Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:28

Er is op Bokt een zadelmaakster, idefix4, misschien kan die naar je zadel kijken of iemand recommenderen die naar je zadel kan kijken?

BigOne
Berichten: 41615
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 20:34

Shanna schreef:
Dat vind ik dus ook het bijzondere, de zadelmaakster en ik verschillen qua mening over wat de juiste boom-maat/ kopijzer maat is. Ook heeft ze geen maten opgenomen van beide paarden, terwijl het wel een paard met een ''lastige rug'' is. Het is dus wel een nieuw, voor ons gemaakt zadel, maar hij is niet perse op maat van het paard gemaakt.. (Ik dacht dat ze dat bij aflevering zou doen, niet dus.. Ook een keer bijvullen zit niet standaard in het ''pakket''.)

Qua zadels en kwaliteit staat ze verder wel goed bekend, alleen qua communicatie niet zo (al waren dat berichten van jaren geleden), en daar zijn we helaas zelf ook achter gekomen..

Dit meen je niet, alleen de paarden bekeken en toen een op maat zadel verkocht????? Hele vreemde praktijken. Kan gewoon niet waar zijn dat je een op maat zadel aanschaft terwijl het paard niet gemeten is.

Nef1985

Berichten: 274
Geregistreerd: 13-07-11

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:13

Met Bigone eens! Wel hele vreemde manier van zaken doen!
Ben nu wel heel benieuwd over welke zadelmaakster het gaat.
Mag eventueel via PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:38

Tja, ik ben bij haar terecht gekomen omdat zij gespecialiseerd is in zadels voor ons type paarden. Ze leek ook echt wel betrouwbaar qua zadels, het enige slechte wat ik kon vinden was dat de communicatie met haar moeilijk verloopt, en dat waren berichten van jaren geleden. Dat klopt helaas nu ook nog, telefonisch is ze zeer slecht te bereiken, via de mail net zo, maar via Whats-app gaat het redelijk. Afspraken nakomen of afzeggen is ook niet haar sterkste punt gebleken, maar voor goede zadels die wij tenslotte ook al betaald hadden hebben wij het toch doorgezet. Want geld terug geven scheen ze ook niet best in te zijn.
Al die maanden hebben wij dus al wel betaald, maar hadden we geen zadels voor dat geld. Op dat moment de koop afkappen leek ons niet verstandig, want wij hadden enkel ons ingeruilde wintec zadel als leenzadel. Op het moment van inruil was dit zadel slechts enkele maanden oud (nog geen half jaar), maximaal 30 keer op gereden maar ik geloof zelfs minder dan 20 keer, en inmiddels natuurlijk een stuk meer..
Dit zadel is dus ook in waarde gedaald wat wij nu terug zouden krijgen..

Ik vind het opzich ook wel typisch dat ze niet eens voorstelt om het zadel goed te maken, maar gelijk zegt dat het zadel wel terug mag. Vervolgens wilt ze ons niet het bedrag van het zadel terug geven, en van de gemaakte deal (omdat wij 2 zadels tegelijk hebben gekocht bij 1 aanbieder, met inruil van 2 zadels waarvan 1 equestor de wispelaere) zien we ook niks terug. Zij wilt het nu helemaal omdraaien, dus wij krijgen dan enkel onze ingeruilde zadels terug (niet de inruilwaarde, maar waarvoor zij het zadel heeft weggedaan (een schijntje) naar equestor, en de in waarde gedaalde wintec), wat er op neer komt dat wij het andere zadel volledig betalen moeten en van onze voordeel niks meer terug zien, en ook niet bij een ander kunnen krijgen. Ofwel we geven er geld op toe als we dat aanbod accepteren.

Dan kunnen we nog beter zelf het zadel recht laten maken (het zijn de kussens die niet recht zijn in mijn ogen), of zo inruilen ergens/ verkopen..

Op mijn aanbod, dat zij zelf komt om het zadel ter plekke aan te passen op ons paard, krijg ik geen reactie..
We gaan het zadel in elk geval niet meer wegbrengen of meegeven. Dan zitten we weer maanden zonder..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-16 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 46857
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:46

Ging er geen belletje rinkelen toen er geen enkele maat werd genomen?

Ik hoop dat je je geld terug kunt krijgen, TS. Wat en poedersuiker situatie.

Anoniem

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:55

Tja, ik dacht dat ze het zadel bij aflevering op maat zou maken..
Het andere zadel was eigenlijk de enige keuze voor mijn paard, de rest zag er op het oog al niet goed uit. Maar omdat dat paard nu bokt in de galop (en dan is het dus echt enkel bokken, geen galop meer) wat ze voorheen nooit deed twijfel ik nu ook aan dat zadel.
Ik heb dat zadel echter gekocht in een tijd dat ik maanden niet kon rijden op mijn paard vanwege white line disease dus denk dat ik te laat ben om daar nog wat voor te regelen..

Emperor

Berichten: 210
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:02

Hier ongeveer het zelfde meegemaakt. Ook een zadel gekocht bij een zadelmaker die niet helemaal goed lag. Na het niet mee willen werken van zadelmaker kant, hebben we hulp ingeschakeld van een rechtsbijstand en twee x een second upion gevraagd bij andere zadelmakers. Na de lang project hebben we een groot deel van het aankoop bedrag terug gekregen al duurde het naar ons inzien te lang. Het belangrijkste is dat je veel op papier hebt staan. Dus ook de afspraken die je met de zadelmaker hebt gemaakt en wanneer.

PrizTwir
Berichten: 2427
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:02

Shanna schreef:
Ik zou zo niet inzien waarom het merk van de zadels relevant is voor dit topic? Het zijn wel 2 verschillende merken.


Nou, als het om het merk gaat wat ik in mijn hoofd heb. Dan ben je niet de eerste...

Nu ik het topic verder doorlees, denk ik niet dat het om dit merk gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:04

xCarfield schreef:
Hier ongeveer het zelfde meegemaakt. Ook een zadel gekocht bij een zadelmaker die niet helemaal goed lag. Na het niet mee willen werken van zadelmaker kant, hebben we hulp ingeschakeld van een rechtsbijstand en twee x een second upion gevraagd bij andere zadelmakers. Na de lang project hebben we een groot deel van het aankoop bedrag terug gekregen al duurde het naar ons inzien te lang. Het belangrijkste is dat je veel op papier hebt staan. Dus ook de afspraken die je met de zadelmaker hebt gemaakt en wanneer.


Ik stuur je even een PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:15

Dit bedrijf, althans als ik in je berichten kijk vind ik een bericht waar je onlangs een zadel hebt aangeschaft, is aangesloten bij een vakvereniging. Ik zou daar je klacht neerleggen. Die hebben een klachten-behandelingscommisie. (VZTD)

Anoniem

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 01:25

Thanks for the tip!
Ik ga er naar kijken/ mee bezig. Hopelijk kom ik dan wat verder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:52

Inmiddels reactie gehad van het juridisch loket, ik sta als koper in dit geval inderdaad in mijn recht, omdat ik het bij een bedrijf heb gekocht ipv particulier.

Ik hoop er zonder juridisch gedoe uit te komen, maar anders weet ik wel wat mijn rechten zijn.

Babootje

Berichten: 28812
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:53

Ik zou nu in ieder geval een verzoek ontbinding koop sturen. Dan weet ze gelijk waar ze met jou aan toe is en schiet het mogelijk wat sneller op allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 09:33

Ik heb inmiddels een second opinion gehad op beide zadels waarbij het zadel inderdaad zeer scheef is bevonden. Van de scheefheid zijn ook foto's gemaakt, en het mag nooit op geen enkel paard gebruikt worden.

Het andere zadel lijkt qua boommaat wel te passen, maar het paard toont er erg veel verzet onder. Onder een ander aangemeten zadel loopt het paard wel ontspannen.

Ik heb deze bevindingen ook allemaal op papier, en ga hier nu mee verder. Ik weet alleen niet zeker of ik deze rapporten ook naar de eerste zadelmaakster (wat ze dus niet is) door moet sturen? Dit omdat ze beiden bij dezelfde vereniging zitten en ik niet voor scheve gezichten wil zorgen?
Heeft het meerwaarde om de rapporten gelijk door te sturen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 14:41

Ook heb ik in de whatsapp-gesprekken nog eens nagelezen en hierin zie ik wel staan dat ze het eerste zadel (wat ze wel op de bon heeft geschreven, welliswaar zonder type en prijs) niet kon leveren, en dat het dan dit zadel zou worden. Welliswaar niet met type-naam en prijs maar wel het soort en Merk. Kan ik daar nog wat mee?

Indien gewenst kan ik de dingen die ik zwart op wit heb wel doorsturen naar iemand die er meer verstand van heeft hoe het juridisch in elkaar steekt allemaal?

Emperor

Berichten: 210
Geregistreerd: 19-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 13:46

Dat papier werk is inderdaad lastig als het niet goed is gedaan door de zadelmaker. Ik zou alles wat je hebt doorsturen naar diegene die je helpt bij het oplossen van dit probleem ( ik zou dus wel gebruik maken van iemand in het juridisch vak ). Waarschijnlijk zit er vast wel genoeg tussen wat wél kan helpen.

Naar mijn heugen heb ik in mijn geval de second upinions niet doorgestuurd naar de eerste zadelmaker, dit omdat we haar al meerdere keren gevraagd hebben om alsnog naar het zadel te kijken en ze gewoon niet beter wou weten. Zij is als zadelmaker deskundig in haar vakgebied en zou dus ook moeten staan voor haar producten/diensten.

Aangezien je niet alles op papier hebt, was er ook een onpartijdig iemand aanwezig tijdens de consulten? Dan is het geen gek idee om daar ook een verhaal van op papier te laten zitten naar diens beleving.

___

Bij mijn geval, na het inschakelen van juridisch hulp, wou de zadelmaker ineens erg graag meewerken i.p.v. het tegenstribbelen eerder. Het kan best zijn dat je eigen zadelmaker dit ook wil doen en onder het juridisch loket uit wil komen. Als ze dit wil, doe dit niet tussenbeide maar ga dan helemaal via het juridisch loket. Als het zover is dat het zadel terug kan, neem een onpartijdig iemand mee als ooggetuige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:03

Hoelang moet ik de zadelverkoopster de tijd geven om te reageren, voor ik er weer achteraan ga? Woensdag heeft ze een voorstel in dr mail gekregen, tot op heden nog geen reactie.. Ik hoopte het eigenlijk toch wel zo snel mogelijk opgelost te krijgen..

Dees

Berichten: 19549
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:14

Redelijke termijn voor het alsnog leveren van de gekochte prestatie is wat mij betreft 10 werkdagen.
Maar ben je zo concreet geweest in je mail?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 23:19

Het voorstel is gedaan door een onafhankelijke tussenpartij die bemiddeld. Hierin staat geen reactie-termijn vermeld. Ik hoef niet alsnog geleverd te krijgen wat ik in januari al gekocht heb, ik wil de deal nu ongedaan maken.
Ik probeer het eerst zo op te lossen voordat ik het juridisch op ga zoeken..

Dees

Berichten: 19549
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:25

Ik denk dat je het onhandig aanpakt.
Het is verstandig om nu al te weten hoe eea juridisch zit, en in je correspondentie alvast voor te sorteren op hetgeen je nodig hebt voor een zaak. Zoals een ingebreke stelling en een redelijke termijn op schrift gesteld, waarbinnen de leverancier alsnog zijn deel van de overeenkomst kan naleven.

Zonder dat jij de leverancier alsnog formeel in de gelegenheid stelt om een goed zadel te leveren, deze met aanpassingen of een hele nieuwe, zul jij geen ontbinding van de overeenkomst kunnen afdwingen.
Maar goed, dat had je geweten als je de link uit mijn eerste reactie in dit topic had gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 13:39

Dat heb ik dus al eens gedaan in april. Toen hebben we het zadel terug gebracht, en in november kon ik het zadel weer ophalen. Nu heb ik het zadel dus terug en nu is het nog steeds niet goed. Vandaar dat ik er nu klaar mee ben.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:30

Ik zou haar in gebreke stellen, met een aangetekende brief.

Ik denk dat het tijd wordt malafide zadelhandeltjes eens goed worden aangepakt met wat consumenten rechten zijn.

Ik ben er achter grkomen dat er zadelpassers/vermakers zij die mooi weten te werken zonder een reguliere goede opleiding.

Ik zelf heb ooit 2 gerenormeerde zadels laten aannemeten die absoluut niet pasten, gewoon veel te lang en te smal...nu pas veel later weet ik dat 1 nooit de opleiding heeft gedaan en de ander met een mooi logo jarenlang heeft geschermd op haar site, maar die niet meer heeft op de site.

Van beide zadels heb ik bij de ene na 2 keer gebruikt te hebben en bijna verongelukt met dit felle paard, 900 verlies met eigen verkoop omdat ze het niet gerug wilde nemen, 7 cm te lang en veel te krap en het 2e zadel met zelf veel eerst kosten gemaakt om zadel passend te krijgen ook met verlies is zadel met een hoop gezeik teruggenomen door zadelmens..verliespost samen 2700 euro!

TS ik denk dat je coulant genoeg bent geweest, meerderen zullen dit veel minder aardig hebben opgelost. De eerstvolgrnde keer eer ik dit weer mee ga maken, een gesprek en meteen tot zaken komen, anders meteen vollop op social media en via juridische weg..

Ik zou nu meteen een aangetekende maken en eisen je geld per omgaande terug gestort en eer het binnen is je het zadel stuurt, of gelijk oversteken.

Ga in geen geval met een scheef zadel rijden en zeker niet met te krappe boom. Dit is funest voor je paard...

Heel duidelijk dat deze dame haar naam als zadelmaker niet waard is. Iedereen denk tegenwoordig veel geld te verdienen op deze onbeschofte wijze van beunhazerij.....een zadel wordt correct opgementen en aangepast, dit vereist vakmanschap en oog voor het zien of een paard vrij en soepel beweegt, zijn pas kan afmaken en of het zadel in het middelpunt van het paard ligt en de ruiter dito kan zitten...daar worden dute zadelpaskosten voor betaald...al gauw minimaal 90 euro ex voorrijkosten..daar mag je wat voor verwachten...

Anoniem

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:18

We hebben onze lessen inderdaad stop gezet tot dit afgehandeld is, dus we rijden inmiddels niet meer. Inderdaad omdat ik de ruggen van mijn paarden niet kapot wil rijden.

Ik ga nog eens alles wat ik op papier heb door een jurist laten controleren, want ondanks dat ik in mijn recht sta, sta ik door haar gebrekkige papierwerk niet heel sterk.. Misschien dat de correspondentie over en weer ervoor zorgt dat ik toch nog sterker sta?

Niqui

Berichten: 2356
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 09:26

Als je iets koopt, dan heb je recht op een deugdelijk product. Hier staat in wat je rechten zijn en wat je kunt doen om de koop te ontbinden (incl. voorbeeldbrieven):

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Anoniem

Re: Nieuw zadel is scheef, wat zijn onze rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-16 23:28

Het lijkt opgelost te gaan worden. Toch fijn dat het zonder juridisch gedoe lijkt te kunnen.