Terecht inschrijfgeld vorderen na opname ziekenhuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:57

Bij ons doen we wanneer je na sluitingsdatum afmeld, ongeacht de reden, je wel moet betalen. Maar doe je dat voor de wedstrijddag of de dag zelf dat betaal je maar 1 proef en anders de helft van het inschrijfgeld.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:01

Achja zo had ik me 3 weken afgemeld voor een z wedstrijd want ik dacht dat dat selectie was maar toch niet. Sluitingsdatum was al een maand!!! van te voren dus moest betalen. Dus ik stuurde oh nou laat mij dan toch maar starten (dit alles op 2 dagen) waarop ik antwoord kreeg: kan niet meer want je plek is al vergeven -O- waarom moet ik dan betalen :=

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:03

Je kan proberen met wat "duur" klinkende brieven onder het bedrag uit te komen, eerlijk gezegd zou het mijn energie niet waard zijn.

ik snap trouwens niet wat het mailtje van hun waarin ze compassie tonen ermee te maken heeft dat ze kosten niet door gingen berekenen. Het is toch heel vervelend dat je een ongeluk hebt gehad, maar te laat aangegane verplichtingen afzeggen kost nu eenmaal geld, dat is vaker zo.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:23

kaatjemuts schreef:
GamblersCup schreef:
Nee, daar ga ik ook niet van uit maximuss... ik weet ook helemaal niet wat er verder allemaal staat. Het ging mij er om dat iemand verkondigd dat de wet niet geldt als iemand zelf reglementen verzint.

De wet geldt idd niet als je lid vd knhs bent. Hoe leg je anders uit dat ze iemand veroordelen voor valsheid in geschrifte?
Zoals ik al zei, de advocaten zeggen allemaal dat ze t kunnen maken, er kan niemand tegenin gaan, helaas...

Sorry, maar dit slaat nergens op :') Ook de knhs staat niet boven de wet. Dat zij vervolgens iets hebben om je mee "te pakken", tja, dat is wat anders.

Lielle

Re: Terecht inschrijfgeld vorderen na opname ziekenhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:29

Kaatje, is dat door een rechter vastgesteld?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:30

GamblersCup schreef:
kaatjemuts schreef:
Nee, daar ga ik ook niet van uit maximuss... ik weet ook helemaal niet wat er verder allemaal staat. Het ging mij er om dat iemand verkondigd dat de wet niet geldt als iemand zelf reglementen verzint.

De wet geldt idd niet als je lid vd knhs bent. Hoe leg je anders uit dat ze iemand veroordelen voor valsheid in geschrifte?
Zoals ik al zei, de advocaten zeggen allemaal dat ze t kunnen maken, er kan niemand tegenin gaan, helaas...

Sorry, maar dit slaat nergens op :') Ook de knhs staat niet boven de wet. Dat zij vervolgens iets hebben om je mee "te pakken", tja, dat is wat anders.[/quote]

Ik denk niet dat mijn vriendin er om kon lachen, toen ze de €900 boete moest betalen
Onderschat de knhs niet...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:33

Jester_ schreef:
Achja zo had ik me 3 weken afgemeld voor een z wedstrijd want ik dacht dat dat selectie was maar toch niet. Sluitingsdatum was al een maand!!! van te voren dus moest betalen. Dus ik stuurde oh nou laat mij dan toch maar starten (dit alles op 2 dagen) waarop ik antwoord kreeg: kan niet meer want je plek is al vergeven -O- waarom moet ik dan betalen :=

Dat blijf ik helemaal achterlijk vinden. Want in theorie verdienen ze dus op jouw inschrijfgeld. 2 betalen en 1 rijd maar. KASSA!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:33

Lielle schreef:
Kaatje, is dat door een rechter vastgesteld?

Er is geen rechter aan te pas gekomen, alleen advocaten en de knhs.
Maar ik zal t topic vd ts er verder niet mee vervuilen. Het is geweest en we hebben ons lesje geleerd (niet dat we iets fout hebben gedaan, maar daar ga ik verder niet op in)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:37

Maar dan kun je niet stellen dat de KNHS boven de wet staat. Mogelijk denkt een rechter daar anders over, alleen heb je dat niet getoetst. Vermoedelijk met heel goede redenen, dat is wat anders.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:39

Lielle schreef:
Maar dan kun je niet stellen dat de KNHS boven de wet staat. Mogelijk denkt een rechter daar anders over, alleen heb je dat niet getoetst. Vermoedelijk met heel goede redenen, dat is wat anders.

Geroyeerd worden als lid, vonden wij n redelijk goede reden, ja. En alleen al n misdrijf gebruiken als overtreding, tja... laten we er maar over ophouden....

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:40

Vroeger stond achterin het knhs blad wie er allemaal "fout" waren geweest en welke boetes/ waarschuwingen die gekregen hadden.

Dus klopt, dat was oa voor fout starten/ entingen niet in orde/ onjuist gedrag tegenover officials ed.

Niet alleen knhs mag als vereniging consequenties doorvoeren op niet nakomen van hun regels. Denk maar aan iemand die vroegtijdig de olympische spelen heeft moeten verlaten. ;)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:44

cobiie schreef:
Vroeger stond achterin het knhs blad wie er allemaal "fout" waren geweest en welke boetes/ waarschuwingen die gekregen hadden.

Dus klopt, dat was oa voor fout starten/ entingen niet in orde/ onjuist gedrag tegenover officials ed.

Niet alleen knhs mag als vereniging consequenties doorvoeren op niet nakomen van hun regels. Denk maar aan iemand die vroegtijdig de olympische spelen heeft moeten verlaten. ;)

Ditzelfde geldt idd voor vele sportverenigingen, het schijnt bij t voetbal ook erg te zijn, dat gaf in elk geval de advocaat aan...
Er moeten natuurlijk regels en voorschriften zijn en die moeten nageleefd worden. Ik als handhaver/toezichthouder zal de laatste zijn die dat zal ontkennen, maar t moet wel in alle redelijkheid zijn.
En het moet ergens beschreven zijn in hun eigen voorschriften, zoals t innen v t startgeld na afmelding. Het staat duidelijk beschreven. Alleen kan een vereniging besluiten om niet te innen, maar dan zal je het wel moeten vragen....
Laatst bijgewerkt door kaatjemuts op 15-12-16 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:46

Er is hier nergens sprake van boven de wet staan... De wetgever heeft het voor organisaties mogelijk gemaakt om binnen het raamwerk van de wetgeving hun eigen specifieke regels op te stellen zonder dat die strijdig zijn met de wet. Zie contractrecht en het principe: Lex speciali derogat legi generali...

Ts gaat niet de eerste zijn met dit probleem en dus zullen de knhs reglementen al vaker getoetst zijn aan de wet en was het resultaat dus negatief.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:51

kaatjemuts schreef:
Lielle schreef:

Geroyeerd worden als lid, vonden wij n redelijk goede reden, ja. En alleen al n misdrijf gebruiken als overtreding, tja... laten we er maar over ophouden....

Dat begrijp ik zeker, daar zou ik ook niet aan beginnen.

En ik denk idd ook dat de KNHS met de startgeld regeling waar TS het over heeft, niet iets onwettelijks doet. Het kan wel onredelijk uitpakken en dat zou ik wel eens getoetst willen zien door een rechter, maar ik heb er iig geen zin in of aanleiding voor. Ik ben dus ook heel benieuwd waarom TS denkt dat het onwettig zou kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 15-12-16 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:05

Lastig. Ik denk dat je, met inschrijven van de wedstrijd, automatisch akkoord gaat met de reglementen van de KNHS (mits het een officiele KNHS wedstrijd was).
Het had de vereniging gesierd als ze het hadden laten zitten, maar denk dat ze zich toch aan de reglementen gaan houden.

Andere kant van het verhaal: ik organiseer zelf ook wel eens een wedstrijd, waarbij wij ook het reglement volgen en dus iedereen die afgemeld heeft na de sluitingsdatum een rekening krijgt. Ik snap dat dit echt een nare reden is, maar iedereen die zich afmeldt voor een wedstrijd vindt dat ie een geldige reden heeft om niet te betalen (en dan heb ik het niet over een auto ongeluk :o ) Dus waar trek je dan een lijn?

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:05

Idd Lielle, dat vroeg ik me ook al af. Helemaal omdat ts ook nog een rechtenstudent is. Ik neem aan dat ts zich er meer in verdiept heeft...

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:11

En je zal je verbazen hoeveel mensen wat verzinnen om eronder uit te komen ..

Ik bedoel oprecht niet dat jij wat verzint hoor ts, maar er zijn genoeg mensen die een heel erg senario kunne bedenken maar er uiteindelijk een dinertje tussendoor kwam

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:12

even afgezien van de vraag of je wel of niet moet betalen...

Is dit de 1e herinnering die je kreeg? Zo ja, wat een absurde reactie om gelijk te met een deurwaarder te gaan dreigen. Ik zou daar (als het idd je 1e herinnering is) even een heeeel ' lief' ~~}> emailtje aan wagen dat dit toch niet de manier is waarop we met elkaar omgaan.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:24

Waarom heb je niet gewoon even contact opgenomen met de betreffende vereniging? Ik denk dat het het handigst is om het secretariaat even te bellen en de situatie uit te leggen. Misschien hebben ze deze mail wel standaard naar alle afmelders verzonden?

Aan de andere kant begrijp ik dat het voor een vereniging erg lastig is om een grens te trekken. Als er sprake is van onmacht (zoals in jou geval) en je vindt dat iedereen zich dan kosteloos af moet kunnen melden, dan zijn er nog talloze situaties waarin mensen zich kosteloos af kunnen melden en dan gaat het een vereniging op den duur veel geld kosten. Je kunt niet tegen jou zeggen dat je niets hoeft te betalen, maar iemand met een kreupel, geblesseerd of overleden paard wel laten betalen. In beide situaties is er sprake van onmacht en je moet dus óf niemand kosteloos laten afzeggen (na een bepaalde datum) óf iedereen bij wie er sprake van onmacht is.. Logischerwijs wordt er dan voor optie 1 gekozen.

Ik ben dus bang dat je die €35,- gewoon zult moeten betalen.. Neemt niet weg dat ik het niet echt tof vind dat ze met een deurwaarder dreigen..
Laatst bijgewerkt door Kalab op 15-12-16 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:29

ponyparadijs schreef:
Silly1972 schreef:
Agee een dag van te voren ja oke, dat begrijp ik, maar niet een week van te voren!
Ze hebben dan nl tijd genoeg gehad om iemand anders op die plek te zetten.

Stuur gewoon een mail naar de vereniging en leg het uit, misschien is er wel gewoon iets mis gegaan

Bij ons is de sluitingsdatum 10 dagen voor de wedstrijd
Als je 'zomaar' afmeld 9 dagen voor de wedstrijd moet er bij ons gewoon betaald worden
Ik heb er dan namelijk al veel werk aan gehad.
Alleen bij een voor mij (ja sorry ik bepaal nu eenmaal wie er een rekening krijgt) acceptabele reden is de afmelding kosteloos.

En ziekenhuis is niet acceptabel?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:36

Silly, dat is een coulance van een vereniging wat niet hoeft als je het reglement leest van het knhs.

Hier is ook dat je voor of op wedstrijddag je verschuldigde bedrag betaald bij afmelding, je maar 1 proef ipv 2 hoeft af te rekenen. Wanneer het secretariaat er achteraan moet, zijn ze extra tijd eraan kwijt, dus moet je dan alle twee de proeven voldoen qua bedrag is de redenatie.

Maar wil niet zeggen dat ik dat ook bij andere verenigingen mag eisen. De hoofdregel is opgenomen in het reglement en de individuele erenigingen mogen hier vanaf wijken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 23:55

Dat hoor je mij ook niet zeggen.
Maar als je de sluitingsdatum zo vroeg zet, is enige coulance met goede reden wel op zijn plek.
Maar dat is mijn bescheiden mening.
Zoals ik al zei, mail gewoon eerst de vereniging en ga eens in overleg

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 00:32

maximuss schreef:
Er is hier nergens sprake van boven de wet staan... De wetgever heeft het voor organisaties mogelijk gemaakt om binnen het raamwerk van de wetgeving hun eigen specifieke regels op te stellen zonder dat die strijdig zijn met de wet.

Dat was precies wat ik probeerde te zeggen. De knhs staat NIET boven de wet. Niets en niemand. Dat zij vervolgens iets hebben om je terug te pakken omdat zij --> zie quote, dat is een ander verhaal.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:10

Silly1972 schreef:
En ziekenhuis is niet acceptabel?

Zoals ik al eerder had gezegd had ze bij mij geen rekening gehad
Omdat ik persoonlijk een ziekenhuis opname (en dan niet 1 die al gepland stond) een goede reden om af te melden

Kalab schreef:
Aan de andere kant begrijp ik dat het voor een vereniging erg lastig is om een grens te trekken. Als er sprake is van onmacht (zoals in jou geval) en je vindt dat iedereen zich dan kosteloos af moet kunnen melden, dan zijn er nog talloze situaties waarin mensen zich kosteloos af kunnen melden en dan gaat het een vereniging op den duur veel geld kosten. Je kunt niet tegen jou zeggen dat je niets hoeft te betalen, maar iemand met een kreupel, geblesseerd of overleden paard wel laten betalen. In beide situaties is er sprake van onmacht en je moet dus óf niemand kosteloos laten afzeggen (na een bepaalde datum) óf iedereen bij wie er sprake van onmacht is.. Logischerwijs wordt er dan voor optie 1 gekozen.

Wat acceptabel is voor een vereniging is aan de vereniging
Wij hebben de 'regel' dat je bij een geblesseerd paard met een dierenarts verklaring je kosteloos kan afmelden
Echter hebben we daar ook al weer een 'regel' aan vast geknoopt
Gezien we al een keer een verklaring hebben gekregen van een kleine dieren dierenarts die dus geen paarden behandeld.
Dus het moet wel een verklaring zijn die afkomstig is van een paarden arts.

Wat betreft het overlijden van een paard is dat niet iets waar mensen over liegen
Ze zouden dan namelijk niet meer bij onze vereniging kunnen starten met dat paard

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 10:29

Wat doet iedereen moeilijk met bedenken hoe het zou moeten zijn. Pak je eerdere afzegmailtje erbij, schrijf een nieuwe vriendelijke reactie of de vordering klopt en je hebt je antwoordt. Het zou netjes zijn als je niet hoeft te betalen maar vragen is weten. (niet gelijk van het ergste uitgaan) Succes :)