Pensionstal opstarten zonder eigen kapitaal

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Pensionstal opstarten zonder eigen kapitaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:36

Wij hebben een eigen zaak, ik boek alles zelf in, doe zelf de aangiftes van de btw en loonbelasting, het gaat er dus puur om dat hij mijn werk controleert en de jaarcijfers maakt en de IB aangifte doet, daarbij ben ik zo rond de 1600.- euro kwijt. Een goede boekhouder verdient zichzelf terug, daar moet je niet op besparen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:40

Waves schreef:
Kortom, ik vind jouw berekening nog erg optimistisch.

Misschien niet duidelijk maar het zijn allemaal maandbedragen. En van die kleine €3000,- die je over houdt van de omzet moet je nog je eigen belasting, premies en verzekeringen betalen. Dan zit je zwaar onder bijstandsniveau.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:40

kiki1976 schreef:
En vergeet niet dat er voor een hypotheek die bedrijfsmatig is er een hogere rente gehanteerd word. Dus de € 3500 aflossing bij een hypotheek van 1 miljoen is aan de lage kant.

Haal je aflossing en rente nu niet door elkaar? Aflossing was nog niet genoemd maar zal er ook nog wel bij moeten komen :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:43

fransje23 schreef:
kiki1976 schreef:
En vergeet niet dat er voor een hypotheek die bedrijfsmatig is er een hogere rente gehanteerd word. Dus de € 3500 aflossing bij een hypotheek van 1 miljoen is aan de lage kant.

Haal je aflossing en rente nu niet door elkaar? Aflossing was nog niet genoemd maar zal er ook nog wel bij moeten komen :j

Klopt moet rente zijn, ff te snel getypt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:44

Een goede boekhouder hoeft gewoon geen 300 euro per uur te kosten. Dat zijn bedragen dat nergens over gaat.

Ik heb er maar gelijk een rekening bij gepakt. "Onze" RA / AA zijn 127 en 180 euro.

Somboby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:46

Om het heel simpel te zeggen, alleen een pensionstal brengt bij lange na niet voldoende op. Je zult er echt andere activiteiten ernaast moeten doen om het rendabel te krijgen.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:50

De werkzaam heden en dus ook de kosten zijn toch ook niet zo vast te stellen. Hoe doet de directe concurrentie het ?
Hoe zit het met de mogelijkheden voor de klanten ? Paarden die bijna altijd op stal staan, heb je meer kosten en werk aan.

Staan ze veel buiten, scheelt dat al weer. (in hooi, stro, mesten van de stallen)
Mesten de klanten bijvoorbeeld zelf....?! Dat scheelt jou tijd en dus geld.
Ik zou bijvoorbeeld (als pension houder) kiezen voor s'ochtends voeren en dan buiten zetten. Binnen zetten en mesten de klant zelf laten doen.
Afspraak hoeveel stal bedekking je per week (of dag) en hooi in de avond krijgt en dat klaar leggen. Wil je meer als klant, kost dat extra.
Als je op die manier de werkzaamheden wat kan in perken, zijn de kosten voor de klant ook lager per maand en trek je meer potentiële klanten.
Niet iedereen wil of kan 300 + betalen voor een stal. En klanten zoeken toch het liefst een plek waar paarden naar buiten kunnen en waar ze kunnen kiezen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:50

Sammie schreef:
Een goede boekhouder hoeft gewoon geen 300 euro per uur te kosten. Dat zijn bedragen dat nergens over gaat.

Was het maar waar :D Een accountant is niet goedkoop maar ook weer niet zo duur. Daarnaast stelt de accountant de jaarrekening (meestal) ook niet zelf op. Dat wordt gedaan door iemand met een iets lager tarief.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:56

Uit ervaring kan ik zeggen dat doe het zelf niet altijd goedkoper is voor de pensionstalhouder, je heb zelf veel minder zicht op hoeveel hooi en stro er gebruikt word en daarnaast ben je meer tijd kwijt met het opruimen van de bende en het sussen van brandjes omdat pietje haar beurt weer eens niet heeft gedaan :+

Ja klanten 'willen kiezen' , maar des te meer er te kiezen valt des te moeilijker je het als stalhouder hebt want de mentaliteit is tegenwoordig toch vaak zo dat men dan alles wil.

De berekening met het minimumloon is een goede, wat ik dan altijd bedenk is dat je daar bij op moet tellen dat je op een prachtige locatie woont en eigen paarden hebt. Iets wat met dat loon anders niet te realiseren is. Soort loon in natura dan maar :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:56

Ts, hoeveel hectare land zit er bij het bedrijf?? Zeker van belang, en hoe is de woning??

Je kunt wel een stuk goedkoper een opfokstal bvb opzetten maar dan moet je over de grens kijken, in de kop van Duitsland heb je voor bwv spreken een dubbeltje waar je hier een euro voor betaald, niet dicht genoeg bevolkt om een grote pensionstalling te hebben maar opfok kan dan wel weer prima.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 11:31

bigone schreef:
Ts, hoeveel hectare land zit er bij het bedrijf?? Zeker van belang, en hoe is de woning??

Je kunt wel een stuk goedkoper een opfokstal bvb opzetten maar dan moet je over de grens kijken, in de kop van Duitsland heb je voor bwv spreken een dubbeltje waar je hier een euro voor betaald, niet dicht genoeg bevolkt om een grote pensionstalling te hebben maar opfok kan dan wel weer prima.

Poeh dat weet ik niet hoeveel hectare. De woning is wel echt luxe (nieuwbouw) en de grond is hier per vierkante meter heel duur.

Maar goed als ik alle comments zo lees dan kan je haast niet geloven dat iemand zo een bedrijf overkoopt met de intentie om pension voort te zetten.

Tenzij je een rijke vader hebt die geen rente meer ontvangt op zn spaargeld en wil investeren in vastgoed voor dochter/zoonlief.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 11:40

Als het geheel goed gesitueerd is en uitstekend geschikt is voor iemand die zijn eigen sportstal wil dan maak je nog wel kans. Maar mocht er heel veel grond bijzitten dan is het een optie om het huis met een beperkte hoeveelheid grond aan te bieden met optie op meer, zo kun je de vraagprijs lager houden. Je hebt gewoon dikke pech dat er zeer veel boerderijen van stoppende boeren vrijkomen, daar starten vaak beginners hun sport/pensionstal op. Optie is om een zeer goede makelaar, bvb Boertjes in de arm te nemen en zorg er dan ook voor dat het in het buitenland te koop word aangeboden.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:04

Toen dit te koop kwam ben ik eens gaan kijken op internet. Ik had niet verwacht dat er zoveel van dit soort objecten te koop stonden door het hele land verspreid. Wel in verschillende soorten en maten en vooral verschillende niveau's van afwerking en onderhoud.

Persoonlijk zou ik als eigenaar dan de boel verhuren met uitzicht op koop. Ik denk dat je als particulier eerder een financiering rond krijgt bij een bank als je kan aantonen dat je het al 3 jaar draait dan wanneer je out of the blue geld komt lenen.

Yadano78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:06

Normaal is een zakelijke hypotheek juist met minder rente belast, tenminste mijn broer en ik gingen tegelijkertijd hypotheek aan, ik privé en hij bedrijfsmatig scheelde 1% bij dezelfde bank wat hij minder had.

Nu rekenen jullie allemaal de hypotheek mee, prima en dan houdt men weinig over, maar als jullie je hypotheek van je salaris afhouden is het ook niet meer zo royaal, daarbij zijn mensen die zulke objecten overnemen idd liefhebbers want ondanks het minimale salaris, kun je wel lekker vrij wonen en heb je de paarden aan huis. Ik denk dat het ook een manier van leven is.

En ook met eigen kapitaal moet het rendabel zijn, want er moet links of rechts echt wat verdiend worden, dus ergens moet het rendabel zijn maar hoe ben ik ook nog niet helemaal uit, anders bestonden er geen pensionstallen....

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 12:12

De hypotheekrente voor een zakelijke hypotheek staat nu volgens mij hoger dan een prive hypotheek.

Wat natuulijk ook een markt kan zijn is private investeerders zoeken. Geld op de bank levert momenteel niets meer op. De rente is nihil. Mensen met heel veel geld kunnen zo wel weer meer rendement halen uit hun kapitaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 12:58

Abercrombie schreef:
De hypotheekrente voor een zakelijke hypotheek staat nu volgens mij hoger dan een prive hypotheek.

Wat natuurlijk ook een markt kan zijn is private investeerders zoeken. Geld op de bank levert momenteel niets meer op. De rente is nihil. Mensen met heel veel geld kunnen zo wel weer meer rendement halen uit hun kapitaal.

Alleen vraag ik me af hoe lang een stille vennoot stil blijft, iemand die zoveel geld heeft en dit op die manier wil investeren ziet dat zakelijk en wil het ook weer terug, als de stal dan niet zo lekker draait als voorheen of als gedacht heb je wel een probleem. Niet dat je dat niet bij een bank hebt, die wil ook de aflossingen zien.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:10

Er is bijna geen een bank die nog hypotheken verstrekken aan agrarische objecten, wij hebben een tijd geleden geïnformeerd en zonder eigen kapitaal is het zo goed als onmogelijk.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:25

Onze manege is ook net verkocht waardoor dus 30-40 klanten op zoek moeten naar een nieuwe stal. Maar degene dit dit heeft overgenomen maakt er ook gewoon een privaat stal van zonder pension. Dus wat je zegt over mensen die een stal overkopen en toch genoeg geld hebben klopt in dit geval wel. Ze hebben eigenlijk geen enkele reden om er een pensionstal van te maken, geld hebben ze toch genoeg lijkt me.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 13:44

Ik ben er ook bang voor. En ik wil mijn paard liever niet verhuizen :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:08

Wij hebben ook 2x een bedrijfsplan opgezet, maar liepen ook tegen dingen aan zoals de gemeente.

De eerste keer wilden we iets vanaf de bodem starten. Manlief zou zijn baan erbij houden, wat wel enige zekerheid geeft dat je zelf nog wat kan eten bijv.
We moesten minimaal 30 stallen kunnen bouwen. Deze gemeente deed erg moeilijk met vergunningen.
De bak wilde dat we met minimaal 3 positieve jaarcijfers kwamen in soortgelijk bedrijf. Dan zouden we dus eerst iets moeten huren en daar positief uitkomen. Daarnaast nog een deel contanten, afhankelijk van benodigde bedrag. In die omgeving was niks bestaand te huur, dus opgegeven. Waar wij wel zeker wisten na onderzoek dat het daar zou lopen, want er was en is veel vraag naar een goede pensionstalling die geen manege activiteiten heeft bijv, paarden veel buiten etc etc.

2e keer was in een ander deel van het land. We keken naar iets bestaand en moesten dan wat verbouwen om het naar wens te krijgen. Na onderzoek kwamen we er wel achter dat het daar moeilijker zou worden. De financiering zouden we rond krijgen. Maar in die omgeving weinig vraag naar pension, omdat meer mensen ruimte aan huis hebben. Ook liggen de pensionprijzen erg laag daar. Dit zou dan in verhouding zijn tot kosten, maar je kan niet rekenen voor extra luxe, service etc.

Nu kijken we al even rond en zien veel te koop. Nog steeds ziet een bank graag 3jr positieve cijfers en een flinke spaarpot.
de stallen die te koop staan, zijn vaak of erg duur en luxe, of erg achterstallig met schrikbarend weinig grond bijvoorbeeld. Dan komen er flinke verbouwingen aan.

We/ik hebben nog steeds een ideaal, maar denken dat we voor ons eigen stulpje gaan zonder pension.

Bij pension moet je goed kijken wat je kan en wil. All in, is een full time baan en meer. Wil je ernaast nog werken, moet je sowieso personeel hebben en of klanten die alles zelf doen.
Ga je lesgeven, training of handel, kun je nog een leuk extraatje meepakken. Je ziet zelfs vergaderruimtes, zalen verhuur zoals de kantine, B&B, kinderpartijtjes etc etc.

Vaak hebben mensen nog wat geld uit goedlopend bedrijf en of huis om zoiets te kopen voor vrouw, dochter etc. Of mensen zijn op een boerderij geboren die langzaam aan omgezet is tot pensionstal. Niet alles is zo in 1x gekocht of gebouwd.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:11

Mijn oude pension stal stond ook te koop. Ze vroegen de hoofdprijs voor eigelijk niks want meer dan een 3 stallen, een weilandje en een bak van 20x40 kreeg je niet. (Bak was niet goed onderhouden en er zouden 6 paarden komen te staan op 1 weilandje) dus je betaalt de hoofdprijs voor niks.

Uiteindelijk toch verkocht aan een engels man.

Ik vroeg het mij ook af. Want iemand die dat bedrag neer kon leggen vond ik erg knap.

Dus het kan wel :D

Lekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 14:17

Belangrijke vraag is ook in welke regio deze stal is gelegen? Daaruit blijkt gauw de behoefte aan een pensionstal.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 14:45

In ieder geval niet in de randstad. Persoonlijk verbaasde het mij dat er meer luxe pensionstallen zijn in de randstad dan waar ik nu woon. In mijn jaren randstad had ik geen moeite met een goede stal vinden.

Achteraf is het precies wat superpony zegt. In bepaalde delen van het land waar het betaalbaar is, heeft men sneller spul aan huis en is er dus geen behoefte. Dan zal de bank ook niet financieren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 11:53

Yadano78 schreef:
En ook met eigen kapitaal moet het rendabel zijn, want er moet links of rechts echt wat verdiend worden, dus ergens moet het rendabel zijn maar hoe ben ik ook nog niet helemaal uit, anders bestonden er geen pensionstallen....

Wat te denken van combinaties?
Ik sta bijvoorbeeld op een akkerbouwbedrijf. In de buurt zit er eentje die ook varkens heeft (opfok) en anderen die koeien hebben.

Risicospreiding heet dat :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 12:50

Waar koeien nu binnen staan, staan paarden buiten. Opslag schuur komen stallen en kuilbalen buiten. Zeker in de ruime gebieden zat ruimte om het ''erbij'' te doen.

Soms hebben mensen een goedlopend bedrijf en kunnen daardoor een bestaande stal overnemen die dan door 1 van beiden wordt gerund bijvoorbeeld.

Of mensen zitten al jaren in een stal en komen met goede jaarcijfers om iets op te starten. Klein beginnen en dan ooit eens doorgroeien.
Lang niet alles is gekocht of 100% eigen, vergeet dat niet.