Pensionstal: Geen gebruik maken van binnenbak, wel betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:21

troi schreef:
mag schreef:
Vind € 20 - € 50,- verschil erg weinig. Hier in de omgeving scheelt het zo'n € 100,- per maand wel of geen binnenbak.

Regio is ontzettend belangrijk. In groningen betaal je 150/175 voor simpele stal met buitenbak en 200/225 voor simpele stal met binnenbak. Er zijn nog duurdere maar die hebben sjiekere voorzieningen.

Dat scheelt idd wel veel. De grondprijzen zullen lager zijn maar de bouw- en energiekosten ed blijven gelijk waar je ook zit lijkt me. Simpele stallen beginnen hier bij 220,- met binnenbak 350,-.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:24

Ik weet natuurlijk niet hoe groot de stal is , maar je zou ook de mensen die er nu staan de keuze kunnen geven of ze wel of geen binnenbak willen gebruiken . en als er nieuwe mensen komen kiezen die dus bewust voor een binnenbak en betalen daar ook voor.

Sleeper

Re: Pensionstal: Geen gebruik maken van binnenbak, wel betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:27

Mensen die op een stal staan zonder binnen bak, of andersom, kiezen bewust voor die stalling. Dus als je extra moet betalen terwijl jij juist voor een stal gekozen hebt zonder binnenbak is dat natuurlijk best zuur. En ja, je kan natuurlijk kiezen om te verhuizen maar we weten allemaal hoe moeilijk het is om een geschikte stal te vinden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 12:28

Bij ons kon je kiezen: 240 zonder Binnenbak maar wel goede buitenbak of 280 met Binnenbak. Iedereen had de vrije keuze en dat is wel erg fijn!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:05

mag schreef:
Vind € 20 - € 50,- verschil erg weinig. Hier in de omgeving scheelt het zo'n € 100,- per maand wel of geen binnenbak.

Volpension was bij ons ook 'maar' 250.. Dus n verschil van 100 euro is dan bijna niet te doen..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:12

Ik vind dat je als ondernemer zelf moet beslissen hoe je wil groeien als bedrijf.
Je kunt toch nooit al je klanten tevreden houden :)

1 tarief voor alles, als het sneeuwt mag je ze uit de binnenbak vissen met een ' ja maar ik was alleen maar even aan het wandelen' , het is het niet waard om je daar druk om te gaan maken :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 18:22

Ik betaal nu 155 per paard. Dat is incl stal, gehele dag weide (zomer en winter), elke dag uitmesten en opstrooien (stro), onbeperkt ruwvoer, en voeren van krachtvoer. Krachtvoer moet ik wel zelf betalen, dit zet ik klaar en wordt in de ochtend gevoerd. Avond doe ik zelf. Ruime buitenbak met verlichting. En goede uitrijmogelijkheden (weg over steken en ik ben in het bos).

Ik denk dat voor de huidige klanten er de optie moet zijn om te kiezen voor wel of geen gebruik van de binnenbak en voor nieuwe klanten alleen met gebruik. Dit lijkt mij een hele goede oplossing.
Pensionhouder mag nog stallen bijbouwen, dus er is zeker ruimte voor nieuwe klanten.

Prijs zou bij de binnenbak tussen de 175 en 225 komen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:54

Bij ons zijn er verschillende tarieven, maar dat gaat puur op basis van of je de stal zelf uitmest of het wil laten doen en het krachtvoer. Je mag wel altijd gebruik maken van de binnen- en buitenbak en andere voorzieningen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:10

Verschillende tarieven hanteren op basis van wel/geen gebruik van binnenbak houdt ook meer werk (controle) in voor pensionhouder. En wat ruitje zegt, in de winter willen ze er ineens wel gebruik van maken. Krijg je ook klanten die in de wintermaanden hoog en in de zomermaanden laag tarief willen betalen, omdat dat toch goedkoper is dan €5 per keer.

Persoonlijk zou ik als stalhouder dus kiezen voor 1 tarief.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:11

Op een stal waar ik een pony heb verzorgd was het 50 euro oer maand meer als je gebruik wilde maken van de binnenbak.
De twee buitenbakken zaten bij de prijs is.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:25

horsies5 schreef:
Je moet wel ff kijken wat de regels zijn qua prijsverhoging.. dat mag normaal maar x% zijn.. maar wellicht dat het door de investering die gedaan is je meer mag verhogen..

niet als de faciliteiten verbeteren

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:33

Setteli schreef:
Ja zeker een fikse investering. Maar stalhouder heeft ons ons gevraagd om mee te denken. ....

Je stalhouder heeft gevraagd mee te denken over de prijs? En over de regeling omtrent het gebruik en betaling van de binnenbak?
Als pensionhouder mogen mijn klanten over een boel dingen hun ideeën hebben, en ik wil overal naar luisteren, maar over de prijs ga ik toch echt zelf. Zoals eerder gemeld: je krijgt het nooit zó dat iedereen tevreden is, dus ik zou het tarief in één keer verhogen. Maar dit wel op tijd melden zodat klanten hun keuze kunnen maken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 20:39

VSW -> TAO

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 23:47

marionblo schreef:
Setteli schreef:
Ja zeker een fikse investering. Maar stalhouder heeft ons ons gevraagd om mee te denken. ....

Je stalhouder heeft gevraagd mee te denken over de prijs? En over de regeling omtrent het gebruik en betaling van de binnenbak?
Als pensionhouder mogen mijn klanten over een boel dingen hun ideeën hebben, en ik wil overal naar luisteren, maar over de prijs ga ik toch echt zelf. Zoals eerder gemeld: je krijgt het nooit zó dat iedereen tevreden is, dus ik zou het tarief in één keer verhogen. Maar dit wel op tijd melden zodat klanten hun keuze kunnen maken.

Nou de prijs gaan zij uiteindelijk bepalen. Lijkt me ook niet meer dan logisch.
Het is meer dat er een aantal vaste klanten zijn die daar al een paar jaar staan en geen belang hebben bij een binnenbak en daar dus ook niet echt meer voor zouden willen of kunnen betalen.
Het zou mooi zijn dat diegenen er niet voor hoeven te betalen en alleen degenen die er gebruik van willen maken. Nieuwe klanten zouden dan altijd het nieuwe tarief betalen.

Het was dus ook een beetje de vraag hoe dit bij anderen was geregeld. Ideeën kan ik altijd aandragen bij de pensionhouders, wat zij er mee doen is aan hen.

Ik denk dat de prijs nog steeds heel schappelijk is, zeker in vergelijk met omliggende stallen die allemaal niet (kunnen) bieden wat deze stal straks met binnenbak wel kan.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 00:04

ruitje schreef:
Ik vind dat je als ondernemer zelf moet beslissen hoe je wil groeien als bedrijf.
Je kunt toch nooit al je klanten tevreden houden :)

1 tarief voor alles, als het sneeuwt mag je ze uit de binnenbak vissen met een ' ja maar ik was alleen maar even aan het wandelen' , het is het niet waard om je daar druk om te gaan maken :)

precies dit...en zoveel mensen die roepen dat het niet hoeft wat hun betreft, maar als dan de winter komt en het is vroeg donker en het vriest flink dan zijn ze vaak maar wat blij dat er een binnenbak is. En reken maar ts dat dat op jullie stal net zo zal zijn. Misschien een enkele diehard die bij zn standpunt blijft, maar het gros zal eigenlijk toch wel die binnenbak inwillen.
Bezorgt je als stalhouder alleen maar een hoop extra werk. Gewoon 1 tarief dus.

Bovendien krijg je in de zomer dan weer dat iedereen zoiets heeft; ik ga lekker buiten in de bak ipv binnen; willen al die mensen met het baktarief ineens tijdens de zomer minder betalen, want ze gebruiken de binnenbak toch alleen maar bij slecht weer......blijf je aan de gang

ook vind ik het erg kort door de bocht om te zeggen; nieuwe klanten kiezen bewust voor die binnenbak dus die betalen sowieso dat verhoogde tarief...Wie zegt dat? Wie weet kiest die nieuwe klant om hele andere redenen ervoor om op die stal te staan en is het toevallig een stal met binnenbak, maar gaat die nieuwe klant daar net zo goed geen gebruik van maken. Dus ook niet fair om te zeggen; oude klanten mogen kiezen, nieuwe betalen het verhoogde tarief.

Bovendien is als iedereen mee betaald de verhoging vaak een stuk lager dan wanneer stalhouder dat voor iedereen individueel moet bij gaan houden (+ dat het bedrag over een kleinere groep mensen moet worden verdeeld als er met meerdere tarieven moet worden gewerkt)

Wat ik dan als stalhouder wel zou kunnen doen eventueel, om bepaalde mensen enigszins tegemoet te komen: de verhoging voor huidige klanten over 2 jaar te spreiden; dus dit jaar 50% van de verhoging erbij op en dan over een jaar die andere 50 %....nieuwe krijgen wel direct de gehele verhoging.
Maar verder dan dat zou ik echt niet gaan als ik stalhouder was.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 04:13

Nou ts voor 155 euro staan ex alleen krachtvoer is echt voor noppes!! Dan lijkt me 25 of 50 erbij nog steeds voor noppes..Maar goed dat is een andere discussie!
Ik vind ook dat de stalhouder de prijs bepaald en niemand anders en ik zou als ik jou stalhouder was voor 1 vast tarief gaan..Zo is t een stuk werkbaarder voor de stalhouder en hoeft deze geen agent te spelen!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 06:49

Als de pension-eigenaar een binnenbak zet gaat natuurlijk wel het comfort van de stal in het algemeen erop vooruit. Misschien kan hij wel heel makkelijk nieuwe klanten vinden die wel bereid zijn om te betalen voor de binnenbak.

Eerlijk, als staleigenaar zou ik niet beginnen met mensen die niet betalen voor de bak. Jammer voor de mensen die het niet kunnen betalen, maar zij moeten dan misschien een andere stalling zoeken met wat minder comfort. En daarvoor komen dan vast wel weer mensen in de plaats die wel een binnenbak willen.

Aan de andere kant, als er geen pensionklanten zijn die betalen voor die bak zou ik hem gewoon niet zetten :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 07:40

Bij ons heb je keuze uit 24/7 buiten en volpension met stal qua stalling. Daar zit standaard de 20x60 buitenbak bij.
Daarnaast kan je voor 40 euro per maand de binnenbak erbij huren.
In de binnenbak hang naast de ingang een bord met de namen van de paarden waarvan de eigenaar de binnenbak heeft. Zo weet iedereen wie er gebruik van mag maken.
Je ziet dat vooral de recreanten die veel grondwerken etc er geen gebruik van maken. Zij rijden gewoon buiten (goede bodem) of minder in de winter, werken veel aan de hand, of ze gaan in de zomer veel het bos in en rijden weinig in de bak.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 08:44

Ik zou ook inderdaad het stalgeld voor iedereen verhogen. Dat zal een hoop scheve gezichten gaan schelen.

Toen ik met mijn paard, van toen 1 jaar oud, op mijn huidige stal kwam, had ik hem eerst 24/7 buiten. Ik betaald hier 60 euro voor in de maand en mocht gebruik maken van alle faciliteiten (paddocks, longeerbak, poetsplek en rijbak). Maar er waren mensen die begonnen te klagen dat ik veel minder betaalde als zij deden en ik wel ook alles mocht gebruiken... die mensen hadden een stal, strooisel voor de stal, ruwvoer, krachtvoer en er werd voor ze gevoerd en binnen en buiten gezet. Ik had alleen de wei tot mijn beschikking en kocht zelf ruwvoer. Ik vond het dan ook belachelijk dat er geklaagd werd dat ik minder betaalde, lijkt me ook enorm logisch... Daarbij lette ik altijd op dat ik niemand in de weg liep en wachtte ik altijd netjes op mijn beurt.

Ondertussen staat mijn paard ook op volpensioen en betaal ik ook logischerwijs evenveel als de rest.

Mijn punt is; er zijn altijd wel mensen die klagen als ze meer betalen dan een ander. Dus ik zou gewoon alles rechttrekken.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 11:09

Wij hebben nu bijna een jaar een binnenbak. Ik riep daarvoor ook dat het voor mij niet hoefde. Nou, 3x raden wie er altijd in de binnenbak te vinden is. Even wandelen of in/uitstappen voor longeren bij regen. Rijden bij harde wind, te veel zon, te veel dazen, regen, sneeuw. Tja... t'is gewoon fijn!

Een handige staleigenaar zou de afgelopen jaren al gespaard hebben voor de aanleg van de binnenbak. Maar met de prijs die je nu betaalt komt dat niet uit neem ik aan. Een prijsverhoging lijkt me dus sowieso noodzakelijk, want 155 euro lijkt mij zowat vrijwilligerswerk voor de stalhouder.

Ik weet niet met hoeveel stalhuurders jullie zijn, maar als jullie met een behoorlijk grote groep een bijdrage kunnen leveren, en jullie dus allemaal gebruik maken van de binnenbak. Een prijsverhoging van 70 euro lijkt me wel behoorlijk veel, maar bijv 25 euro pp.

Ik heb tijdens een vakantie wel eens op een stal gestaan, waar 25 euro pm moest worden betaald, echter was deze bak niet van de stal zelf.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 12:53

Hey ik sta ook op deze pension stal haha! :)
Ik zelf snap de verhoging wel en hoop voor hun zelf met het werk wat ze er mee zullen krijgen dat ze niet gaan splitsen... Ik heb gewoon zo iets van dat een bedrijf toch ook mag groeien.. Dat is wat ze graag willen dus dan kan je niet rekening houden met iedereen, hoe jammer dat ook is. Er komen genoeg nieuwen voor terug :) Ik zou dan eerder een splitsing maken in pension en pensioen, zoals ze dat ook met de opfok hebben.

Tessebes schreef:
Een handige staleigenaar zou de afgelopen jaren al gespaard hebben voor de aanleg van de binnenbak. Maar met de prijs die je nu betaalt komt dat niet uit neem ik aan. Een prijsverhoging lijkt me dus sowieso noodzakelijk, want 155 euro lijkt mij zowat vrijwilligerswerk voor de stalhouder.

Dat hebben ze gedaan, alleen nu wil het geval dat er besloten is dat in 2024 (geloof ik?) niemand meer asbest mag hebben dus moeten alle daken helaas ook vervangen worden.. Dus daar gaat hun spaargeld.. Maar omdat alle daken er dan toch af liggen is het handiger om meteen de binnenbak er bij aan te leggen vandaar dat ze dit dan toch willen gaan doen.

FlorienM schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoe groot de stal is , maar je zou ook de mensen die er nu staan de keuze kunnen geven of ze wel of geen binnenbak willen gebruiken . en als er nieuwe mensen komen kiezen die dus bewust voor een binnenbak en betalen daar ook voor.

Dit is dan ook de bedoeling als er een splitsing komt :)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-16 15:08

Ha leuk Dyan!

Ja weet je, ik denk dat de pensionhouder ook nog wel gek is met de huidige huurders. Maar er zit natuurlijk een grens aan het tegemoetkomen aan je klanten.
Daarom lijkt mij dat er een keus voor de huidige klanten moet zijn en dat voor bijvoorbeeld een jaar ofzo. Wil of kan je dan nog steeds de verhoging niet betalen, dan heb je ruim de tijd om evt wat anders te zoeken. Nieuwe klanten die komen zouden sowieso het nieuwe tarief moeten betalen.

Maar goed, dit zou mijn idee zijn. Maar ideeën mochten we aandragen, het is uiteindelijk aan de pensionhouder wat ze er mee doen.

155 is inderdaad niet veel, maar dit is wel in Twente he. Ik weet dat ze hier in het westen een moord voor zouden doen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:11

Setteli schreef:
H
Daarom lijkt mij dat er een keus voor de huidige klanten moet zijn en dat voor bijvoorbeeld een jaar ofzo. Wil of kan je dan nog steeds de verhoging niet betalen, dan heb je ruim de tijd om evt wat anders te zoeken. Nieuwe klanten die komen zouden sowieso het nieuwe tarief moeten betalen.

Als je er een bepaalde tijd aan verbind klinkt t alweer beter vind ik, dan hebben ze inderdaad heel veel de tijd om er over na te denken en evt. wat anders te zoeken. :j

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:14

tiwi1969 schreef:
Voor de huidige klanten vind ik een overgangsregeling redelijk:

1 de keuze tussen wel en niet gebruiken en betalen
2 een opbouw van het tarief over een langere periode, 2/3 jaar, naar het nieuwe tarief incl. bakgebruik en dan vanaf het begin de bak voor iedereen beschikbaar.

Nieuwe klanten geen keuze, zij betalen meteen het volle tarief incl. binnenbak

Dit lijkt mij de meest eerlijke optie en handig met het oog op nieuwe klanten.

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-16 15:38

Hi! Ook ik sta op deze pensionstal en ben zeer tevreden. Vooral ook omdat ze ons bij de plannen betrekken, om mee te denken en ideeën aan te dragen. Wat ze er uiteindelijk mee doen is natuurlijk aan hun zelf.
Ik denk dat je een prima (tussen) oplossing hebt bedacht, Setteli! Vooral ook omdat er naar mijn idee drie "soorten" pensionhouders zijn, nl:

Mensen die geen binnenbak willen en er ook geen gebruik van maken.

Mensen die eigenlijk wel een binnenbak willen, maar niet meer willen of kunnen betalen.

En mensen die wel een binnenbak willen, er meer voor willen betalen en er ook gebruik van zullen maken.

Voor met name de tweede groep is deze tussenoplossing een mooie manier om te proberen of het wat voor hun is.
Voor de eerste groep zou je gewoon een lager tarief kunnen blijven hanteren.

Zelf hoor ik bij de laatste groep :D