Hoe aangekoppelde trailer op slot zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DoubleVv

Re: Hoe aangekoppelde trailer op slot zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:40

Ik wou ook juist zeggen. Mijn 10 jaar oude ifor williams heeft een ingebouwd slot. Ik denk zelfs dat elke ifor dit heeft of ben ik mis. En mijn nieuwe ifor heeft dit ook nog steeds.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:48

dierfysio schreef:
Hier al jaren zo'n rood alko slot. Prima inderdaad.
Maar dus nooit met het slot erop gaan rijden! Als er wat gebeurt ben je de klos. Plus het mag ook niet, leerde ik toen ik (jaren terug) mijn E bij B haalde.

In Nederland is het niet verboden; maar het wordt zwaar afgeraden.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:15

Het is verboden om met een slot te rijden. Mocht de trailer loskomen van de auto moet de trailer dmv de breekkabel op de rem getrokken worden, een slot zou dit kunnen beïnvloeden.

AL-KO sloten kan je alleen op een AL-KO koppeling gebruiken.

Het standaard slotje in de koppeling van Ifor stelt niet zoveel voor, die heeft een beetje dief er in een mum van tijd uitgeboord. Ik zou altijd een extra slot gebruiken.

Verder moet je er bij de "tasjes" sloten goed opletten dat de hendel van de koppeling omlaag staat. En zeker het slot niet andersom gebruiken zoals ik ergens las.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:23

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:27

Ik heb ook een slot waarbij je een blauwe 'bal' erin moet doen en vervolgens het slot (die uit 2 delen bestaat) eromheen klikken. Als de trailer aangekoppeld is en je wil hem dan op slot doen (bijv. op een parkeerplaats), hoeft de blauwe bal er niet meer in, de trekhaak van je auto zit hier dan nu in. En het slot kun je er dan zo omheen zetten.
Kan dat bij de jouwe dan niet, het klinkt alsof jij ook zo'n slot hebt?

Deze is dat:
http://vaaronline.nl/nl/trailer-sloten/115-trailerslot-steady-ks-25.html

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 10:02

Samo schreef:
Ik heb ook een slot waarbij je een blauwe 'bal' erin moet doen en vervolgens het slot (die uit 2 delen bestaat) eromheen klikken. Als de trailer aangekoppeld is en je wil hem dan op slot doen (bijv. op een parkeerplaats), hoeft de blauwe bal er niet meer in, de trekhaak van je auto zit hier dan nu in. En het slot kun je er dan zo omheen zetten.
Kan dat bij de jouwe dan niet, het klinkt alsof jij ook zo'n slot hebt?

Deze is dat:
http://vaaronline.nl/nl/trailer-sloten/115-trailerslot-steady-ks-25.html

Hij lijkt op deze ja, alleen zit dan het sleutelgat niet aan de zijkant maar ook bovenop.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:21

Ik heb op mijn bockmann een slotje zitten die als je hem omdraait een staafje zeg maar uit schuift dan kan je de hendel niet omhoog doen.

Die draai ik ook altijd uit als hij aangekoppeld zit.

Dit zeg maar

Afbeelding

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:53

Shanel schreef:
De Ifor Williams heeft een ingebouwd slot (althans mijn nieuwe 1.5p heeft dit wel :) ). Ik doe 'm altijd op slot als we gaan rijden. Ideaal!

Klopt met hetzelfde waar je het bolletje ermee in doet....sleutel omdraaien en trailer zit aan je auto vast.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:09

Ik heb deze:

Afbeelding

Heel simpel en ouderwets maar werkt makkelijk en is snel gepiept. En ja, ik heb er ook wel eens mee gereden :o geen verschil gemerkt en kon nog steeds haaks om.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:13

Met die mag je niet rijden; want bij een ongeval kan de koppeling niet losvliegen van de trekhaak.
Het is niet zo dat je er niet mee kan rijden (dat gaat prima), maar je mag er gewoon niet mee rijden.

Je mag wel een disselslot hebben die geïntegreerd is in de koppeling.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:13

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:25

Ik heb zelf een ALKO slot, zo'n rode, en die werkt heel fijn. Ik rij er ook mee. Ik zou niet weten waarom hij automatisch los zou moeten koppelen bij een ongeval, dat lijkt me een beetje vreemd. Bij brand zou ik eerder mijn paard uitladen dan mijn trailer loskoppelen gevoelsmatig. Verder is dat slot er echt binnen 10 seconden af.

Overdeksloten zou ik sowieso niet mee rijden. Je vernielt op den duur de stofhoes van de oplooprem ermee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:37

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:07

Volgens mij is het in Nederland niet verboden om met slot te rijden, in andere Europese landen zoals hier in Frankrijk is dat wel verboden en kunnen ze je daarom van de weg halen.
Moet toegeven dat als ik kleine stukjes moet rijden, soms ook gewoon het slot erom laat bij de 4x4. Daar zit de bumper hoog en heeft dus geen last van het slot. Onze Mondeo had meteen een paar deuken als je te scherp stuurde, met onze "nieuwe" auto wil ik dat liever niet uitproberen.

Of het handig is om er mee te rijden is dus maar de vraag. Er is dus kans op schade, maar bij ongelukken maakt het de brandweer bijvoorbeeld weer lastiger om de boel van elkaar te krijgen. Dat is dan niet alleen bij brand, maar ook als je met de combinatie in een greppel ligt, geschaard bent, je aanhanger op z'n kant ligt en zo zijn er tal van situaties te bedenken.

Het is idd wel als als als, maar als het zo ver is, is het weer had ik maar had ik maar..
90% van de ongelukken is namelijk niet je eigen schuld, maar dat van een ander.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:42

Ik heb ooit algehele aanhanger controle gehad en toen had ik het disselslot erop hangen, niks van gezegd. Kregen wel een boete omdat mn vader zn gordel niet om had.

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:52

Tessebes schreef:
Ik heb zelf een ALKO slot, zo'n rode, en die werkt heel fijn. Ik rij er ook mee. Ik zou niet weten waarom hij automatisch los zou moeten koppelen bij een ongeval, dat lijkt me een beetje vreemd. Bij brand zou ik eerder mijn paard uitladen dan mijn trailer loskoppelen gevoelsmatig. Verder is dat slot er echt binnen 10 seconden af.

Overdeksloten zou ik sowieso niet mee rijden. Je vernielt op den duur de stofhoes van de oplooprem ermee.

Mocht je trailer om wat voor reden dan ook loskomen van je trekhaak is het de bedoeling dat de trailer van je auto los gaat en dmv de breekkabel op de rem getrokken wordt. Door het slot zou het kunnen dat de trailer vast blijft zitten aan de auto met alle gevolgen van dien, je auto wordt zo de berm of sloot in getrokken bij een slingerende trailer. Vandaar dat je de trailer niet op slot mag zetten tijdens het rijden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:58

Brainless schreef:
Met die mag je niet rijden; want bij een ongeval kan de koppeling niet losvliegen van de trekhaak.
Het is niet zo dat je er niet mee kan rijden (dat gaat prima), maar je mag er gewoon niet mee rijden.

Hij mag ook niet losvliegen van de trekhaak...Hij kan er wel af als hij bijvoorbeeld versleten zou zijn, het enige dat het slot doet is zorgen dat je de hendel niet omhoog kan doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 01:00

janderegelaa schreef:
Brainless schreef:

Hij mag ook niet losvliegen van de trekhaak...Hij kan er wel af als hij bijvoorbeeld versleten zou zijn, het enige dat het slot doet is zorgen dat je de hendel niet omhoog kan doen.

Jawel hoor.
Als je trailer omklapt (of de sloot in gaat) door bv slingeren/slechte berm/ongeval; is het heel fijn als hij van de koppeling afkomt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 01:02

Jelle_Steur schreef:
Het is verboden om met een slot te rijden. Mocht de trailer loskomen van de auto moet de trailer dmv de breekkabel op de rem getrokken worden, een slot zou dit kunnen beïnvloeden.

Het standaard slotje in de koppeling van Ifor stelt niet zoveel voor, die heeft een beetje dief er in een mum van tijd uitgeboord. Ik zou altijd een extra slot gebruiken.

Verder moet je er bij de "tasjes" sloten goed opletten dat de hendel van de koppeling omlaag staat. En zeker het slot niet andersom gebruiken zoals ik ergens las.

Ik ben jarenlang examinator geweest en in Nederland is het niet bij wet verboden. Het slot hindert ook de losbreekreminrichting niet.

Of het verstandig is om er mee te gaan rijden is natuurlijk een tweede.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 01:11

janderegelaa schreef:
Jelle_Steur schreef:

Ik ben jarenlang examinator geweest en in Nederland is het niet bij wet verboden. Het slot hindert ook de losbreekreminrichting niet.

Of het verstandig is om er mee te gaan rijden is natuurlijk een tweede.

Maar niet voor de koffer slot die over de koppeling en trekhaak heen gaat waardoor hij er niet af kan vliegen.
Daar ging het hier om.
Niet degene die in de koppeling zit of alleen over de hendel.
Dat mag (in Nederland iig) wel; maar er rijden hier dus mensen met de kofferslot rond.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 01:50