wintervacht maar toch een deken op

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:49

Je zegt dat ze onbeperkt hooi krijgt. Je zou er met het koude weer ook voor kunnen kiezen om wat stro door het hooi te mixen. Stro levert wat meer innerlijke warmte op doordat het wat grover te verteren is. Bij een oudere merrie die ik kende werkte dat perfect. Met wat stro door het hooi stond zij er minder kouwelijk bij.

Dit alles uiteraard naast de deken. Ik zou kiezen voor een 100 grams regendeken. Dat houdt de ergste woei (en dus afkoeling) tegen, zonder dat het meteen bloedheet is.
Laatst bijgewerkt door assie op 06-12-16 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:50

Ik heb een jonkie ook met wintervacht, maar ook 300 plus op, ik voel regelmatig...als de zon overdag doorkomt gaat deken af, eind middag 1 deken, in de nacht op stal warme onderdeken erbij.

Eerst eens minder warme deken en toen platte mest, kennelijk toch kou...ook wil ik de spieren, rug etc warm houden omdat ik hem ook rij..
Wintervacht is voor mij fijn zodat als de temp schommelt en het ineens warme dagen of zonnige dagen geeft, ik hem overdag wat uren lekker met blote kont kan zetten..

Tip oudje lekker 300 plus op is een goede...kost nu geen energie, in een koude nacht kunnen sommige paarden flink ontvetten..

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 09:50

Mij lijkt 300 gram ineens wel heel erg dik als ze al die tijd zonder deken heeft gestaan en ze heeft een dikke wintervacht. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een 150 of 200 gram. Of een 100 gram deken en werken met onderdekens, ben je gelijk wat flexibeler als het weer wat warmer wordt.

Silly1972

Re: wintervacht maar toch een deken op

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:01

Vergeet niet dat de haren rechtop gaan staan als het koud is, dat houd het paard warmer en dat kan niet als ze een deken op hebben, dus verliest de wintervacht een groot deel van zijn functie.
Dus als je een deken op doet doe dan wel een dikke deken op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:16

Het wisselt wel van paard tot paard hoor.
Hier 2 van 24.
de een staat met 150 gram op en is er heerlijk warm onder
Dat is de welsh
De ander, een tinker,staat zonder deken,
maar heeft een hele mooie volle vacht, en tot nog toe niet gezien dat de haren extreem omhoog stonden wat wijst op teveel kou.
Maar beiden staan op onbeperkt fijne hele droge kuil,met volgens mij mega voedingswaarde want ze zijn allebei tonnetje rond :j
en krijgen alleen wat korrel voor de vitamines bij.

Zou dus kijken naar een deken van rond de 200 gram, en naar de kwaliteit va je ruwvoer en wat al gezegd is, slobber of lucerne er bij en een hoogwaardige vitaminekorrel

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:08

Ze krijgen hier al hooi met stro.

Ik kan helaas geen 200 grams deken vinden die 1200 denier is en ook nog een high neck (omdat ze schuurplekken op de schoft krijgt).
Nu met dit koude weer staan haar haren continue recht omhoog.
Ik krijg nou ook een tip van iemand om merriebrok te voeren. Wat denken jullie hier van? of toch luzerne?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:19

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 17:43

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:54

Gewoon proberen :j
Nette deken toch?
Merriebrok vind ik persoonlijk niet zo denderend, zou dan eerder kiezen voor de pavo 18 plus.
Kijk ook eens op de site van www.voervergelijk.nl

Daar kun je dan voer met elkaar vergelijken.
als ik bijvoorbeeld de merriebrok van subli naast de pavo 18 plus zet,vind ik die laatste beter .
meer eiwit, minder zetmeel en suiker,dus dat is al beter
en het vitaminegehalte is hoger.
Ik geef het ook wel maak het dan wat nat en de tinker krijgt dat er bij.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:29

Let goed op de pasvorm en of de deken niet trekt (niet in balans ligt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:36

Wij hebben hier 3 paarden met wintervacht en deken. :)

Eentje zijn we in Oktober mee begonnen, deze staat nu onder 300 grams.
Een ander staat ongeveer sinds begin November en heeft nu een 250 grams.
En de derde zijn we pas 2 weken geleden mee begonnen en zij staat onder 150 grams en overdag zonder, omdat ze anders staat te zweten.

Het hangt heel erg af van je paard. :j
Heeft hij het snel warm? Of juist niet?
Goed voelen, goed in de gaten houden of hij niet te warm of koud wordt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 20:59

Mijn paard van 24 met een flinke wintervacht heeft een 300 grams deken die ze op krijgt als het koud is, zoals de afgelopen dagen en nachten. Vorige week heeft ze dag en nacht zonder gestaan. ik kijk dus echt naar het weer en beslis zo of ze de deken op of af heeft. Ze krijgt onbeperkt hooi en in de avond senior priores.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 21:06

De eigen vacht is veelal een prima bescherming. Vergelijk de beleving van kou van een paard niet met de menselijke waarneming. Observeer en controleer het paard.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 21:44

Pavo 18 plus krijgt ze nu maar ze heeft ontzettend jeuk. De dierenarts heeft haar op mijten onderzocht maar heeft niks kunnen vinden. Ik heb veel verhalen op bokt gelezen dat veel paarden jeuk kregen van pavo. En aangezien het ongeveer is begonnen toen ik pavo 18 plus ben gaan voeren verdenk ik de pavo. Waarom is merriebrok niet goed dan?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:00

Ik zou marstall senior plus eens gaan proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:45

Dat dat nog steeds rond gaat, dat verhaal.
Is best onzin hoor, was gebaseerd op wat meningen van mensen die de feiten van bepaald voer niet eens kenden
Maar kijk anders zelf op voervergelijk?
kijk naar voer hoog in vitamines,eiwit en laag in suiker en zetmeel.
De merrie brok is hoger in suiker en zetmeel dus voer ik liever niet.
die van mij krijgen daar namelijk jeuk van ;)
En de pony van mij die staat op graanvrij voer,dus daar kun je ook naar kijken, maar op die site staat heel veel info!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:51

Ehm mijn paard krijgt wel degelijk jeuk van Pavo voer en zo ken ik er nog een paar dus voor mij geen pavo meer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:55

Tja, zo kreeg die van mij dus jeuk van brokken, zo voer ik nooit meer brokken.
En die krijgt jeuk van graan,dus ook geen graan meer.
Haha, :D
Maar daarom is pavo geen slecht voer, ken er zat die het er hartstikke goed op doen :)
Is net even uitproberen wat voor je eigen dier werkt

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 22:59

Mijn oudje had het vorig jaar ook zwaar. Nu heeft ze een 0 grams regendeken op. Verder voer ik haar onbeperkt kuilvoer en een emmer subli seniores priores. Hier doet ze het erg goed op.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:02

Kijk eens naar Seniores Priores. Dat voer helpt mij elk paard dik te krijgen!

Wat betreft de deken zou ik echt niet direct 300 grams opgooien. Ten eerste raakt ze helemaal ontregeld omdat haar vacht nu nog moet werken, en wat moet je opgooien als het straks écht koud wordt? Begin bij 100 grams en van daar uit kun je weer zien wat ze nodig heeft. Mijn jonkie heeft ook een hele dikke vacht maar is half geschoren wegens een aantal operaties. Hij heeft nu een 100 grams en dat is al aardig warm..

Maar al met al zou ik toch kijken of ze het wel echt nodig heeft. Hier staan mijn paarden 24/7 buiten zonder deken (met uitzonderingen dan). Van mijn bonte staan de haren regelmatig overeind maar dat wil niet direct zeggen dat ze het koud hebben. Dat betekent dat zijn vacht werkt. Pas zodra ze staan te trillen krijgen ze een deken op. Want dan hebben ze het echt koud!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 23:28

ellepel schreef:
Tja, zo kreeg die van mij dus jeuk van brokken, zo voer ik nooit meer brokken.
En die krijgt jeuk van graan,dus ook geen graan meer.
Haha, :D
Maar daarom is pavo geen slecht voer, ken er zat die het er hartstikke goed op doen :)
Is net even uitproberen wat voor je eigen dier werkt

Heb ik gezegd dat pavo slecht voer is dan? Nee, alleen ik geef het niet aan mijn paard en de jeuk is weg sinds ik dat voer niet meer geef dus ja moet ergens mijn conclusie trekken. Wat dus wel meer mensen doen :)

Horses15899

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 08:53

JoannevZ schreef:
Mijn oudje had het vorig jaar ook zwaar. Nu heeft ze een 0 grams regendeken op. Verder voer ik haar onbeperkt kuilvoer en een emmer subli seniores priores. Hier doet ze het erg goed op.

Zo dacht ik het ook :+ :+

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 09:54