woepsie90 schreef:Ik vind zelf het boek 101 horsemanship oefeningen erg fijn, begint bij makkelijke oefeningen die desondanks heel belangrijk zijn (zoals eigen ruimte aangeven), en bouwt op naar oefeningen onder het zadel! Daarvoor zit ook nog een stukje theorie zodat je snapt waarom de oefeningen zo werken.
Even een heel klein beetje offtopic: ik heb dit boek stomtoevallig vanmorgen als Ebook besteld
Het is en blijft altijd een gok met boeken die je niet van tevoren kunt inzien, maar dit leek me hoe dan ook wel nuttig 
TS: het is allemaal niet zo dramatisch waarschijnlijk, je moet 'gewoon' even opnieuw beginnen met je paard. 'Tot hier en niet verder' is al een mooi begin. Dus grenzen aangeven inderdaad. Vooral vlot reageren en eigenlijk al sneller zijn dan het paard. En -mijn tip- vooral even helemaal niks geen misstapje meer accepteren.
Met een beetje mazzel is het snel opgelost
Morgen heb ik wel vroeg gedaan op unief en wou ik wel met haar rijden. De vorige eigenaar vertelde me dat ze ook niet heel erg veel reed, maar dat ze ook wel 2-3 maanden stil heeft gestaan. Misschien idd een kwestie van teveel energie.. Veel brok en krachtvoer krijgt ze ook niet eigenlijk..