Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Wij hebben een gemengde groep, merries en ruinen, Haflinger, Criollo, Knapstrupper, Mangalargar Marchador, Ijslander, twee Welsh-achtige pony's en een tinker. Hele leuke & stabiele groep. Mijn Lusitano staat het liefst samen met de Tinker, ondanks dat ik er redelijk van overtuigt ben dat hij in zijn leven nog nooit een gevlekt paard heeft gezien, aangezien hij uit Portugal komt en altijd in een groep met andere Luso's heeft gelopen. Hij speelt ook veel met de Ijsco. Qua type zou hij zich eigenlijk dan meer aangetrokken moeten voelen tot de Manga, maar die vindt hem alleen leuk als ze hengstig is. Sammie schreef:Er zit alleen een klein dekfoutje in je theorie... Als die KWPN'ers nooit gemixt worden met welke paarden staan die koudbloeden dan wél samen?
Een paard is een paard, opgroeien in de opfok zorgt juist voor een 'sociaal leven' en dat wordt echt niet verstoord omdat er geen koudbloed tussen staat. Die staat er vaak in z'n eentje tussen en dus is het een buitenbeentje (en dus heb je opfoks die om die reden geen koudbloed aannemen). Het is dus precies wat Ibbel zegt. Soort zoekt soort, niet omdat ze het niet kunnen of weten hoe maar omdat het dan niet hoeft. Als je een kwpn'er (of een andere warmbloed) tussen haflingers zet krijg je zeer waarschijnlijk gewoon precies hetzelfde effect.
Sammie schreef:Kijk je moet het zo zien.. Kwpners zijn elitair dus die herkennen dat het gewone paardengepeupel dat ook nog een een flinke kop kleiner in (behalve het hoofd zelf natuurlijk) natuurlijk direct en willen daar absoluut niks mee te maken hebben, dus die sluiten ze gewoon buiten. Dat ze vaak buitenrijden of voor zon kar uitlopen en dus geen piaffe en passage kunnen helpt natuurlijk ook niet. Voor zulke paarden halen kwpners echt hun getoiletteerde neus op. Let maar eens goed op het gehinnik van kwpners, daar zit zon bekakte rollende hinnik in, terwijl het gewoon paardengepeupel gewoon plat met een boerenaccent hinnikt. En waar je mee omgaat wordt je mee besmet, willen ze natuurljk niet hebben dus ik vind het vrij logisch allemaal
xyzutu2 schreef:Paarden zijn helemaal niet zo aardig en ruimdenkend als vaak gedacht wordt. Paarden en pony's discrimineren bijvoorbeeld ook echt op kleur en zullen op latere leeftijd vaak alleen echte vriendjes worden met paarden die op hun lijken of die lijken op de paarden waarmee ze als veulen zijn opgegroeid.
Ik weet niet hoe de kudde KWPNers uitzag, maar ik schat dat die allemaal 1,70 meter hoog waren en bruin van kleur. De kudde waarin je pony nu staat is sowieso al diverser qua hoogte, kleur en vorm (meer manen en sokken, lichtere kleuren en ook kleinere paarden/pony's) dus dan is de kans dat je pony zich bij hun meer op zijn plek voelt groter dan bij de KWPNers.
Wat een mooi weiland trouwens met zulke bomen erin als schuilplekje!
Anne_GTI schreef:Mijn arrogante KWPN-er houdt niet van harig en bont en zou hem waarschijnlijk met de mond open en de oren plat in de nek in een hoek jagen en vervolgens pijlsnel omdraaien en hem het land uit meppen. Stippels vindt hij dan wel weer leuk. Discriminerende rotbok.
Arme boerentrien van me:-) Ibbel schreef:Henri Blake heeft in de jaren '60 van de vorige eeuw (vér voor Monty Robert of Pat Parelli, laat staan de huidige generatie 'goeroes') al veel onderzoek gedaan naar paardentaal en onderlinge communicatie en daarbij ook onderzocht dat paarden idd de neiging hebben om naar rasgenoten/dezelfde types te trekken. Bij gebrek aan beter zal een Engels volbloed een maatje worden met een Cob, zodra je er nog een EV en nog een Cob bij zet, zullen beide EVs en beide Cobs een setje worden, was één van zijn conclusies/onderzoeken.
pien_2010 schreef:Sammie schreef:Kijk je moet het zo zien.. Kwpners zijn elitair dus die herkennen dat het gewone paardengepeupel dat ook nog een een flinke kop kleiner in (behalve het hoofd zelf natuurlijk) natuurlijk direct en willen daar absoluut niks mee te maken hebben, dus die sluiten ze gewoon buiten. Dat ze vaak buitenrijden of voor zon kar uitlopen en dus geen piaffe en passage kunnen helpt natuurlijk ook niet. Voor zulke paarden halen kwpners echt hun getoiletteerde neus op. Let maar eens goed op het gehinnik van kwpners, daar zit zon bekakte rollende hinnik in, terwijl het gewoon paardengepeupel gewoon plat met een boerenaccent hinnikt. En waar je mee omgaat wordt je mee besmet, willen ze natuurljk niet hebben dus ik vind het vrij logisch allemaal
![]()
erg grappig deze post....
En toch........
Jaren op stal gestaan in allerlei soorten kuddes en ging altijd goed of minder goed. Nooit met een merens toen in de kudde gestaan, die van mij was altijd de enige.
In de bak altijd met meerdere rassen gereden, geen probleem.
Op een dag kwam zeer onverwacht een merens met amazone het erf opgestapt voor les. Mijn instructrice had niets gezegd, want wist zeker dat wij die combinatie zouden zien want ze had mijn les er vlak van te voren gezet. Mijn paard die nooit reageerde op andere paarden, stond stok stijf stil en gaf me daar opeens een hinnik partij. We waren allemaal met stomheid geslagen. De begroeting met dit voor hem totaal onbekend paard was echt innig te noemenBizar vond ik dat.