klep best eng..

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 07:21

@Pol1: die zit er wel in hoor. Ik heb zelfs twee vooruitlaaddeuren. Makkelijk als het hengstenschot er bijv. inzit.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 07:41

dems75 schreef:
@Pol1: die zit er wel in hoor. Ik heb zelfs twee vooruitlaaddeuren. Makkelijk als het hengstenschot er bijv. inzit.

Welk type is dat van de sirius?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 08:20

ohhh stom, ik dacht dat je de fautras bedoelde ;) geen idee of de sirius dat heeft...sorry!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:16

sakvis schreef:
Als ik dan helemaal verder droom; een eenvoudig te verstellen koppeling. We hebben twee trekauto's. Bij de eerste auto hangt de trailer mooi recht achter de auto. De 2e wagen heeft een lager hangende trekhaak en daarbij helt de trailer heel minimaal naar voren. Trekhaak omhoog bij auto 2 is geen optie.

Goed punt! Heb je ook al eens gecheckt wat het verschil in (daadwerkelijke) kogeldruk is?

Je kunt in theorie nog zo'n geweldige wegligging hebben, maar als je trekhaak te hoog of te laag zit dan blijft daar weinig van over.
De voor- of achteras van de trailer zullen bijna alle gewicht dragen en de banden slijten dus ongelijkmatig, waarbij de dragende banden tijdens rijden en remmen beduidend warmer worden (ik durf te beweren dat klapbanden bij veel trailers niet alleen maar zijn terug te voeren op gebrekkig onderhoud).
Voor het rijgedrag van de auto maakt het ook nogal uit als de trekhaak te hoog is en een halve trailer draagt (andere helft steunt op de achteras van de trailer en de trailervoorwielen hangen daar een beetje voor jan l*l tussen), waarbij de sturende(!) voorwielen van de auto flink minder druk hebben.
Omgekeerd, met een veel te lage trekhaak, hangt een deel van het autogewicht samen met dat van de trailer op de (zwaar overbelaste) vooras van de trailer, terwijl de trailer de (aangedreven) achterwielen van je auto als het ware omhoog trekt. Voordeel van de laatste situatie is wel dat er bij een veel te lage trekhaak bijna niet aan te koppelen is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 09:42

oomens schreef:
sakvis schreef:

Goed punt! Heb je ook al eens gecheckt wat het verschil in (daadwerkelijke) kogeldruk is?

Je kunt in theorie nog zo'n geweldige wegligging hebben, maar als je trekhaak te hoog of te laag zit dan blijft daar weinig van over.
De voor- of achteras van de trailer zullen bijna alle gewicht dragen en de banden slijten dus ongelijkmatig, waarbij de dragende banden tijdens rijden en remmen beduidend warmer worden (ik durf te beweren dat klapbanden bij veel trailers niet alleen maar zijn terug te voeren op gebrekkig onderhoud).
Voor het rijgedrag van de auto maakt het ook nogal uit als de trekhaak te hoog is en een halve trailer draagt (andere helft steunt op de achteras van de trailer en de trailervoorwielen hangen daar een beetje voor jan l*l tussen), waarbij de sturende(!) voorwielen van de auto flink minder druk hebben.
Omgekeerd, met een veel te lage trekhaak, hangt een deel van het autogewicht samen met dat van de trailer op de (zwaar overbelaste) vooras van de trailer, terwijl de trailer de (aangedreven) achterwielen van je auto als het ware omhoog trekt. Voordeel van de laatste situatie is wel dat er bij een veel te lage trekhaak bijna niet aan te koppelen is.

Nounou, overdrijf je niet een beetje (veel)?

Als ik het neuswiel omhoog draai, ligt de koppeling bijna op de grond, dus dat optillen van de achteras wat je suggereert is regelrechte onzin.
Kwaliteitstrailers hebben 1250 of 1500kg assen eronder, zodat enige onbalans in de asdruk technisch geen probleem wordt en bovendien, door de geringe afstand van de assen zullen de verschillen niet zodanig zijn dat het serieus technische problemen oplevert. Reken het verschil maar eens uit.

Klapbanden zijn 99% gebrek aan onderhoud. Het drukverschil heeft een veel grotere impact op het daadwerkelijke draadvermogen (en belasting) van de band dan een iets voor- of achterover hellende trailer. Bandenspanning is onderhoud.

Mocht de trekhaak echt te laag zitten, dan kun je je ook afvragen of die auto technisch wel ontworpen is om trailers te trekken, danwel dat er (illegale) aanpassingen aan de auto gedaan zijn, die de hoogte beïnvloeden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 10:13

Hier is het grootste probleem vooral het laadvermogen :D
Er zijn maar weinig trailers waar 2 volwassen trekpaarden in kunnen die zo'n 1000 kilo wegen.
En dan nog de ruimte om een beetje te kunnen bewegen en niet dat ze als sardientjes in een blikje gepropt zitten.