Paard gaat enorm hangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:28

Misschien gaan oefenen met wijken voor druk op de grond? En dan ook op zijn hoofd?

En het een keertje filmen zodat je goed kan zien of hij nou wel of geen spanning heeft. En dat filmpje kan je eventueel ook delen met anderen. Soms zie je zelf niet of je paard stress heeft. Dat kunnen ze namelijk heel goed verbergen omdat het prooidieren zijn. Die verbergen hun zwaktes.

Ik zou zelf beginnen met los op de poetsplaats staan en daar vanaf nu altijd gaan voeren. En dan aan een touw gaan voeren en dan steeds iets langer laten staan na het voeren. Dus eerst direct na het voeren er af. Dan 10 seconden, daarna 20 etc. Met hele kleine stapjes dus, dat je hem echt de tijd geeft om te leren dat het daar niet onprettig is.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:34

EdkingEnzo schreef:
Ik ben alleen zo bang dat hij zich zelf kapot maakt. Bij mijn bijrijder kreeg hij het niet meteen kapot, blijkbaar een iets sterker halster, en hij gaat zo enorm hangen dat hij gewoon op zijn kont ging zitten. Zelfs als ze hem van achter naar voren wilde loodsen om het zo maar even te noemen. Dat vind ik echt eng, hij gaat heel lang door en is dan echt in paniek.

Ik snap gewoon niet dat hij niet snapt dat de druk er af is als hij gewoon een stapje naar voren doet.. :')

Ik heb er wel eens een aan een dikke boom vastgezet met een ketting, hij stond in het zand zodat ie zich niet kon bezeren aan de straat. Het is inderdaad geen fijn gezicht dan maar zachte heelmeesters...
Op dat moment zal ie zijn hals best behoorlijk belasten maar bij ieder halster dat ze slopen moeten ze ook behoorlijk kracht zetten dus daarom maar 1 keer goed doorpakken, zelf altijd rustig blijven.

MarlindeRooz

Re: Paard gaat enorm hangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:37

Dit paard is in een half jaar volgens mij enorm veel versleept, verschillende baasjes gehad in verschillende landen. Je weet serieus niet wat hij meegemaakt heeft. Misschien is hij wel heel hard behandeld of heeft iemand hem pijn gedaan op een poetsplaats. En jij adviseert TS paard aan een boom te knuppen? :+ Koekkoek. :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:37

Als de poetsplaats een u vorm heeft zoals dat vaak het geval is zou ik hem andersom zetten. Dan komt ie de muur of achterkant tegen. Als je dit niet hebt is het misschien te creëren met een grote baal stro/hooi. Als dit niet kan eventueel een mannetje met een omgekeerde bezem erachter zetten die de prikkels in zijn billen zet op het moment van hangen. Al deze oplossingen zorgen dat het paard altijd op het juiste moment gecorrigeerd wordt en hij snel de link legt dat hangen geen optie is.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:39

Ik ben zoals gezegd idd bezig met grondwerk en wijken voor druk :) Die tips nemen we zeker mee. En voeren doe ik er inderdaad ook al. Filmen ga ik dus de eerst komende tijd niet doen ( niet van het vastzetten in ieder geval).
En zoals zaterdag, kan hij zo dik een kwartier netjes stil blijven staan (vast!!) en dan zo uit het niets in een keer gaan hangen.

En Marlinde, ik heb zijn fokker gevonden en contact mee dus ik weet inmiddels veel meer :) En ook waar hij is geweest, dat zijn niet zo veel plekken :) Ik ga hem inderdaad niet aan een boom vast zetten haha.... :=

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:41

Anne_GTI schreef:
Als de poetsplaats een u vorm heeft zoals dat vaak het geval is zou ik hem andersom zetten. Dan komt ie de muur of achterkant tegen. Als je dit niet hebt is het misschien te creëren met een grote baal stro/hooi. Als dit niet kan eventueel een mannetje met een omgekeerde bezem erachter zetten die de prikkels in zijn billen zet op het moment van hangen. Al deze oplossingen zorgen dat het paard altijd op het juiste moment gecorrigeerd wordt en hij snel de link legt dat hangen geen optie is.

Helaas is het geen luxe poetsplaats haha. Het is buiten, een stukje bestraat, en aan de muur een ring. Dus hij staat op een vierkantje van 4x4 vast aan de muur, en achter hem is nog zo'n 15 meter gras tot de paddock.. Dus hij heeft heel veel ruimte achter zich om achteruit te rennen. Wat hij dus ook doet als hij los staat

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:42

Het moeten er sowieso al 3 zijn in een korte tijd (jij, handelsstal, (?) fokker), dat is al verwarrend genoeg voor zo'n beestje. Maar dat is mijn standaard. :)

Ik zou eerst uitvinden waarom hij dit doet.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 21:44

MarlindeRooz schreef:
Het moeten er sowieso al 3 zijn in een korte tijd (jij, handelsstal, (?) fokker), dat is al verwarrend genoeg voor zo'n beestje. Maar dat is mijn standaard. :)

Ik zou eerst uitvinden waarom hij dit doet.

Uitvinden gaat denk ik lastig worden. Ik weet wel dat hij het wassen zelf nooit zo'n feest vond bij zijn fokker haha, maar wel netjes bleef staan.
Ik ga het gewoon even een tijdje niet proberen. Ga lekker bezig met grondwerken enz. Hij is ook nog maar kort bij mij, ik heb alle tijd, hij kan lekker eten op de poetsplaats en verder doe ik het in en om de stal.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:44

MarlindeRooz schreef:
Dit paard is in een half jaar volgens mij enorm veel versleept, verschillende baasjes gehad in verschillende landen. Je weet serieus niet wat hij meegemaakt heeft. Misschien is hij wel heel hard behandeld of heeft iemand hem pijn gedaan op een poetsplaats. En jij adviseert TS paard aan een boom te knuppen? :+ Koekkoek. :')

Nee je moet lekker doorknoeien met halfzachte oplossingen dan ben je lekker bezig, die boom klinkt lomp maar is puur omdat die niet kapot getrokken kan worden. Dat is namelijk het probleem dat ze weten dat ze sterker zijn dan het materiaal waarmee ze zijn vastgezet. Ik zeg toch ook in het zand (of gras) zodat ie zich niet kan bezeren en een wartel aan de riem zodat ie zich niet kan indraaien.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 21:51

Ik zou gewoon even iemand met een bezem hem laten kietelen dat hij schrikt als hij gaat hangen, dat hij leert dat druk idd dus naar voren gaat worden ipv doorhangen = los = weg druk

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:05

Een paard met angst zou ik nóóit vast zetten. Idd die ring en dan gewoon oefenen. Stoppen op t juiste moment en weer opnieuw.

Sommige paarden zijn in staat om hun nek te breken.

Ja ik ben ook tegen dis malote methodes...

Geduld en begrip...

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 22:09

maralyn schreef:
Een paard met angst zou ik nóóit vast zetten. Idd die ring en dan gewoon oefenen. Stoppen op t juiste moment en weer opnieuw.

Sommige paarden zijn in staat om hun nek te breken.

Ja ik ben ook tegen dis malote methodes...

Geduld en begrip...

Hij heeft alleen geen angst :+ Alleen op het moment zelf dat hij aan het hangen is natuurlijk. Maar daar voor niet.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:17

Hierom zet ik mijn paard nooit vast, maargoed snap dat dat bij jou geen optie is. En het touw zelf gewoon vasthouden voorlopig? Vanzelf kan je dan uiteindelijk het touw over z'n hals leggen als je hem consequent terug leidt als hij er vandoor gaat.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:19

Paard haald grapje met je uit zo te lezen
Die weet wel hoe die zn zin moet krijgen. Gewoon hangen , klaar.
Oftewel , zoals vaker gezegt. Goed stevig halster , koeienhalster of halsband zegmaar en een ketting.
Laat hem maar gewoon hangen...
Hij komt er wel achter dat het niet werkt.
Of evt een bezem achter zijn reet
Maarja als het allemaal aah zielig is en hij van porselein is wens ik je succes...
Er worden goede werkende tips gegeven

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:31

Zet hem ajb niet aan een koeband oid vast. Waarom kun je een koe wel aan z'n nek het water uit hijsen en een paard niet? Juist anatomie. Koeienbanden zijn voor koeien. Simple as that.
Beste manier blijft het leren wijken voor de druk 'naar voren' dus komt hij naar achter is een bezem achter hem echt nog niet zo'n slechte optie (liever gewoon een persoon die even druk zet of klikt maar misschien is dat inmiddels geen optie meer, zo leren we het de veulens ook). Ze springen vaak uit schrik naar voren; druk weg; moment van hangen over. Leermoment, "als ik naar voren ga is de druk weg"
Je sluit uit dat er angst is, maar dit kan aangeleerde angst zijn he, denk maar niet dat hangen voor een paard leuk is. Het heeft pijn gedaan dus iets simpels als het hoofd bewegen en voelen dat er druk is kan ze al doen hangen. Ze doen het niet voor de fun. Hij wil blijkbaar weg uit de situatie en jij moet hem opnieuw leren dat dat niet gaat door te hangen. Moeilijke kwestie.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:32

Ik begrijp juist uit dit verhaal dat je paard niet angstig is, maar wel op t moment dat hij hangt. Is dan niet eerder de link: druk = angst?
Ik heb hier niet veel verstand van, maar ben wel het levende bewijs wat een schade een paard in zo'n geval kan aanrichten. Ik ben tot 2x toe op t zelfde moment onder zo'n paard terecht gekomen toen ik m probeerde te kalmeren. Ik heb na een ruim half jaar nogsteeds een lelijke plek in mijn gezicht waarvan ik denk dat hij niet meer weg gaat. Ik heb een engeltje op mijn schouder gehad wan het had heel anders kunnen aflopen die dag, maar ik heb de angst gezien, zelf gevoeld, en kan alleen maar denken; ik hoop zo dat je een manier vind om dit op te lossen. Ik had de pech dat het touw niet brak. Ik wil niet weten wat je paard dan zou uithalen. Hij kan zn nek breken of stikken. Als hij echt in paniek raakt krijg je hem wss heel moeilijk los.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:33

Kabayo schreef:
Paard haald grapje met je uit zo te lezen
Die weet wel hoe die zn zin moet krijgen. Gewoon hangen , klaar.
Oftewel , zoals vaker gezegt. Goed stevig halster , koeienhalster of halsband zegmaar en een ketting.
Laat hem maar gewoon hangen...
Hij komt er wel achter dat het niet werkt.
Of evt een bezem achter zijn reet
Maarja als het allemaal aah zielig is en hij van porselein is wens ik je succes...
Er worden goede werkende tips gegeven

Precies, ik word af en toe niet goed van dat softe gedoe! Ik zit zelf al 40 jaar in de paarden en kom uit een familie en omgeving waar men daarvoor ook al volop met paarden bezig was. Wat ik van paarden weet heb ik voor een groot deel geleerd van mensen die een stuk ouder waren dan ik en ook weer jaren ervaring hadden. Deze ervaring en kennis was vaak van levensbelang omdat men voor zijn inkomen direct van de paarden afhankelijk was. Ik zou wel gek zijn om met deze wetenschap die je niet op school kan leren mijn paarden of paarden van anderen schade toe te brengen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen die kennis binnen handbereik heeft maar neem adviezen in ieder geval serieus, wat je er mee doet moet je zelf weten.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:41

aadburg schreef:
Precies, ik word af en toe niet goed van dat softe gedoe! Ik zit zelf al 40 jaar in de paarden en kom uit een familie en omgeving waar men daarvoor ook al volop met paarden bezig was. Wat ik van paarden weet heb ik voor een groot deel geleerd van mensen die een stuk ouder waren dan ik en ook weer jaren ervaring hadden. Deze ervaring en kennis was vaak van levensbelang omdat men voor zijn inkomen direct van de paarden afhankelijk was. Ik zou wel gek zijn om met deze wetenschap die je niet op school kan leren mijn paarden of paarden van anderen schade toe te brengen. Ik begrijp heel goed dat niet iedereen die kennis binnen handbereik heeft maar neem adviezen in ieder geval serieus, wat je er mee doet moet je zelf weten.

Kern van waarheid in. Maarrrrr, inmiddels weten we dankzij vele onderzoeken veel meer dan vroeger. Meer kennis; je methodes daarop aanpassen. Wel ben ik het met je eens dat de hele maatschappij betrut is (je mag als instructrice niet eens meer zeggen dat een kind even zn mond moet houden want dat is niet goed voor de psyche van het kind want 'ze moet zich kunnen uiten'). Wel is het zo dat de paarden die we nu 'gebruiken' (tegen beter weten in fokken, waardoor het gros van de ruiters niet weet wat hij/zij met zo'n bloedpaard aan moet) niet meer dezelfde paarden zijn als 'vroeger' en zeker niet de werkpaarden..

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 22:49

Bonita_Bon schreef:
aadburg schreef:

Kern van waarheid in. Maarrrrr, inmiddels weten we dankzij vele onderzoeken veel meer dan vroeger. Meer kennis; je methodes daarop aanpassen. Wel ben ik het met je eens dat de hele maatschappij betrut is (je mag als instructrice niet eens meer zeggen dat een kind even zn mond moet houden want dat is niet goed voor de psyche van het kind want 'ze moet zich kunnen uiten'). Wel is het zo dat de paarden die we nu 'gebruiken' (tegen beter weten in fokken, waardoor het gros van de ruiters niet weet wat hij/zij met zo'n bloedpaard aan moet) niet meer dezelfde paarden zijn als 'vroeger' en zeker niet de werkpaarden..

Dat veel van de paarden die vandaag de dag worden gefokt helaas niet meer geschikt zijn voor het gros van de ruiters is helaas waar. Mijn vader fokten overigens 50 jaar geleden al met volbloedhengsten dus ik weet ook daarin wel waar ik het over heb. Naar mijn mening ga je met bloedpaarden niet eens zoveel anders om als je maar weet hoe je het moet doen, het is het bekende gegeven van mensen met paarden en paardenmensen waar het verschil zit. Paardenmensen worden vaak zo geboren maar door er goed naar te luisteren kun je vaak ook een stuk verder komen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 00:08

Longeerlijn met een lus door de ring en die vasthouden. Dan kun je meeveren maar ook tegendruk houden. Met een lus bedoel ik 2x door de ring halen. Mijn paard kent hetzelfde trukje. Die zet ik nergens meer zonder toezicht vast als hij ruimte naar achteren heeft. In de box heeft hij dat niet dus die gebruik ik maar als poetsplaats... bij hem is het geen angst maar een zelf aangeleerd trukje wat erg succesvol was... kost kapitaal aan halsters.

Ik heb hem nu geleerd dat hij de box niet uit mag zodat ik rustig de deur open kan laten staan. Beetje haver in de jaszak en gooien op het moment dat hij 1 voet buiten de box zet... werkt ook perfect bij ander vervelend gedrag zoals voernijd.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 07:46

Mijn Spanjaard deed het ook heel erg. Leek rustig te staan maar dan als hij iets hoorde gooide hij z'n kop omhoog en dan ineens dacht hij: oliebol ik zit vast! Het kwam bij mij nooit over als vervelend maar echt kortsluiting tussen de oren. Hij was dan ook totaal onbereikbaar, dus eigenlijk hielp niks behalve het wegvallen van de druk. (Zelfs tussen twee kettingen ging hij gewoon op zijn zij.) Nu houd ik graag de hals van mijn paard heel, dus heb ik hem maar geleerd om stil te staan.
Mijn paard ging ook niet hangen om weg te komen, die hing en dan knapte iets los en dan stond hij me verschrikt aan te kijken: "zag je wat voor engs mij net overkwam?!" Dus ik ben gaan oefenen met een touwtje ergens los aan hangen, en ja die trok hij vaak los maar dat werd vanzelf minder. Daarna werd hij steeds brutaler dus ik ging het touwtje steeds beter vast maken... En nu kan ik hem gewoon vast zetten. Laatst ging hij toevallig heel even hangen omdat er iets geks gebeurde maar hij kwam snel genoeg tot de conclusie dat hij niet dood ging ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:15

Pets of schop voor de kont werkt bij veel paarden, maar kan ook verkeerd uitpakken en tot totale paniek leiden.
Mijne ging ook altijd hangen. Ik heb een "extra" ring van een strotouwtje aan de ring gemaakt. Het halster touw zet ik vast aan de ring van strotouwtje. Als ie gaat hangen, breekt het strotouwtje ipv jouw touw. Stro touwtje houd het net lang genoeg voor jou om naar het hoofd van je paard te lopen en het halstertouw vast te houden, maar breekt snel genoeg om te voorkomen dat je paard schade aan het hangen ondervind. Het feit dat mijn paard net genoeg druk heeft om te weten dat het de bedoeling is dat ie op die plek moet staan, maar ook weet dat ie los kan als het moet, maakt dat na 2 geknapte strotouwtjes nooit meer is gaan hangen....terwijl ik in de eerste maand al 11 halstertouwen geknapt had.

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:32

Wat doe jij als hij gaat hangen? Geef je hem een pets op zijn kont of kijk je het aan totdat hij het halster/halstertouw kapot heeft getrokken?
Hangen is gevaarlijk, niet alleen voor het paard maar ook voor mede mensen. Als hij een keertje verder wil dan het gras en hij komt bij een weg, dan heb je de poppen aan het dansen.
Die van mij heeft het een keertje geprobeerd, ik gaf een pest op haar kont en toen ze weer netjes stil stond uitgebreid beloond en verder gegaan alsof er niets gebeurd was, als ze het probeerd geef ik een piep en staat ze weer stil.
Ik zou strenger zijn tegen je paardje, als hij gaat hangen tikkie op de kont en stemverheffing. Als hij zich toch lostrekt, gewoon weer op zijn plaats zetten, want hij moet niet denken dat als hij los is niet meer gepoetst hoeft te worden of naar stal mag.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 08:34

DGL schreef:
Mijn Spanjaard deed het ook heel erg. Leek rustig te staan maar dan als hij iets hoorde gooide hij z'n kop omhoog en dan ineens dacht hij: oliebol ik zit vast! Het kwam bij mij nooit over als vervelend maar echt kortsluiting tussen de oren. Hij was dan ook totaal onbereikbaar, dus eigenlijk hielp niks behalve het wegvallen van de druk. (Zelfs tussen twee kettingen ging hij gewoon op zijn zij.) Nu houd ik graag de hals van mijn paard heel, dus heb ik hem maar geleerd om stil te staan.
Mijn paard ging ook niet hangen om weg te komen, die hing en dan knapte iets los en dan stond hij me verschrikt aan te kijken: "zag je wat voor engs mij net overkwam?!" Dus ik ben gaan oefenen met een touwtje ergens los aan hangen, en ja die trok hij vaak los maar dat werd vanzelf minder. Daarna werd hij steeds brutaler dus ik ging het touwtje steeds beter vast maken... En nu kan ik hem gewoon vast zetten. Laatst ging hij toevallig heel even hangen omdat er iets geks gebeurde maar hij kwam snel genoeg tot de conclusie dat hij niet dood ging ;)

Dit inderdaad...

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 09:25

EdkingEnzo schreef:
Helaas is het geen luxe poetsplaats haha. Het is buiten, een stukje bestraat, en aan de muur een ring. Dus hij staat op een vierkantje van 4x4 vast aan de muur, en achter hem is nog zo'n 15 meter gras tot de paddock.. Dus hij heeft heel veel ruimte achter zich om achteruit te rennen. Wat hij dus ook doet als hij los staat

Is het mogelijk om er bv met behulp van wat hindernispalen een afgezet stukje van te maken, of misschien is die plek van 4x4 al deels afgezet? Hem daarin los te zetten en dan te voeren, poetsen, trutten, net zolang tot ie rustig blijft staan. Daarna een keer iemand laten helpen met een touw door de ring en hem zover kan krijgen dat hij niet continu gaat draaien maar enigzins op dezelfde plek blijft staan. Wsl moet je dan een heel aantal keren oefenen, zal het lang duren voor ie door heeft dattie nergens heen kan als ie gaat hangen, maar dan kun je het allemaal zonder extra spanning doen.