Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:08

woepsie90 schreef:
Ik vind zelf het boek 101 horsemanship oefeningen erg fijn, begint bij makkelijke oefeningen die desondanks heel belangrijk zijn (zoals eigen ruimte aangeven), en bouwt op naar oefeningen onder het zadel! Daarvoor zit ook nog een stukje theorie zodat je snapt waarom de oefeningen zo werken.

Even een heel klein beetje offtopic: ik heb dit boek stomtoevallig vanmorgen als Ebook besteld :D Het is en blijft altijd een gok met boeken die je niet van tevoren kunt inzien, maar dit leek me hoe dan ook wel nuttig :)

TS: het is allemaal niet zo dramatisch waarschijnlijk, je moet 'gewoon' even opnieuw beginnen met je paard. 'Tot hier en niet verder' is al een mooi begin. Dus grenzen aangeven inderdaad. Vooral vlot reageren en eigenlijk al sneller zijn dan het paard. En -mijn tip- vooral even helemaal niks geen misstapje meer accepteren.
Met een beetje mazzel is het snel opgelost :)

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 22:29

@K93: nee waarschijnlijk is het niet zo dramatisch, maar ik kan beter ingrijpen nu het nog kan! Inderdaad, geen misstapje mag nu nog, even streng zijn :j

Morgen maak ik gelijk tijd om terug wat aan onze band te werken, zal vast en zeker ook geen kwaad kunnen

EvelienKiss

Re: Ik krijg stilaan bang van mijn eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 22:40

Een paard trapt niet 'per ongeluk' en stapt ook niet 'toevallig' op je teen. Zo'n paard is bezig territorium uit te breiden en als je geen grenzen stelt, zal hij je domineren. Mensen die zeggen geen grondwerk te hoeven leren, zijn vaak van nature zelf leiders of hun paard is volgzaam. Ik moest het echt leren (mijn eigen ruimte afbakenen, duidelijk zijn, etc) en ik teer nog steeds op die basislessen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:00

Vala schreef:
Maar vinden jullie nu serieus dat er al een hele cursus grondwerk tegenaan moet voor een in de onhandigheid ontstane miscommunicatie? Ik vind grondwerk echt wel heel goed maar zo ernstig is dit probleem toch niet?

cursus nee, maar zoals ik de op lees is er sprake van een neerwaardse spiraal en TS wordt onzeker.
Dan is er niets mis met wat grondwerklessen.. dat hoeft helemaal niet een cursus of intensief lessen pakket te zijn.. Maar gewoon iemand die haar kan helpen/lesgeven (en dan zoek ik persoonlijk niet een vriendje/kennis, maar gewoon iemand onafhankelijk die goed les kan geven) en gewoon met haar mee kijkt en stuurt/helpt waar ze dat stukje leidinggeven mist naar haar paard..

in principe gaat het misschien niet eens direct om skills aanleren, maar het vertrouwen terugkrijgen in het kunnen leiden van je paard in dit geval. een goede les, of een aantal goede lessen kan net het verschil maken tussen lekker naar je paard toegaan en ontspannen er mee bezig gaan, of met steeds meer lood in de schoenen en twijfels aan je eigen kunnen.

vind TS juist verstandig, vroegtijdig voor jezelf toegeven dat er een probleem aan het ontstaan kan zijn en kijken wat je het beste kunt doen om zo vlot mogelijk weer een doorstart met je paardje te kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-09-16 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:01

xTweetyx schreef:
ik vind het best grappig om te lezen dat iedereen begint over grondwerk.

Tegenwoordig is iedereen zo gericht op het grondwerk en dat je daardoor een band krijgt met je paard?

Ik heb mijn pony nu 8 jaar, ik heb nooit grondwerk met hem gedaan, longeren is al een drama omdat hij daar totaal niet van houd en mijn paard heeft alle respect voor mij
ik ben een van de enige op stal die zijn paard zonder halster in de gang kan zetten, hij loopt achter me aan als ik dat vraag en heeft geduld.

Ik ben eerder van mening dat je consequent moet zijn. wanneer je dat niet bent, gaat een paard met je aan de haal en zal hij je niet als baas zien.
Wanneer je consequent bent, weet een paard echt wel wat mag en wat niet.
en dus ben jij ook bezig met grondwerk al noem je het niet zo. Alles wat je aan de hand doet met opvoeden van je paard is grondwerk in feite.
Alleen niet iedereen is daar even bedreven in en daarvoor zijn er dus cursussen.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 23:10

TS, ik rij een Fries die net zo groot is als jouw paard en zo een groot paard moet je gewoon goed leren om op je te blijven letten en je te gehoorzamen, zeker omdat ze zo veel massa in de strijd te gooien hebben, ben je niet tegen ze opgewassen als ze eens een keer over je heen walsen. Ik heb de fries waar ik op rijd geleerd om op mijn commando stil te staan, want hij is laat gecastreerd en heeft dus nog redelijk veel natuurlijk aangeleerd hengstengedrag als hij naar de merries toe gaat of erbij weg loopt (lees: er naartoe willen rennen en als ik er toevallig tussen loop heb ik pech). Als hij dit doet hoef ik alleen nog maar het commando ho te geven en soms als hij niet op me let even een kort rukje aan het halstertouw te geven. Meestal is alleen al het geluid van de haakjes van het halster en halstertouw genoeg om hem op te laten letten.

Ik heb hem dit geleerd door vaak te oefenen in een rustige omgeving en positief gedrag uitbundig te belonen en negatief gedrag te negeren en in een later stadium ben ik begonnen met het straffen van negatief gedrag door middel van een strenge NEE of HÉ. Dit puur zodat hij dan weet dat dat betekent dat hij het niet goed doet. Met het straffen ben ik bewust pas later begonnen omdat hij in het begin natuurlijk nog niet goed weet wat hij wél moet doen, laat staan dat hij dan weet dat hij het niet goed doet.

Als je de kans hebt kun je hier lessen in nemen, maar zoals anderen al zeggen, boeken kunnen ook erg helpen.

Begin in ieder geval met de bassis commando's te bevestigen in alle soort situaties. Dat wil zeggen dat je paard in alle situaties moet kunnen volgen aan een touw, halthouden, teruglopen en wijken op commando. Hier heb je heel veel profijt van later, zeker als je in situaties komt waar veel mensen/paarden bijeen zijn.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-16 23:41

@elenaMM77: ja het vertrouwen moet zeker terug komen want heel eerlijk gezegd ben ik het wel even kwijt. En dit mag inderdaad niet zo ver komen dat ik niet meer in haar buurt durf te komen.

@ak145461: mijn pony van vroeger kende dit ook: gewoon een korte en kordate "hé" was genoeg en ze wist hoe laat het was. Ik probeer dat dan ook bij dit paard aan te leren, maar dat zal ook even tijd kosten, ik moet er waarschijnlijk ook meer tijd voor vrijmaken.

Het is eigenlijk vreemd, ik ben van nature een vrij kordaat persoon en met de leiding nemen heb ik geen probleem, maar mijn paard imponeert me een beetje vrees ik en dat MOET veranderen!

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:46

Vandaag was zowat een ramp, ging haar naar de wei brengen en madam ging omhoog en kapte met haar voorbeen richting mij. Haar hoef ging rakelings langs mijn hoofd..
Gaat voorlopig niet de goede kant op ..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 13:55

Heb je voorlopig niet iemand anders die je paard naar de wei kan brengen?

Neem toch aan dat je paard voordat ze omhoog komt al wel wat amdere signalen heeft gegeven dat ze er het niet mee eens is... en op die signalen moet je reageren voordat je dus een steigerend paard aan het eind van je touwtje hebt.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 13:59

Maar ik wil niet aan haar de boodschap geven dat ik het opgeef, misschien blijft ze het dan wel steeds bij mij doen.
Ik heb geen idee wat die andere signalen zouden kunnen zijn, ze is braaf totdat we aan het punt komen dat ik haar los moet maken. Ervoor doet ze niet moeilijk, trekt ze niet, ze doet gewoon helemaal niks..

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:10

Vervelend dat dit gebeurd met je nieuwe paard. Het kan een testfase zijn waar je gewoon even doorheen moet. Handschoenen aan, stevig touw en cap op en lopen! Niet loslaten net zolang ze normaal doet. Anders net zo hard weer omdraaien richting stal, dan maar niet in de wei. 10 minuten later gewoon weer proberen!

Hoeveel rijd je hem op dit moment? Misschien reed de vorige eigenaar elke dag fanatiek en jij maar 2 of 3 keer per week en is het vervelend zijn een kwestie van energie teveel. Nieuwe paarden pak ik altijd vrij fanatiek aan, met niet zoveel brok / krachtvoer. Naarmate ze braaf zijn en normaal doen gaat het voer omhoog naar wat ze nodig hebben.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:16

@Daantjuh88: Ja ik moet zeggen, nadat ik dan tekeer was gegaan tegen haar, bleef ze staan (het touw was gestrekt tussen ons), en ik draaide me een beetje met de rug naar haar, en toen kwam ze weer naar me toe met een hangend hoofdje.. Heb haar dan beloond en toen we beide rustig waren heb ik haar losgelaten, en dat ging dan wel weer goed.

Ik rijd niet erg veel op haar voor het moment, heb het heel erg druk met mijn studies :( Morgen heb ik wel vroeg gedaan op unief en wou ik wel met haar rijden. De vorige eigenaar vertelde me dat ze ook niet heel erg veel reed, maar dat ze ook wel 2-3 maanden stil heeft gestaan. Misschien idd een kwestie van teveel energie.. Veel brok en krachtvoer krijgt ze ook niet eigenlijk..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:26

Naar de wei brengen maar niet meteen losklikken. Ga de wei in, draai haar om en doe rustig het hek of de draad dicht. Dan neem je haar mee de wei in. Halthouden, terug zetten en weer voorwaarts. Net zo lang tot ze je braaf volgt. Belonen als ze dat goed doet. Weer achteruitzetten, rustig losmaken, snoepje en weglopen. Die van mij heeft ook zo'n kop erop zitten maar ze wacht rustig tot alle stappen doorlopen zijn en wacht als ze los is netjes op haar snoepje. Die krijgt ze nu nog maar af en toe maar ze weet dat ze moet wachten. Even wat tijd in steken maar ze snappen het heel snel.

Bij spanning nooit losklikken, dan ga je gewoon oefeningen doen in de wei. Stukje stappen, halt, terug enz. Net zo lang tot ze ontspant.

Haar een tik na geven werkt overigens alleen maar averechts. Ze krijgt van jou immers de ruimte en gelegenheid om weg te spuiten en na te bokken. Dus ze begrijpt het niet als je haar dan ook nog eens naslaat.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:30

@maikeltje: zo doe ik het ook, precies zoals je beschrijft, maar het moment dat ik me omdraai om de draad dicht te doen, dan begint ze te springen en omhoog te gaan en haar los te trekken..
Misschien wel een goed idee om even wat oefeningen te doen in de wei voordat ik ze losklik.

Waarschijnlijk voelt ze ook gewoon aan mijn houding (enigzins bange en gespannen houding) dat het de laatste tijd niet meer koek en ei tussen ons is owv haar gedrag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:31

Spirithorses zit vlakbij maastricht. Das wellicht in de buurt. Zij kunnen je vast helpen hiermee!

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:32

@troi: ga ik toch eens opzoeken, bedank!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:34

Dan pak je haar de eerste tijd mee aan de longeerlijn en doe je goede handschoenen aan. Je hebt dan iets meer ruimte en tijd om je schrap te zetten. Als ze weet dat je haar niet vast kunt houden dan moet je eerst dat doorbreken. Zodra ze gaat trekken als jij omdraait om het hek dicht te doen dan begin je opnieuw. De wei weer uit terug naar stal. Dan weer terug naar de wei en opnieuw beginnen. Net zo lang tot ze rustig mee omdraait. Eerder mag ze niet terug de wei op.
Moet je eens opletten hoe snel ze dat door heeft.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:35

@Sienemien, je moet het omdraaien, vandaag was dus geen ramp want je hebt het goed beeindigd! Ze deed raar, je hebt het probleem goed aangepakt en toen is ze dus rustig de wei in gegaan begrijp ik. Dat is toch goed? Daar leert ze van, ze weet nu dat wat ze ook doet ze normaal rustig de wei in moet gaan. Daar moet je blij om zijn en morgen weer met goede moed met haar naar de wei toe. De tip om terug naar stal te lopen vind ik niet zo wijs, daar wordt dat paard alleen maar drukker van, daar snapt een paard niks van dat ie voor straf terug naar de stal moet, het zijn geen kinderen.
TS, probeer mijn tip met het snoepje eens, onderweg naar de wei al eentje geven, netjes omdraaien door het hek, rustig stilstaan en weer belonen met een snoepje. Rustig touw losmaken, nog even vasthouden aan het halster en dan weg laten lopen. Ik verzeker je, het probleem is in 2 dagen weg.
En niet het halster af proberen te doen in dit stadium, gewoon touw eraf en weg. Dat halster komt later wel.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:40

Ja heb gewoon bang telkens ik dat hek toe moet doen dat als ik me omdraai weer een stoot uithaalt en dat ze me raakt..
@Vala: ik bekeek het als ramp omdat ik een hersenschudding net heb kunnen ontwijken :D maar je hebt gelijk, hopelijk heeft ze ervan geleerd en gaat het morgen alweer gelijk beter.. Ik ga je truc met het snoepje zeker eens proberen: wie niet waagt, niet wint, zeker? :)
En ohja, over het halster: ze blijven met halster op de wei staan, dus dat is al geen probleem ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:41

Ik zou gewoon een zweep meenemen. Dat is direct resultaat. En als ze probeert te trappen ook direct een pak slaag geven. Niet een suf tikje "op haar neus of poep". Paarden onderling pakken elkaar nog veel harder aan. Dat onthouden ze beter dan grondwerk of snoepjes.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:42

Ik treed altijd een heel stuk strenger op dan de meesten hier, als ze niet luisteren of expres over me heen willen lopen kunnen ze gerust een klap en een gil verwachten. Daarnaast ben ik het liefste baasje als ze gewoon luisteren :) consequent zijn, en niet te snel bang zijn dat je hem pijn doet, het is een paard, die geven elkaar in het wild wel ergere trappen dan jij kan veroorzaken met je vuist :D ik heb twee hele fijne paarden die supergoed luisteren, ze weten ook precies wat wel en niet mag en dat is heel prettig. Snoepjes is mijn ervaring dat je heel drammerige vervelende paarden krijgt, die alleen doen wat jij wilt zodra er een beloning tegenover staat.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:44

Ik heb best al streng en hard opgetreden, maar dat lijkt ze maar niet te leren, dus daarom dacht ik een meer psychologische manier van aanpakken te proberen ;)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:45

Dan ben je niet streng/duidelijk genoeg geweest :) overigens is er helemaal niks mis aan hulp zoeken, vind het zelfs heel goed van je!

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 14:48

Ja natuurlijk zal ze er niet veel van voelen als ik haar een klein tikje geef, maar toch kijkt ze zo van "oei, heb ik wat mis gedaan", tot de volgende dag, en dan begint het spelletje opnieuw ..
Nee ik moet wel hulp zoeken, als het zo doorgaat blijft er straks niks meer van me over :D

Komt er ook nog eens bij dat ik al sinds zondag mijn stem kwijt ben, dus veel roepen heb ik ook niet kunnen doen, gewoon wat gepiep :D

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 14:49

Dat ze het als een spelletje ziet betekend dat je niet genoeg indruk hebt gemaakt :) heb je al eens een stevig groot iemand met zware stem meegenomen? Misschien dat ze daar van onder de indruk raakt? :))