Wie nog meer alleen naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:39

Best grappig, met de pony waar ik al 4 jaar op rijd die echt bomproof is ga ik nooit alleen, of een heel kort ritje, verder altijd met iemand samen, vinden de eigenaren prettiger.
Met een ander paard wat ik alleen heel soms rijd ga ik dan wel weer alleen als ik naar buiten ga. Die is opzich ook braaf maar kan wel wat schrikkerig zijn.
Als ik alleen ga kies ik wel altijd een route die ik ken, of ik plan er eentje op internet met ruiterenenmennen.nl en ga via die nummertjes rijden. Verder doe ik dan ook een kaartje met telefoonnummers in mijn zak en eentje aan het zadel, gewoon voor de zekerheid, en natuurlijk telefoon mee

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:44

Ik ga ook regelmatig alleen. Maar steeds alleen vind ik niet gezellig, daarom heb ik een tijdje terug een berichtje op bokt geplaatst voor een buitenrijmaatje in mijn omgeving, daar hadden wel wat mensen op gereageerd en inmiddels is het een leuke what's app groep geworden. Iedereen voegt zijn of haar stalgenoten en vrienden toe en nu heb ik altijd wel iemand die een stuk mee kan rijden als ik gezelschap wil.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:50

Dochter ging ook vaak alleen op pad, als ze moest wachten tot er iemand meekon zou ze zelden kunnen gaan.
In het nabijgelegen bos is een ruiterroute, en zijn er nog andere brede paden. Afspraak was dat ze zich zou beperken tot de ruiterroute en enkele brede paden, zodat ik zou weten waar te zoeken als paardje opeens ruiterloos op 't erf stond. Gelukkig nooit nodig geweest.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:52

Ik rijd vrijwel altijd alleen in het bos. En mijn pony is echt niet bomproef. Maar inmiddels ken ik haar goed genoeg om te weten of ze echt schrikt of dat ze alleen kijkt. Ik plan nooit, kijk gewoon die dag waar ik zin in heb. Neem altijd een touw, zakmes en opgeladen telefoon mee en er is meestal wel iemand die weet dat ik weg ben.

fannetje

Re: Wie nog meer alleen naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:01

Ik ga zowel alleen als met anderen naar buiten en in beide gevallen kan het een klein rondje zijn of bv 30-35km (op tempo of gewoon lalala). Vaak als ik echt wil trainen ga ik wel alleen of met iemand die ook op mijn tempo rijdt, anders schiet het niet echt op ;)
Qua veiligheid zorg ik altijd voor een juiste uitrusting, heb ik mijn paard zelf volledig opgeleid in het verkeer/buiten (dus weet wat ik kan verwachten) en wil ik mijn telefoon bij me hebben.
Je zou evt nog labels aan je zadel/hoofdstel kunnen maken, dat zodra er iets gebeurd, je als iegenaar te achterhalen bent. Ik weet dan weet van mijn paard dat hij bij me blijft (iig dat heeft hij de afgelopen 13 jaar gedaan) als ik er af val, dus heb dat bij dit paard niet gedaan (wel aan gedacht hoor ;) )
Moet zeggen dat als mijn paard een spookbui heeft, ik wel wat alerter ben en soms ook wat minder ver van huis ga. Vooral als ik zelf niet goed in mijn vel zit.
Ook handig is om aan te geven op stal dat je alleen weg ben en hoe laat je verwacht terug te zijn en waar je heen bent.

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:14

Ik ga 9 van de 10 keer alleen naar het bos. Ideaal! Je kan zelf je tempo bepalen en de route!

Voor de veiligheid kan je de app saferider downloaden. Is een val app.
saferider.nl

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:20

Ik ga regelmatig alleen.
Heb altijd mijn telefoon mee en aan mijn zadel hangt een label met stal adres en telefoon nummers (mij en mijn man).

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:27

Ik heb een label aan het zadel van mijn paard met mijn naam en 06 nummer daarop en m'n telefoon met rijbewijs enz heb ik in een telefoon hoesje aan m'n been.

Paard is nog jong, dus gaan pas sinds kort echt samen op stap. Ik laat het dan ook wel aan iemand weten dat ik ga rijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:36

Ik ga ook vaak alleen het bos in. Vooral 's avonds tegen schemer vind ik het heerlijk. We komen dan vaak herten tegen en zwijnen (die zijn minder leuk :D).

Paard is ook rustiger als ik alleen rijd, dan met rijmaatje. Dan fokken ze elkaar vaak op namelijk.

Ik neem altijd mijn telefoon mee. Maar vind de tip over zakje met je gegevens echt een goede :j.
Nooit aan gedacht eigenlijk...

Kleijer1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:41

Zorg als je alleen naar buiten gaat dat je het goed voor bereid. En mocht je toch wat onzeker voelen zou ik het langzaam uitbouwen naar langere rondjes buiten. Zorg er in ieder geval voor dat het vertrouwen tussen jou en je pony goed zit. Ook al is je pony nog zo braaf buiten. Ik weet niet of je hier wat aanhebt.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:47

Ik ben een echte dressuurmuts, maar als ik dan eens naar buiten ga ga ik bijna altijd alleen. Ik kan mij niet aanpassen aan andermans tempo en mijn merrie al helemaal niet := . Buiten rijden is voor haar ook gewoon even haar ei kwijt kunnen, dat doet zij niet in de paddock/weide.

Ik meld altijd als ik weg ga en welk rondje mijn planning is. Verder telefoon mee en gaan met die hap.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:52

Ik rijd ook bijna altijd alleen buiten.
Jaren geleden was dit geen optie omdat mijn pony ongelofelijke angst had voor het verkeer.
Ik ben gaan oefenen met een ander paard eerst die al erg verkeersmak was. (Ging toen dus enkel met z'n 2en buitenrijden)
Later ging ik het steeds meer afwisselen, een keer met z'n 2 een keer alleen, een keer aan de hand, na een uurtje in de bak nog even alleen een kort rondje buiten.
Uiteindelijk gingen we steeds meer alleen, ook steeds minder lang van te voren in de bak rijden en uiteindelijk werd het normaal om alleen te rijden en een gezellige verrassing om met zn 2en te rijden. Ik denk dat het het beste is om het op te bouwen en zo het uiteindelijke en gewoonte te maken voor je paard :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:03

Als ik alleen ga buiten rijden laat ik dit altijd aan een stalgenoot weten. Ik zeg altijd hoelang ik ongeveer denk weg te zijn en als ik dan niet terug ben of als het paard zonder mij terug komt dat ze me maar even moeten gaan zoeken. Verder heb ik altijd mijn telefoon mee op buitenrit.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:07

Ik sluit ook maar aan: ik rij bijna altijd alleen buiten. Heerlijk! Eigen (hoge) tempo, eigen afstand (ver!), eigen route. Lekker alleen met mijn paard. Samen is ook wel eens gezellig, maar mijn voorkeur gaat uit naar alleen.

Ik neem een opgeladen telefoon mee voor noodgevallen en ik app zo op zijn tijd even naar een vriend of vriendin als soort van "teken van leven". Ik zorg dat ik altijd een legitimatiebewijs bij me heb voor het geval het fout gaat en ze me ergens vinden. Lekker dramatisch, maar ik weet hoe rot het is als dat moet worden uitgezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:03

Bedankt voor de vele reacties, ik ben dan blijkbaar toch niet alleen die alleen zou gaan :P

Waarom ik die twijfel heb.. ik heb werkelijk geen flauw idee. Pony is bomproof, ken hem door en door ondertussen en we hebben nog nooit grote dingen meegemaakt.. Ik snap het van mezelf echt niet. Er zijn wel wat medische dingen geweest waardoor hij anders was dan anders (gaan rennen ed) maar dit was vooral in de binnenpiste.. Heel gek maar snap het dus ook niet van mezelf.. Misschien dat dat toch meespeelt, dat ik nu pas besef wat ie kan ofzo, haha.

Afspreken zou kunnen maar dan moeten ze al bij mij op stal komen want ergens onderweg afspreken en dan achteraf weer splitsen is het enige wat mijn pony niet goed kan verwerken ;) Onderweg paarden tegenkomen is geen probleem, want die horen toch niet bij zijn kudde.. maar als je even samen gereden hebt denkt die daar heel anders over :P

Hoe doen jullie dat met pauzeren als jullie langer weggaan? Hier heb je superleuke cafeetjes met lekkere pannenkoeken ed, maar zo alleen op het terras gaan zitten is ook maar zielig :P En saai ;)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:11

Ik rijd wel eens alleen naar een terras en dan zit daar een vriendin of m'n moeder. Dan drinken we wat h rijd ik weer terug

Zoefaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:42

Hallo,

In welke omgeving woon je?, ik dacht even dat ik je herkende maar denk het niet.
Zelf doe ik wat goed voelt. Toen ik wat minder te zeggen had, voelde het niet goed om alleen te gaan en al helemaal geen grote/ nieuwe stukken. Mijn voorkeur voor langere ritten gaat nog steeds uit na samen rijden. Ook omdat ik dat gezelliger vind. Maar op het moment zou ik rustig alleen op pad gaan. Wanneer ik van plan ben om wat langer weg te gaan, laat ik het vaak wel even aan iemand weten. Telefoon + label zijn vaste prik.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:38

Ik rij bijna altijd alleen, heerlijk vind ik dat! Lekker alles zelf bepalen en genieten van de rust. Met stalgenoten heb ik geen gemeenschappelijke wensen qua buitenrijden dus dat doe ik dan ook maar heel weinig, hoeft niemand zich aan de ander aan te passen. Soms spreek ik wel eens af met iemand van buiten stal waarmee ik wel fijn samen kan rijden, maar dat is ook maar hooguit 1 keer per maand.

Ik voel me eigenlijk nooit onveilig in m'n eentje, en mocht er wel iets gebeuren, dan ben ik altijd te vinden op endomondo als iemand me begint te missen. Jij hebt toch ook altijd endomondo aan? Angst voor alleen achterblijven ofzo hoef je dus niet per se te hebben :) Verder denk ik dat men via mijn telefoon wel kan achterhalen wie ik ben als ik zelf niet aanspreekbaar ben (alleen als die het niet meer zou doen door de val wordt het lastiger..)

Als je geen specifieke gebeurtenis kan aanwijzen wat de angst heeft veroorzaakt en je het vroeger wel altijd kon, denk ik dat je dit moet doorbreken en gewoon weer proberen! Door het vaker te doen krijg je vanzelf meer vertrouwen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:44

Ik rij voor het gemiddelde rijmaatje over het algemeen te snel en te ver (20 kilometer in onder de 2 uur, normaalgesproken), dus ik rij ook bijna altijd alleen. Als ik een rijmaatje heb, is dat meestal iemand die op één van m'n eigen paarden meerijdt. En soms neem ik in m'n eentje twee paarden mee (handpaard).

Als ik met een nieuw of jong paard op pad ga, volgt manlief me thuis op endomondo. Die zet ik altijd aan om m'n kilometers en snelheid te registreren, en daarmee kun je via de PC dus gevolgd worden.

En vroegâh had je geen mobiele telefoon, en dan ging je ook uren op pad. Zo ben ik tenminste 40 jaar geleden wel begonnen :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:47

Ik ga het liefste alleen, lekker in eigen tempo en daar is tot nu toe de paarden gewoon zeer braaf.

Altijd als ik meerij met iemand of iemand rijdt met me mee of in een groep ga, pffff dan worden de paarden juist vervelend van en moet ik rekening houden met anderen, vind ik gewoon niks aan.

Bijvoorbeeld, reed ik een loperige paard en moet ik constant inhouden omdat de ander niet zo snel wil en dan wordt ie gewoon druk van en of constant aansporen als de mijne wat langzamer is en de ander sneller gaat......nee dank je wel.

Buitenrijden is ontspannen en genieten en je paard lekker zijn portie goede beweging.

Gewoon lekker ernaast gaan lopen hoor als er bepaalde dingen zijn die wat te eng wordt ofzo voor je paard en of waar geen rekening gehouden wordt met paarden, daar leren ze juist van en worden ze mak van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:57

@ Zoefaber : Ik zit in Belgisch Limburg ;) Werkelijk het paradijs voor de buitenrijder (of zoiets :P ), dus daarom baal ik nog eens zo hard dat ik steeds maar dezelfde plaatselijke rondjes zit te draaien ;)

@ Chouchou : Ik heb een Garmin-horloge, inladen in Endomondo doe ik pas achteraf. Horloge zit niks van kaartje op of dergelijke dus ik denk niet dat ze die kunnen uitpijlen moest er wat gebeuren.

Ik vind het ook echt stom van mezelf inderdaad, er is gewoon niks geweest waardoor ik schrik zou moeten hebben. Ja, hij is misschien wat schrikachtiger als we alleen zijn, maar dat komt voornamelijk door mij denk ik, want we komen diezelfde dingen ook tegen op andere ritten en dan loopt hij meters op kop en schrikt er ook niet van. Maar ook dan is er niks dramatisch, of niks wat niet te handelen is of dergelijke, als ik echt twijfel kan ik er altijd af dus waarom zou het niet lukken :Y)

@ Ibbel : haha, 40 jaar geleden bestond ik nog niet dus ik heb die ervaring niet :+ :))
Maar ik snap wel wat je wil zeggen :j Had net nog eens zitten rondkijken naar een route die ik bv. gereden heb toen we net op de nieuwe stal stonden. Eerste paar keer het plaatselijke bos wat verkend (zijn veel ruiterroutes daar) en dat éénmaal gedaan ben ik andere cijfertjes gaan combineren. En dan ging het gerust om 15 - 20 km en was ik een uur of 3 weg, lekker op het gemakje, eigen tempo. Om de 1 of andere reden kan ik mij dat nu niet meer voorstellen, terwijl ik tegelijk ook niet snap waarom dat niet meer zou kunnen :+

@ Ragdollcat : mak moet die van mij niet worden, denk niet dat er iets is wat die nog niet gezien heeft (is 20 ondertussen en nooit wat anders gedaan dan buiten gereden, inclusief endurance & TREC-wedstrijden ed ;) ). Dat vind ik nog het allerstomst van mezelf: heb zo'n brave betrouwbare pony, en kan me toch zo opvreten om niks ... :=

Dat ivm rekening houden merk ik nu ook :j Paard van stalgenootje moet tegenwoordig wat opwarmen en zij laat hem dan zijn eigen tempo stappen. Dit begrijp ik wel, maar dat tempo is zelfs voor mijn pony abnormaal traag (en pony is al niet de snelste) en dat steekt inderdaad tegen. Want ik wil juist dat hij een fijn tempo ontwikkelt (anders blijft die de rest van de rit als een slak gaan), en dat gaat niet als je mederuiter 100 meter achter je loopt (praat ook niet zo makkelijk :P ).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:34

Endemodo? Vertel? Hoe werkt dat?

Ik heb een windows telefoon en zou net als op mijn iphone graag een optie hebben om mijn locatie met het thuisfront te delen (zoals vrienden zoeken of locatie delen in whatsapp). Dat is eigenlijk het enige wat mij in noodgeval echt handig lijkt. Dat ik mijn locatie niet hoef te omschrijven met: ' bij die dikke boom bij dat watertje'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:16

Moet je voor die dingen eigenlijk internet hebben of is je gps aan ook al voldoende? Om de 1 of andere reden trekt internet ineens mijn batterij leeg dus heb die standaard uit staan. Heb toch liever nog wat batterij over als ik onderweg ben, anders sta je daar ook stom bij problemen :P

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:25

Volgens mij is het juist iets van de laatste 10/15 jaar. Als kind en tiener reed ik altijd alleen buiten. Iedereen deed dat. Nu is veiligheid veel meer een issue. In de jaren '80 en '90 had ook niemand een cap op en een gsm bestond toen nog niet. Natuurlijk is het heel goed dat er nu meer aandacht aan veiligheid wordt besteed, maar het er is hierdoor ook meer angst, vind ik. En dat laatste komt je paardrijden niet altijd ten goede. :)

Gewoon lekker kilometers gaan maken, tenzij je een heel onzeker paard hebt wat nog erg graag een maatje mee wil hebben. Blijf er niet op zitten als het niet goed voelt, maar ga dan wandelen en stap weer op als je de rust en het vertrouwen weer hebt gevonden.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 11:26

Ik rij ook bijna altijd alleen, er is een fietspad en ik rij vaak in het bos achter huis dus ik mag niet klagen. :Y)

Friesje geniet altijd van onze ritjes (idee krijg ik). En ik neem eigenlijk nooit wat mee.