Paard gaat liggen bij de hoefsmid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:41

Lizzyy schreef:
pol1 schreef:
Pijn uitsluiten lijkt me nr 1.. En een 2e tip: voer haar eens een paar wortels als smid bezig is..even kijken of afleiding haar gewoon op 3 benen laat staan! Zo heb ik t vandaag met mn jonkie van 7.5 mnd gedaan..paar wortels erbij en super blijven staan bij de smid ( op 3 benen dan)..

Smid komt pas weer begin februari, dat vind ik eigenlijk wel een beetje te lang. Snap je idee hoor met wortels, maar dit is de eerste keer dat ze het doet dus heb er nog geen patroon in. En om nu een uur lang wortels te voeren vind ik ook weer een beetje te gek :Y)

Nouja als test hè..kijken wat er gebeurt!

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:52

Lizzyy schreef:
@Joolien: ja ze is wel wat stijf met rijden in het begin, dan loopt ze ook wat korter. Ze heeft voor ijzers omdat ze een ontsteking in haar hoefbeen heeft aan beide voorbenen. Ze loopt op het harde gevoelig. Met ijzers heeft ze daar geen last van. Traag tijdens het werken niet, in het bos is ze eerder niet te houden dan loom. In de bak wel rustiger maar niet noemenswaardig. Ze werd rond 19.00 uur bekapt, dacht ook al misschien ligt het daar aan, dat ze moe is of iets..

Ontsteking in beide voorbenen schrijf je. 1 been optillen, is meer druk op de andere 3 benen en dus ook op die ontsteking. Lijkt me toch een teken van ongenoegen/pijn

Anoniem

Re: Paard gaat liggen bij de hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 21:58

Als ik het zo lees, zou ik eens een kreupelheidsonderzoek doen, gewoon om pijn uit te sluiten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 22:40

Joolien schreef:
Als ik het zo lees, zou ik eens een kreupelheidsonderzoek doen, gewoon om pijn uit te sluiten.

Dat is al gebeurd Joolien. Daar zijn die ontstekingen uit gekomen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 00:56

Ik wil je niet bang maken, maar mijn paard deed dat ook, omvallen/willen liggen bij de hoefsmid. Bij haar was het duidelijk door de pijn.
Een maand later kon ze namelijk ingeslapen worden. Zat onder de artrose. Ze was nog maar 4 jaar.
Nou kunnen de ontstekingen natuurlijk ook pijn doen, maar als ze dit blijft doen zou ik haar toch verder laten onderzoeken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 01:21

Lizzyy schreef:
pol1 schreef:
Pijn uitsluiten lijkt me nr 1.. En een 2e tip: voer haar eens een paar wortels als smid bezig is..even kijken of afleiding haar gewoon op 3 benen laat staan! Zo heb ik t vandaag met mn jonkie van 7.5 mnd gedaan..paar wortels erbij en super blijven staan bij de smid ( op 3 benen dan)..

Smid komt pas weer begin februari, dat vind ik eigenlijk wel een beetje te lang. Snap je idee hoor met wortels, maar dit is de eerste keer dat ze het doet dus heb er nog geen patroon in. En om nu een uur lang wortels te voeren vind ik ook weer een beetje te gek :Y)

Lizzyy schreef:
Joolien schreef:

Dat is al gebeurd Joolien. Daar zijn die ontstekingen uit gekomen.

Vraag je DA om een spuit metacam oid voor de volgende keer beslaan. Is waarschijnlijk de snelste en simpelste manier om antwoord te krijgen op waarom dit nu begint.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 01:27

Gezien zijn chronische blessure lijkt het mij verstandig om de DA te raadplegen. Als de ontsteking erger is geworden, kan hij meer pijn hebben.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 10:23

Felicity2511 schreef:
Ik wil je niet bang maken, maar mijn paard deed dat ook, omvallen/willen liggen bij de hoefsmid. Bij haar was het duidelijk door de pijn.
Een maand later kon ze namelijk ingeslapen worden. Zat onder de artrose. Ze was nog maar 4 jaar.
Nou kunnen de ontstekingen natuurlijk ook pijn doen, maar als ze dit blijft doen zou ik haar toch verder laten onderzoeken.

Artrose heeft ze in iedergrval niet in de benen waar ze ontstekingen heeft. Daar hebben we toen ook gelijk naar gekeken.

Maar ik ga zeker even de dierenarts bellen. Bedankt allemaal voor het meedenken!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 10:24

senna21 schreef:
Gezien zijn chronische blessure lijkt het mij verstandig om de DA te raadplegen. Als de ontsteking erger is geworden, kan hij meer pijn hebben.

Daar heb je gelijk in :j

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:42

Rossfechten schreef:
Laten liggen en 4 hoeven aan elkaar binden en dan op zijn rug draaien. Dat beslaat veel makelijker eens een foto gezien uit mongolie of zo waar ze dat deden.

Als de smid nog nooit in deze houding heeft bekapt, wil je dan dat hij het de eerste keer op die manier bij jouw paard probeert? Ik niet.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:07

Fish_n_Chips schreef:
Rossfechten schreef:
Laten liggen en 4 hoeven aan elkaar binden en dan op zijn rug draaien. Dat beslaat veel makelijker eens een foto gezien uit mongolie of zo waar ze dat deden.

Als de smid nog nooit in deze houding heeft bekapt, wil je dan dat hij het de eerste keer op die manier bij jouw paard probeert? Ik niet.

Daar heb je wel een punt, alles omgekeerd doen is ook even flink wennen voor de smid.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 10:30

Gisteren even de kliniek gebeld en die zag er ook geen kwaad in. Ik moet wel oefenen om haar been vast te houden met uitkrabben zoals de hoefsmid doet, dus iets naar buiten gedraaid. Ik wacht nog even de volgende keer hoefsmid af en mocht ze het nog een keer doen, even filmen (op aanraden van de kliniek). Dan gaan ze het daar bekijken en ga ik voor de zekerheid langs.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:33

Ik vind het een raar advies..

Je paard is neem ik aan vaker bekapt toch?

LisaMeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:37

Felicity2511 schreef:

Inderdaad ik zou het even laten na kijken.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:39

Die van mij doet dit ook. Het is in zijn geval een soort van angst. Als mijn zus en ik zijn voet oppakken, in dezelfde positie als de hoefsmid en dan aan wat tussentijds onderhoud doen, doet hij niets 'verkeerd'. Maar bij de hoefsmid gaat hij bij elke hoef proberen te liggen, ondertussen al bij drie hoefsmeden geweest, waaronder ook een vrouw. Hij vertrouwd gewoon bijna niemand aan zijn hoeven. Advies van de huidige smid: Zo laten en niemand anders aan de hoeven laten zitten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:46

Is het de eerste keer dat het ijzers heeft gekregen ts?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:07

No_No schreef:
Is het de eerste keer dat het ijzers heeft gekregen ts?

Nee de vijfde keer

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:08

Ik laat het ook zeker nakijken, wees gerust. Ik wacht eerst nog de volgende keer beslaan of hoe ze daar op reageert. Verder loopt ze onder het zadel, longeerlijn harde/zachte niet kreupel of wat. Als we in februari naar de kliniek gaan wordt ze van top tot teen op de foto gezet.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:09

Ratties4life schreef:
Die van mij doet dit ook. Het is in zijn geval een soort van angst. Als mijn zus en ik zijn voet oppakken, in dezelfde positie als de hoefsmid en dan aan wat tussentijds onderhoud doen, doet hij niets 'verkeerd'. Maar bij de hoefsmid gaat hij bij elke hoef proberen te liggen, ondertussen al bij drie hoefsmeden geweest, waaronder ook een vrouw. Hij vertrouwd gewoon bijna niemand aan zijn hoeven. Advies van de huidige smid: Zo laten en niemand anders aan de hoeven laten zitten.

Maar deze smid hebben we al een tijdje. Verder staat ze gewoon te slapen tijdens het bekappen en de hoefsmid te kriebelen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:18

Lizzyy schreef:
@Joolien: ja ze is wel wat stijf met rijden in het begin, dan loopt ze ook wat korter. Ze heeft voor ijzers omdat ze een ontsteking in haar hoefbeen heeft aan beide voorbenen. Ze loopt op het harde gevoelig. Met ijzers heeft ze daar geen last van. Traag tijdens het werken niet, in het bos is ze eerder niet te houden dan loom. In de bak wel rustiger maar niet noemenswaardig. Ze werd rond 19.00 uur bekapt, dacht ook al misschien ligt het daar aan, dat ze moe is of iets..

Ja!.... hallloooo dan heeft ze toch pijn??? Niet raar dat ze protesteert. Als jij gevoelige voeten hebt dan laat je toch ook niet onder de voeten slaan.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:24

Onderschat een ontsteking aan het hoefbeen alstublieft niet.. Bijde voorbenen dus ook lastig te ontdekken dat het dier pijn heeft. Bij het beslaan moet het paard langdurig het meeste gewicht van het paard zelf op 1 voorbeen dragen. Voor mij een logische reactie dat het paard gaat liggen als het zijn voeten moet geven. Zeker als er ook nog eens ijzers aan getimmerd moet worden.
Daarom vind ik dit advies van je kliniek heel raar.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:26

yarrah schreef:
Lizzyy schreef:

Ja!.... hallloooo dan heeft ze toch pijn??? Niet raar dat ze protesteert. Als jij gevoelige voeten hebt dan laat je toch ook niet onder de voeten slaan.

Maar de spijkers worden toch niet in het hoefbeen geslagen?

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:33

Lizzyy schreef:

Nee... maar je paard staat wel gedurende lange tijd op een voet met een ontsteking erin terwijl de hoef er tegenover bekapt en vervolgens beslagen wordt... paard staat dus gedurende die hele tijd op 1 pijnlijke voet en kan niet compenseren met het andere been omdat die niet op de grond staat

Je paard heeft wel degelijk pijn... maar dit is moeilijk te zien omdat ze het aan 2 benen heeft... ik zou er toch maar onderzoek naar laten doen op de kliniek

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:34

Neon schreef:
Lizzyy schreef:

Nee... maar je paard staat wel gedurende lange tijd op een voet met een ontsteking erin terwijl de hoef er tegenover bekapt en vervolgens beslagen wordt... paard staat dus gedurende die hele tijd op 1 pijnlijke voet en kan niet compenseren met het andere been omdat die niet op de grond staat

Je paard heeft wel degelijk pijn... maar dit is moeilijk te zien omdat ze het aan 2 benen heeft... ik zou er toch maar onderzoek naar laten doen op de kliniek

Dat ga ik nogmaals ook laten doen :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 11:34

Hebben jullie trouwens nog klinieken die goed aangeschreven staat op het gebied van hoeven? Over "mijn" kliniek ben ik om meerdere redenen niet echt tevreden.