Wandel/rijd 'alles schoenen'..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wandel/rijd 'alles schoenen'..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:38

Eigenlijk alle wandelschoenen vanaf categorie B? Je kunt eens kijken bij de ANWB, en anders buitensportzaken. Ze hebben allemaal wel een hakje, alleen niet altijd een gladde zool. In de praktijk is het volgens mij vrijwel niet mogelijk om met dat randje van het profiel in de beugels te blijven haken, daarvoor is het te klein. Ik rij er dan ook al jaren mee, en dat bevalt me prima.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:42

Ik loop al járen op Timberland neppies, misschien kun je daar naar kijken. Stevig, een hakje en gaan (bij mij althans) erg lang mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:42

Ik rijd praktisch alleen maar in t bos, incl stukken wandelen.
Maar ook voor vakantie wandelingen en de hond vind ik t prettig om gewoon 1 paar te hebben.
Ariat valt dan af voor me.

Hebben jullie dan ook allemaal veiligheids beugels?

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:45

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:09

Anoniem schreef:
Hebben jullie dan ook allemaal veiligheids beugels?

EZ rides. Maar ik rij met deze schoenen ook met gewone beugels.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:46

Ik gebruik nu al een hele tijd echte timberlands, en wil niet anders meer als stalschoen. Kun je ook prima mee rijden, waterdicht, onverwoestbaar. Als je ze 2e hands op marktplaats koopt ben je ook nog voor een paar tientjes klaar :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 15:51

Willemina_L schreef:
Absoluut de Ariat schoenen, ik wil niet anders.

+1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:10

Angela schreef:
Ik gebruik nu al een hele tijd echte timberlands, en wil niet anders meer als stalschoen. Kun je ook prima mee rijden, waterdicht, onverwoestbaar. Als je ze 2e hands op marktplaats koopt ben je ook nog voor een paar tientjes klaar :)

Hebben die een prettig voetbed en enkelsteun?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:15

Ik gebruik al járen de Grisport Sherpa's (werden eerder in dit topic ook genoemd). Ik doe alles op stal er mee, wandel en rij. Geen veiligheidsbeugels. Ze houden het bij mij ongeveer twee jaar vol; misschien langer als ik ze beter verzorg. Meestal is na die twee jaar de zool flink afgesleten en zijn ze lek (maar dat laatste kan dus mijn eigen schuld zijn).

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:17

@Shadow0: het profiel gaat ook niet de grootste kans op blijven haken geven, maar wel de veterhaakjes of opliggende veterringen. Dit kun je oplossen met chaps, maar veel bergschoenen zijn zo grof dat je voet te hoog/breed is voor normale beugels en dan dus simpelweg vastzit.

Ariat is fijn zolang je er niet mee uitmest of modderworstelt, anders zijn ze snel kapot. Ik heb een paar Mountain Horse-schoenen gehad maar die waren binnen een jaar kapot (zool los). Laarzen van MH gingen wel langer mee en daar was ikstukken minder zuinig op, achteraf bekeken.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:25

Heb al veel soorten en merken uitgeprobeerd. Ariat zat heerlijk, maar was binnen no-time stuk en echt bagger slechte ondersteuning van Ariat zelf. Ondanks dat het superdure schoenen waren, zijn ze dus waardeloos als je er alles mee wilt doen.

Nu al een aantal jaar de easyMAX van Steeds, te koop bij Kramer. Zowel de 'zomer' als wintervariant (met bont), doe er ongeveer 2 jaar mee. Voordeel is wel dat ze officieel goedgekeurd zijn, in tegenstelling tot veel van de (berg/wandel) schoenen die hier genoemd worden.

https://www.kramer.nl/rijschoenen-easyM ... &ci=256884

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:49

Met veterhaakjes aan de stijgbeugel blijven hangen lijkt me niet echt waarschijnlijk eigenlijk - de haakjes zijn te klein en het geheel te beweeglijk. Volgens mij zijn er 2 risico's - of dat je (vooral met kleine schoenen in grote beugels) er doorheen schiet met je hele schoen, of dat je (vooral met grote schoenen in kleine beugels) als geheel klem komt te zitten en het bv over de tong valt of over de rand van de schoen. Dat laatste is inderdaad op te lossen met chaps, en dat is volgens mij bij alle schoenen met een dikke voering handig.

Grafi86, er is volgens mij niet echt een officiele goedkeuring voor schoenen? Geen normen zoals voor caps. (En wat mij betreft houden we dat ook zo.)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:57

Ik heb zelf westernboots van ariat. Ze lopen heerlijk en ik kan er goed mee rijden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:02

Ik heb altijd geleerd dat er wel degelijk eisen zijn, maar kan ze inderdaad niet vinden. Al geldt bij endurance bijvoorbeeld wel dat je moet starten met "goedgekeurde rijschoenen of veiligheidsbeugels". Er zijn dus blijkbaar wel eisen.

Wat mij is geleerd:
- Niet te breed, en met iets toelopende teen (itt veel werkschoenen, die lopen iets uit)
- Vrij gladde zool (zodat je niet blijft haken als je voet iets doorschiet)
- Hakje van minimaal 5mm (tegen geheel doorschieten van je voet)
- Geen losse veters/veterhaakjes (deze steken uit, mocht je voet draaien in de beugels heb je meer risico op vast blijven zitten)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:10

Ik heb jarenlang de Mountain horse Mountain rider gehad. Heerlijke schoenen, stevig en toch soepel.
Met het oog op veiligheid ben ik nu voor een paar Ariats gegaan (Ariat Macey). Het zijn werkschoenen (dus geen jodphurs) met een veiligheidsneus, en een relatief gladde zool. Ik werk er hele dagen mee en kan er ook prima mee rijden.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:32

Graffi86, wat je zegt is niet helemaal waar. Wel moet je met open beugels minimaal een (rechte) hak hebben van 12 mm hoog. Zo niet, dan moet je gesloten beugels hebben.

Shadow0, ook uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je met opliggende oogjes en zeker haakjes makkelijk blijft hangen. Niet v.w.b. een val overigens, maar wel in normaal gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:35

Ik vind veiligheid belangrijk maar comfort ook. Reed eerder met gesloten beugels maar helaas geven die mij juist meer enkel onstabiliteit dan gewone beugels. Daarom wil ik nu wel voor veilig gaan, maar veiligheidsbeugels(elastiek)kan ook.

Ariat hoeft voor mij niet meer genoemd, die worden t niet. Lees er toch teveel negatief over.
Gladde zolen vind ik trouwens juist níet fijn. Glijd er alle kanten mee op.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:40

Ik doe alles met mijn leren Palladium schoenen. Met hak (geen verhoging hoor), goede zool en goed voetenbed. Heb ze nu al meer dan 10 jaar!
Laatst bijgewerkt door emil01 op 16-06-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 19:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:03

Palladium vind ik niks, timberland spreekt me ook niet direct aan...die lijken me wat stug.
Ik wil echt wandelschoenen waarmee ik kan rijden, zeg maar.
Licht, stevig, waterdicht.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:06

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:09

Al jaren Emma werkschoenen. Stalen neus tegen het op je tenen staan en verder doe ik alles ermee. Wandelen / rijden / stalwerk, ideaal voor paarden die op je tenen gaan staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:16

Ik zal binnenkort eens een bezoekje aan Decathlon brengen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 20:28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 20:13

Die spreken me erg aan. Zijn ze niet te zwaar?
En ik lees overal dat ze erg groot vallen?