Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
EdkingEnzo schreef:Ik ben alleen zo bang dat hij zich zelf kapot maakt. Bij mijn bijrijder kreeg hij het niet meteen kapot, blijkbaar een iets sterker halster, en hij gaat zo enorm hangen dat hij gewoon op zijn kont ging zitten. Zelfs als ze hem van achter naar voren wilde loodsen om het zo maar even te noemen. Dat vind ik echt eng, hij gaat heel lang door en is dan echt in paniek.
Ik snap gewoon niet dat hij niet snapt dat de druk er af is als hij gewoon een stapje naar voren doet..
Koekkoek.

Die tips nemen we zeker mee. En voeren doe ik er inderdaad ook al. Filmen ga ik dus de eerst komende tijd niet doen ( niet van het vastzetten in ieder geval).
En ook waar hij is geweest, dat zijn niet zo veel plekken
Ik ga hem inderdaad niet aan een boom vast zetten haha....
Anne_GTI schreef:Als de poetsplaats een u vorm heeft zoals dat vaak het geval is zou ik hem andersom zetten. Dan komt ie de muur of achterkant tegen. Als je dit niet hebt is het misschien te creëren met een grote baal stro/hooi. Als dit niet kan eventueel een mannetje met een omgekeerde bezem erachter zetten die de prikkels in zijn billen zet op het moment van hangen. Al deze oplossingen zorgen dat het paard altijd op het juiste moment gecorrigeerd wordt en hij snel de link legt dat hangen geen optie is.
MarlindeRooz schreef:Het moeten er sowieso al 3 zijn in een korte tijd (jij, handelsstal, (?) fokker), dat is al verwarrend genoeg voor zo'n beestje. Maar dat is mijn standaard.![]()
Ik zou eerst uitvinden waarom hij dit doet.
MarlindeRooz schreef:Dit paard is in een half jaar volgens mij enorm veel versleept, verschillende baasjes gehad in verschillende landen. Je weet serieus niet wat hij meegemaakt heeft. Misschien is hij wel heel hard behandeld of heeft iemand hem pijn gedaan op een poetsplaats. En jij adviseert TS paard aan een boom te knuppen?Koekkoek.
maralyn schreef:Een paard met angst zou ik nóóit vast zetten. Idd die ring en dan gewoon oefenen. Stoppen op t juiste moment en weer opnieuw.
Sommige paarden zijn in staat om hun nek te breken.
Ja ik ben ook tegen dis malote methodes...
Geduld en begrip...
Alleen op het moment zelf dat hij aan het hangen is natuurlijk. Maar daar voor niet. Kabayo schreef:Paard haald grapje met je uit zo te lezen
Die weet wel hoe die zn zin moet krijgen. Gewoon hangen , klaar.
Oftewel , zoals vaker gezegt. Goed stevig halster , koeienhalster of halsband zegmaar en een ketting.
Laat hem maar gewoon hangen...
Hij komt er wel achter dat het niet werkt.
Of evt een bezem achter zijn reet
Maarja als het allemaal aah zielig is en hij van porselein is wens ik je succes...
Er worden goede werkende tips gegeven
aadburg schreef:Precies, ik word af en toe niet goed van dat softe gedoe! Ik zit zelf al 40 jaar in de paarden en kom uit een familie en omgeving waar men daarvoor ook al volop met paarden bezig was. Wat ik van paarden weet heb ik voor een groot deel geleerd van mensen die een stuk ouder waren dan ik en ook weer jaren ervaring hadden. Deze ervaring en kennis was vaak van levensbelang omdat men voor zijn inkomen direct van de paarden afhankelijk was. Ik zou wel gek zijn om met deze wetenschap die je niet op school kan leren mijn paarden of paarden van anderen schade toe te brengen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen die kennis binnen handbereik heeft maar neem adviezen in ieder geval serieus, wat je er mee doet moet je zelf weten.
Bonita_Bon schreef:aadburg schreef:Precies, ik word af en toe niet goed van dat softe gedoe! Ik zit zelf al 40 jaar in de paarden en kom uit een familie en omgeving waar men daarvoor ook al volop met paarden bezig was. Wat ik van paarden weet heb ik voor een groot deel geleerd van mensen die een stuk ouder waren dan ik en ook weer jaren ervaring hadden. Deze ervaring en kennis was vaak van levensbelang omdat men voor zijn inkomen direct van de paarden afhankelijk was. Ik zou wel gek zijn om met deze wetenschap die je niet op school kan leren mijn paarden of paarden van anderen schade toe te brengen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen die kennis binnen handbereik heeft maar neem adviezen in ieder geval serieus, wat je er mee doet moet je zelf weten.
Kern van waarheid in. Maarrrrr, inmiddels weten we dankzij vele onderzoeken veel meer dan vroeger. Meer kennis; je methodes daarop aanpassen. Wel ben ik het met je eens dat de hele maatschappij betrut is (je mag als instructrice niet eens meer zeggen dat een kind even zn mond moet houden want dat is niet goed voor de psyche van het kind want 'ze moet zich kunnen uiten'). Wel is het zo dat de paarden die we nu 'gebruiken' (tegen beter weten in fokken, waardoor het gros van de ruiters niet weet wat hij/zij met zo'n bloedpaard aan moet) niet meer dezelfde paarden zijn als 'vroeger' en zeker niet de werkpaarden..

DGL schreef:Mijn Spanjaard deed het ook heel erg. Leek rustig te staan maar dan als hij iets hoorde gooide hij z'n kop omhoog en dan ineens dacht hij: oliebol ik zit vast! Het kwam bij mij nooit over als vervelend maar echt kortsluiting tussen de oren. Hij was dan ook totaal onbereikbaar, dus eigenlijk hielp niks behalve het wegvallen van de druk. (Zelfs tussen twee kettingen ging hij gewoon op zijn zij.) Nu houd ik graag de hals van mijn paard heel, dus heb ik hem maar geleerd om stil te staan.
Mijn paard ging ook niet hangen om weg te komen, die hing en dan knapte iets los en dan stond hij me verschrikt aan te kijken: "zag je wat voor engs mij net overkwam?!" Dus ik ben gaan oefenen met een touwtje ergens los aan hangen, en ja die trok hij vaak los maar dat werd vanzelf minder. Daarna werd hij steeds brutaler dus ik ging het touwtje steeds beter vast maken... En nu kan ik hem gewoon vast zetten. Laatst ging hij toevallig heel even hangen omdat er iets geks gebeurde maar hij kwam snel genoeg tot de conclusie dat hij niet dood ging
EdkingEnzo schreef:Helaas is het geen luxe poetsplaats haha. Het is buiten, een stukje bestraat, en aan de muur een ring. Dus hij staat op een vierkantje van 4x4 vast aan de muur, en achter hem is nog zo'n 15 meter gras tot de paddock.. Dus hij heeft heel veel ruimte achter zich om achteruit te rennen. Wat hij dus ook doet als hij los staat