Hoe erachter komen of paard is geslacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Re: Hoe erachter komen of paard is geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:10

Ik ken hem persoonlijk niet, sterker nog nooit van gehoord, maar het is hier wel vlakbij.

Wil je de hoop eigenlijk niet ontnemen, maar voor zover ik weet gebeurt dat hier in de regio niet met de paarden... de handelaren hier in de omgeving kennende die kopen alleen een paard om m door te verkopen en niet voor de slager.

Moet ik wel zeggen dat er hier in de buurt wat "goede" handelaren zitten. maar of hij zo is weet ik niet!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:16

Adrienne93 schreef:
Ik ken hem persoonlijk niet, sterker nog nooit van gehoord, maar het is hier wel vlakbij.

Wil je de hoop eigenlijk niet ontnemen, maar voor zover ik weet gebeurt dat hier in de regio niet met de paarden... de handelaren hier in de omgeving kennende die kopen alleen een paard om m door te verkopen en niet voor de slager.

Moet ik wel zeggen dat er hier in de buurt wat "goede" handelaren zitten. maar of hij zo is weet ik niet!

Ik heb er ook nog nooit van gehoord dat dat gebeurde, TS... sorry. En ik kom wel een beetje uit jouw regio.
Toen ik mijn paard liet inslapen mocht ik gewoon het paspoort weer meenemen. Niet eens ongeldig verklaard ofzo. Ze zeiden: ja, officieel moet dat wel, maar het wordt haast nooit gedaan, het paspoort opsturen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:20

Martine_R schreef:
Bedankt voor de reacties. Dan ga ik over een paar weken bij het stamboek informeren.

Die verstrekken zowieso geen informatie aan niet-eigenaren ivm privacy wetgeving

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:24

Martine_R schreef:
Met het paard zelf kun je echt niets meer, hij heeft OCD en loopt behoorlijk kreupel in draf. In stap niet zozeer. Mijn grootste angst was dat hij op transport gezet zou worden naar Polen o.i.d. en nog 20 uur op de vrachtwagen moest staan voordat hij in een of andere megaslachterij aan zijn einde zou komen. Of dat hij door een Halal slachter gekocht werd.

Kan de OCD niet geopereerd?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:44

Wellicht kan je je verhaal toch even bij de beste man neerleggen, als hij in de handel zit wil hij wellicht wel et een kleine winst dier doorverkopen en bij je brengen.

Dan kan je hem zelf wegbrengen of gewoon nuchter zijn en aan hem vragen wat het plan er mee is, waarom zou ie erover liegen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:57

Ik denk niet dat dat soort praktijken bij paarden gewoon is. Dat is meestal 1 paard of hooguit 2 en die slager verzamelt ze eerder zelf eer ze worden geslacht.

Als jij dat paard graag wil hebben toch maar de stoute schoenen aantrekken, al vraag ik mij af een paard dat pijn heeft niet beter ingeslapen kan worden.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 10:58

Kun je verder leven met de gedachte dat je niet weet waar hij is of geëindigd is? Ja, dan laten staan want het kost je en boel geld en ellende. Nee, dan alles binnen je kunnen doen om hem te kopen, anders zal je lang verdriet en zorgen om hem hebben..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:03

Mariska_28 schreef:
Kun je verder leven met de gedachte dat je niet weet waar hij is of geëindigd is? Ja, dan laten staan want het kost je en boel geld en ellende. Nee, dan alles binnen je kunnen doen om hem te kopen, anders zal je lang verdriet en zorgen om hem hebben..

Dit adviseer ik ook.
Als het je blijft achtervolgen en kwellen, zou ik het verlies op de koop toenemen en hem ophalen.
Kun je zelf beslissen wat het beste voor hem is :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:09

ProudJustify schreef:
Slager stuurt het paspoort zeker wel op naar het stamboek. Je kunt aangeven of je het daarna terug wil ontvangen.

Ik heb (bij verschillende slagers) paspoorten gewoon gelijk (of na enkele dagen ophalen) mee terug gekregen.
Zowel bij alleen schieten (dus direct de bak van de Rendac in) als bij slachten.

Ik heb van mijn laatste 4 paardjes de paspoorten hier liggen (1 is ingeslapen bij de DA .. en het paspoort ook gewoon mee naar huis genomen).

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:12

Babootje schreef:
Martine_R schreef:
Bedankt voor de reacties. Dan ga ik over een paar weken bij het stamboek informeren.

Die verstrekken zowieso geen informatie aan niet-eigenaren ivm privacy wetgeving

Ik kan wel inloggen en online zien of een paard nog leeft of niet via de website van KFPS.

Babootje schreef:
Martine_R schreef:
Met het paard zelf kun je echt niets meer, hij heeft OCD en loopt behoorlijk kreupel in draf. In stap niet zozeer. Mijn grootste angst was dat hij op transport gezet zou worden naar Polen o.i.d. en nog 20 uur op de vrachtwagen moest staan voordat hij in een of andere megaslachterij aan zijn einde zou komen. Of dat hij door een Halal slachter gekocht werd.

Kan de OCD niet geopereerd?

Nee, de OCD kan niet geopereerd. Het heeft al te veel schade aangericht. En al kon dat wel, ik heb er het geld ook niet voor.

mvdbijl schreef:
Wellicht kan je je verhaal toch even bij de beste man neerleggen, als hij in de handel zit wil hij wellicht wel et een kleine winst dier doorverkopen en bij je brengen.

Dan kan je hem zelf wegbrengen of gewoon nuchter zijn en aan hem vragen wat het plan er mee is, waarom zou ie erover liegen?

Een vriendin van mij heeft hem gebeld gisteravond en de situatie een beetje uitgelegd. Hij klonk erg terughoudend. Hij zei ''dat paard is kreupel en gaat naar de slacht''. Ze vroeg of hij hier in Nederland naar de slacht gaat en hij zei ''ja''. Als ik dit kan geloven, dan ben ik ''tevreden''. Zolang hij maar naar de slacht gaat hier in NL...

Sammie schreef:
Ik denk niet dat dat soort praktijken bij paarden gewoon is. Dat is meestal 1 paard of hooguit 2 en die slager verzamelt ze eerder zelf eer ze worden geslacht.

Als jij dat paard graag wil hebben toch maar de stoute schoenen aantrekken, al vraag ik mij af een paard dat pijn heeft niet beter ingeslapen kan worden.

Waarom zou een paard dat pijn heeft niet geslacht kunnen worden?

Mariska_28 schreef:

Ik vind het inderdaad heel moeilijk om met die gedachte te leven.. daarom zit ik ook enorm in dubio wat ik moet doen... de handelaar heeft gezegd dat hij hem in NL naar de slacht doet en feitelijk zou ik hetzelfde doen, alleen zou het me een paar honderd euro kosten..
Aan de andere kant weet ik niet zeker of ik hem kan vertrouwen..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:14

De meeste handelaren die dergelijke paarden opkopen, verkopen ze op de (eerste de beste?) markt.
De wekelijkse markt die nu in Bennekom is (voorheen Barneveld) trekt een aantal Belgische en Duitse handelaren die slachtpaarden opkopen en in eigen land aan de slager verkopen. Dat brengt doorgaans iets meer op dan in NL laten slachten.
Echter, de paarden gaan niet rechtstreeks naar een slachthuis in BE of DE, maar via het adres van de handelaar die ze gekocht heeft.
Zekerheid heb je dus langs die weg ook niet.

Ik weet niet wanneer het paard bij de handelaar terecht gekomen is?
As maandag is er geen markt in Bennekom ivm met de jaarmarkt in Bemmel. Daar is wel ook de mogelijkheid tot het verkrijgen van export documenten, dus ik verwacht het vaste clubje handelaren uit België daar ook.

Maar er was gisteren ook een markt in Enter. Zonder de mogelijkheid om ter plaatse export documenten te verkrijgen (wat geen garantie is dat er niks de grens over gegaan is overigens).
Dat lijkt me redelijk in de buurt van de handelaar waar het paard aan is verkocht, dus de mogelijkheid bestaat dat die daar al van eigenaar is gewisseld.
En dan kan die of vandaag in Nijkerk aangeboden zijn, of de nieuwe eigenaar hoopt op meer winst in Bemmel as maandag.

Mijn ervaring is dat er nog aardig wat geleurd wordt met paarden die ongeschikt meer zijn om als rijpaard te verkopen, voor ze daadwerkelijk op hun laatste rustplaats belanden.

Sorrie TS, zou willen dat ik je een makkelijke manier om te traceren waar het paard is kon geven, maar helaas is dat met paarden niet zo gemakkelijk.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:18

Sammie schreef:

Het is ook de bedoeling van TS dat het paard geslacht/ingeslapen zal worden, niet om zelf te houden. Paard heeft teveel last om nog normaal door het leven te gaan, daarom net de vraag hoe je kan weten of het zeker geslacht wordt en niet doorverkocht om dan nog jaren af te zien.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:18

Als je weet waar het paard staat en de handelaar kent je niet, ga er dan heen en koop dat paard en laat het zelf slachten.
Je zal vast meer betalen dan die handelaar er voor gegeven heeft want dat is zijn werk, maar als dat paard jou zoveel waard is zou ik dat doen.
Een andere optie is er niet lijkt me.

Handelaren hebben geen behoefte aan paardenmeisjes over het algemeen, levert vaak alleen maar trammelant op waar ze niet op zitten te wachten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:22

Oh je wil 'm sowieso dood hebben dus? Ik dacht je hem wilde kopen om op een weitje te zetten.

Tja dan ga ik met Mariska_28 mee. Zelf kopen of laten gaan, maar hem op bellen en vragen of ie 'm aub wil laten slachten ik denk dat weinig handelaren daar in meegaan.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 11:24

Ja ik wil hem sowieso dood hebben, want als hij blijft leven, leeft hij met pijn.

Misschien een hele brutale vraag, maar is er hier iemand die het lef heeft om voor mij te bellen, de situatie uit te leggen en het paard voor een zo goed mogelijke prijs te krijgen? Ik ben erg emotioneel en ben bang dat hij me niet eens kan verstaan aan de telefoon.. Of dat hij mij me een poot uitdraait omdat hij hoort hoe belangrijk het voor me is..

Het liefst zelfs iemand uit de buurt die me (tegen betaling) zou willen helpen en hem eventueel zelfs zou willen ophalen..

Ik weet dat het veel gevraagd is maar weet echt niet wat ik moet beginnen..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 11:58

Woon helaas niet in de buurt -O-

Kan die vriendin, die eerder gebeld heeft, je niet verder helpen?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:02

Die heeft geen auto met trekhaak en trailer |(

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:06

Als je iemand vindt die wilt bellen ( ben niet zon held) wil ik m wel voor je ophalen! heb een auto en trailer!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:09

Adrienne93 schreef:
Als je iemand vindt die wilt bellen ( ben niet zon held) wil ik m wel voor je ophalen! heb een auto en trailer!

Je bent geweldig! Als ik niemand kan vinden die wil bellen voor me doe ik dat zelf wel en hoop ik dat ik mijn emoties een beeje onder controle kan houden.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:22

kan jij het paard niet kopen en ter plekke een dierenarts langs laten komen om hem in te laten slapen?
Laten ophalen van een dood paard is toch ook niet zo duur.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:29

waarom heb je het paard verkocht en niet direct in laten slapen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:30

Ik zou juist niet teveel op de emotie spelen, handelaren geven daar weinig om. Je kan beter gewoon een trailer en een pak geld regelen en daar heen.
Die man zit niet te wachten op GTST live.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:36

Jeetje, wat een lastige situatie! Ik kan me goed voorstellen hoe je je moet voelen....
@Carika: Voor de slacht krijg je nog een bedrag, voor inslapen + rendac heb je alleen kosten. Denk dat dat ook wel wat meespeelt. En slachten is niet paard-on-vriendelijk, al is dat een andere discussie.

Ik lees even mee, helaas kan ik qua vervoer weinig voor je betekenen en ook qua bellen ben ik niet zo dapper....

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 12:36

@Carika: Sorry, maar als ik hem laat inslapen kost het me de kosten van het kopen + de kosten van de DA. Totaal vast richting de 1000,-. Als ik hem kan kopen en dan naar de slacht kan brengen, kost het me in totaal misschien enkele honderden euros. Voor hetzelfde resultaat (dood) kies ik liever voor het laatste.

@Cariena1: Lees het topic even. Het is niet mijn paard en was ook niet mijn paard. Het is mijn verzorgpaard, die ik geboren heb zien worden en zijn hele leven (7 jaar) heb verzorgd.

@Barbalala: We gaan zo bellen en bieden hem 150,- meer dan wat hij voor hem heeft betaald.We zullen proberen zakelijk te blijven. Werkt dat niet, dan probeer ik toch te kijken of hij ook gevoel in zijn donder heeft :=
Laatst bijgewerkt door Monchou op 12-08-16 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 12:36

Zoals ik het gelezen heb is paard nooit van ts geweest.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat je hulp inroept hier, ik ben ook zo een emobom, dus aan mij heb je niets. Ik hoop oprecht dat er iemand is die je hier mee helpen kan en wil, sterkte!