Adviseren jullie mij om met een body beschermer te rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:29

Tja dat ie een beetje stijf/ ingeklemt zit heb ik ook nog wel een beetje... hoewel de mijne volgens mij wel goed zit. Maar ben er toch wel blij mee, geeft me een veel veiliger gevoel en het kan veel drama's voorkomen.

Sjolvir

Re: Adviseren jullie mij om met een body beschermer te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:44

Je zou de EJ in Rotterdam, of de Divoza in Zoetermeer nog kunnen proberen.
Moet zeggen mijn airowear hadden ze toendertijd daar niet, heb ik toen elders gekocht, maar ik wou echt een fijnere dan ik altijd had (equitheme) omdat ik hem toendertijd altijd om had als ik reed, dus heeft me wel meen 200 euro gekost.

Oh.. als het koud is en ze zijn koud zijn ze altijd wat stijver.. als ze opwarmen zitten ze al weer wat lekkerder.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 20:57

Is ook een voordeel voor in de winter, dan geeft het extra warmte af. Doe ik vooral als het koud is dan doe ik aan vanwege de warmte en ben ook meteen beschermt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:04

Comfort neemt toe naar mate je hem langer draagt. Aan het eind van de cross merk ik nauwelijks nog dat ik hem draag en pas als ik hem uit doe voel ik hoe prettig het zat (lekker stevig)

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:23

Ik ben op latere leeftijd (weer) begonnen met rijden en tijdens de manegeles er hard afgevallen. Daarna ben ik een airbagvest gaan dragen. Op de manege werd dit echter niet op prijs gesteld maar inmiddels rijd ik een eigen paard, altijd met aribagvest. Het zit bijzonder comfortabel en beschermt erg goed. Maar is wel een kostbare aanschaf. Ik weet dat er inmiddels veel maneges zijn waar gebruik van zo'n vest juist wordt gepromoot.
Link: http://www.hit-air.info/index.php/nl/co ... uitersport

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:24

Zoals ik al schreef gebruik in geen BP. Het lijkt me ook zo'n schijnveiligheid. Alsof je met zo'n ding niks kan breken. Bovendien volgensmij breken we eerder ledenmaten dan ribben en sleutelbeenderen. Nog even en dan is het een goed idee om ons allemaal in een michelinpak te hijsen. Je hebt een hobby/sport daar horen risico's bij, dat is gewoonweg niet helemaal uit te bannen. En als je dat wel wilt dan kun je beter gaan dammen.
Help mij is, welke onderdelen zijn beter beschermd met een bodyprotector...

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:31

mrie schreef:
schermd met een bodyprotector...

Ligt natuurlijk aan het soort bodyprotector, maar in principe is je hele torso beter beschermd, en daarmee de organen die erin liggen. Een bot breken is l**lig ,maar niet onoverkomelijk (op je rug na). Probleem wordt het als je een klap in je onderrug krijgt en een nier beschadigd, je milt, of als je dusdanig een rib breekt dat je een klaplong oid krijgt.

Rijd zelf niet met een bodyprotector, maar ik ken mijn paarden, en spring bijv ook niet. Kan me zeker voorstellen als je wat meer onzeker bent, of veel op vreemde paarden rijdt, dat het een extra gevoel van veiligheid geeft. En als je daardoor meer ontspannen kan rijden, heeft het natuurlijk alleen maar voordelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:41

mrie schreef:
.
Help mij is, welke onderdelen zijn beter beschermd met een bodyprotector...

Alleen maar vitale delen zoals hart en longen en ook de ruggegraat is beter beschermd

Natuurlijk kun je alsnog wel wat breken, maar het risico neemt aanzienlijk af

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:40

Ja dat klopt en kan, maar dan moet je op de fiets toch ook een BP aan, en op de sport school, bij het ramenlappen, als je naar de kroeg gaat, met kerst in de supermarkt...
Ik heb echt geen kaas gegeten van kansberekening, maar denk dat ik statistisch niet zoveel kans maak stuk te gaan bij het rijden. (bosruiter)
Bij de ongelukken die ik bij het paard gehad heb brak ik mijn enkel, verstuikte ik mijn pols, kreeg ik een blauw oog na kopstootje van paard, butste ik mijn stuitje en liep ik een hersenkneuzing op (ik had geen cap op want ik zat niet op een paard) Allemaal onderdelen die niet beschermd zijn met een BP.
Een ongelukje zit in een klein hoekje, lekker laten zitten dan...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:14

Ik draag die van mij ook alleen bij cross(training) omdat de risico's daar groter zijn (en omdat het verplicht is natuurlijk)

Kleine moeite en ik hoop nooit van de voordelen gebruik te hoeven maken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:35

Als je enkel een oefening durft te doen met je paard omdat je een bodyprotector aan hebt, moet je de oefening niet doen.

Kies een echt goede en ga er voordat je op het paard stapt eerst een paar keer 1/2 - 1 uur mee bewegen (wandelen/fietsen/etc.) als dat ding je beperkt, dan kan je minder compenseren en lig je er makkelijker (en soms rotter) naast dan zonder.

Willemijn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 11:34

als je nog een bodyprotector zoekt dan hebben ze van het merk sir lancelot wss wel iets geschikts :j zijn alleen wel 130 euro maar werken super goed en ze gaan lang mee :)

Winde_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:30

Met springen zou ik dit zeker doen als je op een balk valt is namelijk anders als gewoon in de losse zand.
en als je het dan toch aan hebt weet je ook direct hoe je er je bij voelt. Ik vind dit zelf helemaal niet goed zitten en vind dat het mijn bewegingsvrijheid weg neemt. Meestal als ik val maak ik een salto of een koprol, maar als ik val met mijn vest kom ik altijd plat op mijn buik of rug. Dus ik doe het enkel aan als ik spring.
Er zijn ook mensen die het aan doen voor het bos en te springen, of die het aandoen als ze zich niet helemaal veilig voelen op een paard.
Deze keuze ligt uiteraard bij je zelf!
Probeer het deze 6 weken wie weet zit het bij een man wel goed ;) bij ons word er soms het een en ander geplat haha :o
Als je je er beter bij voelt gewoon doen! Zo niet dan laat het gewoon weer uit

hallotjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:42

Ik raad aan altijd met een body protector te rijden. Ik merk zelf dat dit een veiliger gevoel geeft en ook echt steun biedt als je ooit een keer valt. Het kost niet/nauwelijks moeite maar kan je wel redden bij een val!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:22

Ik snap echt niet hoe een goed passende bodyprotector je beperkt in je beweging :? Hij hoort maar een factie over je middenrif te komen en daar buig je in om door te rollen. Ik kan ook gewoon voetjes uitkrabben etc met dat ding aan. Is eigenlijk niets wat ik niet kan...

Of wacht. Denk dat hij bij limbo dansen wel in de weg zit....

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:25

Ik kan niet goed opstappen met zo'n ding aan. Maar ik ben daar toch niet heel handig in, gebruik het liefst sowieso een opstapje :P