rumay schreef:Wat je je ook moet afvragen wil je een trailer achter een auto hangen die het net wel/net niet kan/mag trekken?
Waar is het stukje veiligheid en ruimte over in trekkracht?
Ik zie regelmatig combinaties rijden waarvan ik denk pff jij liever dan ik. Maar goed dat is wel een beetje off topic.
trekgewichten zijn afhankelijk oa van de constructie en het ontwerp van de auto en trekhaak. Een andere eis is weg kunnen rijden op een helling. In een plat land als nederland met een maximum snelheid van 80-90 km/uur is er technisch meer dan genoeg marge. Dezelfde combinatie mag bv in Frankrijk en dacht ook Belgie 120 km/uur op snel-tolwegen of 100 in Duitsland. De ANWB geeft aanbevelingen voor een maximum trekgewicht die flink lager liggen dan de door fabrikanten opgegeven massa,s. Bij een goede belading is het niet een probleem, het is eerder wat mensen zelf ervaren en naarmate de gewichten dichter bij de maximale last komen is de invloed van de trailer op de auto groter. Het grootste probleem vind ik dat mensen verwachten met paarden achter de auto nog bijna hetzelfde te kunnen rijden als dat ze dagelijks doen. Persoonlijke voorkeuren,ervarin en gebruik (ibbel noemde Pyreneeën) maken dat iedereen een andere keuze maakt.