Soms plakt je ze liever achter het behang (rillerige merrie)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denisewinter

Re: Soms plakt je ze liever achter het behang (rillerige merrie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 07:48

Zo te lezen gelukkig niet de enige met zoon merrie
Als ik van de winter in de bak rij is het in het begin drama. Alles is eng en eet haar op. Bouwt dan veel spanning op en uitzicht in een bok partij. Als dit over is loopt ze door de bak als een mak lammetje. Helaas staan wij van de zomer op het land wat best een stukje rijden is van de bak. Ik ben dan verplicht om buiten te rijden wat eigenlijk redelijk goed gaat. Soms wat spanning en flinke bok maar loopt dan weer braaf veder. Als ik denk ga na 2 weken maar is weer een x in de bak rijden begint het hele drama weer opnieuw. Paard bouwt flinke spanning op en is gewoon niet te rijden. Als je iets been geeft gaat ze te x als een dolle Stier. Vraag je haar naar ontspanning gaat dit beter maar doordat ze zoveel spanning heeft maakt ze zich een pakketje waardoor je weinig druk kan vragen omdat ze al zo opgekropt is. Ik ga nu elke week naar de bak ( ong half uur lopen) maar maakt het niet beter. Als ik in oktober weer op stal sta kan je zo weer opstappen en weg rijden. Wel kleine spanningen in het begin natuurlijk maar is wel weer snel gewent. Ik geef zelf ook magnesium maar merk zelf ook geen verschil hiervan. Veder krijgt ze klein beetje muslie zonder suikers en haver. Nu moet ik zeggen dat ik absoluut geen held ben en zij mij soms zeer onzeker maakt. Soms ben ik ook wat bang als ze zich zo gedraagt maar blijf volhouden en moet er mee leren omgaan en uitzoeken hoe dit samen op te lossen. Ik ben nu zwanger dus neem niet te veel risico. Ik wil straks als ik niet meer kan rijden weer grondwerk lessen gaan nemen om te kijken of ik dit op de grond ook kan oplossen. Merrie word wel gewoon door gereden door iemand anders als ik er zelf niet meer op kan. Merrie is ook nog jong bijna 6 en 2 jaar ligt onder her zadel. Wegens wond op been en zadel probleem ruim half jaar stil gestaan. Ze is in de 2 jaar al wel flink vooruit gegaan maar zijn er nog lang niet. Ze zeggen aanhouder wint dus hopelijk worden we ooit beloond.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:14

Hoe oud is je merrie?
En rij je wedstrijden met haar?
Dressuur? Springen?

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 08:18

Wat fijn (sorry :+ ) om te lezen dat ik niet alleen ben!

Ook ik beschik over een enorme rilbil. Rechtstreeks als enter van de fokker gekocht en op dit moment 6 jaar in mijn bezit. Er zijn momenten dat ik roep "ik ben er klaar me!", maar ze maakt het weer goed met haar ontzettend lieve karakter.

De binnenbak waar ze bijna wekelijks komt brengt elke keer weer een hoop stress en spanning. Ook verandering thuis of op een buitenrit geeft dit effect. Dit is op te lossen met gewoon doorrijden en aan het werk zelf. Tijdens een buitenrit lukt dit niet altijd omdat ze in de achteruit gaat of stokstijf blijft staan. Gelukkig vertrouwd ze erg op haar maatje (ruin) en gaat ze uiteindelijk door. Alleen op buitenrit bezorgd veel stress, omdat ze het dan "alleen" moet doen. Aan de hand loopt ze zo met mij mee.

Zelf op spanning gaan zitten heeft echt een averechts effect en boos worden al helemaal! In het begin had ik ontzettend moeite met haar karakter en reageerde ik ontzettend op haar. Nu lach ik er om en ga gewoon door met mijn ding. Je merkt gewoon dat een goed effect heeft.

Ze spiegelt mijn stemmig/emotie enorm. Wanneer ik bv een keer een pestbui heb kan ik beter niet gaan rijden. :D

Ga er vanuit dat het rillerige nooit weg zal gaan, maar dat het wel iets minder wordt. Poedertjes, hormooncontrole, aanpassingen tuig, osteopaat en dergelijk heeft nooit een verschil gebracht. Grootste verschil merk je wanneer ze in de zomer 24/7 buiten staat met haar vriendjes.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:06

Mijn instructrice geeft als tip dat ik fluitend/zingend moet rond rijden. Doen jullie dit? Ik kan hier zelf nog geen rust voor vinden... :roll:

Yttel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:08

Anoukloves_ schreef:
Mijn instructrice geeft als tip dat ik fluitend/zingend moet rond rijden. Doen jullie dit? Ik kan hier zelf nog geen rust voor vinden... :roll:

Tijdens het springen neurie ik altijd een liedje om zo de rust bij mezelf te bewaren. Werkt echt goed!

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:10

Yttel schreef:
Anoukloves_ schreef:

Tijdens het springen neurie ik altijd een liedje om zo de rust bij mezelf te bewaren. Werkt echt goed!

Moet het toch maar eens proberen dan. Al schiet het er altijd bij in. Er zijn al zoveel dingen waar ik wel of juist niet op moet letten. :')

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:18

Meld zich...merrie van inmiddels 22 en om jullie vertrouwen te geven....het gaat niet over.

Wat voor mij helpt...er om lachen, dom blijven zitten en veel doen.
Veel buiten rijden, paard uitlachen als ze weer eens vierkant van de grond springt om een paars bloempje. Of omdat de grassprieten de andere kant op staan dan de vorige keer.

Ik pak bij "stress" de teugels niet strakker, blijf som zitten (denk aan een beginner zoutzak) en lach haar uit. Iets in de trant van doe toch normaal idioot. En ga door waar we mee bezig zijn.

Als ik de teugels strakker pak veranderd het paard is een ontploffend staatsgevaarlijk projectiel.

Groot verkeer is dan trouwens geen probleem maar bloemen, gras, lichtvlekken zand hoopjes etc.

En niet lachen...ik hoop dat ik weer zo'n paard ga vinden :') Ze gaat voor me door het vuur!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:23

valerian en kammile een idee of andere kalmerende kruiden?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:25

Ik heb een poos magnesium gegeven voor de dressuur (toch vervelend als mevrouw angst-haas niet van de E-B lijn af komt). Dit gaf wel resultaat.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:35

Wij hebben er hier ook precies zo een :D

Erg lief en betrouwbaar, maar ook een ontzettende schijtluis.

Yttel

Afbeelding

Kwam deze net tegen en vond hem wel toepasselijk in dit topic..

Othilly

friesam schreef:
Meld zich...merrie van inmiddels 22 en om jullie vertrouwen te geven....het gaat niet over.

Ik pak bij "stress" de teugels niet strakker, blijf som zitten (denk aan een beginner zoutzak) en lach haar uit. Iets in de trant van doe toch normaal idioot. En ga door waar we mee bezig zijn.

Als ik de teugels strakker pak veranderd het paard is een ontploffend staatsgevaarlijk projectiel.

En niet lachen...ik hoop dat ik weer zo'n paard ga vinden :') Ze gaat voor me door het vuur!

Dit helemaal!! Teugels strak pakken is Bingo! Je geeft ze schijnbaar dan t gevoel dat er dus echt wat gaande is waar ze zich zorgen om moeten maken!tegenwoordig ga ik als een halve cowboy t bos in..teugels op " half7" werkt t beste..
Veel herhaling van t zelfde lijkt deze paarden t meest vertrouwen te geven naast dicht bij je te blijven..Dat is igg mijn ervaring.
Heb je ze gewonnen zijn t vaak superpaarden!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:36

Ik dacht dat ik geen sensibel paard had maar na deze week benn ik toch van mening veranderd..

Ik heb me toch een rare week.. Paardje vrijdag eerst in elkaar gemept.. Billen en achterbenen open.. Daarna compleet in de stress geraakt.. Volgende dag 07.00 werd ik gebeld JE PAARD MOET GEHECHT WORDEN! KOM SNEL! Is hij dus in stal gaan steigeren en blijven haken ergens.. Diepe gat in zijn borst.. Zondag en maandag gingen prima paardje mocht niet in de paddock maar wel op het land.. Dus smorgens op stal en in de middag met de rest het land op.. Hierdoor was hij nog meer gestrest geraakt.. Bleef maar ijsberen in stal en Helaas bedacht hij dat hij als eerste het land op moest en springt zo zijn buitenbox uit.. Alle benen stuk, hechtingen open.. Nu in verband met zijn been... Ik dacht dus dat ik alleen maar een gevoelig beestje had maar blijkbaar is hij nog gevoeliger dan dat ik hem ingeschat had.. Heb mijn paard heel erg leren kennen deze week. Gisteren met spoed verhuisd Naar een stal met dichte muren.. Hier gelukkig wat rust kunnen vinden!
Ik heb dus een Gigantische binnenvetter die gigantisch opkropt en dus ontploft.. :(:)
Laatst bijgewerkt door Cheminee op 22-06-16 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 10:38

Ik heb er ook 1 staan. Aan de hand is het nog onder controle te houden maar onder het zadel kunnen de meest vreemde dingen eng zijn(o.a. ander paard wat in de bak komt, sleepspoor in de baan als deze net gesleept is, andere kleur kruiwagen in de hoek van de bak of licht inval via de dakplaten).Deze situaties kunnen een ontploffing veroorzaken.

Zodra ik de teugels lost laat is het klaar, de spanning vloeit dan iets af en het paard stapt vlot door de baan. Dan blijf ik even stappen en draaf ik rustig aan met een iets langere teugel.

Inmiddels les ik bij een fijne instructeur waardoor het super gaat. Daarnaast heb ik recent een ander zadel laten aanmeten wat ook minder spanning veroorzaakt.

xemmafalcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:52

Anoukloves_ schreef:

Dit kan wel helpen, je bent met je gedachten heel ergens anders dus ben je ook totaal niet gespannen.

Ik doe dit vaak als ik alleen op bosrit ga en El het spannend vind

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:14

Idd praten enzo werkt idd en in het begin maakt ik me er ook erg druk om maar nu lag ik ook maar want het werkt idd alleen maar tegen. Op het land gaat het idd een stukje beter is meer relaxe. Ik ga ook altijd met iemand samen naar buiten met rijden nooit alleen. Wandelen kan ik uren met haar zonder dat er iets is. Zelfs alleen super braaf. Heb ook vaak op het punt gestaan om haar weg te doen maar net wat je sommige zeggen haar karakter is zo lief en uiteindelijk leer je er mee om gaan en weet je wat je moet doen om haar weer rustig te krijgen. In het begin was ze echt heftig. Ging ze heel hard rennen en zat er geen rem op. Nu kropt ze zich zelf op, maakt kleine passen en geeft een bok. Lijkt wel op de bok haar oplucht want daarna is het over en loopt ze weer braaf door. Veel mensen zeggen haar in draf zetten dus voorwaarts oplossen. Nou dat werkt bij mijn merrie dus echt afenrechts. Die raakt meer over pist. Het beste is haar kalmeren en voora tegen haar praten. Je voelt dan dan de rustig word. De stress duurt vaak bij haar ook niet lang. Kan dan zo weer aantal rondjes braaf relaxe draven maar is erg op haar hoede. Hoeft maar 1 dingetje te gebeuren en pof is ze weer in de spanning. Je heb echt Engelen geduld nodig maar werkt het beste.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:16

Yttel schreef:
[ [url=m/VDpouG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kwam deze net tegen en vond hem wel toepasselijk in dit topic..

Hahaha klopt helemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:17

Anoukloves_ schreef:

Ja precies _O- daar kan ik over mee praten, ik weet sinds eergister dat mijn merrie mijn fluit skills absoluut niet kan waarderen :n en als ik begin met neuriēn krijg ik zo'n blik >;) toe geworpen. Zingen heb ik dan voor nu eerst maar achterwege gelaten :x

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:18

friesam schreef:

Wat voor mij helpt...er om lachen, dom blijven zitten en veel doen.
Veel buiten rijden, paard uitlachen als ze weer eens vierkant van de grond springt om een paars bloempje. Of omdat de grassprieten de andere kant op staan dan de vorige keer.

Groot verkeer is dan trouwens geen probleem maar bloemen, gras, lichtvlekken zand hoopjes etc.

Dat klopt dat merk ik ook echt aan mijn merrie. Kan lezen en schrijven met haar maar soms kan ik haar wel wat. Ik pak idd ook mijn teugels niet strakker maar vraag haar ligt naar ontspannen. Enne x werkt dit prima andere keer niet. Altijd uitzoeken wat ze op dat moment het liefst heeft.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:19

DarkoFoitzik schreef:

Ik zal dit eens opzoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:21

@ Deniswinter
Voorgaande jaren ging het in de weide periode ook beter dan in de winter, alleen dit jaar loopt het even anders dan voorheen. Ik heb het vermoeden dat zij zich lekkerder in haar vel voelt en dit, logisch ook, uit zich in wat meer "jump for joy" zullen we maar zeggen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:25

DarkoFoitzik schreef:

Ik heb Rustcompositum van Groene Os gebruikt, deze is ook op basis van kruiden idd. Voor ons werkte dat niet in ieder geval. Ik merkte geen verschil. Met kamille echter heb ik dan weer geen ervaring.

Maar ja, weet je, eigenlijk doe ik het liefst zonder hulpmiddelen. Mits het écht de spuigaten uitloopt natuurlijk.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:28

ja het liefst zonder hulpmiddelen maar als je paard hierdoor zelf rustiger wordt en makkelijker te rijden. dan zie ik niet in waarom niet. weet niet of het schadelijk is op lange termijn

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:33

ponyparadijs schreef:
Hoe oud is je merrie?
En rij je wedstrijden met haar?
Dressuur? Springen?

Weet niet of je het tegen mij heb dus reageer maar even voor de zekerheid aha.
Nee ik heb haar niet voor de sport puur recreatief maar ik vind dat de basis in de bak ook gewoon goed moet wezen. Ze is nu 5 bijna 6. Is 2 jaar geleden bij een beleer school geweest waar zij goed is ingereden. Ik heb toen zij terug kwam gelijk les genomen van wat ik dacht perfecte lesgeefster. Meer was minder waar. Ik en mijn paardje raakte zenuwachtig van haar. Paardje ging bepaald gedrag vertonen waar ik bang van werd. Lesgeefster gaf aan dat het stout gedrag was en ze mij ging uitproberen. Ik twijfelde daar over en maakte mij onzeker. Toen kreeg paard wond op been en moest 3 maanden rust hebben. Na 3 maanden rust mocht ik er weer op en gedrag bleef. Paard ging licht bokken. Zadel maker erbij fysio, tandarts enzo. Zadel bleek idd niet meer goed te liggen dus nieuw zadel gekocht. Tanden waren prima en lichaamelijk niks bijzonder. Toen hup weer erop en rustig aan begonnen. Gedrag bleef wat mij weer onzeker maakte want dit had ze nooit gedaan. Mensen zeiden tegen mij van ja ze is jong en heeft nu door als ze bokt dat je eraf gaat. Uiteindelijk ben ik er een x afgevallen en durfde er niet meer op. Anders meisje op stal wilde het wel proberen. Paardje ging wel beter lopen maar bleef veel spanning houden en rennen. Mijn gevoel bleef erbij dat er iets niet goed zat. Toch twijfelde ik weer asn mijn zadel. Zodra ik het zadel wilde op gooien wilde ze weg rennen. Ik dus weer zadelmaker erbij en idd zadel lag weer niet goed terwijl ik die net 2 maanden had. Zelf zadelmaker zei tegen mij. Verwent paard en zal hem maar eens na laten kijken. Ik had natuurlijk alles al na laten kijken en kwam niks uit. Ik durfde dus niet meer op mijn paard en merkte dat ze ook niet relaxter werd. Meisje die erop reed gaf ook aan dat het gevaarlijk werd. Ik ben toen op internet gaan kijken voor een andere lesgeefster en kwam bij Rechtrichten aan. Ik ben gestopt bij mijn andere lesgeefster en ging dit doen. Ik merkte dat mijn paardje sinds ik gestopt ben bij oude lesgeefster vee rustiger werd en minder spanning had. Ik ben dus weer vanaf onderaan begonnen. Onders tussen kon ik weer redelijk rijden en werd ik zekerder en zij rustiger. De nieuwe lesgeefster Kon helaas niet vaak dus schoot ook niet op. Ik heb nu weer een andere die het met heel veel rust begeleid. Mijn paardje reageert hier ook zo goed op dan we flinke grote stappen vooruit zijn gegaan. We doen het nog rustig aan want willen dat ze geen spanning weer krijgt. Helaas is iets afleren moeilijker dan aanleren maar met rust en regelmaat gaan we er zeker komen. Ik zal denk niet alles goed verteld hebben en een beetje rommelig maar beetje grof het verhaal zo haha. Uiteindelijk heb ik geleerd van me fouten en weet ik gewoon dat ik naar haar moet luisteren als ze iets aangeeft. Ik weet nu beter als er wat is en wat ik er mee kan doen. Ik ben natuurlijk nog steeds we zoekende maar stukje voor stukje komen we er wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:34

DarkoFoitzik schreef:
ja het liefst zonder hulpmiddelen maar als je paard hierdoor zelf rustiger wordt en makkelijker te rijden. dan zie ik niet in waarom niet. weet niet of het schadelijk is op lange termijn

Ik ben er ook niet op tegen hoor :-) Het is, voor mij een wat dubbel gevoel met een hulpmiddel. Ik zou graag eerst willen zien wat ik zo nog bij kan schaven. Ik ben zelf nog zoekende naar wat wel en niet werkt voor ons. Maar ik sluit niet uit dat ik vroeg of laat weer eens naar een middeltje grijp.
Ik geloof echter wel dat in ons geval er rijtechnisch (en nee, ik ben geen Dik Trom hoor :-) ) gezien bv best nog wel wat winst te halen valt.