Contract met stalhouder over medische zorg paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Contract met stalhouder over medische zorg paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:40

Ik heb ook een paard in pension en die behandel ik net zoals mijn eigen paard. De eigenaar en ik zitten wel op één lijn en halen niet voor ieder wissewasje de VA. Vertrouw ik iets niet dan overleg ik met de eigenaar en die weet dat als ik aan de bel trek het ook serieus is. De rekening laat ik rechtstreeks naar de eigenaar sturen. En trouwens wie is er tegenwoordig waar ook ter wereld, niet meer bereikbaar, moet je al net in het vliegtuig zitten of zo, iedereen loopt toch dag en nacht met de telefoon.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 17:55

Meestal wel ja.
Wij hadden het alleen een paar jaar geleden. Paard met gebroken been in de wei, eigenaar in Denemarken in een gebied zonder telefoon ontvangst. Meerdere voicemails ingesproken terwijl de DA onderweg was. Het been was niet meer te redden, dus overgegaan tot euthanasie.
Daar was dan geen twijfel over mogelijk, maar het paard was al enkele uren dood voordat ze ons terug kon bellen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:05

Wat goed dat je hier over nadenkt! En nog beter dat je ook actief wat met je opgedane kennis gaat doen aangaande deze materie.

Er is niks zo onzeker als het menselijk denken, daarom hebben we ook een wetboek zodat het denken voor een groot deel juridisch bepaald wordt en er eigenlijk geen twijfel over is in welke richting je moet denken en handelen.

Met paarden en aansprakelijkheid ligt dat altijd heel gevoelig, zeker als het om stalhouders en besluiten gaan waar een eigenaar niks meer aan kan veranderen achteraf.

De stalhouder heeft de plicht te handelen in geval van nood, en ook de plicht als houder om te besluiten zou de eigenaar dat niet kunnen. Maar wat inderdaad als zo een eigenaar achteraf zegt dat de stalhouder anders had moeten besluiten, dan is er een probleem waarin de wet op zichzelf niet echt in voorziet.

individueel vastleggen voor elke klant is dan feitelijk wat men moet doen, maargoed dat is natuurlijk best wel een klus en zelfs dan kunnen meningen veranderen in de loop van de tijd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:38

Jij zegt dat je altijd bereikbaar bent, dat is niet altijd zo want je kunt ook met je paard een ongeluk krijgen waarbij jij niet aanspreekbaar bent het paard acuut hulp nodig is. Of een been breekt en meteen moet worden ingeslapen. Contract is prima maar soms zijn er situaties waarbij je moet vertrouwen op de kunde en kennis van paardenmensen om je heen. Goed dat je er zo over nadenkt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:06

bigone schreef:
Jij zegt dat je altijd bereikbaar bent, dat is niet altijd zo want je kunt ook met je paard een ongeluk krijgen waarbij jij niet aanspreekbaar bent het paard acuut hulp nodig is. Of een been breekt en meteen moet worden ingeslapen. Contract is prima maar soms zijn er situaties waarbij je moet vertrouwen op de kunde en kennis van paardenmensen om je heen. Goed dat je er zo over nadenkt.

Ja maar dan ben je er zelf bij, hier gaat het om situaties waar je niet zelf bij bent en onbereikbaar bent

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:59

Als je een flinke smak op je hoofd hebt gemaakt ben je fysiek wel aanwezig, maar weet je echt niet wat je zegt of wat je wil....

En altijd bereikbaar is in theorie misschien zo, maar in de praktijk niet altijd het geval, mobieltjes kunnen in bepaalde gebouwen of gebieden geen bereik hebben, ook in Nederland.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 20:13

Bij mij op het werk doet mijn telefoon het BV niet. En mijn moeder heeft het nummer van de zaak wel, maar de stalhouder niet. Voordat die erachter is waar ik uit hang zijn we een dag verder:p

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:21

Dat is om te beginnen al fout.

Waarom heeft ze dat nummer niet?
Denk dat je meer op je werk bent dan thuis?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:41

Ik 'bespreek' dit soort dingen altijd als ik lang weg ga of naar het buitenland ben.
Ik heb een tijdje paarden gevlogen en was dan idd wel eens 2 of 3 dagen echt niet of nauwelijks bereikbaar. Op pension 2 paarden van 25 en 18...

Voor mij geld handel altijd in het belang van het dier. Is het echt niet meer te redden laat hem dan gaan.
Hangt het erom probeer hem stabiel te houden tot ik bereikt ben.
Ze weten wel dat ik echt geen koliek operaties wil of zwaar gesleutel aan mijn paarden. Dat weten mijn ouders, stalgenoten, vriendinnen en uiteraard ook mijn stalhouders.

Ik heb op stal dan ook een lijst met telefoonnummers van mensen die zon beslissing kunnen en mogen nemen in mijn kast hangen.

Maar wellicht is het een goed idee dit aan te vullen met wat ik per see niet wil en wat eventueel nog wel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:56

Ik snap het aangeven van een limiet niet zo goed. Het is de bedoeling dat de stalhouder zorgt dat er EHBO uitgevoerd wordt, niet dat er een compleet behandelplan opgezet wordt.

eh....Hoe zit het dan bij koliek?
Als mijn beest met koliek staat dan hoop ik dat hij er eerst Colosan in gooit. Die staat altijd in mijn kast. Dan dat hij de veearts belt. Stel dat zij aannemelijk maakt dat er een operatie moet volgen dan hoop ik dat ze er een noodslachting van maken, maar dat moet ik hem toch eens vertellen. Ik wil gewoon geen vervoer voor mijn doodzieke en trailerdoodsbange beest. Hij hoeft niet kost wat kost bij mij te blijven, te veel koliekoperaties mislukken.
Los daarvan heb ik mijn tel nr en een in geval van nood nr op de stal hangen en dat is niet voor niks.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:16

Hier geen contract maar ze weten wat ik wil.
Dus ik onbereikbaar en dierenarts nodig is altijd bellen.
Been er half af is zonder mijn toestemming inslapen als ik onbereikbaar ben.
Koliek hangt er van af wat de slagingskans is, in principe niet opereren.
Maar is de kans erg groot dat het slaagt weet ik het nog niet.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 00:15

Shirley schreef:
Dat is om te beginnen al fout.

Waarom heeft ze dat nummer niet?
Denk dat je meer op je werk bent dan thuis?

Het gaat hier om een parttime baantje van een student. Ben er wisselend, dus niet te doen om daar afspraken met haar over te maken. Kan het nummer wel geven, maar ik ben er vaker niet dan wel ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 00:31

mrie schreef:
Ik snap het aangeven van een limiet niet zo goed. Het is de bedoeling dat de stalhouder zorgt dat er EHBO uitgevoerd wordt, niet dat er een compleet behandelplan opgezet wordt.

Ik studeer diergeneeskunde, en zie regelmatig patiënten langskomen waarbij de ehbo het behandelplan is/wordt omdat je geen tijd hebt om te wachten.

Bijvoorbeeld: (dit zijn geen echte casussen, ik heb wat dingen veranderd omdat ik geen idee heb of de eigenaren evt op bokt zitten)
Paard met een draadwond tot in het gewricht. Dat wordt een OK om het gewricht te spoelen. Dan moet je dus wel beslissen of je dat wil, want je zit zo over de 1000-2000 euro, zeker in de spoeddienst.
Je kan dan wel een paar uur wachten met spoelen, maar hoe langer je wacht, hoe slechter de prognose.
Als mijn paard dit zou hebben wil ik dat ze direct naar de kliniek rijden ipv verbinden en wachten tot ik kom/kan beslissen. Dat is de conservatieve manier en kan goed gaan, maar kan ook gruwelijk mis gaan.

Of een paard acuut op drie benen, geen wond te zien, Da kan geen hoefzweer oid vinden, maar paard belast been totaal niet.
Dus naar de kliniek. Foto's gemaakt (in de spoeddienst, radiologen moesten opgeroepen, ka-ching! Mooie breuk in het been op de röntgenfoto, waar met wat plaatwerk nog wel wat mee gedaan kan worden. Kans op goed door de recovery komen: 50% (plaat kan tijdens het opstaan losbreken). Kans op herstel indien de recovery goed verloopt: zeer groot.
Rekening: best hoog ;)
Mijn paard zou ik dan dus wel op tafel willen hebben. Gaat de recovery niet goed? Dan alsnog euthanasie, gaat de recovery wel goed, dan kan mijn paard goed genezen.
Maar voor een pensionhouder kan het een lastige keuze zijn als zij niet weten wat ik wil. En een paard zo laten lopen kan echt niet.

Maar goed, dat is ieder voor zich, en zoals ik al zei: het gaat me ook niet zo zeer om mijn paard, want de stalhouder weet heel goed wat ik wil. En zoals ze zelf zei: eerst de zorg voor het paard en de rest vechten we later wel uit.

Maar het is ook een soort van een waarschuwing aan mensen die pension klanten hebben of mensen die met hun paard bij iemand staan die geneigd is om bv snel te grijpen naar euhanasie.
Nu heb je de kans nog om het goed vast te leggen en regelen, als je straks met een dikke rekening zit, of bij een leeg weiland staat is het te laat.
Ik zei ook al tegen mijn stalhouder: we zullen het vermoedelijk nooit gebruiken. Maar ik heb het liever allemaal duidelijk.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:40

mrie schreef:

eh....Hoe zit het dan bij koliek?
Als mijn beest met koliek staat dan hoop ik dat hij er eerst Colosan in gooit. Die staat altijd in mijn kast. Dan dat hij de veearts belt. Stel dat zij aannemelijk maakt dat er een operatie moet volgen dan hoop ik dat ze er een noodslachting van maken, maar dat moet ik hem toch eens vertellen. Ik wil gewoon geen vervoer voor mijn doodzieke en trailerdoodsbange beest. Hij hoeft niet kost wat kost bij mij te blijven, te veel koliekoperaties mislukken.
Los daarvan heb ik mijn tel nr en een in geval van nood nr op de stal hangen en dat is niet voor niks.

Je kunt dan toch gewoon zwart op wit schrijven dat je geen koliek operaties wilt en dat wanneer dat wel nodig is voor een genezing je paard ingeslapen wordt. Heb dat ook aangegeven, ga niet beginnen aan koliek operaties. Mislukt nog wel eens, lange revalidatie, paard dat doodsbang is voor da en spuiten, ga ik hem niet aandoen. Daarnaast is het Veel geld maar dat is niet de voornaamste reden. Vind het best handig om een paar dingen op papier te hebben maar een heel plan gaat me weer een beetje ver.