Aansprakelijk gesteld door eigenaresse bijrijdpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:28

Denk dat je dat beter bij een verzekeraar of juridisch adviseur kan vragen dan hier op Bokt. Antwoorden die hier worden gegeven zijn niet altijd even betrouwbaar :P

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:29

UMayDream schreef:
Betekent dit, dat als ik bezitter zou zijn van het paard, dat schade waar ik niets aan kan doen, wél wordt vergoed door mijn WA verzekering?

Ja.

Dat is wettelijke aansprakelijkheid, hierin (hoef) je helemaal geen schuld te hebben of zelfs aandeel in, maar als bezitter van een dier (hond, paard etc) is alle schade veroorzaakt door dieren altijd 'wettelijk' neergelegd bij de bezitter.

Ook al zat jij in Cuba ten tijde van het voorval.
Pas als er echt nalatigheid of schuld bij een ander kan worden neergelegd, wordt het verhaal anders.

Dus als de eigenaresse gewoon WA verzekering houdt die het dier dekt (neem aan dat ze die nu ook heeft) is er geen enkel probleem eigenlijk. Waarom zou ze daar moeilijk over willen doen? Kost haar niets op die verzekering na en het dier blijft toch ook van haar?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:36

Toydoll schreef:
UMayDream schreef:
Betekent dit, dat als ik bezitter zou zijn van het paard, dat schade waar ik niets aan kan doen, wél wordt vergoed door mijn WA verzekering?

Ja.

Dat is wettelijke aansprakelijkheid, hierin (hoef) je helemaal geen schuld te hebben of zelfs aandeel in, maar als bezitter van een dier (hond, paard etc) is alle schade veroorzaakt door dieren altijd 'wettelijk' neergelegd bij de bezitter.

Ook al zat jij in Cuba ten tijde van het voorval.
Pas als er echt nalatigheid of schuld bij een ander kan worden neergelegd, wordt het verhaal anders.

Dus als de eigenaresse gewoon WA verzekering houdt die het dier dekt (neem aan dat ze die nu ook heeft) is er geen enkel probleem eigenlijk. Waarom zou ze daar moeilijk over willen doen? Kost haar niets op die verzekering na en het dier blijft toch ook van haar?

Dat is goed om te weten aangezien ik ook moet reizen voor mijn studie, niet Cuba maar wellicht Amerika. :P

Ik neem aan dat ze nu idd ook gewoon een WA heeft. Ik heb haar gevraagd om na te vragen wat haar verzekering dekt, als antwoord krijg ik dat ik het bij mijn verzekering moet navragen omdat het in principe mijn paard is als ik haar meeneem. Dat snap ik natuurlijk en ik begrijp ook heel goed dat ze niet voor eventuele kosten wil opdraaien, maar ik moet wel even weten hoe haar WA er een beetje uitziet zodat ik eventueel aanvullend kan verzekeren. Hopelijk wil ze het dus alsnog navragen, ter informatie voor mij.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:40

Mazida schreef:
Denk dat je dat beter bij een verzekeraar of juridisch adviseur kan vragen dan hier op Bokt. Antwoorden die hier worden gegeven zijn niet altijd even betrouwbaar :P

De antwoorden die nu gegeven worden zijn toevallig juist wel allemaal relatief betrouwbaar. :j
Vaak niet, maar ts heeft deze keer wel de juiste mensen te pakken.

Anoeska schreef:
Maar Iris, jij hebt toch ook verstand van verzekeren :). Als dat paard volledig onder toezicht van de TS staat (stalling is bij TS, kosten zijn voor TS, eigenaar is heeft geen enkele invloed over paard), dan zal in veel (?) gevallen het paard toch ook onder de AVP van de TS kunnen vallen.

Natuurlijk afhankelijk van de situatie en we hebben meer informatie nodig, maar even algemeen.

Mijn aansprakelijkheidskennis is niet supergroot. :) Dat is nou net niet mijn afdeling. Maar het algemene deel ken ik wel.

Wel is wat Snooty aangeeft, de eigenaresse echt de eigenaresse. Beiden hebben nooit de intentie gehad om hier vanaf te zien. TS is echt houder en kan het paard (mijns inziens) niet verzekeren.

UMayDream schreef:
Hoe zit het dan als alle kosten voor mij zijn, behálve de stallingskosten en inentingen? Ben ik dan ook 'houder' of 'bezitter' van het paard en dus risico aansprakelijk? Of is de eigenaresse dat nog steeds, omdat zij de stallingskosten en inentingen betaald, en ik dus niet alle kosten op me neem? (wel het grootste deel, maar toch)

Jij blijft houder. Jij bent dus niet risico-aansprakelijk, dat is de eigenaresse.

Ik zal eens zoeken naar een stukje over het verschil tussen houder, bezitter en eigenaar.

EDIT: gevonden: http://www.wetrecht.nl/eigendom/

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:44

Als zowel jij als de eigenaar het paard binnen de WA verzekering laat vallen dan is er extra ruimte ruimte. Dan mogen de verzekeraars onderling gaan uitmaken wie moet uitkeren.

Jij meldt het paard aan als "lease paard" bij jouw verzekering en de eigenaresse laat hem als eigendom op haar verzekering staan.

Jij hebt al een WA ( neem ik aan) dus melding maken bij je verzekering dat er nu ook een paard bij in komt. Zolang het geen dekhengst betreft zouden er geen extra kosten in rekening moeten worden gebracht. Zoek wel even uit of dat bij jouw verzekering een paard onder de "huisdieren" of onder "vee" valt. Laat je verzekering duidelik schriftelijk opnemen dat het om een PAARD gaat zodat later nooit de discussie ontstaat of een paard een huisdier of een grootvee is. Want kunnen ze zich weer onder een claim uitdraaien.

Succes!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:47

Iris82 schreef:
Anoeska schreef:
Maar Iris, jij hebt toch ook verstand van verzekeren :). Als dat paard volledig onder toezicht van de TS staat (stalling is bij TS, kosten zijn voor TS, eigenaar is heeft geen enkele invloed over paard), dan zal in veel (?) gevallen het paard toch ook onder de AVP van de TS kunnen vallen.

Natuurlijk afhankelijk van de situatie en we hebben meer informatie nodig, maar even algemeen.

Mijn aansprakelijkheidskennis is niet supergroot. :) Dat is nou net niet mijn afdeling. Maar het algemene deel ken ik wel.

Ik ben meer van de levensverzekeringen, dus ik moet het ook met wat basiskennis doen :D Ik had verwacht dat wanneer je een paard 100% onder je hoede hebt, en de daadwerkelijke eigenaar buiten beeld is, dat je dan als bezitter (en dus risico-aansprakelijk) gezien zou kunnen worden. Toch de boeken er weer eens bij pakken :o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:48

Ik denk niet dat het lukt om een paard te verzekeren dat niet van jou is, Foetsji. Het paard is niet van TS. De verzekering zal het niet opnemen denk ik.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:48

Waar ik zou op zou letten is het stukje dierenartskosten. Stel het paard krijgt ernstige koliek en de eigenaresse wil dat het paard geopereerd wordt, wie draagt dan die kosten? Want in sommige gevallen kunnen de dierenartskosten enorm oplopen. Zou lekker zijn als de eigenaresse superver gaat voor haar paard en jij die kosten vervolgens mag ophoesten.

Edit: denk dat je dit zelfs met een verzekering niet helemaal kan ondervangen als ik lees hoe dat tegenwoordig gaat met verzekeringen :\

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:55

Anoeska schreef:
Ik ben meer van de levensverzekeringen, dus ik moet het ook met wat basiskennis doen :D Ik had verwacht dat wanneer je een paard 100% onder je hoede hebt, en de daadwerkelijke eigenaar buiten beeld is, dat je dan als bezitter (en dus risico-aansprakelijk) gezien zou kunnen worden. Toch de boeken er weer eens bij pakken :o

Ik denk dat je vastloopt op het stukje bezitter/houder. :)

Ts blijft houder en dus blijft het paard onder de WA van de eigenaresse vallen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:12

UMayDream schreef:
Als ik het goed begrijp, zou alle schade die het paard veroorzaakt, wat niet mijn schuld is, uit haar WA vergoed kunnen worden? Ik heb haar in ieder geval gevraagd om het na te vragen.
De reden dat ze dit wil, is omdat ze er geen toezicht meer op heeft als ik eenmaal het paard heb verhuisd naar de andere kant van het land.

Yup :j. Zelfs als het wel jouw schuld is. Mits ze dus een WA (AVP) verzekering het die een paard niet uitgesloten heeft als huisdier. Normaal gesproken valt ie namelijk onder de categorie huisdieren, maar sommige verzekeraars hebben ze uitgesloten. Sowieso is het wel even verstandig om ook even bij je eigen verzekeringsmaatschappij te checken hoe zij erover denken, mocht haar verzekeraar het toch bij jou proberen te verhalen, maar in principe is zij hoe dan ook aansprakelijk.

En zij betaalt nog steeds het overgrote deel van de kosten, doorgaans wordt degene die de kosten van stalling en verzorging op zich neemt, aangemerkt als eigenaar. Als jij nou voor de stalling en andere kosten zou opdraaien, wordt het weer een ander verhaal.

Waar sarah-Elise het over heeft zou ik ook even heel goed over nadenken inderdaad, en dan vooral letten op de zaken die niet gedekt zijn door de verzekering die je ervoor afsluit. Vraag me ook wel even af of jij die verzekering kunt afsluiten op haar paard, als jij niet als eigenaar of bezitter aangemerkt bent.

Snooty16

Re: Aansprakelijk gesteld door eigenaresse bijrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 13:27

Snooty16 is jurist en doet schadebehandeling aansprakelijkheid. Wat Iris82 zegt klopt. Je blijft houder, m.a.w. de eigenaresse van het paard is de bezitter juridisch gezien en dus aansprakelijk voor de eigen gedragingen van het paard. Die aansprakelijkheid is dus alleen op te lossen als zij een AVP (particuliere aansprakelijkheidsverzekering) heeft.

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:13

Snooty16 schreef:
Snooty16 is jurist en doet schadebehandeling aansprakelijkheid. Wat Iris82 zegt klopt. Je blijft houder, m.a.w. de eigenaresse van het paard is de bezitter juridisch gezien en dus aansprakelijk voor de eigen gedragingen van het paard. Die aansprakelijkheid is dus alleen op te lossen als zij een AVP (particuliere aansprakelijkheidsverzekering) heeft.

En daar komt het gedonder in de glazen dus al:

de EIGEN GEDRAGINGEN VAN HET PAARD

Zie maar weer aan te tonen dat het het paard zelf was....
Nogmaals maak melding bij jouw WA verzekering dat je een lease paard hebt staan
Dat de eigenaresse hoofd aansprakelijk blijft lijkt me logisch. Maar maak aub melding van het feit dat JIJ een LEASEPAARD hebt staan. Laat dat ook schriftelijk opstellen.

De constructie is voor zo veler uitleg vatbaar dat ik mijn vingers er niet aan zou durven branden. Verzekeraars hebben altijd heel veel smoesjes, uitsluitingen, en bla bla bla op het moment dat ze moeten uitkeren. Wees aub goed voorbereid!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:20

Volgens de wet ben je dan eigenaar (ook al heb je het paard niet gekocht, het wordt bij jou gestald, jij betaald de kosten, jij traint het dier en zorgt voor onderkomen) mocht het dier dus schade aanrichten met blijvend letsel tot gevolg (denk aan een flinke trap oid) dan ben jij aansprakelijk. Hier kun je je wel voor verzekeren. Soms zit dat inderdaad bij je standaard WA verzekering maar je hebt t ook speciaal voor paarden. Maar eigenlijk zou ik je adviseren om het paard dan te kopen, want je krijgt nu de lasten (jij bent aansprakelijk als er iets gebeurt, jij betaald de kosten, jij betaald verzekering en zorgt voor het dier, wat je vast met liefde doet) maar uiteindelijk kan de eigenaar op papier, het paard ieder moment bij je weghalen. Ik zou die lasten niet willen dragen denk ik, zonder dat ik zelf volledige controle heb over wat met het paard gebeurt.

Verzekering voor ziektekosten van het paard zijn trouwens ook niet altijd het beste. lees hier op bokt maar eens de ervaringen van mensen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:27

Oef wat wordt dit ingewikkeld, koop het dier of kijk daar voor een bijrijdpaard of koop een ander dier.
Als er niets gebeurt is het niet erg maar stel dat...dan ben jij mooi de sjaak!

hoe zit het met het ruiter bewijs... dat was toch ook voor zulke gevallen??
daar staat me wel iets van bij, maar hoe de vork in de steel zit?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:35

RoyceMack schreef:
Volgens de wet ben je dan eigenaar (ook al heb je het paard niet gekocht, het wordt bij jou gestald, jij betaald de kosten, jij traint het dier en zorgt voor onderkomen) mocht het dier dus schade aanrichten met blijvend letsel tot gevolg (denk aan een flinke trap oid) dan ben jij aansprakelijk. Hier kun je je wel voor verzekeren. Soms zit dat inderdaad bij je standaard WA verzekering maar je hebt t ook speciaal voor paarden. Maar eigenlijk zou ik je adviseren om het paard dan te kopen, want je krijgt nu de lasten (jij bent aansprakelijk als er iets gebeurt, jij betaald de kosten, jij betaald verzekering en zorgt voor het dier, wat je vast met liefde doet) maar uiteindelijk kan de eigenaar op papier, het paard ieder moment bij je weghalen. Ik zou die lasten niet willen dragen denk ik, zonder dat ik zelf volledige controle heb over wat met het paard gebeurt.

Verzekering voor ziektekosten van het paard zijn trouwens ook niet altijd het beste. lees hier op bokt maar eens de ervaringen van mensen.

Volgens welke wet? Niet de Nederlandse iig...

Wat de eigenaresse wil, dat kan niet. Ik zou met een verzekeringsadviseur praten hoe dit op te lossen, daar krijg je betrouwbaardere info dan hier.

Verder vind ik opdraaien voor da kosten erg tricky... Waar ligt de grens? Verzekeringen vergoeden bovendien lang niet alles. Wat aks de eigenaresse wel een dure operatie wil en de verzekering vergoed niet?

M_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:38

Zou contact opnemen met je eigen verzekering, vind het nogal wat hoor dat die eigenaresse van je wilt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:47

M_fotografie schreef:
Zou contact opnemen met je eigen verzekering, vind het nogal wat hoor dat die eigenaresse van je wilt.

Aan de andere kant, wel gaaf dat de eigenaresse TS het gunt.

En ik begrijp de eigenaresse wel, want ze is er dan niet bij en heeft dan ook geen zicht meer op het dier.

Niks is onmogelijk maar wel goed om hier stil bij te gaan staan en goed te gaan informeren/ te regelen.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 18:48

Het is niet zo moeilijk. En verzekeringswerk. Het kost niemand iets als dat paard schade maakt, de verzekering dekt dat gewoon. En waarom mensen altijd net doen alsof het iets heel ergs is snap ik niet eerlijk gezegd.

Als ts met de eigenaar overeenkomt dat het haar paard is zolang die bij haar staat (en dat moeten jullie mondeling afspreken dan, niet op papier) dan dekt haar verzekering gewoon alle kosten bij schade. Als je zo een overeenkomst tekent zoals de eigenaar voorstelt is die nietig gewoonweg omdat het Nederlands Recht boven onderhandse contracten gaan.

Zulke dingen nemen mensen altijd zo persoonlijk, en dat is het absoluut niet. Aansprakelijk zijn voor schade is geen schande, en als je verzekerd bent dan kost het je niks meer dan een telefoontje, dus geld kost het ook niet. Maar hele levenslange ruzies ontstaan er over dit soort dingen alsof de wereld vergaat.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:58

Helemaal met Danzzz eens met alle goedbedoelde foute adviezen ziet Ts door de bomen het bos niet meer terwijl het gewoon heel eenvoudig is. Als de eigenaresse een aansprakelijkheidsverzekering heeft en Ts ook een aansprakelijkheidsverzekering is schade aan derden altijd gedekt. Is het door de eigen gedraging/energie van het paard dan wordt het behandeld op de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaresse en komt het door een fout van ts als ruiter dan is het gedekt op de aansprakelijkheidsverzekering van ts. Daar kan natuurlijk altijd discussie over ontstaan of het de eigen gedraging is of dat het een ruiterfout is, maar dat is niet het probleem van de eigenaresse of ts of degene die de schade lijdt. Dat moeten de verzekeraars onderling uitvechten.

Het heeft allemaal niets te maken met kleine regeltjes of wat dan ook op een AVP is schade door een paard (dat eigendom is van een particulier) gewoon gedekt. En de aansprakelijkheid wordt geregeld in de wet en niet in de polisvoorwaarden.

Het enige dat ik er nog aan wil toevoegen is dat je wel moet regelen wat er gebeurd als het paard zelf bijvoorbeeld letsel oploopt want dat is niet gedekt op de AVP van Ts
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-08-16 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:18

Snooty16 schreef:
Helemaal met Danzzz eens met alle goedbedoelde foute adviezen ziet Ts door de bomen het bos niet meer terwijl het gewoon heel eenvoudig is. Als de eigenaresse een aansprakelijkheidsverzekering heeft en Ts ook een aansprakelijkheidsverzekering is schade aan derden altijd gedekt. Is het door de eigen gedraging/energie van het paard dan wordt het behandeld op de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaresse en komt het door een fout van ts als ruiter dan is het gedekt op de aansprakelijkheidsverzekering van ts. Daar kan natuurlijk altijd discussie over ontstaan of het de eigen gedraging is of dat het een ruiterfout is, maar dat is niet het probleem van de eigenaresse of ts of degene die de schade lijdt. Dat moeten de verzekeraars onderling uitvechten.

Het heeft allemaal niets te maken met kleine regeltjes of wat dan ook op een AVP is schade door een paard (dat eigendom is van een particulier) gewoon gedekt. En de aansprakelijkheid wordt geregeld in de wet en niet in de polisvoorwaarden.

Het enige dat ik er nog aan wil toevoegen is dat je wel moet regelen wat er gebeurd als het paard zelf bijvoorbeeld letsel oploopt want dat is niet gedekt op de AVP van Ts

Eens met deze post. Het is in de jurisprudentie niet goed uitgekristaliseerd wie wanneer als eigenaar danwel bezitter kan worden aangemerkt. Het gebied waar jij je bevindt is hier nogal grijs.
Maar als jij en de eigenaar gewoon een AVP verzekering hebben zal in ieder geval één van beide dekking moeten bieden. Probleem opgelost :j .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 10:43

Maar daar moet ze wel akkoord mee gaan. Ze moet er niet vanuit gaan dat er een oplossing is waarbij ts het paard kan verzekeren (onder deze voorwaarden) en zij dus geen aanspraak hoeft te doen op haar AVP.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:41

Iris82 schreef:
Maar daar moet ze wel akkoord mee gaan. Ze moet er niet vanuit gaan dat er een oplossing is waarbij ts het paard kan verzekeren (onder deze voorwaarden) en zij dus geen aanspraak hoeft te doen op haar AVP.

Maar wat is er erg aan als de eigenaresse aanspraak moet doen op haat verzekering?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:28

Mensen zijn op de een of andere manier altijd bang om hun verzekering aan te spreken, alsof het ze persoonlijk aangerekend wordt ofzo, iedereen doet er altijd erg spastisch over, denken ook dat het ze veel geld gaat kosten o.i.d. en dat is gewoon niet waar. Zolang jij geen 60x per jaar enorme claims doet, maken ze daar echt geen punt van. Verzekeraar gaat het gerust niet op de eigenaresse persoonlijk verhalen.
Wat roycemack zegt klopt trouwens geen hol van. Eigenaar is altijd aansprakelijk, altijd.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:30

[Mensen zijn op de een of andere manier altijd bang om hun verzekering aan te spreken, alsof het ze persoonlijk aangerekend wordt ofzo, iedereen doet er altijd erg spastisch over, denken ook dat het ze veel geld gaat kosten o.i.d. en dat is gewoon niet waar. Zolang jij geen 60x per jaar enorme claims doet, maken ze daar echt geen punt van. Verzekeraar gaat het gerust niet op de eigenaresse persoonlijk verhalen.
Wat roycemack zegt klopt trouwens geen hol van. Eigenaar is altijd aansprakelijk, altijd.
[/quote]

Ja wat dat betreft is het altijd jammer dat er ook gereageerd wordt door mensen die er echt helemaal geen verstand van hebben, waardoor ts helemaal op het verkeerde been wordt gezet. Ze kan immers niet weten wie binnen dit topic er wel en wie er geen verstand heeft van juridische zaken. Dat als je de kosten en de stalling betaalt dat je dan eigenaar bent, dat is echt om te gillen. Dat zou namelijk inhouden dat als je de stalling en overige kosten betaalt je het paard ook kunt verkopen want dat recht heeft een eigenaar...... Het is daarom toch beter om dit soort zaken gewoon te vragen aan een iemand die hier verstand van heeft en dat niet op een dergelijk forum te laten beantwoorden.
Laatst bijgewerkt door Snooty16 op 18-08-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:31

hyppolyte schreef:
Mensen zijn op de een of andere manier altijd bang om hun verzekering aan te spreken, alsof het ze persoonlijk aangerekend wordt ofzo, iedereen doet er altijd erg spastisch over, denken ook dat het ze veel geld gaat kosten o.i.d. en dat is gewoon niet waar. Zolang jij geen 60x per jaar enorme claims doet, maken ze daar echt geen punt van. Verzekeraar gaat het gerust niet op de eigenaresse persoonlijk verhalen.

Helemaal mee eens. Wat zij dan samen nog zouden kunnen afspreken is dat topicstarter bijvoorbeeld het eigen risico betaalt als dat er is.