paspoort afgeven op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 20:26

Het gaat niet om het vertrouwen. Het gaat om het ongemak. Wedstrijden kan ik van te voren wel plannen maar soms heb ik wel eens dat ik s morgens bedenk dat ik zin heb erop uit te gaan met de trailer en dan ben ik afhankelijk of ze thuis zijn. En anders zonder paspoort op pad. En als ik lessen wil gaan volgen en wekelijks op pad wil, moet ik dan elke week weer het paspoort regelen?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:26

Ik heb de paspoorten gewoon aan de stalhouder gegeven. Als ik een paspoort nodig heb, dan bel ik even of vraag er naar als ik de stalhouder zie. En bij terugbrengen paard, Geef ik paspoort weer terug. Geen probleem :)

Ineke2

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:28

Misschien een sleutel geven van je kast dan aan de eigenaren van stal zodat je paspoort in je eigen kast kunt bewaren?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:30

Bij ons ook gewoon op stal
Meestal 1 dag voordat ik op pad ga vraag ik mijn paspoort en leg deze in de kast
Moet toch altijd mijn spullen in de auto doen dus het paspoort neem ik dan gelijk mee

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:32

Ik had op pension ook mijn paspoort in mijn kast liggen.
Sleuteltje van mij kast lag er bovenop onder een stapel dekens dus de stalhouder kon altijd het paspoort pakken bij eventuele controle.
De meeste dames hadden het sleuteltje op de kast liggen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:33

Ik heb hem ook op stal liggen. Ik ga niet vaak weg en grijp er niet aan mis. Heb geen zin in een boete namelijk :=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:36

tamary schreef:
tinker_sally schreef:
Het is geen eigendomsbewijs, wat zou zij er nou mee kunnen doen....

Correct, maar in de praktijk wordt er wel aangenomen dat een verkoper die paspoort in bezit heeft ook gerechtigd is paard te verkopen en dus de eigenaar is. Systeem is afgekeken van ander vee en daar wordt niet of nauwelijks mee gereisd/komen weinig het erf af en al helemaal niet zonder extra papierwerk. Eigenaar is bijna altijd ook de hoofdverzorger/houder en dus ook de gene die de paspoorten/papieren moet kunnen tonen bij controle. Paarden vallen eigenlijk in 2 vakjes, nl huisdier en vee. I&R die voor het andere vee uitstekend voldoet past niet bij zo'n huisdiervee beest als een paard wat nogal eens op pad gaat en waarbij verzorger en eigenaar niet altijd dezelfde persoon zijn. Het systeem in zijn huidige vorm past dus niet bij de realiteit en dat komt omdat het paard een nogal unieke positie inneemt in onze samenleving.

in de praktijk wordt gekeken naar wie de kosten van het paard betaald als het gaat om twijfel over eigenaarschap.

je contract van de wei of met een pensionhouder plus het feit dat je neem ik aan dierenartsen en hoefsmeden betaalt is voldoende aanwijzing dat je eigenaar bent.. wie het paspoort in zijn laatje heeft liggen doet er echt niet toe..

hij ligt hier gewoon op stal, pensionhouder kan erbij in geval van controle, anderen kunnen er niet bij.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:39

Bokt de hik?
dubbelpost
Laatst bijgewerkt door tamary op 02-10-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:40

Hier ook afgegeven op stal.. Boete van 1000 wil ik echt niet omdat ik het paspoort bij me wil houden :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:42

elenaMM77 schreef:
in de praktijk wordt gekeken naar wie de kosten van het paard betaald als het gaat om twijfel over eigenaarschap.

En dan sta je dus al voor de rechter, want dat gaat niet zomaar even. Komt bij dat je er dan van uit gaat dat alles keurig via de bank gaat en dat klopt niet. Komt bij dat bij paard dat bv in training staat niet altijd de rekeningen door de eigenaar betaald worden. Er is afgezien van een koopcontract geen duidelijk aanwijsbare manier om aan te tonen wie de eigenaar van een paard is. Is ook al zat getouwtrek over geweest zowel vragen in topics als rechtszaken in het nieuws.
Caira schreef:
Maar als je je stalhouder al niet vertrouwt met een stukje papier, waarom dan wel met je paard?

Waarom moet het enkel de stalhouder zijn die je moet vertrouwen? Kinderlijk simpel uitvinden hoe de waar zijn de paspoorten op een stal opgelost is. Maakt opladen ook makkelijk zat voor iemand die er een van een ander mee wil nemen. Met paspoort is het al helemaal onwaarschijnlijk dat de politie je problemen maakt als je onderweg bent, mocht je aangehouden worden (onwaarschijnlijk of er moet een veeziekte uitgebroken zijn). Meestal hebben die amper verstand van paarden, kans dat politie meer doet dan door deurtje spieken en complimentje geven is erg klein.
Laatst bijgewerkt door tamary op 02-10-16 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 20:45

ik heb ze nog nooit hoeven afgeven. gaat ook nooit gebeuren tenzij ze in een kluisje kunnen waar akkeen ik en de staleigenaar bij kunnen.

Ik sta nu op een Boerderij, paspoorten liggen wel op stal, mocht de boer controle krijgen hoeft hij maar te bellen en dan weet hij waar ze liggen.

Maliboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:18

Ik heb die van mij ook niet aan de stal eigenaar afgegeven maar in mijn kast liggen , stal eigenaar heeft een sleutel voor mocht het nodig zijn.

Vind het erg onhandig om elke keer mijn paspoort te vragen als ik met de trailer weg wil.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:23

VSW → TAO

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:35

Bij ons op de manege is lang niet altijd iemand aanwezig. Mijn paspoort ligt thuis, met eigendom bewijs. Ligt wel een kopie op de manege. In overleg met iedereen op de manege besloten dat dat het makkelijkste is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:38

Napie schreef:
Het gaat niet om het vertrouwen. Het gaat om het ongemak. Wedstrijden kan ik van te voren wel plannen maar soms heb ik wel eens dat ik s morgens bedenk dat ik zin heb erop uit te gaan met de trailer en dan ben ik afhankelijk of ze thuis zijn. En anders zonder paspoort op pad. En als ik lessen wil gaan volgen en wekelijks op pad wil, moet ik dan elke week weer het paspoort regelen?

Ja, dat moet officieel. Of je zorgt er voor dat (zoals al vaker aangedragen is) je paspoort op een plek ligt waar jij en je stalhouder allebei, altijd bij kunnen. Bij dat laatste hoef je niet steeds te vragen.

Ook hier is het paspoort van mijn paard, daar waar mijn paard is. Zoals de wet het oplegt en waarop tegenwoordig op gecontroleerd wordt. Heel braaf, maar zin in boetes hebben we niet, en ik vind het logisch, ik heb mijn eigen paspoort ook altijd bij me.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:40

san4nie schreef:
Bij ons op de manege is lang niet altijd iemand aanwezig. Mijn paspoort ligt thuis, met eigendom bewijs. Ligt wel een kopie op de manege. In overleg met iedereen op de manege besloten dat dat het makkelijkste is.

Hartstikke leuk, maar als er gecontroleerd wordt krijgt de manege alsnog die boete. Want een copie is niet geldig. Komen ze wel achter als op jouw manege daadwerkelijk gecontroleerd wordt; hoeveel mensen hebben daar paarden staan en hoeveel copietjes hebben ze liggen van "iedereen op de manege"? ;)

Ik snap echt niet dat mensen zo moeilijk doen. Volgens mij omdat het idee "paspoort is eigendomsbewijs" nog zo sterk heerst, terwijl dit niet zo is. Zorg gewoon dat de mensen die erbij moeten kunnen, erbij kunnen en klaar.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 21:49

Paspoort afgeven is meestal het probleem niet. Het is pas lastig als je je paspoort moet terugvragen als je op pad wilt. Daar zou ik iig echt niet blij van worden.

Een systeem waarbij zowel de eigenaar als pensionhouder toegang tot het paspoort hebben werkt natuurlijk wel prima.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:04

paspoort is geen eigendoms bewijs. Ik heb2 paarden, 2 paspoorten en maar 1 eigendomsbewijs....die zit in het plakboek. :P

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:12

Als het probleem is dat je altijd onverwachts bij je paspoort moet kunnen, dan leg je hem toch in je zadelkast en geef je de slahouder een sleutel? Ik zie het probleem niet zo :o

Morniclum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:12

Ik ben onlangs van stal gewisseld en de nieuwe stalhouders wilden het paspoort niet. De Regel dat de paspoorten op stal moeten zijn, geldt pas vanaf een bepaald aantal paarden, zeiden zij.
Weet iemand daar meer van?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:17

Nee, dat klopt niet.
De houder van het paard is in geval van een pensionstal de pensionhouder.
En de houder van het paard moet desgevraagd het paspoort onverwijld kunnen tonen.

Er zijn enige uitzonderingen, waaronder het rijden van het paard buiten het erf waar het paard gehouden wordt. Dus tijdens een bosrit hoef je hem niet in je zak te hebben zitten, als je hem bij terugkomst op stal maar wel meteen kunt tonen.
En bij calamiteit vervoeren (zowel calamiteit bij het dier als bij de plek waar het dier gehouden wordt geldt), hoeft het ook niet onmiddellijk.
Dus als jij met spoed met een koliekpaard naar de kliniek moet en je pensionhouder is niet beschikbaar om het paspoort mee te geven, is dat geen probleem. Dan mag je er gewoon mee in de trailer mee naar de kliniek.
En als er ineens een rivier buiten de oevers treedt waardoor je stal onder water dreigt te komen staan, of de bliksem slaat in en de stal vliegt in brandt, mag je ook je paard eerst in veiligheid brengen, voordat je je druk hoeft te maken om de papieren.

Maar onder normale omstandigheden dient de houder van het paard het identificatiedocument dat bij het paard hoort onverwijld te kunnen tonen wanneer daar door een bevoegd persoon naar gevraagd wordt.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:21

GamblersCup schreef:
san4nie schreef:

Hartstikke leuk, maar als er gecontroleerd wordt krijgt de manege alsnog die boete. Want een copie is niet geldig. Komen ze wel achter als op jouw manege daadwerkelijk gecontroleerd wordt; hoeveel mensen hebben daar paarden staan en hoeveel copietjes hebben ze liggen van "iedereen op de manege"? ;)

Ik snap echt niet dat mensen zo moeilijk doen. Volgens mij omdat het idee "paspoort is eigendomsbewijs" nog zo sterk heerst, terwijl dit niet zo is. Zorg gewoon dat de mensen die erbij moeten kunnen, erbij kunnen en klaar.

Daar zijn we zeker van op de hoogte, ook van de bedragen en dergelijke. Het is niet dat ik moeilijk doe dat ik mijn paspoort niet wil afgeven. Maar aan wie geef ik die dan? Als er een eigenaar is, of een beheerder vind ik dat geen enkel probleem. Maar dat is niet het geval...

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:25

Paspoort hoort bij t paard te zijn.
Die van mij ligt in mijn kast en de stalhouder heeft ewn sleutel. Zo hoef ik nooit naar mijn paspoort te vragen als ik op pad ga en kan de stalhouder er bij indien nodig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:26

Morniclum schreef:
De Regel dat de paspoorten op stal moeten zijn, geldt pas vanaf een bepaald aantal paarden

Dat klopt, namelijk vanaf één paard.

Meer info: http://www.bokt.nl/wiki/Paardenpaspoort

Ik zit me af te vragen, zou het minder als eigendomsbewijs gezien worden als het "medicatiedocument" of zo had geheten ipv paspoort?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 22:35

Zo blond dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een paspoort een eigendomsbewijs is. :D Ik heb de paspoorten van de paarden altijd afgegeven aan de staleigenaar, en stuurde een avond van te voren een appje als ik het nodig had. 15 jaar lang op die manier gedaan en nooit een probleem geweest, ook niet als ik op zondagochtend om 7 uur op wedstrijd vertrok. En heb toch bij > 7 stallen gestaan in de voorbije jaren.

Nu hebben we de paarden aan huis, dus de paspoorten liggen gewoon in de kluis voor het grijpen.