Bitloos starten maar geen Hackamore?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0407Tamar

Re: Bitloos starten maar geen Hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 08:54

@Pien ik zal ff een foto bijvoegen. We rijden op een soort van de westernmanier. Dus zodra ze zakt of nageeft is direct de spanning op de scharen weg.Afbeelding
Ze loopt nu iets meer op dan normaal maar we rijden dus met maar heel weinig druk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:15

Dat ziet er best vriendelijk uit, maar heeft niets te maken met western ;)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 11:44

Bijv op ho stopt ze ook echt en ze liopt heel erg op de stem en benen net als in de western. Dat bedoel ij eigenlijk haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:42

0407Tamar schreef:
@Pien ik zal ff een foto bijvoegen. We rijden op een soort van de westernmanier. Dus zodra ze zakt of nageeft is direct de spanning op de scharen weg.[ [url=m/AGNylY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ze loopt nu iets meer op dan normaal maar we rijden dus met maar heel weinig druk

Eerlijk gezegd ziet dit er dus al niet goed uit: de scharen staan nu al bijna horizontaal terwijl de pony veel te diep opgekruld en en ongezond ver met de neus achter de loodlijn loopt. Als de pony vanuit deze foute houden een gezondere houding zou zoeken en uit de krul zou durven te komen, dan zal hij bij deze manier van hackamore rijden dus meteen tegen het hefboommechanisme van de scharen aan botsen omdat die zelfs in deze te diepe houding al behoorlijk 'aan' staan.

Als je correct western of klassieke dressuur zou rijden dan zou bij een paard paard dat achter de loodlijn komt de scharen bijna verticaal hangen zodat hij de ruimte heeft om weer met de neus eruit te komen (waarbij jij je paard dus naar voren drijft, naar het neusje naar voren toe). Als je paard zijn hoofd dan op plek heeft dan zouden de scharen verticaal hangen of maximaal 45 graden naar achteren hangen op de momenten dat er geen hulpen gegeven worden.
Horizontale hackamore/bit stang = nooit vriendelijk aangezien de hefboomkrachten dan al aanzienlijk op het paardenhoofd inwerken (en daarom gaan ze dus in de krul, want dat is voor hun dé (enige) manier om de hefboomwerking te verminderen :) ).
Maar goed, de meeste mensen gebruiken hun hackamore teugel alsof het een trensteugel is en als je niet weet hoe een hefboommechanisme inwerkt (en bij verkeerd gebruik zelf nog meer 'in de krul'-bevorderend is dan een verkeerd gebruikte trensteugel) dan ziet dit er dus vriendelijk en gezond uit terwijl het dat voor het paard niet is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:44

Ik vind het er ook niet prettig uit zien, je rijd ook op contact terwijl dat eigenlijk niet kan met een hack.

Ik zou me voorlopig nog niet druk maken over hoe je mag starten als ik jou was :o

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:52

Ik ga met iedereen mee in dit topic... en naar mijn mening had je die foto beter niet kunnen plaatsen want je krijgt geheid commentaar.
Vind zelf die foto ook niet echt vriendelijk... rare krul achter de loodlijn en de scharen staan horizontaal dat betekent dus niet dat je echt loslaat.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 09:08

Zal allemaal best hoor. Maar de eigenaresse weet prima wat ze doet en dit was 1 van de 1e keren dat ze weer bereden werd na haar bevangenheid. en aangezien ik het antwoord heb op mijn antwoord vind ik het goed zo. Thanks +:)+

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 09:36

Ik reed mijn vorige paard ook met hackamore. Mocht hier indd geen KNHS mee starten. Maar wel FNRS. Niks geen commentaar gehad over op protocol.