Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:tinker_sally schreef:Het is geen eigendomsbewijs, wat zou zij er nou mee kunnen doen....
Correct, maar in de praktijk wordt er wel aangenomen dat een verkoper die paspoort in bezit heeft ook gerechtigd is paard te verkopen en dus de eigenaar is. Systeem is afgekeken van ander vee en daar wordt niet of nauwelijks mee gereisd/komen weinig het erf af en al helemaal niet zonder extra papierwerk. Eigenaar is bijna altijd ook de hoofdverzorger/houder en dus ook de gene die de paspoorten/papieren moet kunnen tonen bij controle. Paarden vallen eigenlijk in 2 vakjes, nl huisdier en vee. I&R die voor het andere vee uitstekend voldoet past niet bij zo'n huisdiervee beest als een paard wat nogal eens op pad gaat en waarbij verzorger en eigenaar niet altijd dezelfde persoon zijn. Het systeem in zijn huidige vorm past dus niet bij de realiteit en dat komt omdat het paard een nogal unieke positie inneemt in onze samenleving.
elenaMM77 schreef:in de praktijk wordt gekeken naar wie de kosten van het paard betaald als het gaat om twijfel over eigenaarschap.
Caira schreef:Maar als je je stalhouder al niet vertrouwt met een stukje papier, waarom dan wel met je paard?
Napie schreef:Het gaat niet om het vertrouwen. Het gaat om het ongemak. Wedstrijden kan ik van te voren wel plannen maar soms heb ik wel eens dat ik s morgens bedenk dat ik zin heb erop uit te gaan met de trailer en dan ben ik afhankelijk of ze thuis zijn. En anders zonder paspoort op pad. En als ik lessen wil gaan volgen en wekelijks op pad wil, moet ik dan elke week weer het paspoort regelen?
san4nie schreef:Bij ons op de manege is lang niet altijd iemand aanwezig. Mijn paspoort ligt thuis, met eigendom bewijs. Ligt wel een kopie op de manege. In overleg met iedereen op de manege besloten dat dat het makkelijkste is.
GamblersCup schreef:san4nie schreef:Bij ons op de manege is lang niet altijd iemand aanwezig. Mijn paspoort ligt thuis, met eigendom bewijs. Ligt wel een kopie op de manege. In overleg met iedereen op de manege besloten dat dat het makkelijkste is.
Hartstikke leuk, maar als er gecontroleerd wordt krijgt de manege alsnog die boete. Want een copie is niet geldig. Komen ze wel achter als op jouw manege daadwerkelijk gecontroleerd wordt; hoeveel mensen hebben daar paarden staan en hoeveel copietjes hebben ze liggen van "iedereen op de manege"?![]()
Ik snap echt niet dat mensen zo moeilijk doen. Volgens mij omdat het idee "paspoort is eigendomsbewijs" nog zo sterk heerst, terwijl dit niet zo is. Zorg gewoon dat de mensen die erbij moeten kunnen, erbij kunnen en klaar.
Morniclum schreef:De Regel dat de paspoorten op stal moeten zijn, geldt pas vanaf een bepaald aantal paarden