Veulen, trailer , help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:33

Heb je de mogelijkheid om evt. samen met de moeder te gaan oefenen? Wij zorgen altijd dat de veulens trailer mak zijn en dat de merrie ook al eens zonder veulen op de trailer heeft gestaan. Veulen staat vanaf het begin al vast.
Brengen dan zelf het veulen weg met de merrie. Tot nu toe altijd goed gegaan bij verschillende merries.

Veulen los in de trailer durf ik nooit aan. Veulen van kennissen is door het zeil naar buiten gesprongen en is er niet goed vanaf gekomen. Lees: heeft het niet overleefd. Evenals anderen waarvan het veulen eruit gesprongen was en het wonderwel overleefd heeft.

Ik zou iig zonder bodembedekking vervoeren ivm de grip.
Laatst bijgewerkt door Iris_92 op 21-08-16 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:36

Wij brengen onze veulens altijd naar hun nieuwe eigenaren met hun moeder in de trailer samen. Onze veulens staan zoiezo altijd los in de trailer. Ik zou hem niet in z'n eentje vervoeren. Of je moet al een veulen rek achter hebben en helemaal leeg. Maar het heeft mijn voorkeur niet. Vraag of ze je veulen willen brengen met de moeder samen in de trailer. Het meest veilige.

Sans97

Re: Veulen, trailer , help

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 22:52

Ik heb afgelopen november een veulen van 9 maanden opgehaald. Hij was ook niet trailermak maar de reis is goed verlopen. Ik had een 1,5 paards trailer. Ik heb hem gewoon vast gezet met de trailerketting met een paniekhaak en het zeiltje dicht gedaan.
Hij heeft ruim een uur gestaan en heeft zich goed gedragen. Het uitladen was ook geen probleem.

Zorg wel dat je de betaling enz. allemaal voor het trailerladen doet zodat je gelijk weg kan rijden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:11

Heb zelf mijn toen 10 maanden oude veulen ook vast vervoerd. Domme fout die ik nooit meer maak. Gelukkig stond ik naast haar. Hoe ze het voor elkaar kreeg weet ik nog niet maar ze steigerde en kwam met haar voorbenen over de voorste stang te hangen.
Stang was daardoor niet los te krijgen, haar kregen we niet los. Uiteindelijk heeft mijn man haar terug kunnen tillen.
Gelukkig allemaal goed afgelopen maar had ik er niet naast gestaan weet ik niet hoe het had afgelopen als ze zo had blijven hangen.

ssssuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:23

Ineke2 schreef:
Google eens op veulenrek en dan op afbeeldingen.
Zie je meteen wat er bedoeld word.

En meisje doe alsjeblieft iets aan je schrijfwijze als je (later) serieus genomen wil woorden...

Moeder met veulen samen vervoeren als het de bedoeling is dat moeder alleen terug gaat zou ik absoluut niet doen. Moeder in paniek op de trailer dat is op zijn zachts gezegd niet prettig voor alle partijen.

:') :') :')

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:23

Los relax op de trailer. Zelf niet stressen, word je niet oud van! Komt helemaal goed!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:36

Afhankelijk van de merrie vragen of de fokker het veulen met moeder wil brengen. Maar sommige merries zullen dan erg overstuur zijn op de terugweg en zal de fokker dit dus niet willen.

Andere mogelijkheid is zelf een hele brave mee te nemen, zodat het veulen daar steun aan heeft.

of het veulen alleen en dan los in de trailer

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:46

Alles uit de trailer, veel stroo op de bodem, eventueel wat hooi. Inladen, zeiltje dicht en rijden. Dat is bij ons prima bevallen tijdens een trailerritje van 2,5 u waarbij veulen ook niet veel in de hand is geweest.

Ik zou het veulen iig NOOOOOIT vast zetten als ze dat niet kennen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:49

Mijn veulen hebben we ook gewoon los in een trailer zonder stangen en zeiltje dicht vervoerd en dat ging prima :j Zorg wel dat je meteen kunt vertrekken zodra het veulen erop staat en alles dicht is. Ook handig om te gaan op tijdstippen dat het vrij rustig is op de weg zodat je niet in een file oid terecht komt. Zolang je rijd zijn ze druk bezig om hun evenwicht te bewaren en hebben ze geen tijd om zich te druk te maken.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:52

Als je de kans krijgt nu oefenen. Wij hebben toendertijd de trailer met auto in de trailer gezet. Alle stangen eruit. Moeder erop, veulentje vond het heel leuk en ging er achteraan. Klep open laten.
Moeder eraf, veulentje er achteraan. En hij liep er daarna ook zelf op. Op de trailer knuffelen, brokjes. Hij vond het heel interessant!
Toen hij naar de opfok ging auto met trailer weer de wei in. Ik heb wat bodembedekking in de trailer gedaan, meen zaagsel. Veulentje ging er zelf op, brokjes gegeven. Toen dus wel de klep dicht en gaan rijden. Had wel een camera erin geplaatst zodat ik hem kon zien. Het was een rit van 3 uur naar de Eifel. Daar aangekomen ging hij er wel heel rustig af. Inmiddels is hij 7 en hij is altijd heel gemakkelijk de trailer op gegaan.

Dus ik zou zeggen oefenen. Geen stangen erin en geen ander paard. En los staand erin vervoeren. Zeiltje dicht.

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:49

Helaas hebben we niet de mogelijkheid om te oefenen. Maar ik denk dat alles eruit en veulen los het best is.
En even serieus over mijn spelling
Als ik serieus ga schrijven maak ik egt niet zoveel fouten hoor maar ik typ hier via mijn mobiel ff snel dan ga ik daar egt niet op letten hoor :')

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:11

Heb een anderhalf paardentrailer gehuurd een wiliams was het Yuri was 4,5 maand en werd tegelijk ook van moeders gescheiden hebben wat hooi op de grond gelegd toen hij erin stond los gemaakt dus los in de trailer alleen de achter stang verder helemaal niks ritje van 2,5 uur Yuri kwam er onbezweet uit rustig en super gegaan:) Afbeelding
Afbeelding

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:32

Sheeltje2 schreef:
Heb een anderhalf paardentrailer gehuurd een wiliams was het Yuri was 4,5 maand en werd tegelijk ook van moeders gescheiden hebben wat hooi op de grond gelegd toen hij erin stond los gemaakt dus los in de trailer alleen de achter stang verder helemaal niks ritje van 2,5 uur Yuri kwam er onbezweet uit rustig en super gegaan:) [ [url=m/GVTrTt.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/7zeSBo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier exact hetzelfde met mijn veulen van 5 maand

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:44

Ik zou de eigenaar sowieso vragen om ervoor te zorgen dat het veulen gespeend is als jullie hem/haar gaan ophalen (bvb een week ervoor van de moeder afhalen). Dan is ie z'n moeder al vergeten en kan hij daarvoor toch al niet meer in paniek raken.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:48

Lovemyponys5 schreef:
Helaas hebben we niet de mogelijkheid om te oefenen. Maar ik denk dat alles eruit en veulen los het best is.
En even serieus over mijn spelling
Als ik serieus ga schrijven maak ik egt niet zoveel fouten hoor maar ik typ hier via mijn mobiel ff snel dan ga ik daar egt niet op letten hoor :')

Inderdaad, alles eruit en het veulen los erin zetten.

Let wel op dat de achterkant dicht moet kunnen met deurtjes of ander inderdaad met een veulenrek. Een zeiltje is niet voldoende!

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:44

Maar met veulen rek komt er tof nog steeds ligt door?

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:49

Lovemyponys5 schreef:
Maar met veulen rek komt er tof nog steeds ligt door?

Maar dan kunnen ze er niet uit, door een zeiltje kunnen ze helaas wel..

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:53

Mijn pony had volgensmij ook nog nooit eerder in de trailer gestaan, en die hebben we toen bij de moeder weg gehaald zonder te kunnen oefenen.
Ik heb haar los in de trailer gzet met iets om te knabbelen, en ben er toen zelf bij gaan zitten.
Hierdoor bleed ze rustiger (In mijn ogen) en is ze ook niet omgevallen (ze kantelde elke keer eng ver).
Moet wel zeggen dat het eigenlijk verboden is, maar dirfde het niet aan om haar alleen daar achter te laten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:05

fenijro_tani schreef:
Moet wel zeggen dat het eigenlijk verboden is, maar dirfde het niet aan om haar alleen daar achter te laten.

Verboden maar ook nog eens heel gevaarlijk

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:09

ponyparadijs schreef:
fenijro_tani schreef:

Hoezo gevaarlijk? Was een mini veulen van nog geen negen maanden.
Ik keek de situatie aan en vertrouwde het en vond dit de beste keuze.
Ik vind mezelf nog altijd beter in keuzes maken ivm mijn paarden dan een bokker die mij of mijn pony niet kent :+ .

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:13

ssssuus schreef:
Ineke2 schreef:
Google eens op veulenrek en dan op afbeeldingen.
Zie je meteen wat er bedoeld word.

En meisje doe alsjeblieft iets aan je schrijfwijze als je (later) serieus genomen wil woorden...

Moeder met veulen samen vervoeren als het de bedoeling is dat moeder alleen terug gaat zou ik absoluut niet doen. Moeder in paniek op de trailer dat is op zijn zachts gezegd niet prettig voor alle partijen.

:') :') :')

Lachen joh...
Er bestaat nog zoiets als autocorrect op mijn telefoon ;)

Maar die schrijft geen egt, nig en bijde op :Y)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:18

fenijro_tani schreef:
ponyparadijs schreef:

Ik vind mezelf nog altijd beter in keuzes maken ivm mijn paarden dan een bokker die mij of mijn pony niet kent :+ .

Gaat nog niet zo om de pony.
Het is verboden en gevaarlijk omdat er een botsing kan komen om welke reden dan ook en jij + de pony vliegen dan de trailer door en misschien door de klap zelfs wel uit de trailer.
Je zit niet voor niks in een gordel in de auto.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 17:26

Ineke2 schreef:
fenijro_tani schreef:

Gaat nog niet zo om de pony.
Het is verboden en gevaarlijk omdat er een botsing kan komen om welke reden dan ook en jij + de pony vliegen dan de trailer door en misschien door de klap zelfs wel uit de trailer.
Je zit niet voor niks in een gordel in de auto.

Dit dus!

fenijro_tani schreef:

Ik weet niet of dit op mij slaat want ik heb geen keuzes gemaakt ivm met jou paarden.
Wil TS alleen waarschuwen dat ze echt niet in de trailer moet gaan staan of zitten

Lovemyponys5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 05:17

We hebben een trailer waarvan het zeil helemaal naar beneden kan. Maar we hebben geen veulen rek. En heel eerlijk vind ik 500 euro voor een rek wel heel veel. Want het is voor 1rit en voor iemand anders zijn trailer
Is er geen alternatief voor? Of wat anders

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 05:50

Het blijft een hele opgave een veulen vervoeren! Vind ook zeker dat de veulens al zo vroeg weggaan bij moeders! Wat is nou 5 maanden?! Maar goed bij de meeste fokkers gaat dat zo..
Hier pas moeder met kind moeten vervoeren naar de faculteit..Wij hadden de Schotten laten staan ( veel te bang dat moeders op voetjes veulen ging staan) veulen los erbij en mijn vriend is bij t veulen gaan staan.. Zeker een riskante onderneming maar het veulen had veel steun hieraan.. ( heeft zich keurig gedragen!!) Moeders was drukker zeg maar. Nu heb ik t hier wel over een ritje van Nog geen 20 minuten. Uiteindelijk hebben we 3 x op en neer moeten rijden naar de faculteit en hebben t 3x op dezelfde manier gedaan.
Het abrupt scheiden van moeder en kind is vaak voor beide traumatische
.. Vind 5 mnd nog erg jong! Hier ervaring met beide: veulens alleen opgehaald en veulens zijn hier wel samen met moeders gebracht. In beide gevallen wel goed gegaan maar ook in beide gevallen een traumatisch
gebeuren..
Enige wat je kunt doen, Schotten eruit, zeiltje dicht en meteen gaan rijden! Let ook op met uitladen ( vaak durven ze er niet uit!) Hopelijk gaat t allemaal goed! Suc6!