wanneer telt garantie bij een paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:18

ElineS schreef:
EDIT: Babootje is wel een bokker met verstand van de wet want wat zij typt, dat klopt :).

(Helaas) kennis door ervaring en destijds goed bijgestaan door www.paardenadvocaat.nl mr. Wensing.

fante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 16:28

Jacquel schreef:
Volgens mij hoeft de onderzoeksplicht niet te betekenen dat je zelf een keuring laat uitvoeren, althans niet bij een handelaar. Door te vragen naar eventuele gebreken en de uitkomst van de keuring door de verkoper, voldoe je ook al aan je onderzoeksplicht. De verkoper is nl. verplicht naar waarheid te antwoorden.

En dat is dus niet gebeurt.hij zij dat hij volledig inorde was. Nu zegt hij dat ocd niveau 2 en zijn straalbeen niet erg genoeg is.enkel moest hij er al op manken.maar dat is zever e.hij gaat er ooit op manken.hij wist heel goed dat ik geen paard met ocd wilde wat het niveau er ook van was.ik heb dat gezegd en nadrukkelijk gevraagd. En hij zij dat hij inorde was.de buigproef of klinisch toont hij nog geen gebreken.maar op foto wel. En zijn vier kogels zitten wat dikker door vocht ook.maar de verkoper.ziet nergens graten in om hem terug te nemen.dusja wss opgelicht. Hoe kan dit toch tot goed einde komen?

sneeuwpop

Re: wanneer telt garantie bij een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 16:57

Zou je mij de naam van d handelaar willen geven?

Sterkte iig

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:06

het ligt eraan TS wat er op het keuringsrapport staat van de keurende arts. mag ook in pb

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 17:13

fante schreef:
Jacquel schreef:
Volgens mij hoeft de onderzoeksplicht niet te betekenen dat je zelf een keuring laat uitvoeren, althans niet bij een handelaar. Door te vragen naar eventuele gebreken en de uitkomst van de keuring door de verkoper, voldoe je ook al aan je onderzoeksplicht. De verkoper is nl. verplicht naar waarheid te antwoorden.

En dat is dus niet gebeurt.hij zij dat hij volledig inorde was. Nu zegt hij dat ocd niveau 2 en zijn straalbeen niet erg genoeg is.enkel moest hij er al op manken.maar dat is zever e.hij gaat er ooit op manken.hij wist heel goed dat ik geen paard met ocd wilde wat het niveau er ook van was.ik heb dat gezegd en nadrukkelijk gevraagd. En hij zij dat hij inorde was.de buigproef of klinisch toont hij nog geen gebreken.maar op foto wel. En zijn vier kogels zitten wat dikker door vocht ook.maar de verkoper.ziet nergens graten in om hem terug te nemen.dusja wss opgelicht. Hoe kan dit toch tot goed einde komen?

Ten eerste is absoluut niet zeker dat een paard gaat manken op dat straalbeen. Er zijn paarden met nauwelijks bemerkingen op de foto hartstikke kreupel en paarden die je op basis van foto's altijd zou laten staan die nog nooit een pas verkeerd hebben gemaakt. Zo zwart-wit is dat gewoon niet.

Verder is het probleem bij vragen 'of hij goedgekeurd is' dat er bij een aankoopkeuring helemaal niet zoiets bestaat als goed- of afkeuring. De keuring wordt namelijk gedaan op basis van het door de opdrachtgever aangegeven gebruiksdoel en daarbij wordt een advies gegeven mbt aankoop. Dus stel, de handelaar heeft dat paard laten keuren op basis van licht recreactief gebruik, kan het paard met deze bemerking prima goedgekeurd zijn. Wil jij er fanatiek mee gaan rijden of de sport mee in, had datzelfde advies heel anders geluid. Daarom is het ook belangrijk zelf de keuring te laten uitvoeren of op zijn minst contact op te nemen met de arts zodat je weet hoe er naar het paard gekeken is.

Ik kan je alleen maar adviseren om juridische hulp te zoeken want dit wordt een heel lastig verhaal. Wat je zelf al kan doen is zorgen dat je goed op een rijtje hebt wat je allemaal hebt gevraagd/gezegd tijdens het kijken en tijdens de aankoop. Als daar iemand bij was die dat kan onderbouwen, des te beter. En laat je DA de oude foto's vergelijken met de nieuwe. Als je kan bewijzen dat de foto's die je gekregen hebt van een ander paard zijn (mocht dat zo zijn), sta je waarschijnlijk ineens wel een stuk sterker. Anderzijds als die van hetzelfde paard zijn en er een duidelijke achteruitgang te zien is, weet je misschien ook dat je er niet teveel energie in moet steken...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 19:30

fante schreef:
Jacquel schreef:

En in je beginpost zeg je dat hij kreupelt, wat is het nou!!! Of ben je toevallig iemand tegengekomen die dit paard kende en je vertelde dat hij op de foto niet helemaal goed was. En wil je er nu onderuit komen op deze manier. Dikkere benen en weven kan ook komen wanneer jij hem veel te lang op stal laat staan.

fante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 19:47

Hij mankt rechtsachter op het been met ocd . Mankt niet op het been waar hij een slecht straalbeen heeft!! En ik weet heel goed wat stal benen zijn. Hij staat heel vaak op de weide en is het te slecht weer komt hij zo ie zo door mij buiten. Ik weet om te gaan met een paard! Gelieve niet op die manier te reageren.dit is geen oplossing zoeken .maar ruzie maken en dien alsof ik leugens vertel.wat niet zo is !!!! Liefst had ik gehad dat hij niet begon te manken en wel recht was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 20:27

fante schreef:
Hij mankt rechtsachter op het been met ocd . Mankt niet op het been waar hij een slecht straalbeen heeft!! En ik weet heel goed wat stal benen zijn. Hij staat heel vaak op de weide en is het te slecht weer komt hij zo ie zo door mij buiten. Ik weet om te gaan met een paard! Gelieve niet op die manier te reageren.dit is geen oplossing zoeken .maar ruzie maken en dien alsof ik leugens vertel.wat niet zo is !!!! Liefst had ik gehad dat hij niet begon te manken en wel recht was.

Dat snap ik maar dan moet jij helder en zeer duidelijk in je berichten zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 06:20

nou nou nou wat wordt het hier onaardig zeg...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:54

fante schreef:

bigone schreef:
Dat snap ik maar dan moet jij helder en zeer duidelijk in je berichten zijn.

Dan moet jij de OP goed lezen :D :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:35

Wat vervelend voor je dat je zo een paard hebt gekocht. Als je zes maanden garantie hebt dan heb je die ook echt en zal ik anders rechtsbijstand aanvragen oid.

In werkelijkheid kunnen dingen wel anders uit pakken, ben zelf ook belazerd met een paard. 9 van de 10 paarden die gekocht worden blijken achteraf toch niet een goede match of naar de slacht te moeten ect. Lastige is dat het altijd zo'n ja en nee spelletje wordt.

Sterkte ermee!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:40

SuzanH schreef:
Wat vervelend voor je dat je zo een paard hebt gekocht. Als je zes maanden garantie hebt dan heb je die ook echt en zal ik anders rechtsbijstand aanvragen oid.

In werkelijkheid kunnen dingen wel anders uit pakken, ben zelf ook belazerd met een paard. 9 van de 10 paarden die gekocht worden blijken achteraf toch niet een goede match of naar de slacht te moeten ect. Lastige is dat het altijd zo'n ja en nee spelletje wordt.

Sterkte ermee!

Dat is wel heel erg veel, enkele keren gaan rijden en heel goed zelf laten keuren en dan kan ik me niet voorstellen dat het negen van de tien keer mis gaat, dan stonden er wel duizenden van deze topics op bokt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 18:43

bigone schreef:
SuzanH schreef:

Sterkte ermee!

Dat is wel heel erg veel, enkele keren gaan rijden en heel goed zelf laten keuren en dan kan ik me niet voorstellen dat het negen van de tien keer mis gaat, dan stonden er wel duizenden van deze topics op bokt.

Nee hoor, ik heb ook niets op bokt gezet daar over en als je de zoek functie gebruikt zal je zien dat er al heeeel veel topics over zijn.
Daarnaast wast het niet een feitelijk iets maar beeldspraak ;)

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:40

Gewoon met de verkoper gaan praten werkt dit niet? Dan kun je altijd nog naar de rechter stappen.

fante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:46

SuzanH schreef:

Sterkte ermee!

Dank je. Is inderdaad allemaal niet leuk.

fante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 08:47

_Nisrine schreef:
Gewoon met de verkoper gaan praten werkt dit niet? Dan kun je altijd nog naar de rechter stappen.

Jammer genoeg lukt dat niet zoals hierboven vermeld is het een ja en nee spelletje

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:27

Je hebt toch zwart op wit dat de handelaar zegt dat ie goed was + 6 maanden garantie? Schakel maar direct een advocaat in zou ik zeggen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:44

Zo'n handelaar is gehaaider dan jij dus banketstaaf zich er vast makkelijker uit. Neem contact op met bijv rechtsbijstand en laat die een aangetekende brief sturen. Grote kans dat dat meer indruk maakt dan dat je het zelf doet.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:12

TS ik zou zeggen, paard laden en naar de handelaar rijden. Dan confronteer je hem ermee en heeft hij niet kunnen nadenken wat te antwoorden. Gewoon niet van het erf gaan met paard en totdat het opgelost is. Een betere concreter manier is er niet. Succes erg vervelend.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 14:38

Hoe is het nu ondertussen?

fante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 10:46

Kan mij iemand een veearts aanraden in Nederland die mijn foto's zou willen bekijken en verslag van maken? Dit kan nog mijn redding zijn een overeenkomst te hebben.

Gr

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:12

fante schreef:
Kan mij iemand een veearts aanraden in Nederland die mijn foto's zou willen bekijken en verslag van maken? Dit kan nog mijn redding zijn een overeenkomst te hebben.

Gr

Je kan diverse klinieken bellen met die vraag. Lingehoeve staat bijvoorbeeld goed bekend.

fante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 11:42

MarjanB schreef:
fante schreef:

Gr

Je kan diverse klinieken bellen met die vraag. Lingehoeve staat bijvoorbeeld goed bekend.

Dank je voor de info

Gr

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 11:47

Wil of kan de veearts die de gebreken geconstateerd heeft dat niet doen dan? Maakt niet uit of het een veearts is in NL of Belgie.

fante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 09:53

Babootje schreef:
Wil of kan de veearts die de gebreken geconstateerd heeft dat niet doen dan? Maakt niet uit of het een veearts is in NL of Belgie.

Jawel heeft dat gedaan.maar de verkoper geloofd het niet.hij denkt dat wij corrupt zijn.als er 1 iemand corrupt is is hij het wel.