Wel of geen halsdeken?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TCA

Re: Wel of geen halsdeken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:42

Mijn paard staat gewoon 24/7 met halsdeken omdat hij geschoren is. Maar ook zonder scheren met hals juist weer tegen de haargroei. Ik vind dit juist fijn en heb helemaal geen last van manen die kapot gaan. Aan het einde van het winterseizoen is een klein stukje aan het einde vd manenkam uitgedund, maar dat vind ik echt geen probleem en zie je amper :)

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:43

Om deze reden gestopt met halsdekens. Zijn hele manen gingen eraan!

cent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-16 14:56

Hmm, verschillende reacties... ik heb 'm nu 2 dagen 24/7 op. Ze zitten plat maar nog niet dunner. Vannacht gaat hij af wordt 7 graden.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:09

Een tip met halsdekens tegen het schuren van de manen. Spuit er een kilo antiklit in :x. Dat helpt ontzettend tegen het schuren! Elke dag even, en dan vooral op de bovenkant een paar spuitjes equi shine, en tadaa +:)+ . Halsdeken met manen die heel zijn.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:12

geschoren, heeft geen halsdeken. Ik heb een deken met een halve hals, maar geen volledige. De haren komen wel sneller terug, maar merk er voor de rest niet veel anders van

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:22

Ik scheer niet meer en ook geen halsdeken, deed ik wel ivm overmatig zweten.
De afgelopen 2 winters ben ik zeer tijdig begonnen (september) met een dunne deken, geen dikke wintervacht te bekennen. Paard staat nu onder een 100 grams outdoordeken en heeft een mooi dun velletje. (Iets langer dan zomers, maar dat houd je niet tegen) Scheelt me heel veel geklooi met verschillende soorten dekens. Nu gewoon goed uitstappen en uitwazemen onder een zweetdekenm, dan is ze zo droog.

Misschien een idee voor volgend winterseizoen! ;)

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:21

Ik heb mijn paard KWPNer voor de eerste keer moeten scheren. De eerste nacht een hals op gedaan icm een 400 grams deken. Stond ie onder te zweten. De hals afgelaten. Alleen vannacht wel om gedaan en deels omgeklapt. Heeft ie nog een beetje lucht. Wordt wel heel koud. Staat in een buitenstal met aan weerszijden tralies en andere paarden. Voor en achter luik gaat dicht ivm bevriezen waterbak.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 09:08

Ik heb op stal nooit halzen op, en buiten alleen met heel erg slecht of heel erg koud weer.
Mijn geschoren paard staat nu onder 400, binnen zonder hals en met deze kou buiten met.

cent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 18:48

Heb haar helemaal geen hals meer op, ze begon na 2 dagen al te schuren..heb het idee dat het gewoon veel te warm voor haar is. Nu dus lekker al sinds vrijdag geen hals meer om, en het bevalt haar prima!

brittms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:13

Hier ook geen halzen, op stal hebben ze het niet nodig en vinden we ook sowieso zonde van de manen. Buiten gaat het gewoon prima zonder.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:24

CMLotte schreef:
Een tip met halsdekens tegen het schuren van de manen. Spuit er een kilo antiklit in :x. Dat helpt ontzettend tegen het schuren! Elke dag even, en dan vooral op de bovenkant een paar spuitjes equi shine, en tadaa +:)+ . Halsdeken met manen die heel zijn.

Hier schuren ze juist zodra ik antiklit heb gebruikt, maakt niet uit welk seizoen. Probeer ik dus ook te vermijden.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:27

Mijn merrie is ook geschoren en heeft constant een hals op. Ook voor het scheren al. Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je paard het warm genoeg heeft als die geschoren is

Mijn paard heeft ook korte manen enigste probleem is dat ze naar voren en achteren vallen dus vandaag achterste stuk helemaal afgeknipt. Maar ze worden niet dunner van de hals

cent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-16 16:03

NatalieLot schreef:
Mijn merrie is ook geschoren en heeft constant een hals op. Ook voor het scheren al. Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je paard het warm genoeg heeft als die geschoren is

Mijn paard heeft ook korte manen enigste probleem is dat ze naar voren en achteren vallen dus vandaag achterste stuk helemaal afgeknipt. Maar ze worden niet dunner van de hals

Mijn paard vindt het prima zonder hals. Voor haar was het veel te warm en daar ging ze door schuren! Nu staat ze gewoon buiten zonder hals en ze heeft het echt niet koud.

LisaMeers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:45

Harvey1 schreef:
Om deze reden gestopt met halsdekens. Zijn hele manen gingen eraan!

Dezelvde redenen. Het word wel koud anders maar ze lijkt geen probleem er mee te hebben.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:56

Ligt er m.i. aan wat voor deken je koopt.. Ik heb een deken met vaste hals gehad van een goedkoper merk, gevolg was kapotte manen. Nu heb ik een amigo horsewear met losse hals, voorheen deed ik hals alleen buiten op en binnen haalde ik deze er af. Maar nu met het koudere weer 24/7 op, en geen last van kapotte manen. Voor de amigo heb ik een bucas met losse hals gehad, ook hierbij geen last van kapotte manen. Ik denk dus dat het er ook aan ligt over je een goedkoop merk hebt of iets duurder, de hals die ik nu heb is een soort "parachute stof" (zo noem ik t maar) van binnen en heb het idee dat dit de manen meer beschermd.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:57

Ik scheer mijn paard expres pas in nov. Vorig jaar ook oktober geschoren en toen kwam de vacht net zo hard terug. Voor mijn gevoel omdat de winter vacht er nog onvoldoende door was. Nu blijft ze heel mooi in haar vacht. Bij ijzige kou en natigheid gaat ze naar buiten met hals op stal is hij af en onze stal is ook niet geïsoleerd.
Om te proberen heb ik een keer een nacht de hals op gelaten. Alleen ik vond dit echt een no go de manen verstikte helemaal dit wil ik niet een hele winter doen.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:58

Ik doe een hals pas om als er een koude wind is en de nachten koud en overdag ook koud is zoals nu is het 10 graden buiten staat ie zonder.
Manen worden wel platter 1 keer ook met het knotten een dag van te voren knotjes waren allemaal plat en lelijk geworden. Doe het nu dus voor dat we weggaan.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 20:23

Is idd heel erg afhankelijk van de hals die je omdoet. Ik heb een rhino halsstuk aan een rambo of rhino deken. Manen zijn plat maar onwijs zacht. Alleen op de schoft komt er een kaal stukje maar dat had ik ook zonder hals. Heb nu voor het eerst een halsdeken ter probeer gebruikt omdat mijne haar kweekt waar je bij staat. Ook m iets later laten scheren, maar hij zit nog top in z'n (geschoren) haren :D ik heb m overigens gewoon continue op, stalgebouw is wel minder koud dan buiten maar wel lekker fris. Overigens afgelopen weekend dag van tevoren geknot en zat allemaal nog perfect dag erna.