Schikkerig paard en Z gereden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 11:33

Janine1990 schreef:
Nuggetbaze schreef:
Ik heb inderdaad geen les, en dit komt o.a. door mijn ouders en dat paddock niet goed is. Ik zelf ben niet afwachtend. Toen we hem wilden bezichtigen bij de oude eigenaren mocht ik er een proef ritje opmaken daar was hij ook al een beetje schrikkerig. Vriendin van me heeft er ook een keer opgezeten en toen deed die ook zo. Ik denk dat het dan misschien toch meer in zijn karakter ligt of zou hij gewoon teveel kloten en uitproberen? Verder is het een heel lief paard hij vind knuffelen leuk en is een beetje ongeduldig en hij probeert je er ook totaal niet af te gooien. hij is gewoon een beetje paniekerig ja haha. Het is ook niet dat ik er heel veel last van heb, maar het is toch elke x als ik wil gaan rijden in de paddock terwijl hij daar elke dag instaat.

Fijn dat je dit van jezelf weet, zonder dat er iemand langs de kant staat die een kritisch en meer objectief oordeel kan geven. Ik denk echter dat je jezelf hierin overschat.

Ligt het in zijn karakter?
Je geeft aan dat hij bij meerdere mensen Z heeft gelopen. Een paard dat Z heeft gelopen raakt doorgaans niet heel erg gemotiveerd van lange lijnen en simpele oefeningen. Die kent dat allemaal wel en heeft alle tijd om om zich heen te kijken en nieuwe/andere dingen op te merken.
Je moet ze gewoon wat harder aan het werk zetten.

Is het kloten en/of uitproberen? Ik denk het niet... Jij stelt het paard enkel in de gelegenheid om dit te doen.

En dat kan niemand jou gaan uitleggen vanaf het internet. Wil jij wedstrijden gaan rijden? Natuurlijk kan dat... Maar dan moet je gewoon hard aan jezelf werken en aan het paard.

Aan jezelf werken, want je komt nergens verder mee als je de oorzaak elders zoekt. Dat betekent dat je onwijs kritisch op jezelf moet zijn en je rijden. Je gaat al mee met vriendinnen naar wedstrijden, wees kritisch (ook al hoef je dat niet naar je vriendinnen uit te spreken), bekijk het oordeel van de jury zorgvuldig. Maak filmpjes van jezelf, vergelijk die met de prestaties van anderen op wedstrijd. Waar sta je ten opzichte van de wedstrijdruiter? En wat moet er veranderen om op gelijk of hoger niveau te komen?

Bedankt! ik denk dat ik zeker wat heb aan de adviezen van jou, ik heb gewoon echt rijlessen nodig en ik moet hem denk inderdaad doorpakken en mezelf ook harder aan het werk zetten.

Lowara

Re: Schikkerig paard en Z gereden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 11:04

* vinger omhoog* hier ook een paniekzaaier eerste klas. Vooral thuis in de bak was trainen nagenoeg onmogelijk. Mijn merrie schrok zo vaak ( 5 keer per minuut was heel gewoon) dat ik gewoonweg niet aan trainen toekwam. En dan vooral voor simpele dingen als een balkje die er lag, een schaduw, gewoon een hoek etc etc. Echt dramatisch irritant.
Pest was, ze sloeg niet op hol ofzo, maar gaf gewoon net genoeg spanning dat je er weinig mee kon qua rijden. Hoofd omhoog, loeren, pasje opzij of versnellen maakte het rijden van figuren of oefeningen gewoon onmogelijk soms.

Het heeft twee jaar aan intensieve training gekost, ontelbaar veel uren aan meeslepen, negeren, doorrijden en begeleiding, maar inmiddels kan ik haar sinds een maand of drie in de bak rijden en voel ik haar hier veel beter in aan.
Idd continue andere dingen doen om de aandacht erbij te houden, onverwachte figuren rijden ( mensen zijn namelijk ook gewoonte dieren en dat anticipeert je paard prima) zelf spanning bewust laten afvloeien en gedrag negeren, en vooral blijven rijden zonder de spanning bewust op te zoeken
( ik ging bijvoorbeeld vaak bij een hoek als ze daar spanning had, juist de hele tijd rijden om dit te doorbreken. Dit gaf juist meer spanning)

Ik zou ook zeker zelf begeleiding zoeken die je vanaf de grond hiermee kan ondersteunen. Een schrikkerig paard kan prima hoog in de sport lopen namelijk, maar je zult soms consessies moeten doen of accepteren dat het een keertje minder gaat.
Mijn merrie heeft godzijdank op vreemd terrein dat ze het zo eng vind dat ze introvert wordt en dus alles doet wat ik vraag. Ideaal! De scores boven de 200 punten zijn hier meer normaal dan uitzondering door dit 'probleem'.

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 17:09

Lowara schreef:
* vinger omhoog* hier ook een paniekzaaier eerste klas. Vooral thuis in de bak was trainen nagenoeg onmogelijk. Mijn merrie schrok zo vaak ( 5 keer per minuut was heel gewoon) dat ik gewoonweg niet aan trainen toekwam. En dan vooral voor simpele dingen als een balkje die er lag, een schaduw, gewoon een hoek etc etc. Echt dramatisch irritant.
Pest was, ze sloeg niet op hol ofzo, maar gaf gewoon net genoeg spanning dat je er weinig mee kon qua rijden. Hoofd omhoog, loeren, pasje opzij of versnellen maakte het rijden van figuren of oefeningen gewoon onmogelijk soms.

Het heeft twee jaar aan intensieve training gekost, ontelbaar veel uren aan meeslepen, negeren, doorrijden en begeleiding, maar inmiddels kan ik haar sinds een maand of drie in de bak rijden en voel ik haar hier veel beter in aan.
Idd continue andere dingen doen om de aandacht erbij te houden, onverwachte figuren rijden ( mensen zijn namelijk ook gewoonte dieren en dat anticipeert je paard prima) zelf spanning bewust laten afvloeien en gedrag negeren, en vooral blijven rijden zonder de spanning bewust op te zoeken
( ik ging bijvoorbeeld vaak bij een hoek als ze daar spanning had, juist de hele tijd rijden om dit te doorbreken. Dit gaf juist meer spanning)

Ik zou ook zeker zelf begeleiding zoeken die je vanaf de grond hiermee kan ondersteunen. Een schrikkerig paard kan prima hoog in de sport lopen namelijk, maar je zult soms consessies moeten doen of accepteren dat het een keertje minder gaat.
Mijn merrie heeft godzijdank op vreemd terrein dat ze het zo eng vind dat ze introvert wordt en dus alles doet wat ik vraag. Ideaal! De scores boven de 200 punten zijn hier meer normaal dan uitzondering door dit 'probleem'.

Wat geweldig dat het goed is gekomen! Ik heb al gedeelte wat geregeld voor een goede paddock dus misschien dat ik al snel hulp krijg met rijden haha! Alleen heb volgend jaar weer een half jaar stage dus ik hoop dat ik dan nog genoeg tijd heb voor hem :(