Trailer training ging mis, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:06

Hoihoi...wat vervelend dat het mis ging. Juist omdat je hem zo goed voor elkaar had zoals je het beschrijft. Het zou best kunnen dat je jonge paard (wat cissy ook oppert) moe was van alke indrukken op vreemd terrein. Hij is jong en je geeft al aan dat hij braaf was geweest. Maar wie weet heeft hij toch veel spanning opgebouwd en was het trailerladen de druppel voor hem. Ik zou aanraden om thuis in alle rust weer de routine op te bouwen, desnoods rond te gaan rijden en weer op hetzelfde punt, thuis dus, uit te komen en daarna weer ergens anders te gaan laden zonder teveel werk erbij te halen op dat terrein. Mocht het dan een probleem zijn, haal er dan iemand bij. Dus eigenlijk wat je zelf al aangeeft. Neem even een stapje terug en kijk wat je eigen gevoel je zegt....dat is vaak goud waard. Trainers maken ook fouten en als jij deze trainer heel fijn vindt verder, kan je best aangeven wat jij wil en denkt en dan kijken of jullie samen verder kunnen. Meteen de deur uit schoppen is ook zo wat...overigens, als jijbl in je routine het hooinet eruit haalt en dat goed gaat...gewoon doen. En mocht je m toch laten hangen en hij staat er braaf in, dan mag hij toch best even een paar happen nemen? Het is al spannend genoeg...

Heel veel succes ermee en met het vormen van je eigen beeld naar aanleiding van al onzij meningen en ideeën hoor :)

Daihyo

Re: Trailer training ging mis, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 06:15

Ik zie dat justkid het al noemt, maar neem inderdaad eens contact op met San. Zij zit bij jou om de hoek (Rhoon) en heeft de opleiding bij Petra Vlasblom gevolgd. Alle paarden die ik bij haar gezien heb gaan nu in alle rust de trailer op. Ook tijdens de trainingen. En ze traint niet alleen je paard, maar ook jou.

Ik had ook een moeilijke lader (oa ook de stang er uit gebroken) en volgens deze methode doet hij het nu probleemloos.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:38

Op het moment dat jij twijfelt over je trainer is het beter om te stoppen. Op het moment dat jij twijfelt aan zijn kunnen zal je nooit vertrouwen uitstralen naar je paard en dus dubbele signalen afgeven aan het paard waardoor deze alleen maar onzeker word

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 12:54

Het paard was er door de trainer een aantal malen op en afgezet. Waarschijnlijk dacht het paard gewoon dat hij er weer van af moest. Voelde toen plotseling de stang en raakte in paniek.
Doe maar 3 x dezelfde oefening, de 4 de keer denkt het paard dat hij hetzelfde moet doen dan de vorige 3 keren. Foutje in de communicatie. Gewoon zelf weer even proberen en dit soort dingen proberen te vermijden. Als het niet lukt kun je eens contact op nemen met Annemarie van der Toorn. Is niet heel ver bij jouw uit de buurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:00

Dat lijkt me best een goede verklaring voor wat er gebeurd is :j

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:17

Ik zou contact zoeken met een gedragdeskundige gespecaliseerd op trailerlaad problemen.

Je maakt meer kapot dan je denkt en voordat je het weet laad hij helemaal niet meer.

Heb zelf een paard dat erg bang is op de trailer en oefen echt heel vaak met hem en met een gedragdeskundige. Als je meer info wil doe maar een pb.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:20

Zelf oefenen en die locatie op 10 min van bij jullie gebruiken. Hulp van een professionele trainer voor trailerladen is imo alleen nuttig als het je zelf echt niet lukt. In dit verhaal lukt het je zelf beter dan de trainer, dus dan is de keuze gauw gemaakt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:39

shan schreef:
Het paard was er door de trainer een aantal malen op en afgezet. Waarschijnlijk dacht het paard gewoon dat hij er weer van af moest. Voelde toen plotseling de stang en raakte in paniek.
Doe maar 3 x dezelfde oefening, de 4 de keer denkt het paard dat hij hetzelfde moet doen dan de vorige 3 keren. Foutje in de communicatie. Gewoon zelf weer even proberen en dit soort dingen proberen te vermijden. Als het niet lukt kun je eens contact op nemen met Annemarie van der Toorn. Is niet heel ver bij jouw uit de buurt.

Lijkt me ook een logische verklaring.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:50

In mijn ogen ben je al super goed bezig met je paard, dat even voorop stellen. Doe een paar stapjes terug, ga weer in de paddock oefenen met laden en als dat helemaal goed gaat en voelt, ga dan naar de stal 10 minuten verderop om te oefenen. Super lief aanbod, daar zou ik zeker gebruik van maken. Neem er de tijd voor. Dat je naar huis kunt lopen geeft al een rustig gevoel omdat het niet "moet". Zo kun je positieve ervaringen opbouwen voor jezelf en je paard. Als je het idee hebt dat je er (samen met je stalgenootje) niet uit komt, kun je altijd nog begeleiding vragen. Ik denk dat het voor jezelf en voor de band met je paard heel waardevol is om het zelf te proberen, zolang het maar veilig blijft.

Een trainer die er zoveel druk op zet, daar zou ik me niet prettig bij voelen. Waarom kan dat niet 2 weken wachten? Waarom krijg je niet de kans om eerst zelf rustig te kijken hoe het gaat?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 17:23

jensvl schreef:
Met deze link moet je er normaal komen:
https://www.facebook.com/paardentaxihap ... nref=story

Bedankt voor het filmpje zitten zeker duidelijke stukken in. Mijn vorige paard kon absoluut niet in een 2 paardstrailer staan omdat hij zich te opgesloten voelde en de stang er uit drukte en zelfs is omgevallen (paard was oude rot in het vak, dus mijn fouten werden binnen de dag vergeven). 1,5 paardstrailer was voor hem het fijnst zodat hij wijdbeens en ook nog iets diagonaal staan.
Echter vind ik de stang zo laag hangen zoals in het filmpje wel wat eng, ivm dat ik bang ben mijn huidige paard dat hij er overheen gaat.

Ik ga denk ik eerst zelf weer thuis even droog oefenen (aanraken met balk buiten de trailer en zonder balk de trailer op) want met de tentamen weken voor de boeg wil ik wel genoeg tijd hebben om iets juist af te ronden zonder afraffelen. Het aanbod van de trainer voelt heel benauwend en mijn voorkeur gaat denk ik als het echt niet lukt even naar iemand die er met een frisse blik op kijkt.
Ik het trouwens verschillende pb's gehad met de vraag over de identiteit van deze trainer, omdat hij mij zeker betreft de omgang wel voorruit heeft geholpen vind ik het niet fair om zijn naam bekend te maken op 1 incident.
vandaag trouwens zelf geslaagd voor mijn E rijbewijs, dus trailer in de paddock parkeren en oefen kan nu ook zonder moeders. (al zorg ik er wel voor dat ik nooit alleen train)

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 19:41

Je moet natuurlijk kijken per paard hoe je hem precies gaat vast hangen in de trailer. Maar als het kan is losser beter.
Mij lijkt het ook unfair om op 1 incident voor zover je weet met de naam van de trainer te gaan strooien. Maar ik zou hem wel de Laan uitsturen na zijn reactie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 19:28

Vandaag paard op de trailer geladen. Richting de trailer werd hij wel gespannen en na een aantal pogingen stond hij er wel in maar duidelijk gespannender dan voor de misgaande training. Heb er voor gekozen niet de balk erachter te plaatsen en hem voor zijn braafheid ( ik bedoel maar, ondanks zijn spanning volgde hij mij wel) hem weer op stal gezet.
Op de poetsplaats nog geoefend met de balk zelf, maar gehele lichaam is aan te raken en ik mag hem ook gewoon tegen zijn billen houden. Hij week zelfs eerder voor de druk weg met een pas naar voren dan dat hij naar achter ging. Daar ben ik in iedergeval heel blij mee.
Komende weken ga ik voorlopig gewoon zelf lekker weer back to basic aan de slag. Trainer ga ik buiten beeld houden als het aan mij ligt, want ergens ben ik een beetje teleurgesteldboos dat ik op dit gebied van training dus even maanden terug ben gegooid.
Mocht ik het zelf niet meer verantwoord vinden om er zelf mee te werken ga ik 1 van de mensen die hier zijn genoemd contacten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:34

Nou, dat is toch helemaal niet verkeerd zo? Gewoon weer lekker samen aan het werk.