Voor 900 euro opgelicht..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:49

Shirley schreef:
Even ter informatie : rembours biedt geen enkele zekerheid voor de koper, alleen voor de verkoper!
Je moet namelijk betalen voordat je je pakket hebt geopend en stel dat er dan geen zadel in zit, maar een zak zand, ben je dus evengoed je geld kwijt!

Ook voor de verkoper biedt rembours weinig zekerheid. Als de koper de zending weigert en ongeopend retour laat gaan, draai je als verkoper op voor de (extra hoge) verzendkosten. Hebben wij eens gehad... Kwam het pakketje na 3 weken onverwachts retour. De koper was niet thuis toen het werd aangeboden en hij had het ook niet opgehaald 'sorry, had geen interesse meer' kregen we te horen toen we hem erop aanspraken. Ja lekker dan!
Dus als wij via MP of zo iets verkopen is alleen nog maar vooruit betalen of ophalen en boter bij de vis.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:17

nikysa90 schreef:
wat erg voor je! Ik heb het eens gehad met een zadeldekje van een Franse website. Betaald en nooit ontvangen. Ik kon bij mijn bank (abn amro) terecht om de overboeking terug te laten draaien!! Ik moest een formulier invullen en daarop verklaren dat ik het betaalde nooit ontvangen had, ook de correspondentie met de verkoper moest ik bijvoegen. De bank heeft het geregeld en ik heb mijn geld terug gekregen. Is natuurlijk geen 900 geweest, maar ik bedoel maar; het kan dus wel!!
veel succes!

Dan heb je geluk gehad, want je bent dan afhankelijk van de andere partij. Er wordt gevraagd of ze het geld terug willen storten, maar dit hoeven ze niet te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:23

Als jij bewijs hebt dat het naar een verkeerd rekeningnummer is gestort (en zij hebben er geen recht op) dan krijgen ze de kans om het zelf terug te storten. Doen ze dat niet wordt het door de bank teruggehaald.. Maar zo werkt het ook al weer niet bij elke bank, want er is op Bokt al eens iemand geweest die dus te horen kreeg nee... sorry privacy blablabla

De constructie die nikysa90 beschrijft ken ik niet.

mvdbijl

Re: Voor 900 euro opgelicht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:37

Ik heb dit met concertkaarten gehad, al ga je op je kop staan bij de bank incl aangiftepapieren, je krijgt niks terug..

De desbetreffende persoon van het rekening nummer krijgt een brief verder niks..

Je hebt je lesje geleerd, volgende keer anders aanpakken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:53

Sammie schreef:
Als jij bewijs hebt dat het naar een verkeerd rekeningnummer is gestort (en zij hebben er geen recht op) dan krijgen ze de kans om het zelf terug te storten. Doen ze dat niet wordt het door de bank teruggehaald.. Maar zo werkt het ook al weer niet bij elke bank, want er is op Bokt al eens iemand geweest die dus te horen kreeg nee... sorry privacy blablabla

Nope.
De bank stuurt degene eerst een bericht met het vriendelijke verzoek het terug te storten.
Doe zij dat niet, dan krijg je (pas na meerdere weken/maanden) de gegevens van de houder van die rekening.
Maar alleen als het een redelijk bedrag betreft (niet 10 e).
Dan kun je zelf een procedure starten om het geld alsnog te bemachtigen (evt via incasso/deurwaarder).
Maar dan ben je veel kosten en tijd armer.
Stel het komt voor de rechter en zij moeten het terugbetalen, moet je hopen dat zij nog geld genoeg hebben....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:54

Sammie schreef:

De bank haalt het niet terug, je bent echt afhankelijk van de goodwill van de andere partij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:56

Jongens................. dit is mijn ervaring met mijn (zakelijke) bank :)* Dit verschilt dus per bank :)*

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 08:59

Man wat balen zeg, dit klinkt ook wel echt als een professionele scamactie en niet zomaar een fransman die heeft besloten het zadel lekker zelf te houden.

Goed dat je oppast met je rekeningnummer geven. nu hij aanbiedt het terug te storten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:06

Sammie schreef:
Jongens................. dit is mijn ervaring met mijn (zakelijke) bank :)* Dit verschilt dus per bank :)*

Ik vraag me dan oprecht af welke bank dit is (en misschien heeft TS geluk en zit ze bij dezelfde bank), want dit is niet zo.

http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ergemaakt/

Staat hier beschreven en bijvoorbeeld de Rabobank, SNS, ABN en ING doen en kunnen dat niet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:08

Met naieve actie bedoelde ik overigens mezelf. Ik had mijn zadel verkocht, koper betaalde helft, ik stuurde het op en bij ontvangst zou kopet de andere helft betalen. Dat was echter helaas wat naief...

Of iemand die meerdere cavia's van me kocht, maar geen goede transportbox had. Ze kocht ook een flink houten hok. Leende van ons een spanband en zou transportbox en spanband de volgende dag terug brengen. Helaas pindakaas. Ook nooit meer wat van gezien.

Het is alleen zo jammer dat het daardoor ook voor de eerlijke mensen verpest wordt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:13

Diablo schreef:
Sammie schreef:

Ik vraag me dan oprecht af welke bank dit is (en misschien heeft TS geluk en zit ze bij dezelfde bank), want dit is niet zo.

http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ergemaakt/

Staat hier beschreven en bijvoorbeeld de Rabobank, SNS, ABN en ING doen en kunnen dat niet.

Dit was de ING, ongeveer 2 a 3 jaar geleden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:21

Sammie schreef:

Misschien dat het toen bij ING nog kon, maar nu in ieder geval niet meer, hoe jammer ook.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:34

Ik weet helaas dat het bij de ING al jaren niet kan, mijn moeder heeft het een jaar of 5 geleden moeten proberen. Maar het kan verschillen met een zakelijke rekening natuurlijk.

TS, ik heb recent (april) hetzelfde gehad, alleen dan voor 200 euro. Tot op heden niks en ook ik had net als jij adres, ID etc, alleen dan binnen Nederland. Ik kan ook fluiten naar mijn geld helaas... Ze zouden het toch eens op een andere manier moeten gaan aanpakken, internetoplichting

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:58

Ik zou als ik jou was ook een melding maken bij de Franse bank, aan een rekening staat een adres gekoppeld en die Fransen zijn daar veel strikter in dan Nederland (wat dat betreft kan NL daar nog een voorbeeld aan nemen...)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 09:59

Wat naar TS! Vrees dat je je geld niet terug gaat zien... Mijn vader had ook in het buitenland, een motor van €7000 gekocht, denk maar niet dat die motor ooit verscheept werd. Daaag centjes :evaw:
Politie doet niks.
Laatst bijgewerkt door antje_vip op 19-08-16 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:00

Sammie schreef:

Ik heb het anders ervaren (6 jaar terug) bij de ING.

Een bank mag (wettelijk) géén geld terughalen van een rekening van een ander.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:01

_love12_ schreef:
Ik zou als ik jou was ook een melding maken bij de Franse bank, aan een rekening staat een adres gekoppeld en die Fransen zijn daar veel strikter in dan Nederland (wat dat betreft kan NL daar nog een voorbeeld aan nemen...)

Zou wat zijn.... koop ik wat van een Fransman, boek ik nbetjes geld.
Hij stuurt het netjes op en ga ik klagen bij de fransenbank dat ik niets heb gekregen en dan zou ik mijn geld terugkrijgen?
Ik proef een leuke "handel".

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:04

Brainless schreef:
_love12_ schreef:

Zou wat zijn.... koop ik wat van een Fransman, boek ik nbetjes geld.
Hij stuurt het netjes op en ga ik klagen bij de fransenbank dat ik niets heb gekregen en dan zou ik mijn geld terugkrijgen?
Ik proef een leuke "handel".

Maar met het bewijs: de email van Laposte terwijl Laposte zegt die niet verstuurd te hebben heb je wel iets meer recht dan gewoon roepen dat je het niet gekregen hebt :(
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 19-08-16 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:06

Precies!

Daarom alleen al verzend ik waardevolle dingen verzekerd.
Ook binnen Nederland ;)

Heb dan overigens ook altijd een verzendbewijs, neem aan dat de "Fransman" dat dan toch ook op zijn minst zal moeten overleggen, het is zijn enige bewijs dat hij daadwerkelijk iets verstuurd heeft...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:10

Brainless schreef:
Sammie schreef:

Ik heb het anders ervaren (6 jaar terug) bij de ING.

Een bank mag (wettelijk) géén geld terughalen van een rekening van een ander.

De ontvanger heeft een brief gekregen, met daarop de datum en het bedrag dat verkeerd ontvangen is en het verzoek dit terug te boeken.

Oh en nu komt dus blijkbaar de fout nu ik er over nadenk.. Er is toen gezegd dat als ze dat niet terugboekten wij de gegevens kregen zodat we het zelf terug konden vragen hetzij rechtstreeks hetzij via een advocaat/rechtbank etc. Dat terugboeken klopt idd niet, al kunnen ze dat wel als er te weinig saldo op staat bij een Automatisch incasso :))

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:14

Ik heb zelf een poos in Frankrijk gewoond en daar veel gewerkt met leboncoin. Verkocht en gekocht. 1 maal heb ik problemen gehad met een oplichter die deed alsof die betaald had waarop ik dan mijn zadel zou opsturen maar dar had ik snel genoeg doorzien. Verder nooit problemen gehad. Ik snap dat je er vertrouwen in had... Wel echt heel balen. Tips heb ik niet. Behalve, balen :(
Denk niet dat je je geld terug kan krijgen vrees ik.

Wel is het zo dat je altijd een bewijs krijgt bij laposte en dat je kan kiezen voor verzekerd verzenden (kost bijna niks extra vergeleken met nederland) en je kan ook een track and trace code krijgen als je er specifiek om vraagt met verzenden.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:15

Aangezien zogezegd Laposte contact met je zou openemen en dat bleek helemaal niet de echte Laposte te zijn maar iemand die nog eens zoveel euro wilde aftroggelen, vrees ik toch dat je keihard opgelicht bent. Als hij eerlijk was had hij dit al nooit geflikt.

Volgens mij probeert hij nu mooi weer te spelen en zal hij zodra hij dent dat je hem nog vertrouwt afkomen met een nog een voorstel om een beetje geld over te maken "omdat dat nodig is om het andere geld los te krijgen oid".

Vraag me wel af of mijnheer uberhaupt iets met Frankrijk te maken heeft, dikke kans dat hij daar helemaal niet zit. Maar zijn rekeningnummer was wel een Frans nummer? Iig denk ik dat het evengoed alle knap ingewikkelder maakt want er zal wel een hoop valse geschriften bij gemoeid zijn.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:22

Je kan civiel gaan procederen, maar dat gaat lastig worden want dat moet je dan in Frankrijk gaan doen.

Mochten mensen dit in Nederland meemaken dan vorder je dat bedrag via de kantonrechter terug. Stap 1 is aanmanen, stap twee is een conceptdagvaarding sturen, stap 3 is de dagvaarding uit laten brengen door een gerechtsdeurwaarder, stap 4 is dan de zitting, stap vijf (als er verweer komt een comparitie van partijen) stap 6 (of 5 als diegene bij verstek veroordeeld wordt) is dan een vonnis en dan kan je gaan incasseren. Dit kan en mag je zelf doen tot een bedrag van 25.000 euro.

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:35

kan je het bedrag niet storneren?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:36

Sammie schreef:
Oh en nu komt dus blijkbaar de fout nu ik er over nadenk.. Er is toen gezegd dat als ze dat niet terugboekten wij de gegevens kregen zodat we het zelf terug konden vragen hetzij rechtstreeks hetzij via een advocaat/rechtbank etc. Dat terugboeken klopt idd niet, al kunnen ze dat wel als er te weinig saldo op staat bij een Automatisch incasso :))

Bij een automatische incasso kan dit inderdaad wel. Dan heb je een aantal weken (is het niet 6?) om je geld terug te halen. Is mij (in Duitsland) al meerdere keren overkomen de laatste tijd omdat iemand allerlei dingen besteld en mijn naam en bankrekeningnummer opgeeft.