Trailerladen: Van kwaad naar erger

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:10

Tja, geduld en rust zijn toch wel de toverwoorden met laden.
Daarnaast zul je je rijstijl aan moeten passen en als een slak door de bochten moet gaan, extreem langzaam remmen en heel langzaam optrekken.
De meeste problemen met trailerladen komen voort uit het rijgedrag van de chauffeur.

Wij hebben ook weleens een paard de trailer ingeduwd met een bezem of een longeerlijn, en de strobaal-methode ken ik wel maar niet zelf gebruikt.
Als je paard altijd normaal wil laden, je rijstijl is rustig en er is niks gebeurd onderweg, en dan ineens z'n middelvinger naar je opsteekt snap ik dat je het dier even duidelijk maakt wat je wil/wat moet gebeuren.

Maar daarna ga je thuis oefenen, elke stap in de juiste richting word beloond, alleen weglopen word geblokkeerd.
En dan maar wachten, afentoe vragen om voorwaarts te gaan, en weer wachten.
En dat doe je desnoods een maand lang elke dag, maar denk eraan dat geen uren bezig blijft en dat elke stap richting de trailer een overwinning is EN reden om te stoppen met de sessie.
Dit bovenstaande als je zelf wilt oefenen, een cursus oid zou geen overbodige luxe zijn vermoed ik.

Heb je al eens gedacht aan een hoofdbeschermer voor je paard, wellicht heeft ze eens d'r hoofd gestoten.
Paarden zijn van nature wat claustrofobisch aangelegd, heb je een 2 paards trailer zonder schot al eens geprobeerd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:15

different1 schreef:
Als je paard altijd normaal wil laden, je rijstijl is rustig en er is niks gebeurd onderweg, en dan ineens z'n middelvinger naar je opsteekt snap ik dat je het dier even duidelijk maakt wat je wil/wat moet gebeuren.

Niet te hard roepen. Ik had een paard wat meer dan prima laadde, en een chauffeur die netjes kon rijden (ook met veulens enzo). Waar ik niet op bedacht was was dat schoon vlas op de vloer geen goed idee was. Hij heeft staan scháátsen. En toen is het gezeik begonnen.

Het ligt aan de persoonlijkheid van het paard of er áltijd een reden is dat hij er niet in wil of dat hij je "gewoon" op de proef stelt.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:19

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar wat ik zeg: als het altijd goed is gegaan(en dan bedoel ik ook dat er niks veranderd is aan/in de trailer enz) dan SNAP ik dat je een paard even terecht wilt/moet wijzen, er zijn situatie's waarin een paard gewoon even MOET luisteren.
Maar als je de rest ook had gelezen, is dat niet wat ik adviseer.
En 9 vd 10 keer is het zo dat er iets gebeurd moet zijn wanneer het paard ineens niet meer wilt laden, ook al denk je zelf van niet, net zoals jouw paard dus een goede reden had.
Laatst bijgewerkt door different1 op 11-06-16 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:21

Snap dan dat 1 keer een verkeerde inschatting van zo'n paard je zomaar een paar maanden of jaren werk kan bezorgen.

different1

Re: Trailerladen: Van kwaad naar erger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:24

Dat hoef je mij niet te vertellen hoor, koper :D
De mens denkt te vaak dat zij niets fout hebben gedaan, voor het paard wat niet kan praten kan dat heel anders zijn.

TS weet, neem ik aan, niet wat het paard meegemaakt heeft voordat zij het dier in bruikleen kreeg, dus zal zij moeten uitzoeken waarom het paard reageert zoals hij doet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:34

Een uur hangen aan een longeerlijn, met shovel en hooibaal.Een kruiwagen er tegen aan, ik zou toch een prof er bij halen, die gebruiken bijna niks en ze gaan er zo in.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:42

Petra Vlasblom van 2Moons zou ik in dit geval contact mee opnemen
Dit is zo'n geval dat je niet zelf moet willen oplossen gezien de manier waarop het al is gedaan cq verpest.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:58

Ik snap wel dat jouw paard denkt: zak er maar in. Als jij achtbanen eng vindt en je wordt ineens door iemand gedwongen om erin te gaan (op wat voor manier dan ook) ga je de volgende keer toch ook niet meer mee met die persoon?
Ik zit nu ook midden in het proces van leren trailer laden. 1 keer in de zoveel tijd krijgt mijn paard zijn avond eten op de trailer. Tussenschot opzij en alleen een touwtje. Ik begon met de voerbak net over de klep. Zodat tie daarop moet staan. Eerst was het met trillende beentjes eten.. (twee happen, de klep af, kauwen, en vol goede moed er weer op, weer twee happen enz.) nu staat de voerbak vooraan en wandelt hij zo achter me aan. Volgende stap is tussenschot krapper.. maar da's nu nog te spannend.
Ander paard waarbij ik deze methode heb toegepast loopt nu alleen naar voren en wacht tot ik zeg dat tie er weer uit mag..
Tip: luister altijd naar je paard.. Is het te eng.. Doe een stap terug en (in mijn geval) zet t voer weer dichterbij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:59

different1 schreef:

Inderdaad en soms moet je aardig nadenken wat dat nou kan zijn. Wij hebben een poosje gehad dat we "buiten de deur" gingen lessen. Paard was altijd heel gemakkelijk te laden geweest. We hadden hem vanaf jong/zadelmak en er was in of om de trailer nooit iets gebeurd. En toen ging hij vanaf het ene op het andere moment met geen mogelijkheid meer de trailer op. Longeerlijn geprobeerd, maar daar sprong hij gewoon overheen. Het enige wat ik als oorzaak kan bedenken is, dat hij gewoon geen zin meer had in die lessen, Dan kwam hij net iets meer met het "zweet tussen de billen" terug.

different1 schreef:
Maar daarna ga je thuis oefenen, elke stap in de juiste richting word beloond, alleen weglopen word geblokkeerd.
En dan maar wachten, afentoe vragen om voorwaarts te gaan, en weer wachten.

En dat was inderdaad de oplossing. En een monty roberts trainingshalster....
Een stapje vooruit werd beloond. Een stapje terug kwam de druk van het halster erop te staan. En die bleef erop, ook al stond hij aan de zijkant van de klep (hij kan ook via de zijkant op de klep stappen). En al moest ik een kwartier zo blijven staan. Naar voren = druk er weer af en belonen.
HIj werd het vanzelf zat en toen hij dit systeempje door had was het zo gepiept met de ongehoorzaamheid in het laden. Bij hem was het overigens geen angst. Hij had gewoon geen zin (en een stevig karakter). Ik kan me zo voorstellen dat je met heel angstige paarden nog meer tijd nodig hebt.

En hij wist t overigens donders goed als het halstertouw vastzat aan het "verkeerde" ringetje. :D :D

Ons nieuwe wederom weer jonge paard hebben we bij de fokker opgehaald met 2,5 jaar. Die werd door de fokker geladen met de stalgang-trailer-tegen-de-open-deuren-en-een-bezem-erachter methode geladen. En alle zeiltjes dicht (mocht hij het idee krijgen dat hij eruit kon springen). Thuis aangekomen moest hij er natuurlijk weer af. Hij was heel bang maar het lukte toch zonder van de klep te vallen. Zo'n eerste ervaring is natuurlijk minder, maar op zo;n adres wordt echt niet uitgebreid de tijd genomen om ze het laden aan te leren. Enfin, daar zijn we natuurlijk thuis gewoon weer mee begonnen. En met het monty roberts trainingshalster. Hoewel hij in het begin dus wat banger was is het uiteindelijk ook weer prima gelukt. Wij lieten deze in het begin wel wat meer kijken, trailer besnuffelen, eten erin leggen. Ook nog even een tijdje gehad dat hij heel snel weer achteruit wilde of zich bijna onder de stang door wilde wringen als de klep open ging. Ook dat is met oefenen ook weer opgelost. Hij heeft inmiddels geleerd dat ook als de stang er achter weggehaald wordt, we niet meteen eraf gaan, maar hij eerst nog wat lekkers krijgt.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 08:15

Iedereen bedankt voor de tips!

Ik zie ook veel negatieve reacties langskomen, enigszins begrijpelijk, want de manieren die ik gebruikt heb zijn helaas niet altijd de diervriendelijkste geweest.

Ik zag een reactie voorbij komen over tijdsdruk, dit heeft er inderdaad altijd achter gezeten. Ik ben student en heb helaas nooit voldoende tijd gehad (en geen eigen trailer) om het met haar te oefenen. Helaas moet ze her en der (ivm vakantie o i d) wel verplaatst worden, aangezien ik uitwonend ben en niet in vakantieweken op school blijf rondhangen. Natuurlijk is het niet zo dat ik elke week een wedstrijd in plan en haar dan zo probeer te laden, dat laat ik zeker achterwege.

Voor de mensen die denken dat mijn paard inmiddels al zweet van angst, omdat ze een trailer ziet: dit is niet zo. Mevrouw wil er best voor staan, maar daar houd het op en dat is het hele frustrerende, ze is niet bang. Mensen zullen wel denken: hoe weet jij dat nou?! Maar, ik ken mijn paard inmiddels lang genoeg om te weten dat het niet zo is. Als ze bang was, bleef ze op grote afstand al stokstijf staan, bij het zien van de trailer. Zoals ik al eerder zei: ze wil er best voor staan. Als ik zelf in de trailer zou gaan zitten en haar er voor zet, zal ze met een voet op rust stand voor me staan, geen grote ogen, onrustige andemhaling en zweet. Gewoon relaxed stilstaan, maar er in? Hoo maar. Ik heb een tijdje gedacht dat het aan het geluid van de laadklep lag, maar nee. Ook die van het paardentruckje maakte geluid en daar liep ze tot 3 keer toe gemakkelijk op. Het zal waarschijnlijk de ruimte en het 'donker zijn', of ze is gewoon écht koppig.
Voor de rijstijl hoeven jullie niet bang te zijn, want ze wil er vanaf het begin af aan al niet op, dus bij de eigenaar al niet. Mijn vriend en stiefvader hebben haar tot nog toe rondgereden en ze is bij iedereen even moeilijk.
Wel een bijkomend puntje: Ze is 7, heb haar vorig jaar zomer meegekregen en daarvoor was ze nog maar 1x op de trailer geweest. Het is haar dus ook nooit van jongs af aan aangeleerd.
En voor de mensen die zeggen dat ze haar als eigenaar zijnde zouden terughalen: daar mag je pas over oordelen als je haar gezien hebt :o ;) . De eigenaar is onwijs blij en tevreden over haar en onze samenwerking, omdat het paard in de omgang en het rijden van ver is gekomen. Ik heb haar vertrouwen gewonnen en kan inmiddels, op het trailerladen na, alles met haar. De eigenaar is ook op de hoogte van de problemen, die ik zeker nooit zal achterhouden. En ik heb dit alles daadwerkelijk waar met de juiste hoeveelheid geduld en liefde voor elkaar gekregen, zonder 'paardonvriendelijke' methodes ;)

Bedankt!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:22

"Je mag pas oordelen als je haar gezien hebt."
De manieren die jij noemt hoef je niet te zien om te weten dat ze altijd fout zijn. Wat het paard ook doet.

En duidelijk mist ze vertrouwen, anders liep ze achter je aan de trailer in :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:31

Jouw paard is wel bang. Koppige paarden worden niet moeilijker naarmate ze vaker 'verloren' hebben. Een koppig paard zou de tweede keer eerder toegeven met 'pootje voor pootje' of een longe achterlangs. Ik heb mijn koppige paard een half jaar lang 'pootje voor pootje' in de trailer gezet. Tóen pas was-ie het zat.

Alleen bange paarden reageren zoals dit paard gedaan heeft: steeds extremer reageren, waardoor jij steeds geweldadiger methodes bent gaan gebruiken.
En tijdsdruk omdat jij haar mee naar huis wil nemen omdat het vakantie is? Dan blijf je maar een dag langer 'bij school rondhangen'.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 08:36

bruintje123 schreef:
De manieren die jij noemt hoef je niet te zien om te weten dat ze altijd fout zijn. Wat het paard ook doet.

Dat mag je uiteraard zo vinden, maar zoals ik al eerder zei: ze komt van ver. Ik en de eienaren weten hoe ze was en hoe ze nu is. Ik kan er helaas ook niets aan doen dan niet alle paardenmensen om mij heen monty roberts de tweede zijn. Ik heb veel hulp gehad, van eigenaren van stallen tot aan pensionklanten bij mij op stal en vrijwel alle 'oplossingen' zijn in mijn schoot geworpen. Ik praat niets goed, echt, maar een paard kennen voordat daar over geoordeeld wordt is wel een fijne bijkomstigheid.

Vertrouwen is er wel, weer wijzend op het verhaal hierboven. Zoals ik al zei, ik kan inmiddels alles met haar. Als ze achter in de wei staat, komt ze galopperend op me af ter begroeting, ongeacht waar ze mee bezig was. Een ander kan er rijtechnisch vrijwel niets mee en ik wel. Niet omdat ik haar ergens toe dwing, maar omdat ik daar altijd alle tijd voor genomen heb en altijd met haar heb samengewerkt. Het is een echte vosmerrie, dus ik moet altijd 'overleggen' en compromissen sluiten, wil ik wat bereiken. Helaas hebben we die compromissen in het trailerladen nog niet gevonden.

JorineCosse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-16 08:38

Ibbel schreef:
Jouw paard is wel bang. Koppige paarden worden niet moeilijker naarmate ze vaker 'verloren' hebben. Een koppig paard zou de tweede keer eerder toegeven met 'pootje voor pootje' of een longe achterlangs. Ik heb mijn koppige paard een half jaar lang 'pootje voor pootje' in de trailer gezet. Tóen pas was-ie het zat.

Alleen bange paarden reageren zoals dit paard gedaan heeft: steeds extremer reageren, waardoor jij steeds geweldadiger methodes bent gaan gebruiken.
En tijdsdruk omdat jij haar mee naar huis wil nemen omdat het vakantie is? Dan blijf je maar een dag langer 'bij school rondhangen'.

Helaas mag ik niet zelf met haar rijden dus moet ik het altijd met de tijden van een ander doen. Nu is het vakantie, dus heb ik alle tijd van de wereld, daarom vraag ik om tips :o

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:39

Belangrijkste tip: zoek professionele hulp. Lijkt me zeer verstandig, paar frisse ogen op de situatie, iemand die onbevooroordeeld de situatie aangaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:41

Als ik ergens een hekel aan heb is het wel monty roberts, dus daar maak je geen indruk mee.
Maar een paard op de trailer duwen met grof materiaal is wel een andere uiterste.
En er is geen 1 goed bedoelde adviseur die dat in zijn botte harses zou halen dat bij mijn paard uit te voeren, die sloeg ik zelf wel van het erf af.

Hoe kun je dat toelaten?
Overleggen en compromissen stellen en vervolgens dit uitspoken?! dat rijmt niet bij elkaar.
En tijdsdruk, nee dat is geen smoes.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:45

JorineCosse schreef:
bruintje123 schreef:

Dat mag je uiteraard zo vinden, maar zoals ik al eerder zei: ze komt van ver. Ik en de eienaren weten hoe ze was en hoe ze nu is. Ik kan er helaas ook niets aan doen dan niet alle paardenmensen om mij heen monty roberts de tweede zijn. Ik heb veel hulp gehad, van eigenaren van stallen tot aan pensionklanten bij mij op stal en vrijwel alle 'oplossingen' zijn in mijn schoot geworpen. Ik praat niets goed, echt, maar een paard kennen voordat daar over geoordeeld wordt is wel een fijne bijkomstigheid.

Vertrouwen is er wel, weer wijzend op het verhaal hierboven. Zoals ik al zei, ik kan inmiddels alles met haar. Als ze achter in de wei staat, komt ze galopperend op me af ter begroeting, ongeacht waar ze mee bezig was. Een ander kan er rijtechnisch vrijwel niets mee en ik wel. Niet omdat ik haar ergens toe dwing, maar omdat ik daar altijd alle tijd voor genomen heb en altijd met haar heb samengewerkt. Het is een echte vosmerrie, dus ik moet altijd 'overleggen' en compromissen sluiten, wil ik wat bereiken. Helaas hebben we die compromissen in het trailerladen nog niet gevonden.

Wij moeten het doen met de situatie die jij schetst. En die is verre van chique...

Waarom maak je een topic als je alles wat geadviseerd wordt toch weerlegd met 'ja, maar' of 'je kent de situatie niet?'

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 08:58

De tijdsdruk en de vele verschillende mensen en manieren is waarschijnlijk nu het grootste punt, met daarnaast dat ze telkens verhuisd word als op de trailer moet.
1 die haar leid, en 1 of 2 man naast de trailer is meer als voldoende.
Rust rust rust, alle beweging naar achter blokkeer je, blijft ze op haar plaats of stapt ze zelfs naar voren beloon je.
Je kunt haar uitnodigen, maar dwang naar voren werkt averechts.
En daarna rond de stal blijven, dat ze weet dat ze terug komt op haar plekje.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:40

eilleen333 schreef:
Welke regio zit je? Ken wel mensen die je hier goed en diervriendelijk in kunnen begeleiden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:53

Het lijkt mij ook handig om hulp te zoeken..goed trailerladen is zo makkelijk nog niet en ook als het dominantie is dan is grondwerk het belangrijkste.
Een paard pakt altijd de ruimte die hij kan krijgen..dus in die zin is de communicatie op de grond al niet goed. Boos worden komt vaak voort uit machteloosheid en dat zorgt voor druk die averrechts werkt. Het paard moet de trailer gaan associeren met een veilige plek.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:53

Mijn paard wilt ook absoluut de trailer niet op. Hij gaat ook tot aan de laadklep en gaat er zelfs opstaan, maar verder dan dat wilt hij absoluut niet. En mijn paard heeft dus écht wel bang, want eenmaal hij er in staat, staat hij te trillen op zijn benen. Paarden laten angsten op verschillende manieren zien. Het feit dat jouw paard tot aan de klep wilt komen, wilt niet zeggen dat ze niet bang is van die trailer.

Ook ik vind jouw geprobeerde manieren verre van ideaal. Je moet er met alle rust aan beginnen, dus zonder die tijdsdruk. Het trailerladen lukt duidelijk niet, dus maak dan ook geen plannen om weg te gaan, alleen om te oefenen. Ik heb vorige zomer 3-4 keer per week geoefend met mijn paard.

Ik schakel ook weer hulp in want het lukt mij gewoon niet, hoewel ik mijn paard er met rust ook al zelf verschillende keren heb opgekregen. Maar er is blijkbaar toch nog steeds iets waarom hij er plots weer niet meer op wilt, meestal na een tijdje geen trailer gezien te hebben.

Mijn advies is dus gewoon hulp inschakelen. En geen stalgenootjes of weet ik veel wat, maar iemand die hier gespecialiseerd in is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:00

Mijn 1e pony wilde er ook nooit in, later bleek dat dat kwam omdat ik achter bleef. Iemand anders liep met hem er in. Met mijn paard loopt altijd iemand anders er in, ik ben te gespannen. Hij wilde er ook nooit in, nu een ander het doet gaat het goed.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:06

Je zegt dat het paard nooit goed geleerd heeft te trailerladen. Daar zit m de crux. Paard wordt dus elke keer gedwongen iets te doen wat ze niet begrijpt. Heeft ze ooit wel uitgebreid kennis mogen maken met de trailer of is het altijd gelijk klep dicht en gaan geweest?
Je moet haar leren dat ze niet dood gaat daarbinnen en dat de dingen die jij haar laat doen niet gevaarlijk zijn.
Klinkt simpel maar is het niet. Haal er hulp bij voordat het nog erger wordt.
Je bent nu alleen maar elke keer weer aan het bevestigen dat de trailer niet ok is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 10:15

Ik vrees dat je de trailer inmiddels tot zo'n "monster" hebt gemaakt dat je toch echt professionele hulp nodig hebt om die angst te doorbreken. Je zal op rustige momenten moeten gaan oefenen, met tijdsdruk werkt dit niet.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 11:07

Ik ben echt geschrokken! Waarom vraag je nu pas om hulp en zoek je die hulp via een internet forum?
Je paard met een shovel de trailer induwen... Ik sta echt perplex!

Jij, je paard en de mensen om je heen hebben dringend proffesionele begeleiding nodig! Het komt niet op mij over alsof je paard een moeilijke lader is. Wel alsof ze altijd door onkundige mensen geladen is. Ik ben ervan overtuigd dat je paard door een prof, op een vriendelijke maar duidelijke manier zo op de trailer staat. Maar dan ben je er niet. Hier moet tijd in worden geïnvesteerd.

Dus, nogmaal, waar woont je paard? Ben je bereid om professionele hulp te aanvaarden?