Paard trainen tussen wedstrijdruiters

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:47

veerledec schreef:
Maar in lid 5 staat, heel letterlijk gelezen, niet dat niet-deelnemers niet mogen rijden? Er staat dat deelnemers aan een proef zelf moeten rijden. Voor een niet-deelnemer is immers geen sprake van een te rijden proef.

safina schreef:
Precies. Zo lees ik het ook. Een deelnemer mag niet een ander met zijn of haar paard laten werken op het losrijterrein. Maar er staat feitelijk niets over mensen die geen deelnemer zijn, met paarden die niet deelnemen aan de wedstrijd. En ik neem aan dat als er niets over staat, dat het gewoon mag.

Het hele artikel impliceert dat het niet mag. Artikel 1 stelt immers dat het losrijterrein alleen gebruikt mag worden voor het losrijden. Wie rijden los? Juist, de deelnemers.
Longeren is onder bepaalde voorwaarden namelijk wel toegestaan op het losrijterrein.
Ik zou niet weten hoe je dit gedeelte anders zou moeten interpreteren.

veerledec

Re: Paard trainen tussen wedstrijdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:47

Maar de term 'losrijden' is niet gedefinieerd. Dus wat een derde doet, kan net zo goed 'losrijden' zijn. Bovendien is het reglement niet direct van toepassing op derden, zou ik denken. Neemt niet weg dat ik ook best geloof dat het de bedoeling wel is om dit niet toe te staan hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:07

Babootje schreef:
veerledec schreef:
Maar in lid 5 staat, heel letterlijk gelezen, niet dat niet-deelnemers niet mogen rijden? Er staat dat deelnemers aan een proef zelf moeten rijden. Voor een niet-deelnemer is immers geen sprake van een te rijden proef.

safina schreef:
Precies. Zo lees ik het ook. Een deelnemer mag niet een ander met zijn of haar paard laten werken op het losrijterrein. Maar er staat feitelijk niets over mensen die geen deelnemer zijn, met paarden die niet deelnemen aan de wedstrijd. En ik neem aan dat als er niets over staat, dat het gewoon mag.

Het hele artikel impliceert dat het niet mag. Artikel 1 stelt immers dat het losrijterrein alleen gebruikt mag worden voor het losrijden. Wie rijden los? Juist, de deelnemers.
Longeren is onder bepaalde voorwaarden namelijk wel toegestaan op het losrijterrein.
Ik zou niet weten hoe je dit gedeelte anders zou moeten interpreteren.

Artikel 1 lid 1 wedstrijdreglement: 'De statuten, reglementen en (wedstrijd)tarieven van de KNHS gelden voor alle bij de KNHS (al dan niet tijdelijk) aangesloten leden, die (al dan niet) uitkomen op of meewerken aan wedstrijden, en/of lidverenigingen en voor aan de KNHS gelieerde rechtspersonen, die wedstrijden organiseren.'

Als je niet onder deze definitie valt, dan heb je dus niets te schaften met de inhoud van het reglement van de KNHS.

Zoals ik het begrijp: Een wedstrijdorganisatie hoort te zorgen dat het losrijterrein alleen gebruikt wordt voor losrijden, zoals de KNHS dat in de regels voorschrijft. Als je een wedstrijd organiseert moet je je immers aan het wedstrijdreglement houden. En dat kunnen ze doen door bijvoorbeeld afspraken te maken met de eigenaar van het terrein (die meewerkt aan de wedstrijd en dus ook onder die definitie valt). En die regelt dat vervolgens weer met zijn of haar pensionklanten.
De official had dus in dit geval de wedstijdorganisatie moeten aanspreken. En die moet regelen dat de eigenaar van het terrein actie onderneemt, zodat de regels nageleefd worden. (Maar nog beter was het natuurlijk geweest als de eigenaar dit vooraf goed had geregeld)

Maar wat officials van de KNHS dus niet kunnen doen is hun reglement opleggen aan mensen waar ze verder niets mee te maken hebben, op een terrein dat verder ook niet van de KNHS is.