Wel een (2-paards) trailer, geen (grote) auto meer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: Wel een (2-paards) trailer, geen (grote) auto meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:04

Wat je je ook moet afvragen wil je een trailer achter een auto hangen die het net wel/net niet kan/mag trekken?
Waar is het stukje veiligheid en ruimte over in trekkracht?
Ik zie regelmatig combinaties rijden waarvan ik denk pff jij liever dan ik. Maar goed dat is wel een beetje off topic.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 12:27

Bedankt weer voor al jullie inzichten, blijkt toch best handig al die verschillende invalshoeken.

De Up is inderdaad erg goedkoop en meer dan prima voor de rest.

Het lease contract loopt nog iets minder dan een jaar, maar afkopen vind ik pas echt zonde van het geld, dat is geen optie voor mij.
Daarnaast kan ik niks op grijs kenteken krijgen, anders was het allang een klare zaak geweest :)

Voor nu lijkt huren een prima betaalbare optie, had ik niet verwacht.
Verder moet ik even puzzelen en rekenen wat nu de beste optie is voor de toekomst.

EDIT: ik wil zeker een stukje ruimte inbouwen in de combinatie. Ondanks het BE rijbewijs zit ik liever wat te ruim in het kunnen trekken van de auto, heb ik in een eerdere post ook aangegeven.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:29

rumay schreef:
Wat je je ook moet afvragen wil je een trailer achter een auto hangen die het net wel/net niet kan/mag trekken?
Waar is het stukje veiligheid en ruimte over in trekkracht?
Ik zie regelmatig combinaties rijden waarvan ik denk pff jij liever dan ik. Maar goed dat is wel een beetje off topic.

trekgewichten zijn afhankelijk oa van de constructie en het ontwerp van de auto en trekhaak. Een andere eis is weg kunnen rijden op een helling. In een plat land als nederland met een maximum snelheid van 80-90 km/uur is er technisch meer dan genoeg marge. Dezelfde combinatie mag bv in Frankrijk en dacht ook Belgie 120 km/uur op snel-tolwegen of 100 in Duitsland. De ANWB geeft aanbevelingen voor een maximum trekgewicht die flink lager liggen dan de door fabrikanten opgegeven massa,s. Bij een goede belading is het niet een probleem, het is eerder wat mensen zelf ervaren en naarmate de gewichten dichter bij de maximale last komen is de invloed van de trailer op de auto groter. Het grootste probleem vind ik dat mensen verwachten met paarden achter de auto nog bijna hetzelfde te kunnen rijden als dat ze dagelijks doen. Persoonlijke voorkeuren,ervarin en gebruik (ibbel noemde Pyreneeën) maken dat iedereen een andere keuze maakt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:41

Nog één andere tip: als je je trailer voorlopig niet gebruikt, zorg dan dat-ie overdekt staat, uit de zon (funest voor de banden) en liefst gewoon in een schuur. Van niets gaat een trailer zo achteruit als van stilstaan. Staat-ie echt lang stil, verplaats 'm dan af en toe 30 cm zodat-ie niet continu op hetzelfde deel van de band staat.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:11

Afzien van de kosten van het afkopen van een leasecontract en je keuze om dat al dan niet te overwegen,wil ik met betrekking tot het grijs kenteken wel nog het volgende toevoegen: bij zakelijke lease hoef je zelf geen bedrijf te hebben om een auto op grijs kenteken te leasen. Dus als je de auto die je nu least van je werk hebt, dan is grijs kenteken zeker een optie (tenzij dat binnen jullie bedrijf niet toegestaan is). Als je je auto nu zelf particulier least, dan geldt dat niet uiteraard en profiteer je niet zomaar van het lage wegenbelastingtarief. Misschien handig om te weten.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-16 15:29

BMHP, is inderdaad meer een persoonlijke voorkeur voor mij. Wat je zegt, die invloed van de trailer op de auto, dus hoe meer de auto aan kan, hoe fijner de combinatie rijd vind ik.

Ibbel, ik gebruik hem nog steeds 2 a 3 keer per maand, alleen nu nog met de auto van m'n ex. Gelukkig staat hij ook altijd in de schuur.

Speedster, helaas is de keuze voor lease auto's op m'n werk erg beperkt, vandaar dat ik die mogelijkheid niet heb.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:44

Da's jammer...