Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KMF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:10

Mee eens future_vet, maar ik zou als bijrijder wel mee willen betalen of het in ieder geval aanbieden. Ligt er denk ik ook erg aan welke band je hebt en visies. Zie topic over bijrijders :')

Janneke2

Re: Geldt aansprakelijkheidsverzekering op zadel van de eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:22

Ik vind het nogal een verhaal.
Paard er vandoor, jij hard op het asfalt geklapt - er had 'ik weet niet wat' mis kunnen gaan.

Schade aan het zadel vind ik secundair. (Om niet te zeggen: gezeur.)

En een zadel dat opeens begint te schuiven (plus dat de singel niet strakker kon) vind ik klinken naar slecht materiaal, dus de verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:50

future_vet schreef:
Ben ik de enige die het wel frappant vind dat de eigenaar naar de bijrijder gaat wijzen? TS is een mens, en fouten kunnen gebeuren. Ik zou zeggen gellukkig mankeren paard en bijrijder niet. En zadel is maar materieel. Zand erover.

Lijkt mij voor de verstandhouding later ook niet prettig.

Er wordt nog niet gewezen. Er wordt onderzocht of er een mogelijkheid is om de schade vergoed te krijgen. En een van de mogelijkheden is om bij de verzekering aan te kloppen.
Ik lees duidellijk dat TS zich schuldig voelt, niet dat ze als schuldig wordt gezien.
Uit de OP:
Citaat:
Lastige situatie dus, de eigenaresse denkt dat ik hem niet strak genoeg gedaan heb of niet na heb gecheckt maar beseft ook dat ik dit niet expres gedaan heb. Maar iig, dus doen we dit via mijn aansprakelijkheidsverzekering. Zouden ze dit uitkeren als je dit zo hoort? Of hoe moet ik dit aanpakken?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:02

In eerste instantie zou ik denken dat jouw WA dat zal vergoeden als jij als veroorzaker wordt aangewezen, maar.... dan zijn er nog wat andere situaties:

- Vlak voor vertrek hadden jullie allebei kunnen checken of de singel wel goed zat (de zogenoemde 'check, check, dubbel-check', zeker als je buiten gaat rijden);
- Tijdens het eerste schuiven had de eigenaresse voor jou kunnen kijken of de singel nog goed zat, of jij had kunnen afstappen om het zadel weer goed te doen. Jullie waren er allebei bij toen het niet ging zoals het moet.

Ik weet dus niet of er werkelijk één persoon aangewezen kan worden die voor de schade moet opdraaien. Tenslotte was het plan om samen weg te gaan en de eigenaar is - voor zover ik weet - in eerste instantie zelf aansprakelijk. Maar nogmaals: ik weet het dus niet precies, maar probeer 'hardop' mee te denken. Een schadeverzekeraar is natuurlijk de aangewezen persoon om je daar mee te helpen; hij/zij weet het het allerbeste. Een telefoontje naar de maatschappij dus! ;)

Maar bovenal: hoe is het met het paard? En met jou?

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:02

Geen gezeur over hoe of wat. Zadel is beschadigd, door haar toedoen en Ts vraagt of haar Wa dat zou vergoeden.
Gewoon even voorleggen bij jou verzekering, dan krijg je gelijk een duidelijk en geldend antwoord. in plaats van "hoe ander het zouden doen, of vinden hoe jij/eigenaresse het moet doen"

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:13

Dat de eigenaar niet nacontroleert begrijp ik wel. Ts is een volwassen en ervaren ruiter.
Geen beginnend manege ruitertje.

Maar ik lees dat de singel niet strakker kan. Dan is duidelijk het tuig niet in orde.
En dat vind ik dan weer de aansprakelijkheid van de eigenaar.

Gelukkig heeft de ts niets.
En dat is toch het belangrijkste.

Dat een zadel kan schuiven bij ook passend tuig kan wel.
Mijn zadel past.
Maar mijn tinker is echt erg rond met zijn boommaat 40.
Daar zou een te losse singel toch ook wel problemen kunnen geven denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 17:44

Ik heb mijn verzekering gebeld en zij zijn van mening dat schade aan het zadel toegebracht door bijrijdster verhaald kan worden dmv WA verzekering. Echter zit er wel verschil tussen beschadigen en kapot en gelden niet bij alle verzekeringen dezelfde regels. De korste klap is dus vragen aan jouw verzekering of je dit geheel of gedeeltelijk kunt verhalen op jouw WA :-)