Paspoorten worden gewoon achtergehouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:39

Er zal al snel over retentierecht gesproken worden, dat kan en mag niet op alleen een paspoort uitgeoefend worden, wel op spullen of pony.. Niet Alleen op het identiteitsbewijs van de pony..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:39

TS; je schrijft paspoorten, bedoel je dat hij ook nog het paspoort van je andere pony in zijn bezit heeft?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:40

Was de pony een bruine shet? Dat vraag ik mij oprecht af Anders kan ik je verder helpen

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:42

Het chippen en aanvragen van een paspoort heeft mij destijds bij mijn veulen ook rond de €100,- gekost. Als de boer een bedrag vraagt van rond de €100,- dan zou ik gewoon aannemen dat dit een kloppend bedrag is. :)

Nogmaals laat het een les zijn voor de volgende keer en betaal de rekeningen gewoon zelf. Het is allemaal leuk om dingen in ruil voor een dienst te doen, maar na verloop van tijd heb je geen poot om op te staan en krijg je dus dit soort situaties. Als mensen een dienst van mij willen vergoeden dan is dat goed, maar dat staat los van mijn eigen zaken.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:46

Kalab schreef:
Ik vind het ook best een vreemd verhaal aangezien eerst alles koek en ei leek te zijn, maar de staleigenaar nu flink zwart wordt gemaakt. Wat heeft een staleigenaar aan een paspoort van een pony die niet van hem is? Niet veel lijkt mij? Daar kan hij alleen de eigenaar mee dwarszitten en dan moet er wel een reden zijn om de eigenaar van de betreffende pony dwars te zitten..

Heb je wel een koopcontract?

Nee we hebben geen koopcontract, mijn moeder heeft de pony gekocht en ik heb tegen haar gezegd om een koopcontract op te stellen, maar dat was niet nodig volgens haar.

Ik probeer de staleigenaar niet zwart te maken, ik noem zijn naam nergens volgens mij. En de meeste mensen in onze buurt weten al dat hij niet echt "vriendelijk" is als je weggaat dat werd mij verteld toen ik wegging. En dat is niet vanuit onze ervaring. Hij houd de paspoorten achter voor een rekening die hij zelf heeft betaald, en nu op ons wilt schuiven omdat we weg zijn gegaan.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:47

suffie schreef:
TS; je schrijft paspoorten, bedoel je dat hij ook nog het paspoort van je andere pony in zijn bezit heeft?

Ja dat heeft hij ook nog in bezit.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:48

Kalab schreef:
Het chippen en aanvragen van een paspoort heeft mij destijds bij mijn veulen ook rond de €100,- gekost. Als de boer een bedrag vraagt van rond de €100,- dan zou ik gewoon aannemen dat dit een kloppend bedrag is. :)

Nogmaals laat het een les zijn voor de volgende keer en betaal de rekeningen gewoon zelf. Het is allemaal leuk om dingen in ruil voor een dienst te doen, maar na verloop van tijd heb je geen poot om op te staan en krijg je dus dit soort situaties. Als mensen een dienst van mij willen vergoeden dan is dat goed, maar dat staat los van mijn eigen zaken.

Dat was niet echt het bedrag wat hij vroeg, maar we gaan de dierenarts even bellen binnekort en kijken of we 2 paspoorten kunnen aanmaken.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:50

Daks schreef:
Was de pony een bruine shet? Dat vraag ik mij oprecht af Anders kan ik je verder helpen

Hij is zwart, het is de linker pony op mijn avatar als je die goed kan zien. ;) Maar toch bedankt!

Jace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:50

Wat een ellende en stress he ?! Ik denk dat betalen het enige is wat zin heeft en werkt.. Alleen is te hopen
Dat er niet ineens meer geld gevraagd wordt.. het allerergste je staat d'r alleen voor geen enkele instantie durft of wil
Je helpen.. Frustrerend !! Succes, mocht je een manier vinden.. Ik hoor het heel graag !!!

LadyMadonna

Re: Paspoorten worden gewoon achtergehouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:53

Een rekening van castratie.... Waarom heeft hij de castratie van jullie pony betaald :?

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:55

Jace schreef:
Wat een ellende en stress he ?! Ik denk dat betalen het enige is wat zin heeft en werkt.. Alleen is te hopen
Dat er niet ineens meer geld gevraagd wordt.. het allerergste je staat d'r alleen voor geen enkele instantie durft of wil
Je helpen.. Frustrerend !! Succes, mocht je een manier vinden.. Ik hoor het heel graag !!!

Ja dat is het zeker. Baal er ook echt van over hoe het gelopen is, want als de huidige stal niks was geweest dan waren we gerust terug gekomen eigenlijk.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 23:56

LadyMadonna schreef:
Een rekening van castratie.... Waarom heeft hij de castratie van jullie pony betaald :?

Sorry dat het warrig getypt is ben niet echt goed in het typen van een duidelijk verhaal. Hij had de rekening van de dierenarts gekregen en die aan ons gegeven om te betalen, daaronder had hij met pen geschreven wat de kosten waren van het chippen en het aanmaken van het paspoort.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:03

Ik heb inmiddels pb contact gehad. Deze stal staat er in de omgeving om bekend zich zo te gedragen.
Dit is niet de eerste keer dat hij dit doet.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 13:56

RianneEnzo schreef:
Kalab schreef:
Ik vind het ook best een vreemd verhaal aangezien eerst alles koek en ei leek te zijn, maar de staleigenaar nu flink zwart wordt gemaakt. Wat heeft een staleigenaar aan een paspoort van een pony die niet van hem is? Niet veel lijkt mij? Daar kan hij alleen de eigenaar mee dwarszitten en dan moet er wel een reden zijn om de eigenaar van de betreffende pony dwars te zitten..

Heb je wel een koopcontract?

Nee we hebben geen koopcontract, mijn moeder heeft de pony gekocht en ik heb tegen haar gezegd om een koopcontract op te stellen, maar dat was niet nodig volgens haar.

Ik probeer de staleigenaar niet zwart te maken, ik noem zijn naam nergens volgens mij. En de meeste mensen in onze buurt weten al dat hij niet echt "vriendelijk" is als je weggaat dat werd mij verteld toen ik wegging. En dat is niet vanuit onze ervaring. Hij houd de paspoorten achter voor een rekening die hij zelf heeft betaald, en nu op ons wilt schuiven omdat we weg zijn gegaan.

Het is ronduit dom om geen koopcontract aan te gaan bij de koop van een pony. Er is nu nergens overtuigend bewijs dat de Shetlander van jullie is, aangezien jullie de rekeningen van de dierenarts niet betaald hebben en de staleigenaar vermoedelijk zwart betalen. Om via die weg een paspoort terug te halen gaat 'm dus niet worden.. Als de boer echt kwaad wil zou hij nu gewoon kunnen zeggen dat jullie zijn pony meegenomen hebben, jullie hebben geen bewijs dat jullie hem gekocht hebben en hij heeft dierenartsrekeningen op zijn naam staan voor de betreffende pony. Hiermee ben je dus makkelijk te manipuleren.

Dat hij nu met die rekeningen komt is zuur en niet netjes, maar dit had makkelijk voorkomen kunnen worden als jullie gewoon de rekenigen voor je eigen pony zouden betalen. Dan krijg je deze ongein namelijk niet. Waarom gaan de rekeningen van de dierenarts naar de boer in plaats van jullie?

Ik zou gewoon alles betalen en de paspoorten meenemen. Ik vind het echt heel erg raar dat de rekeningen van de dierenarts niet naar jullie gaan terwijl het wel jullie pony is. Neem in de toekomst gewoon de verandwoordelijkheid voor je dieren, betaal zelf de rekeningen en koop geen paarden zonder contract.

En als de betreffende boer hierom bekend staat dan zijn dergelijke constructies natuurlijk helemaal niet verstandig.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:33

RianneEnzo schreef:
Kalab schreef:

Dat was niet echt het bedrag wat hij vroeg, maar we gaan de dierenarts even bellen binnekort en kijken of we 2 paspoorten kunnen aanmaken.

binnenkort? Belletje is zo gedaan hoor

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:47

betaal de rekening die hij open heeft staan maar laat hem wel een koopcontract tekenen. dat jij (jullie) duidelijk aan kunnen tonen dat je h et paard gekocht hebt.
Ik denk inderdaad dat je niet helemaal voldaan hebt aan de onderzoeksplicht die je hebt voordat je een paard koopt, want je hebt zijn paspoort niet gezien. Je deed het in goed vertrouwen.
Je had het paspoort op zn minst in kunnen zien hoe oud hij was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:48

Onhandig misschien, maar ik denk dat 80% van de bokkers geen koopcontract heeft.... @kalab

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:52

LadyMadonna schreef:
Onhandig misschien, maar ik denk dat 80% van de bokkers geen koopcontract heeft.... @kalab

Dat heeft hier toch niets mee te maken ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 14:56

LadyMadonna schreef:

Nee dat klopt,ik heb ook geen koopcontract. Enook geen bewijs dat ik betaald heb. Er was toen wel een getuige bij maar die is allang met de noorderzon mee. Helaas gaat dat heel vaak zo in paardenland. Meestal geen probleem totdat er ruzie komt..... 8)7 :list: :n

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:04

Als ik jou vader/moeder was dan had ik een nette brief gemaakt en daarin de kosten voor zes weken mesten en voeren opgezet. Gelijk oversteken, paspoorten tegen die rekening en anders word er een juridische zaak van gemaakt. Reken maar dat hij de weinige klanten nog graag wil houden, indien jullie dreigen met veel stampij zodat dit overal in het nieuws komt is hij alle klanten kwijt.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:04

Ik heb toen ik mijn pony's kocht ook geen koopcontract laten opstellen, maar goed ik heb ze aan huis dus ik heb dit gedonder ook niet. Maar wat een gedoe zeg, zou toch kijken wat hij als extra kosten rekent voor het chippen en paspoort en dan gewoon betalen, desnoods iemand meenemen. En mocht het uit de hand lopen de politie bellen dat je wordt bedreigd.

En een hint voor op de volgende stal, vraag de DA of hij voortaan rekeningen naar jullie stuurt.
Ik heb jaren bij een boer gestaan, en kreeg de rekeningen gewoon thuis per post.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 15:20

LadyMadonna schreef:

En dan hoop je dat het goed gaat, wat in de meeste gevallen ook zo is. En dan heb je geluk.
Gaat het fout, zoals in dit geval, dan moet je op de blaren zitten.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:18

LadyMadonna schreef:

Werkelijk? Om heel eerlijk te zijn verbaast dat me best wel. En als ik dan toch eerlijk ben, dan vind ik ook dat je (zoals Diablo al zei) op de blaren moet zitten als het fout gaat. Het is gewoon niet verstandig om op goed vertrouwen een paard te kopen en dan maar geen geldig koopcontract op te stellen.

Mijn beide pony's komen bij een bekende van mij vandaan, maar geen haar op mijn hoofd die hen zonder koopcontract - met duidelijke afspraken - zou overnemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 17:54

GamblersCup schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat heeft hier toch niets mee te maken ;)

Nouja, kalab noemt het ronduit dim, vandaar mijn reactie

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 18:02

Maar wat voor bedrag wil die boer hebben dan voor chippen en de paspoorten?