Jong paard trapt gericht met aanraken achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:28

janderegelaa schreef:
mrie schreef:
Als ik de antwoorden hierboven lees dan maak ik me toch echt een beetje zorgen. Blijkbaar moet dat dier zijn benen op gaan tillen of hij dat nu wil of niet. Een 2 en half jarige heeft nog moeite met het opnemen van de benen. Hij raakt veel makkelijker uit zijn evenwicht als volwassen paarden. Het opnemen van de achterbenen is extra moeilijk omdat dat zijn startmotor is voor als hij moet vluchten. Als hij de situatie niet helemaal vertrouwd dan zal hij dus nooit zijn achterbenen geven. Hij is ook niet gek, voor aan een touw en geen benen...No Way
Voor je er nu een hele toestand van maakt met touwen, zwepen en wat heb ik hier allemaal nog meer voor een in mijn ogen niet zo heel erg handige edoch goedgemeende tips gezien.
GEEN haast maken. Tilt hij ze niet op bij de smid dan maar niet. Als je het nu gaat forceren wordt het nooit meer makkelijk, niet voor jou en niet voor het paard en mocht je ooit verkopen dan is het een waarde vermindering
Als je aan het poetsen bent, til af en toe (dus niet elke keer) eens en achterbeentje op. Belonen als het lukt (lukt het niet, ook goed, doorgaan waar je gebleven was en verder negeren) en meteen weer loslaten, Doe dat ook eens als je van de wei naar de stal loopt, als je hem even in de bak hebt enzovoort. Elke keer als je er bent, in allerlei situaties. Hij moet het vertrouwen krijgen dat er niks engs gebeurt als hij je een been geeft.
Heb je dat er een beetje in zitten dan ga je beginnen met het been steeds ietsje langer omhoog houden. Daarna ga je er onder wat rommelen met een krabbertje, of je tikt er eens onder tegen aan met je krabber.
Belonen kun je met een brokje, je stem (allebei) een clicker, een stuk groente, klopjes, aaien. Bedenk van te voren wat je wilt doen, heb jij altijd een brokje bij je, een clicker of een stuk groente, zo nee dan moet je iets anders bedenken wat je wel altijd toe kunt passen.

Heb je een smid die boos wordt die je paard dwingt en geen geduld heeft, neem dan snel afscheid. Want bij zo'n figuur wordt de angst van je paard alleen maar groter en dat wil je niet.

We hebben er weer 1...Kom jij het hem leren?

Een 2,5 jarige hoort dit gewoon te kennen. Die wordt al 2 jaar bekapt.

Je kunt dan wel fijn vinden dat hij het al moet kunnen, maar hij kan het niet... Dus als jij een acht jarig kind tegenkomt die niet kan lezen duw jij hem een boek in zijn handen want dat moest hij al lang kunnen? En dan boos worden als het niet lukt of zo...

BigOne

Re: Jong paard trapt gericht met aanraken achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:34

Een twee en half jarige had toch allang hoefsmidzeker moeten zijn?? Geen opvoeding gehad dus. Vervelend en het paard ervaart weer extra stress terwijl een beetje investeren wanneer ze jong zijn, ook in de opfok zo fijn voor ze is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:38

bigone schreef:
Een twee en half jarige had toch allang hoefsmidzeker moeten zijn?? Geen opvoeding gehad dus. Vervelend en het paard ervaart weer extra stress terwijl een beetje investeren wanneer ze jong zijn, ook in de opfok zo fijn voor ze is.

Tja en als er al twee jaar niet naar de hoeven omgekeken is.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 19:57

Mrie, dat jij met een bepaalde methode geen ervaring hebt maakt het nog geen mishandeling.

Beenlonge is juist een hele stressvrij methode omdat je juist geen kracht zet, je beweegt enkel mee zonder dwang en werkt op een veilige manier aan aanraking ronde de kogel.
Ik heb echt nog nooit een paard daarvan zien paniekeren, juist niet. Ze snappen het heel snel heel goed.

Benen afspuiten werkt ook goed :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:03

De tips die ik gaf sloegen puur op het aanraken. Niet op het optillen.

Ik ben wellicht naïef maar ik was er van uit gegaan dat smid verstandig genoeg is om zo'n jong dier niet al te gek lang op 3 benen te laten staan? :o

Maar anders is het misschien een tip om tijdens het voetje optillen het dier tegen een muur te zetten waaraan hij steun kan zoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:13

Gypsy schreef:
De tips die ik gaf sloegen puur op het aanraken. Niet op het optillen.

Ik ben wellicht naïef maar ik was er van uit gegaan dat smid verstandig genoeg is om zo'n jong dier niet al te gek lang op 3 benen te laten staan? :o

Maar anders is het misschien een tip om tijdens het voetje optillen het dier tegen een muur te zetten waaraan hij steun kan zoeken.

Een dier wat gericht uitslaat naar een persoon die een achterbeen optilt heeft balans genoeg om even op drie benen te staan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:17

Even ja, maar ik weet niet hoe geduldig de smid is geweest?

Ik bekap mijn paarden zelf en probeer echt te kijken hoe ik het voor hun ook comfortabel kan maken. Als ze vervelend worden is dat imo een teken dat ze te lang staan.
Als kadootje voor mijn geduld kwam de pony, die vroeger ook sloeg met bekappen (met alles eigenlijk) laatst vrolijk aanlopen vanuit de paddock en zette haar hoef triomfantelijk bovenop mijn steuntje, met een gezicht van nou, doe mij maar weer zo'n manicure! :D

Natuurlijk moeten ze aan het eind van de dag gewoon luisteren, maar een beetje rekening houden met elkaar kan toch geen kwaad?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:24

Gypsy schreef:

Ik bekap mijn paarden zelf en probeer echt te kijken hoe ik het voor hun ook comfortabel kan maken. Als ze vervelend worden is dat imo een teken dat ze te lang staan.
Als kadootje voor mijn geduld kwam de pony, die vroeger ook sloeg met bekappen (met alles eigenlijk) laatst vrolijk aanlopen vanuit de paddock en zette haar hoef triomfantelijk bovenop mijn steuntje, met een gezicht van nou, doe mij maar weer zo'n manicure! :D

Natuurlijk moeten ze aan het eind van de dag gewoon luisteren, maar een beetje rekening houden met elkaar kan toch geen kwaad?

Hahaha, dit moet je filmen, word een gigantische hit op YouTube.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:25

Sizzle schreef:
Mrie, dat jij met een bepaalde methode geen ervaring hebt maakt het nog geen mishandeling.

Beenlonge is juist een hele stressvrij methode omdat je juist geen kracht zet, je beweegt enkel mee zonder dwang en werkt op een veilige manier aan aanraking ronde de kogel.
Ik heb echt nog nooit een paard daarvan zien paniekeren, juist niet. Ze snappen het heel snel heel goed.

Benen afspuiten werkt ook goed :j

Heb ik het ergens over mishandeling...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:32

Je hebt het over straffen en touwen.
Dan heb je misschien verkeerde voorbeelden gezien?

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:32

Mijn paard trapt ook enorm bij de hoefsmid, alleen heeft de mijne er echt een angst voor.
Gebruiken altijd een zacht touw dan trapt zij zelf ook een stuk minder gelukkig heeft mijn hoefsmid enorm veel geduld.
Ik heb ook een stok met een handschoen eraan zodra ze spanning opbouwen weer vanaf vooraf aan beginnen en goed belonen, ik heb hier tevens wel hulp bij gehad van tussen ruiter en paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:37

Mijn ergste 'case' was een volwassen merrie met 4 benen zware rotstraal en flares tot aan china die bij iedere poging als de bliksem gericht opzij sloeg als een koe.
Met een zachte longeerlijn kon ik die na enkele weken bekappen en behandelen ondanks dat het pijn deed.
Nadat ze het bovenbeen de hoefsmid bijna in puin sloeg ben ik het bekappen in eerste instantie maar zelf blijven doen.
Een jaar later kon ze zelfs vrij normaal beslagen worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:38

bigone schreef:
Gypsy schreef:

Hahaha, dit moet je filmen, word een gigantische hit op YouTube.

Ik was te flabbergasted om iets te doen haha. :')
Ze rekt zich ook elke ochtend zo ver uit dat haar buik bijna de grond raakt maar ook dat doet ze niet als ik mijn camera in de aanslag heb. }>

Dus TS wanhoop niet ze kunnen het op den duur gewoon leuk gaan vinden. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:39

Sizzle schreef:
Mijn ergste 'case' was een volwassen merrie met 4 benen zware rotstraal en flares tot aan china die bij iedere poging als de bliksem gericht opzij sloeg als een koe.
Met een zachte longeerlijn kon ik die na enkele weken bekappen en behandelen ondanks dat het pijn deed.
Nadat ze het bovenbeen de hoefsmid bijna in puin sloeg ben ik het bekappen in eerste instantie maar zelf blijven doen.
Een jaar later kon ze zelfs vrij normaal beslagen worden.

IN dit geval kan ik het slaan ook nog snappen, rotstraal goed behandelen doet goed zeer.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:44

Yep, ook jammer dat het zover moest komen.

Echter was die sowieso razend snel met het achterbeen, het was een tuigpaard, maar lange lijnen durfde ik enkel met 2 meter afstand :+

Zarabsinu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 22:30

Het is niet dat ze het niet kan want voor weet ze precies wat er moet gebeuren. Ook heeft ze al ijzers gehad die zijn er voor ik haar kocht af gehaald maar zijn er dus ook op gezet (getraind voor koersen). Ze vind het gewoon niet fijn dus het is niet dat ze het niet kan... ze wilt het om een of andere reden gewoon niet ze word echt boos. Mijn bekapper is ook wel een doorzetter hoor heb wel vaker met hem gestaan met lastige paarden en dan maakte hij het gewoon af maar hier wou hij niet verder mee gaan ze wou alleen maar trappen en raak ook. Het is niet dat ze haar been wilt neerzetten of achter uit trappen, ze trekt hem heel snel op en geeft een keiharde trap richting waar je staat. Erg lenige dame :P

Ik ga de komende tijd gewoon rustig opbouwen en belonen en aanraken met een verleging van mijn arm. Touw kan ik ook wel rustig proberen in het begin aangezien ze zo snel en goed is met der achterbeen optillen om te trappen dat de kans groot is dat ze mij ook raakt. Zal jullie op de hoogte houden

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 23:43

Laten begaan en gewoon nog even afwachten, Neeeeee dit kan echt niet.
Een 2,5 jarige zou dit al perfect moeten kennen, kent hij het nog niet dan is er een deel opleiding gewoon niet geweest.
Nu is het idd moeilijker dit gedrag weer om te keren, maar dit kan perfect en op vrij korte termijn, na een maand training zou dit al vrij aardig moeten verlopen en is het natuurlijk heel belangrijk dit verder te blijven intrainen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 00:49

Mee eens. Het paard zou dit moeten kennen. Maar dat is spijtig genoeg dus niet het geval. Het beste dat je doet is inderdaad bij de basis beginnen. Elke dag een paar keer oefenen en uitbreiden. Dan komt er snel verbetering.

Denk er ook aan dat pijn de oorzaak kan zijn. Als het paard verderop in de training defensief blijft handelen op een bepaald punt of een bepaalde beweging, laat dan ook zeker een lichamelijke check doen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:06

Dit is niet een typisch draver gedrag. Dravers zijn over het algemeen heel rustig aan de benen omdat er zo veel mee gedaan wordt.
Heeft ze nare ervaring met beenbescherming gehad? Hoe lang is ze uit training? Zou het kunnen zijn dat ze spierpijn heeft?
Friesbranden, volgens mij doet dat wel pijn. Ik weet dat niet meer zeker omdat het eigenlijk niet meer gedaan wordt.

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 10:40

Ik volg even haha. Heb namelijk mijn eerste jonge paard gekocht, een 4,5 jarige merrie die ook nog licht trapt bij het vragen van het achterste voetje. Ze doet het wel na twee weken al steeds beter, maar soms heeft ze echt zoiets van "ik ben vier en ik zeg nee" :') Dus als iemand tips heeft graag :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:01

mrie schreef:
Als ik de antwoorden hierboven lees dan maak ik me toch echt een beetje zorgen. Blijkbaar moet dat dier zijn benen op gaan tillen of hij dat nu wil of niet. Een 2 en half jarige heeft nog moeite met het opnemen van de benen. Hij raakt veel makkelijker uit zijn evenwicht als volwassen paarden. Het opnemen van de achterbenen is extra moeilijk omdat dat zijn startmotor is voor als hij moet vluchten. Als hij de situatie niet helemaal vertrouwd dan zal hij dus nooit zijn achterbenen geven. Hij is ook niet gek, voor aan een touw en geen benen...No Way
Voor je er nu een hele toestand van maakt met touwen, zwepen en wat heb ik hier allemaal nog meer voor een in mijn ogen niet zo heel erg handige edoch goedgemeende tips gezien.
GEEN haast maken. Tilt hij ze niet op bij de smid dan maar niet. Als je het nu gaat forceren wordt het nooit meer makkelijk, niet voor jou en niet voor het paard en mocht je ooit verkopen dan is het een waarde vermindering
Als je aan het poetsen bent, til af en toe (dus niet elke keer) eens en achterbeentje op. Belonen als het lukt (lukt het niet, ook goed, doorgaan waar je gebleven was en verder negeren) en meteen weer loslaten, Doe dat ook eens als je van de wei naar de stal loopt, als je hem even in de bak hebt enzovoort. Elke keer als je er bent, in allerlei situaties. Hij moet het vertrouwen krijgen dat er niks engs gebeurt als hij je een been geeft.
Heb je dat er een beetje in zitten dan ga je beginnen met het been steeds ietsje langer omhoog houden. Daarna ga je er onder wat rommelen met een krabbertje, of je tikt er eens onder tegen aan met je krabber.
Belonen kun je met een brokje, je stem (allebei) een clicker, een stuk groente, klopjes, aaien. Bedenk van te voren wat je wilt doen, heb jij altijd een brokje bij je, een clicker of een stuk groente, zo nee dan moet je iets anders bedenken wat je wel altijd toe kunt passen.

Heb je een smid die boos wordt die je paard dwingt en geen geduld heeft, neem dan snel afscheid. Want bij zo'n figuur wordt de angst van je paard alleen maar groter en dat wil je niet.

Waarom zou een 2.5 jarige moeite hebben met de benen optillen???
Mijn kleintje van 8 mnd kon haar voetjes al geven op de leeftijd van 4 wkn..Elke dag geoefend..En nee ze viel niet om! Nu doe ik t zeker niet meer elke dag..niet meer nodig..Ze begrijpt t nu!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:03

Zarabsinu schreef:
Het is niet dat ze het niet kan want voor weet ze precies wat er moet gebeuren. Ook heeft ze al ijzers gehad die zijn er voor ik haar kocht af gehaald maar zijn er dus ook op gezet (getraind voor koersen). Ze vind het gewoon niet fijn dus het is niet dat ze het niet kan... ze wilt het om een of andere reden gewoon niet ze word echt boos. Mijn bekapper is ook wel een doorzetter hoor heb wel vaker met hem gestaan met lastige paarden en dan maakte hij het gewoon af maar hier wou hij niet verder mee gaan ze wou alleen maar trappen en raak ook. Het is niet dat ze haar been wilt neerzetten of achter uit trappen, ze trekt hem heel snel op en geeft een keiharde trap richting waar je staat. Erg lenige dame :P

Ik ga de komende tijd gewoon rustig opbouwen en belonen en aanraken met een verleging van mijn arm. Touw kan ik ook wel rustig proberen in het begin aangezien ze zo snel en goed is met der achterbeen optillen om te trappen dat de kans groot is dat ze mij ook raakt. Zal jullie op de hoogte houden

Prima aanpak lijkt me!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:05

Mijn jaarling trapte niet toen ik hem kocht, helaas was mijn eigen hoefsmid op vakantie toen het tijd was voor zijn eerste bekapbeurt bij mij en de vervangsmid was niet zo geduldig. Gevolg, tegen voetje 4 was uk het zat en verkocht ie een trap, waarop de smid gewoon een trap terug gaf. Mijn beestje heeft best een teer zieltje en dat heb ik geweten. Bij hem is het er uit gegaan door gewoon rustig zijn been te blijven aanraken en iedere keer ie een trappoging deed, kordaat nee te zeggen, wachten tot voetje neer staat en dan opnieuw het been aan te raken. Voor de mijne werkt dat prima, vrees alleen dat het te soft is voor paarden met een wat stoerder karakter.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:08

Wij zijn wel echt strenger slaan is hier terug slaan. Word hier niet geslagen jong of niet slaan is no go.

Wij bekeren er toch een hoop die totaal niks kunnen nog niet eens vast staan en met resoluut duidelijk bereiken we veel in korte tijd. Paarden gaan hier uiteindelijk voor verkoop weer weg als een mak lammetje. Geen gesodemieter luisteren....

hebben al veel ongelukken zien gebeuren met dat gelief gedoe brokje hier brokje daar

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 11:18

Tranquigel voordat de smid komt