paard laden=hakken in het zand....tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:29

liekec schreef:
Hoe wil je het dan doen als je op wedstrijd gaat, iedere keer een heftruck met strobaal meenemen? :')
Die van mij wordt ook niet als porseleinen popje behandeld, maar hem met een heftruck opjagen en erop duwen gaat echt veel te ver.

De strobaal hoef je maar 1 keer te gebruiken. Opjagen doen we niet. Je zegt niks en duwt hem er gewoon in... Niet zo moeilijk hoor. Paarden vinden het ook niet zo stom hoor... die snappen alleen niet dat ze niet achteruit kunnen.... het leven is zo simpel.. we maken het zelf moeilijk

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:31

liekec schreef:
dushishoeve schreef:
De strobaal hoef je maar 1 keer te gebruiken. Daarna heb je een kipmak paard die zo de trailer in gaat.

Goh dan heb jij hele brave paarden zeg, denk dat vele andere paarden nieteens meer in de buurt van jou in combinatie met trailer komen.

Kwestie van opvoeden ;)
En nee ik heb dit niet vaak hoeven gebruiken, denk hooguit 4 keer. Maar die paarden die liepen daarna kipmak met mij mee de trailer in hoor.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:32

En wat als t paard er dan naast springt?
Die strobaal is toch niet aan de zijkant van de laadklep? :')
Nee, dit zou ik de mijne echt niet aandoen, die verwondt zichzelf dan echt.

Ik weet ook geen tips helaas ts, maar hoop misschien zelf wat tips mee te pikken hier.
Paardlief vind erin staan niet zo een drama, maar de klep op vind ie dood eng :roll:
(gaan we uiteraard mee verder oefenen)
In ieder geval top dat je het zo fijn aan pakt! :D

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:33

Allereerst niet iedereen heeft een heftruck met hooibaal in de buurt ten tweede het verschilt enorm per paard welke methode je moet gebruiken ik zou het zelf nooit doen maar een hefttruck kan wel de juiste methode zijn voor sommige paarden.. Net zoals andere paarden een longeerlijn moet gebruiken en weer anderen moeten eindeloos de laadklep bestuderen...

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:34

Caroline52 schreef:
Sorry als ik er overheen heb gelezen maar doet hij het omdat hij bang is of omdat hij er geen zin in heeft?

Hij is hertraind vanwege enorme angst. Levensgevaarlijk voor anderen en zichzelf. Hij kan zich er nu doorheen werken en dat helpt enorm. Er zit zeker spanning in, maar geen paniek gelukkig. Hij is wel erg dominant van zichzelf en de combinatie werkt niet goed. Ik ben streng voor hem. Dat heeft hij nodig. Veel mensen zullen me niet als vriendelijk beschouwen, maar ik tolereer geen dominantie. Maarrrr uiteindelijk moet ie het zelf doen.
dushishoeve schreef:
Ineke2 schreef:
Ik zou proffesionele hulp erbij halen in de vorm van 2 moons of Annemarie van Toorn.

Heftruck met strobaal... Hoe verzin je het zeg...

Ik snap die trailer laad cursussen niet of die zogeheten 'professionals'. die waren en vroeger ook niet toen deed de boer het ook op deze manier, en aangezien ik niet beter weet als alles volgens de oude stempel te doen zie ik niet in waarom dit niet zou werken. Kost je een hoop tijd en geld en je hoeft het maar 1 keer te doen, daarna weten ze het dondersgoed. Ze moeten gewoon respect hebben voor hun baas, het zijn geen suikerklontjes en ze zijn echt niet zielig.

Dit is ook de reden dat ik lang ben doorgegaan. Ik geef me niet snel gewonnen. Het gaat me ook meer om de veiligheid van omstanders dan om hem. We hebben het over een dier dat dwars door een bakwand en een houten omheining heen is gerend. Ze mogen niet van suiker zijn, maar ik wil mezelf én mijn paard wel heel houden. Punt is denk ik dat de boer dit dier al lang naar de slacht had gedaan..... Hij heeft issues, maar die worden opgelost. We zijn daar heel erg ver in en ik kan m heel erg ver pushen nu, maar er zijn grenzen met hem.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:36

Caroline52 schreef:
Allereerst niet iedereen heeft een heftruck met hooibaal in de buurt ten tweede het verschilt enorm per paard welke methode je moet gebruiken ik zou het zelf nooit doen maar een hefttruck kan wel de juiste methode zijn voor sommige paarden.. Net zoals andere paarden een longeerlijn moet gebruiken en weer anderen moeten eindeloos de laadklep bestuderen...

Hier ben ik het wel mee eens. Ik vind opsluiten met strobaal ook niet per definitie een slechte methode. Maar niet met ieder paard. Trailer in meppen/boos worden etc is een stuk wreder.
Laatst bijgewerkt door KPet op 03-08-16 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:36

dushishoeve schreef:
liekec schreef:
Goh dan heb jij hele brave paarden zeg, denk dat vele andere paarden nieteens meer in de buurt van jou in combinatie met trailer komen.

Kwestie van opvoeden ;)
En nee ik heb dit niet vaak hoeven gebruiken, denk hooguit 4 keer. Maar die paarden die liepen daarna kipmak met mij mee de trailer in hoor.

Opvoeding bestaat uit wederzijds respect en in mijn ogen heb je dat behoorlijk verpest als je je paard op zo'n manier iets dwingt te doen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:36

Dus als je die er met een strobaal op zou duwen, duikt ie waarschijnlijk door het raampje van de cabine van de vrachtwagen weer naar buiten. Althans, zo lees ik het.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:38

dushishoeve schreef:
Ik snap die trailer laad cursussen niet of die zogeheten 'professionals'. die waren en vroeger ook niet toen deed de boer het ook op deze manier, en aangezien ik niet beter weet als alles volgens de oude stempel te doen zie ik niet in waarom dit niet zou werken. Scheelt je een hoop tijd en geld en je hoeft het maar 1 keer te doen, daarna weten ze het dondersgoed. Ze moeten gewoon respect hebben voor hun baas, het zijn geen suikerklontjes en ze zijn echt niet zielig.

Als dit werkt met mijn paard heb je haar erin, je hebt daarna wel een gesloopte trailer als ze zich al niet zelf verwond heeft of de omstanders tijdens het laden.
Heeft niks met suikerklontjes zijn te maken of geen respect voor de baas.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:40

Klinkt alsof je paard een behoorlijk trauma heeft en dat ie moeite heeft om daar zelf overheen te komen. Ga svp geen dwang gebruiken. Maar ga hem hertrainen. Niemand wil een paard dat doodsbang is in de trailer. Dat gaat bij de eerste beste gelegenheid heel fout.

Ik heb goeie ervaringen met hertrainen van paarden los. Trailer achter de auto in de bak. Halve bak maken, zodat paard wel in de buurt moet blijven. Ga los met hem grondwerken steeds bij de trailer. Zodra er echte ontspanning is op de plank. Niet de wagen in, maar op de plank. Pas als ie ook daar op z'n gemak is de wagen in (en uit). klep pas dicht als ie ook daar weer ontspannen is. Kan zijn dat je er een paar sessies voor nodig hebt.
Je kan eventueel ook ondersteunen met een klikker. Maar de vrijheid is het belangrijkst, zo kan ie z'n stress tonen.

Oh en dushishoeve :n :n :n :n :n

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:40

Dus als ik het goed begrijp vind hij de vracht wagen zelf spannend en gaat hij er daarom niet meer op? Is het een idee elke dag met hem de laadklep op te lopen maar hem nog niet mee naar binnen te vragen tot hij ontspannen genoeg het doet om verder te gaan?

Of met eten lokken?

Of achter een ander paard aan er in?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:41

Dit gaat over TS en geen hooibalen of heftrucks. Problemen met een mede bokkers worden niet opgelost in een andermans topic neem ik aan?

TS ik zou toch met longeerlijnen proberen. Gewoon als guideline. Wie weet?

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:44

Ik ben het wel eens met dat je dit heus niet bij ieder paard kan doen. En ieder paard anders is.

Maar bij een stront vervelend paard die gewoon stout is en er niet in wilt omdat hij vandaag geen zin heeft werkt dit wel degelijk. Oja, voor de mensen die denken dat hij er via de zijkant afspringt, dat kan niet. Want de trailer staat langs de muur en wegens de schrikreactie van strobaal tegen kont springen ze naar voren. En staan ze dus in de trailer. Daarna belonen met een bak voer. Dan weten ze dat ze braaf zijn. En nee de trailer wordt niet gesloopt en degene die hem vast heeft raakt ook niet gewond. Het klinkt misschien zoals ik het schrijf allemaal veel erger en zieliger dan dat het in werkelijkheid is hoor. Maar ik heb keurig brave paarden daarna. Dus per definitie fout of slecht is het niet. Een ieder die het met geduld wilt oplossen wens ik veel succes. Ik ga echt geen uren staan kloten met een paard die de trailer niet in wilt, evenals een paard die zich niet laat vangen in de wei. Die blijft dan ook lekker alleen buiten staan. Dag erna staat die als eerste bij het hek. Dus wie laat zich nou in de zeik nemen..... Dapper TS dat je zolang vol houd en je niet gewonnen geeft.

gabiiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:45

Ik lees mee voor tips :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:46

nuscaniels schreef:
dushishoeve schreef:
Ik snap die trailer laad cursussen niet of die zogeheten 'professionals'. die waren en vroeger ook niet toen deed de boer het ook op deze manier, en aangezien ik niet beter weet als alles volgens de oude stempel te doen zie ik niet in waarom dit niet zou werken. Scheelt je een hoop tijd en geld en je hoeft het maar 1 keer te doen, daarna weten ze het dondersgoed. Ze moeten gewoon respect hebben voor hun baas, het zijn geen suikerklontjes en ze zijn echt niet zielig.

Lijkt me toch lastig op wedstrijd terrein zo'n heftruck regelen :D maar zonder gekheid ( deze oplossing is echt vd pot gerukt) ik zou zeggen: @ts: make the wrong thing hard and the right thing easy ( Warwick Shiller)..Als jij alles al geprobeerd hebt en je bent ervaren zo te lezen maak je paard t dan zo onaangenaam mogelijk voor die klep..Aan t werk daar!!! En serieus aan t werk..9 van de 10x lopen ze dan met liefde die klep op!! Heel veel suc6 ( wel zeker weten dat je paard geen angst heeft hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:49

Ik word echt misselijk van die verhalen over paarden met de zweep erin meppen of een heftruck met strobaal te gebruiken. Als iemand zoiets doet of blind advies geeft op bokt, heb ik niet het vertrouwen dat diegene onderscheid kan maken tussen een bang of 'gewoon stout' paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:50

Caroline52 schreef:
Sorry als ik er overheen heb gelezen maar doet hij het omdat hij bang is of omdat hij er geen zin in heeft?

Zoals ik het lees, is hij de vrachtwagen gewend maar heeft hij 1 mindere ervaring gehad.
Zo'n mindere ervaring kan als ze een x uitgegleden zijn, maar ook als ze de vrachtwagen of trailer verbinden aan een plaats waar ze niet graag heen gaan. Dat laatste was met mijn paard het geval. Die wilde daardoor van de ene op de andere dag de trailer niet meer op. Van een paard dat ik bijna met een los touwtje kon laden naar een paard dat met geen mogelijkheid de trailer meer op wilde.
Wat bij ons goed hielp was een monty roberts trainingshalster. Paar x goed aan "gesnukt" en inderdaad, ook al stond hij dwars voor de trailerklep geen pas meer achteruit als ik dat niet wilde.
Uiteindelijk was hij weer als een schaapje te laden. Daarna ook nog met dit halster een hoop mensen met niet ladende paarden geholpen. Grappige was dat hij donders goed wist aan welk ringetje de lijn vast zat als ik hem ging laden. Zat de lijn aan het "gewone' ringetje voelde ik hem al inhouden richting trailer. Zat hij aan het trainingsringetje, liep er er met een los touwtje op.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:51

Veulen84 schreef:
Klinkt alsof je paard een behoorlijk trauma heeft en dat ie moeite heeft om daar zelf overheen te komen. Ga svp geen dwang gebruiken. Maar ga hem hertrainen. Niemand wil een paard dat doodsbang is in de trailer. Dat gaat bij de eerste beste gelegenheid heel fout.

Ik heb goeie ervaringen met hertrainen van paarden los. Trailer achter de auto in de bak. Halve bak maken, zodat paard wel in de buurt moet blijven. Ga los met hem grondwerken steeds bij de trailer. Zodra er echte ontspanning is op de plank. Niet de wagen in, maar op de plank. Pas als ie ook daar op z'n gemak is de wagen in (en uit). klep pas dicht als ie ook daar weer ontspannen is. Kan zijn dat je er een paar sessies voor nodig hebt.
Je kan eventueel ook ondersteunen met een klikker. Maar de vrijheid is het belangrijkst, zo kan ie z'n stress tonen.

Paard heeft issues absoluut, maar het ging weer vrij goed. Probleem is dat ik op z'n huidige locatie niet met m kan werken. Hij moest juist de wagen in om m van groot weiland terug naar huis te nemen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:51

Die techniek heet flooding en is gebaseerd op het feit dat je een paard in 1x dwars door z'n angst heen duwt. Maar als je te vroeg afhaakt dan is je paard nog doodsbang en heeft het niet gewerkt. Loop je tegen een paard aan dat enorm in zichzelf is, dan leer je hem dat ie zich nergens meer tegen gaat verzetten.

Dit soort dingen zijn geen spelletje, dat moet je echt alleen doen als je jaren ervaring hebt en echt je paard kan lezen en de omstandigheden 100% kan beheersen. Laten we wel zijn. Het is zeggen dat je hoogtevrees gaat helen door iemand van een brug te duwen aan een touw en zeggen 'bungel daar maar, als ik denk dat je niet meer bang bent trek ik je op'... Nou dat is fijn.
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 03-08-16 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 21:53

pol1 schreef:
Lijkt me toch lastig op wedstrijd terrein zo'n heftruck regelen :D maar zonder gekheid ( deze oplossing is echt vd pot gerukt) ik zou zeggen: @ts: make the wrong thing hard and the right thing easy ( Warwick Shiller)..Als jij alles al geprobeerd hebt en je bent ervaren zo te lezen maak je paard t dan zo onaangenaam mogelijk voor die klep..Aan t werk daar!!! En serieus aan t werk..9 van de 10x lopen ze dan met liefde die klep op!! Heel veel suc6 ( wel zeker weten dat je paard geen angst heeft hoor!)

Hij is hertraind grotendeels met warwick schillers 'methode'. Dat heb ik vandaag ook 100% toegepast.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:54

KPet schreef:
Veulen84 schreef:

Paard heeft issues absoluut, maar het ging weer vrij goed. Probleem is dat ik op z'n huidige locatie niet met m kan werken. Hij moest juist de wagen in om m van groot weiland terug naar huis te nemen.

Zulke paarden krijgen nu eenmaal terugvallen. Dat is een kwestie van 100% altijd de betrouwbaarste zijn. Maar als er iets gebeurd (trailer gaat om) dan is dat vertrouwen op dat punt kapot. Dat wreekt zich en moet hersteld worden.

Als je echt geen andere optie hebt zou je kunnen proberen hem te sederen (ruim voordat ie de wagen opgaat). Als ie genoeg vertrouwen heeft in je zul je hem misschien in die staat de wagen op kunnen lopen. Maar dat veranderd niks aan je probleem.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:55

NikkiDeKerf schreef:
Ik word echt misselijk van die verhalen over paarden met de zweep erin meppen of een heftruck met strobaal te gebruiken. Als iemand zoiets doet of blind advies geeft op bokt, heb ik niet het vertrouwen dat diegene onderscheid kan maken tussen een bang of 'gewoon stout' paard.

Ik geef geen advies. Ik zeg alleen hoe wij het doen. En als bij ons een paard er altijd normaal ingaat en dan het in ene vertikt omdat die toevallig die dag geen zin heb, doen we het zo. Daarna nooit geen problemen meer. Ze testen allemaal uit hoever ze kunnen gaan als ze eenmaal weten hoe het spelletje werkt. Uiteraard doen we dit niet als een paard angst heeft en voor het eerst met de trailer meegaat. Had ik er misschien even bij moeten zetten. Maar misselijk worden hoef je hier niet van hoor , dat kan je beter worden van een drankje teveel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 21:57

KPet schreef:
pol1 schreef:

Hij is hertraind grotendeels met warwick schillers 'methode'. Dat heb ik vandaag ook 100% toegepast.

O dat is teleurstellend..Ik ga de 13e naar Warwick ( is ie in nl) kun je hem niet t probleem voorleggen?
Ik heb contact met de organisatie..misschien kan je er nog wel bij..pb me anders..

Dancyy

dushishoeve schreef:
Ik ben het wel eens met dat je dit heus niet bij ieder paard kan doen. En ieder paard anders is.

Helemaal mee eens.

Heb nu ook eentje staan waarbij je dit echt niet hoeft te proberen, maar die loopt er gelukkig zo al op.

YamaSaki

Maar dushi, in dit geval gaat het om angst, niet om er even een keer geen zin in te hebben ;)