Paarden en het corrigeren van ongewenst gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:12

Wat ik echt niet vind kunnen is dat mensen hun paard in de buik trappen. Helaas zie ik dat geregeld,heb zelfs een hoefsmid gekend die daar al mee begon nog voor een paard zelf iets had gedaan. Volgens mij kun je ze zo wel een inwendige bloeding bezorgen.Als er perse gestraft moet worden dan moet het zo zijn dat een paard er niet gewond van kan raken. Bijv.een tik op de billen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:22

Denk dat je vrij hard moet trappen als mens om een paard een inwendige bloeding te bezorgen in de buik... :=
Als je ziet hoe hard ze zichzelf soms al raken als ze naar een vlieg trappen... Zo hard kan ik echt niet trappen. Misschien iemand die kickboksen doet wel maar de gemiddelde ruiter niet gok ik zomaar.
Wat overigens niet maakt dat ik ze onder de buik trap. ALS ze al een trap krijgen (dat komt zelden voor) is het onder de billen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:45

anjali schreef:
Wat ik echt niet vind kunnen is dat mensen hun paard in de buik trappen. Helaas zie ik dat geregeld,heb zelfs een hoefsmid gekend die daar al mee begon nog voor een paard zelf iets had gedaan. Volgens mij kun je ze zo wel een inwendige bloeding bezorgen.Als er perse gestraft moet worden dan moet het zo zijn dat een paard er niet gewond van kan raken. Bijv.een tik op de billen.

Heb je paarden naar elkaar zien trappen? Dat gaat echt wel een stukkie harder dan een mensentrap. Ik ben absoluut geen voorstander van trappen en slaan, maar heb t ook echt wel gedaan. Een keer toen mn paard aan t klooien was met zn voeten optillen bijvoorbeeld, dat had hij ook echt ff nodig. Hij was verkloot door de hoefsmid toen ik er niet bij was. Hij had door wat hij kon doen om dat gevecht te winnen, en daarna was t een hel om zn voeten op te tillen. Heb m een keer een trap verkocht en dat had hij gewoon echt nodig op dat moment.
Als je trapt met je wreef is er niks aan de hand inwendig. Niet trappen met de punt van je voet natuurlijk ;)
Maargoed, zoals ik al zei. In de meeste gevallen lost slaan en trappen niks op.
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 24-12-16 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:51

Als je zo hard trapt dat je een inwendige bloeding zou kunnen veroorzaken met je tenen, dan is de kans reëel dat niet alleen het paard een ticketje voor spoed krijgt. Dan breek je nl gewoon je tenen/voet.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:08

Ik ga helemaal mee met wat Jens hier al schreef.
De meeste paarden kan je binnen enkele uurtjes weer op het goede pad krijgen, en soms idd is het net iets meer werk, maar dan spreken we van een paar weken tot ongeveer één maand.
Dus niet over jaren of nog meer.

jensvl schreef:
moonfish13 schreef:
Ik zie bij mensen die nooit straffen altijd paarden die overal schijt aan hebben.
Die van mij heeft een eigen willetje, en vind geregeld dat hij niet om hoeft of zoiets lijkt onschuldig kleins.
Ja dat vraag ik een keer, dan een keer stem verheffen en daarna zet ik de boel even op stelten met een hoop bombarie, en in erge gevallen een tik met mijn schoen.
Ik vind het voor een menpony gewoon gevaarlijk als ze niet braaf zijn met dat soort eenvoudige dingen op de grond.
Op een of andere manier had mijn pony bij aankoop nul respect voor mensen aan de hand, hij deed gewoon altijd wat hij zelf wilde.
En daarin hield hij behoorlijk vol voor zo'n klein ding, daar heb ik echt heel vaak boos om moeten worden, maar hij was helaas gewoon strontvervelend.
Het liefst sleepte hij mensen mee achter zich aan, weigerde om bijvoorbeeld opzij te gaan en liep standaard op een plek waar hij niet moest zijn.
Omdat ik de verpakking van trainen zo leuk vind met de seven games van parelli aan het werk gegaan en dat hielp erg snel.
In korte tijd is hij echt ontzettend braaf geworden, maar soms is hij gewoon boos.

Van de zomer moest hij hoefschoenen aan bij elke stap buiten zijn stal, omdat hij erg kort stond door schimmel in zijn hoeven, en vers van de ijzers af.
Nou na een tijdje weigerde hij dus zeer hardnekkig om voetjes te geven omdat hij het vele geklooi aan zijn hoeven met behandelen en schoenen zo zat was.
Nou toen kon ik boos worden wat ik wilde, maar meneer vertikte het toch echt om nog langer mee te werken.
Dat is de enige keer geweest dat ik uit een soort nood overgestapt ben op clickeren met een hand brok..
Ik moest op een dag met de behandeling bij elke hoef minimaal 6-8 keer optillen.
Uitkrabben, schoenen aan, schoenen uit, alle hoeven verbinden, later verband er weer afhalen en daarbij moest hij echt elke 3 dagen bijgevijld worden.
Ik kon wel snappen dat hij het zat was, maar het moest gewoon en zou nog wel ff duren ook.
Toen met clickeren aan de slag gegaan en dan ging het veel beter, het eten was een grote motivator toch voor de zoveelste keer -licht schoorvoetend- een voetje te geven.

Wel grappig dan dat het zo goed lukt om paarden die overal het schijt aan hebben, zonder enige vorm van geweld binnen no time terug goed te krijgen. Waarom? Omdat de meeste van die paarden er helemaal niet het schijt aan hebben maar aangeven dat er een probleem is. In de meeste gevallen is dat miscommunicatie. En dat valt meestal (dus niet altijd) op te lossen op een uurtje of 2. Zeker, er zijn ook verwende paarden. Maar veel en veel minder vaak dan dat er miscommunicatie speelt.
Ook verwende paarden kan je terug goed krijgen op een tijdspanne van enkele dagen tot de extremen enkele weken. Bij zo'n paarden is het vaak nodig om tijdelijk het foute vermoeiender te maken dan het juiste bedrag. Maar verwende paarden komt echt veel minder voor dan je denkt.

Wat wij dit gedrag noemen is bovenal informatie die het paard ons geeft een ons dingen verteld. Meestal een specifiek probleem. Maar het punt is dat wij mensen dit vaak afdoen als koppigheid, dominantie of verwendheid. Hierop besluiten de meesten dat dat ogenblikkelijk straf nodig heeft zonder verder na te denken.
Maar onthoud.
Als jij bereid bent tegen je paard te vechten, zal het paard bijna altijd bereid zijn terug te vechten. Het mooie in dit alles is dat zelfs terwijl de strijd tussen mens en paard bezig is, het paard nog altijd probeert duidelijk te maken wat het probleem is. Het spijtige is dat omdat de mens zo druk bezig is met tegen het paard te vechten dat de mens die signalen compleet over het hoofd ziet.

Je kan ook luisteren, uitleggen en een band opbouwen waardoor het paard voor je wil werken omdat je oorzaken wegneemt in plaats van gevolgen te verstoppen. Probeer niet direct een zegel te plakken van dominant of verwend. Dit is in nog geen 10% van de gevallen het probleem. Maar zoek de oorzaak.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:12

jensvl schreef:
Wel grappig dan dat het zo goed lukt om paarden die overal het schijt aan hebben, zonder enige vorm van geweld binnen no time terug goed te krijgen. Waarom? Omdat de meeste van die paarden er helemaal niet het schijt aan hebben maar aangeven dat er een probleem is. In de meeste gevallen is dat miscommunicatie. En dat valt meestal (dus niet altijd) op te lossen op een uurtje of 2. Zeker, er zijn ook verwende paarden. Maar veel en veel minder vaak dan dat er miscommunicatie speelt.
Ook verwende paarden kan je terug goed krijgen op een tijdspanne van enkele dagen tot de extremen enkele weken. Bij zo'n paarden is het vaak nodig om tijdelijk het foute vermoeiender te maken dan het juiste bedrag. Maar verwende paarden komt echt veel minder voor dan je denkt.

Wat wij dit gedrag noemen is bovenal informatie die het paard ons geeft een ons dingen verteld. Meestal een specifiek probleem. Maar het punt is dat wij mensen dit vaak afdoen als koppigheid, dominantie of verwendheid. Hierop besluiten de meesten dat dat ogenblikkelijk straf nodig heeft zonder verder na te denken.
Maar onthoud.
Als jij bereid bent tegen je paard te vechten, zal het paard bijna altijd bereid zijn terug te vechten. Het mooie in dit alles is dat zelfs terwijl de strijd tussen mens en paard bezig is, het paard nog altijd probeert duidelijk te maken wat het probleem is. Het spijtige is dat omdat de mens zo druk bezig is met tegen het paard te vechten dat de mens die signalen compleet over het hoofd ziet.

Je kan ook luisteren, uitleggen en een band opbouwen waardoor het paard voor je wil werken omdat je oorzaken wegneemt in plaats van gevolgen te verstoppen. Probeer niet direct een zegel te plakken van dominant of verwend. Dit is in nog geen 10% van de gevallen het probleem. Maar zoek de oorzaak.

Vaak is het communicatie, maar hier was mijn pony het gedoe met zijn hoefjes gewoon heel erg zat, en begrijpelijk.
En dan snap ik zijn boodschap, maar het moest nou eenmaal om te zorgen dat hij niet op een kliniek of bij de rendac zou eindigen.
De boodschap was simpel: weken, en als je dit in deze mate aan 4!! hoeven weg moet snijden is het gewoon einde verhaal.
Ik heb zeker 6 weken hem 2-3 keer per week met vier hoeven in het verband gehad.
Dan zaten er watten in zijn hoeven met spul, plastic zak erom en dan zijn hoeven in de vetrap zodat alles bleef zitten en er niks op zijn huid kwam.
Met hoefzakken lukte het niet.
Uiteindelijk ben ik echt 2-3 maanden zeer intensief bezig geweest met zijn hoeven, waarbij ik ook zelf heb leren bekappen.
Het was dus ook gewoon veel gedoe.

Wat jij zegt van het foute gedrag vermoeiender maken gebruik ik ook ja.
Overigens weet ik van mijn pony zijn hele geschiedenis, en hij is gewoon erg eigenzinnig doordat hij alles mocht op jonge leeftijd.
Hij mocht vanaf afspenen gewoon zijn eigen ding doen aan de hand, en heeft niet in de opfok gestaan.
Dit weet ik zeker, en dat eigenzinnige is er nooit helemaal uitgegaan.
Hij heeft simpelweg nooit geleerd hoe het hoort, ja dat heeft dus een paar weken gekost inderdaad.
Nu hoeft hij ook geen modelpony te zijn hoor, maar het is een pony die graag de grenzen opzoekt en bij nee deed hij graag ja.
Hij moest op een gegeven moment zijwaards leren lopen met parelli, nou dat kreeg ik echt niet voor elkaar.
Clicker erbij met brokjes, en hij vloog binnen 10 minuten zijwaards de bak door.
Bij hem is het bij sommige dingen gewoon ideaal om lastige en nieuwe dingen met clickeren aan te leren, want vrijheidsdressuur vindt hij fantastisch.
Als je dit correct doet levert dat geen enkel nadeel op, en nu doet hij het zonder clicker en voer ook prima.

Dit jaar nog een stalgenoot gelopen, een 2.5 jarig trekpaard van 900 kilo had een hoefzweer en moest een hoefzak om met soda erin.
Echter kon hij nog niet goed voetjes geven door gebrek aan balans én is hij gewoon ontzettend groot en jong natuurlijk.
Ofwel, gewoon écht potentieel gevaarlijk om een hoefzak om te moeten doen.
Bij hem heb ik een schep biks aan zijn eigenaresse gegeven en zij hield hem vast.
Ik had een lege hoefzak en de clicker, de eigenaresse moest als ik clickte er direct voer in stoppen zodat hij zou snappen dat de click goed gedaan, eten betekende.
Eerst voet 5 cm van de grond, belonen, stoppen op een goed moment.
En dat uitgebouwd, been hoger optillen, langer optillen, hoefzak tegen zijn been, hoefzak om een puntje hoef, en eraf halen.
Tot de zak ineens zat, toen een beetje water, iets meer water en bij de eerste stapjes met de soda in de zak ook begeleidt.
Alleen toen was hij even in de war, zo'n zak met sodawater aan je voet is ook gek.
Maar met de clicker en stem was hij ontzettend dapper.
Dit alles was in een kwartier voor elkaar, en de dag erna kon de eigenaresse zelfs alleen de hoefzak om doen zonder moeite. :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:26

pol1 schreef:
Met een eigen pension heb ik wat meer omgang met paarden dan de gemiddelde. Treffend is het om te zien hoe veel paarden hun eigenaar spiegelen!
Regelmatig ook pijnlijk om te zien hoeveel mensen de plank misslaan wat betreft opvoeding! Het resultaat van die opvoeding of liever gezegd het ontbreken daarvan zorgt soms voor gevaarlijke situaties voor mens en dier! Waar ik me mateloos aan kan storen zijn paarden die zich lostrekken, paarden die veelvuldig schrapen, eigenaren omver lopen, paarden die je voorbij lopen! Natuurlijk heb je met gedrag/ karakter te maken maar ik wijt dit gedrag echt als gebrek aan opvoeding! Ik krijg deze paarden ook in handen en kan en wil dit soort gedrag niet tolereren! Vaak na enkele weken heb ik dit probleem voor mijzelf opgelost. Ik doe dit enkel en alleen met een lange lijn waarmee ik overduidelijk maak waar ik graag wil dat t paard loopt..in een enkel geval is hier een corrigerende tik bij nodig! Nadien is een lichte stemcorrectie vaak al afdoende! Als de regels duidelijk zijn heb ik nooit geen centje pijn meer met deze paarden, geldt overigens niet voor de eigenaren..Een paard kan dus wel degelijk onderscheidt maken met wie hij te maken heeft!
Paarden die schrapen }:) ook zo irritant! Deze zelfde paarden hebben er vaak ook een gewoonte van gemaakt veelvuldig te schrapen..eigenaar staat erbij maar grijpt niet in of pas 5 minuten later %).. Ik loop langs een correctie met stem is vaak afdoende..in zeer brutale gevallen deel ik een tik uit ( zelden tot nooit). Een schop deel ik alleen uit in een uiterste noodgeval ( als ik zelf echt in gevaar kom of als een paard echt de spreekwoordelijke lak aan je heeft)..
Een opgevoed paard krijgt het minste straf in zijn leven! Onderscheid kunnen maken in onzeker of brutaal gedrag is daarbij essentieel!

Je hebt het nu over schrapen, je mag mij vertellen hoe je dit kunt oplossen want ik heb er een. Niets werkt bij hem. Negeren, boos worden, een tik geven, een beste schop, een ruk aan het touw. Hij stopt even en gaat san gewoon weer door. En geloof me dit zijn een paar dingen die ik heb geprobeerd. Voor dec rest is het een schat en luisterd hij perfect alleen dit ene krijg ik er niet uit. Dus geef mij de oplossing maar

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:33

Daar kan ik kort en simpel over zijn:

Je kan zo zacht zijn als dat kan en zo hard als dat het moet, afhankelijk van wat ie doet en het moment waarop iets gebeurd.

Zolang het maar eerlijk is naar het dier toe.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 18:49

Tobbes schreef:
Ik ben zelf niet zo van correcties, maar meer van spelend gewijs samen met paard dingen op te lossen. Wat ik ook doe is goed bij mijn paard aangeven wat ik wel fijn vindt en wat niet, ik merk dat de band en wederzijdse vertrouwen met mijn paarden zo goed is dat dit meer dan voldoende werk.

Gaat paard wel mijn grenzen over dan corrigeer ik hem wel, maar hier in is snelheid en de juiste timing belangrijker dan brute kracht met de verkeerde timing.
Daarnaast respecteer ik dat mijn paard ook zijn grenzen heeft.

Ben blij om jou reactie te lezen! Na 1 pagina heb ik wel genoeg gehad maar gelukkig kwam deze post nog als hekkesluiter!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 19:46

Ragdollcat schreef:
Daar kan ik kort en simpel over zijn:

Je kan zo zacht zijn als dat kan en zo hard als dat het moet, afhankelijk van wat ie doet en het moment waarop iets gebeurd.

Zolang het maar eerlijk is naar het dier toe.

Hard zijn heb ik geprobeerd en het werkt niet, voor de rest luisterd hij goed. Als hij moet stoppen hoef ik maar ho tegen en hij staat stil. Moet hij zijn kont draaien, een vinger tegen zijn kont en hij gaat. Zeg ik back dan gaat hij keurig achterwaarts. Zeg ik kom dan gaat hij netjes voorwaarts. Tik ik zijn benen aan San tilt hij ze netjes op. Iedereen die hem ziet zegt dat hij zo goed is opgevoedcen zo goed luisterd, maar het schrapen krijg ik er niet uit. Wat ik ook doe. Zelfs anderen hebben het geprobeerd en is het niet bij gelukt. Dus dat ene gaat mij de pet de boven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:09

Kamy schreef:
Tobbes schreef:
Ik ben zelf niet zo van correcties, maar meer van spelend gewijs samen met paard dingen op te lossen. Wat ik ook doe is goed bij mijn paard aangeven wat ik wel fijn vindt en wat niet, ik merk dat de band en wederzijdse vertrouwen met mijn paarden zo goed is dat dit meer dan voldoende werk.

Gaat paard wel mijn grenzen over dan corrigeer ik hem wel, maar hier in is snelheid en de juiste timing belangrijker dan brute kracht met de verkeerde timing.
Daarnaast respecteer ik dat mijn paard ook zijn grenzen heeft.

Ben blij om jou reactie te lezen! Na 1 pagina heb ik wel genoeg gehad maar gelukkig kwam deze post nog als hekkesluiter!

Dank je wel :)

Jorex

Re: Paarden en het corrigeren van ongewenst gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:24

@meisje, schrapen pak ik ook niet aan hoor. Ik heb liever dat mijn pony wel gewoon ergens zijn ongeduld mee toont als ik tijdens een ritje weer eens een bekende tegen kom en ga stilstaan om te praten. Dat ie dan na een minuut al gaat schrapen wordt wel voor gewaarschuwd, maar als hij dan na ongeveer vijf minuten gaat schrapen, dan gaan we weer verder. Want hij mag van mij heus wel aangeven als ie het wachten te lang vindt worden.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 20:40

Fennadev het is juist niet met rijden, dan kan hij keurig stil staan en wacht en. Het is puur als hij vast staat omdat ik bijv zijn stal aan het mesten ben of hem poets en of zadel. Bij hem is het puur ongedurigheid En dat krijg ik er niet uit. Met op en af stappen en met rijden en dergelijk doet hij het nirt. Alleen als hij vast staat

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:13

Tis bij mij inderdaad ook zo dat meneer tijdens het optuigen ook al gaat schrapen of als hij twee tellen vaststaat. Maar ik negeer t gewoon. Ik heb ze aan huis staan, dus geen anderen die er last van hebben. Ik snap ook niet waarom mensen dat zo nodig willen afstraffen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:53

Bij ons op stal ergeren ze zich er ook niet aan dus heb het zo langamerhand ook opgegeven.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:04

Schrapen vind ik persoonlijk onwijs irritant en diehard schrapers krijgen er niet echt mooiere hoeven van.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 23:22

Mijn paard was ook zon schraper als hij in zn eentje vast moest staan. Echt een vechtertje is t.
Heb m mee genomen naar t werk (koeienveiling) daar heeft hij een aantal uur in zn eentje vast gestaan en daarna moestie nog aan t werk.
Daar heeft hij t toch wel een beetje afgeleerd :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:43

Dat is ook een tactiek, laat maar schrapen en niet op reageren.
Hier op stal helpt iedereen elkaar wel qua schrapen, een enkeling doet het als zijn eigenaar in de zadelkamer loopt.
Dan is er altijd wel iemand in de buurt die het paard fijn met stem corrigeert.
Daar leren ze echt wat van zie ik hier, want als ze terugkomen zijn ze vaak gestopt omdat ze hun eigenaar dan weer zien, en ben je met straffen eigenlijk te laat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 02:07

Hier krijgen ze een tik als ze bijten. Mijn ruin heeft op die 11 jaar een keer of 3 een tik gehad, mijn hengstveulen de eerste week dat hij hier was en mijn shet trekt er zich niks van aan. Meneer kijkt trouwens van geen enkele lijfstraf op. Mijn oude ruin schopt niet, hij zal happen als het hem niet zindt, maar zelfs dat houdt die shet van mij niet tegen. Het enige wat bij hem wel onmiddellijk helpt, is hem weg jagen. Het ettertje vindt kroelen en aandacht zalig en hem uit je buurt jagen, is dan ook zijn grootste straf.

Eigenlijk zijn mijn 2 paarden, jong en oud, best goed te corrigeren met stem en gebaren. Je groot maken en luid/kordaat hun naam zeggen, is meestal afdoende. Mijn oudste ken ik door en door, hij weet ondertussen dat hij eerst moet vragen of ik zin heb om te kroelen en zal pas tegen mij komen staan als ik op zijn signalen reageer en me open stel voor hem. Mijn veulen is af en toe nog wat overmoedig. Ik wil wel op zijn kont kroelen, maar daarvoor hoeft hij zich niet tegen mijn borst te parkeren. Doet hij dat toch, krijgt ie een klap op zijn billen. Zet hij een paar stappen vooruit en blijft hij ook staan, kroel ik hem heel even en krijgt ie een flink zo te horen. Stapt hij niet vooruit, of komt ie terug achteruit, krijgt hij terug een klap op zijn billen en wordt er niet meer gekroeld. Ondertussen heeft ie wel door dat kroelen kan, maar dat ie wel op een paar passen van mij moet blijven.

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:28

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die soms een 'opvoedkundige' tik uit deel. Gerrit is een verschrikkelijke schooier en steekt maar al te graag zijn neus in zakken en hapt naar je handen als hij denkt dat er wat te halen valt. Dan heeft meneer soms gewoon even een tik op de neus nodig als hij al vier keer niet luistert naar mijn 'NEE'.

Hetzelfde is als hij de trailer niet op wilt. Hij loopt normaal altijd gewoon mee, maar afgelopen week wilde hij opeens gewoon niet mee. Hij was me echt een beetje aan het uitdagen. Wil niet zeggen dat ik hem de trailer inschopte natuurlijk, maar als lief zijn gewoon niet meer werkt dan maar even met de harde hand.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 15:52

Het hangt hier heel erg van het paard en de situatie af. Een schop werkt niet bij elk paard, maar is ook niet zinvol bij elke situatie.

Bij een luchtzuiger kun je schoppen wat je wil, maar stoppen zal hij niet (of alleen als jij er bij bent).
Een erg sensibel paard dat schrikt van het geluid van een ketting op de Poetsplaats een schop geven maakt het alleen maar erger.

Maar een lomp paard dat eerst wel normaal mee kan lopen en na 3 keer in de wei gezet te zijn ineens in galop naar de wei moet, die vertel ik toch wel met wat lichamelijk contact, dat hij nogsteeds normaal naar de wei kan lopen en dat dat gedram alleen maar averechts werkt om maar een voorbeeld te noemen.
Dan kun je ranja met een rietje aanbieden en er een rustig over praten, maar in veel gevallen werkt die softe aanpak niet bij dat soort paarden. Die hebben meer aan een duidelijke korte boodschap.

priscillaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 11:18

ongewenst gedrag is natuurlijk nooit leuk.
En negatief corrigeren is ook zeker niet altijd het antwoord. Het paard zal altijd iets negatiefs onthouden.
echter kan je soms niet anders. Maar ik zou alleen een paard een trap geven als het paard mij gericht een trap geeft, dus niet per ongeluk omdat ik tussen het paard en een ander paard in sta. Voor de rest is aan de mond trekken of schreeuwen geen gedrag waar een paard iets van kan leren naar mijn mening.