Wat met paard bij inbeslagname?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 19:45

xSlvna schreef:
Je gaat naar de eigenaar, zegt duidelijk wat je dwars zit en vraagt om een en ander op papier te zetten. Briefje waarop staat dat jij met JOUW haflinger (chipnummer) GESTALD staat bij de boer. :)

Ja en jij vind dat makkelijk? Ik niet, wil niemand beschuldigen van iets wat niets is.

xSlvna

Re: Wat met paard bij inbeslagname?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:51

Ja hoor. Als wat is, bespreek ik dat gewoon met 'mijn boer'. Mijn paard staat daar ter goeder trouw, wil geen enkel risico lopen. Je beschuldigd hem niet, je acht de kans aanwezig dat IETS mis KAN zijn. Door deze kans voel je je zekerder als je dit op papier hebt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:03

Maar is het ook geldig? Voor zoiets geldig is moet je toch eerst langs een notaris?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:07

Nee hoor. Voor de aankoop van een paard gaat niemand naar de notaris :+
Een aankoopsbewijs is ook maar een papiertje waarop verkoper en koper hun naam schrijven, vertellen wat ze doen (paard XOX van persoon A naar persoon B) en voor welk bedrag (getal en zegge). Handtekening erop en klaar. Zo iets gebeurt niet bij de notaris hoor.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:16

Ik ga nog een mail sturen naar de NVWA, en zien wat daar uitkomt. En ik ga mn da ook eens vragen, hij heeft helaas ervaring met ontruimingen.

Ik kom hier trouwen op door een erfsluiting waar asbest is gevonden. Dit betreft overigens een landbouwer zonder dieren. Maar ik ging daardoor nadenken, wat nou als zoiets bij " mijn" boer gebeurd?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:17

Zou je het niet zo kunnen draaien als je in gesprek zou gaan hierover in de trant van: joh ik vind het heel erg voor je dat je beesten in beslag worden genomen (heeft hij dit zelf verteld of ben je er viavia achter gekomen?) maar ik wil even duidelijk hebben dat mijn pony hier gestald staat. Even het 1 en ander op papier zetten :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:20

Hoho er word niks inbeslag genomen! Laat dat heel duidelijk zijn!

Maar ik ga hier wel eens over in gesprek, weet nog niet precies hoe. Maar denkmdat ikmer op kom door hetnpaspoort wat schijnbaar bij de boer in bezit moet zijn. Dit vertelde de man van de NVWA mij vanmorgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:26

Volgens mij ben je nu bezig om slapende honden wakker te maken. Je zegt dat er niets aan de hand is met de veestapel van de boer maar gaat wel mailtjes sturen. Zorg dat je het dan inderdaad heel algemeen houd want de redelijkheid is soms ver te zoeken bij sommige instanties. Je paard staat op een gehuurd stuk land, dan kun je toch zorgen dat je een overeenkomst op papier hebt van de boer waarin hij aangeeft dat hij dat stuk aan je verhuurd voor het stallen van je paard. Dan heb je iig ietsie pietsie bewijs dat je paard niet bij de inboedel hoort. Over asbest weet ik alleen dat de regering daar richtlijnen voor af heeft gegeven en dat ze dat overal weg willen hebben.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:29

Ja het paspoort moet de boer bewaren voor als er controles zijn. Dat is bij ons op stal ook zo. Een copie kan ook natuurlijk.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:31

Dat de overheid het weg wil weet ik, heb het zelf ook op de dak van de schuur. Maar Bigone ik maak niemand wakker hoor. Ik zou niet weten hoe ik dat doe? Ik meld nergens wie het is of wat het adres is. Er is niemand die weet waar mijn paard staat, niet van de overheid iig. En het mailtje wat ik ga sturen is gewoon om info in te winnen hoor. Ik kan er niks over vinden , dat is toch raar? Ik ben toch niet de enig die een landje huurt bij een boer? Dan moet er toch iets over bekend zijn of niet dan?

Overigens staat mijn paard hier al zeker 3 jaar en is er nog nooit gevraagd naar het paspoort. Klopt dat dan wel? Ze worden vaak gecontroleerd weet ik, gewoon routine.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:32

Debbie00 schreef:
Ja het paspoort moet de boer bewaren voor als er controles zijn. Dat is bij ons op stal ook zo. Een copie kan ook natuurlijk.

Nee, een kopie kan niet. Je moet het originele paspoort bij de houder hebben liggen, en de houder is degene bij wie het dier gestald staat, in dit geval: de boer. Boetes kunnen héél flink oplopen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:33

Echt nooit eerder geweten. Dan ga ik dat eerst maar eens regelen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:34

Misschien weten ze niks van het paard. Een bedrijf krijgt normaal een boete van rond de €2000/3000 euro als ik me niet vergis. Dit is écht zo. Dit is echt wettelijk verplicht! Misschien weet je boer er niet van.
Het moet het originele paspoort zijn, omdat alle recente spuiten etc. erin moeten staan. Op een kopie kun je sjoemelen of deze kan verouderd zijn, de pas is altijd recent en bijgewerkt.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 20:44

Raar datbdatber dan zoveel jaren doorheen geslipt is dan.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:40

Siersma schreef:
Hoho er word niks inbeslag genomen! Laat dat heel duidelijk zijn!

Maar ik ga hier wel eens over in gesprek, weet nog niet precies hoe. Maar denkmdat ikmer op kom door hetnpaspoort wat schijnbaar bij de boer in bezit moet zijn. Dit vertelde de man van de NVWA mij vanmorgen.

Sorry had niet goed gelezen. Ik dacht dat er bij jou boer al beesten in beslag genomen waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:42

In dat paspoort kan je een briefje plakken dat het jouw paard is + je gsmnummer. :)*

Ik wist niet dat het om een asbestverhaal ging. Ik dacht dierenwelzijn.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 21:49

Nee ik denk asbest. Maar dan gaat het erf op slot dus kan hetzelfde zijn toch?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:51

Je hebt toch een ondertekent contract voor je stalling hoop ik?

in principe is dat ook afdoende..
zeker als men vooraf al op de hoogte is hiervan.

Een vraag een betaalbewijsje aan je boer voor de komende tijd.
zo kun je aantonen dat je paard daar gestald staat en dat je daar ook voor betaald.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:01

Wat heeft nvwa met asbest te maken? Als dat aan de orde is dan is er sprake van een milieu delict en daar gaat de nvwa niet over.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-16 22:04

Ik heb geen contract. Zijn er mensen met een contract met hun boer dan? En nee een bonnetje krijg ik ookniet. Gaat handje contantje

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:14

boer/particulier.. ik zou altijd een contractje willen

al is het maar om de afspraken duidelijk op papier te hebben, zodat er niet in de loop der tijd zaken veranderen waar je het niet mee eens bent, maar waarvan de afspraken niet inzichtelijk zijn..

sta hier zelf bij een particulier, maar wel netjes een contractje.
gaat hier ook gewoon handje contantje..
maar als ik bang zou zijn dat mijn paard mogelijk in beslag genomen zou worden, dan vraag ik om een briefje met bevestiging dat ik betaald heb..

zo heb je in ieder geval een paar zaken die je ondersteunen als de nood aan de man is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:55

Siersma schreef:
Ik heb geen contract. Zijn er mensen met een contract met hun boer dan? En nee een bonnetje krijg ik ookniet. Gaat handje contantje

Ik heb dit niet. Eigenlijk uit goed vertrouwen. Maar als jij naar de boer gaat met een voorgeschreven blaadje, kan hij dit met rust doorlezen en ondertekenen. Zeg je erbij dat je alle zaken op orde wilt hebben over de eigendom. Je boer word echt niet boos als je vraagt om een beetje zekerheid, gezien het gerommel rondom.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:26

Ik betaal ook contant en heb geen contract. Laat echter wel elke maand een handtekening zetten op een kaart waar ik de stalhuur op bij hou.
Al is het alleen maar om te voorkomen dat er gezegd wordt dat ik niet betaald heb. Boertje is soms wat vergeetachtig :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:51

Of jouw paspoort bij de boer moet liggen hangt er helemaal van af. Als jij land huurt van de boer, ben jij de houder, en niet de boer. Want dan loopt het paard op jouw land.
Dus was is nou precies de (mondelinge) overeenkomst met de boer? Biedt hij je stalling aan (dan is hij houder en moet hij idd het paspoort hebben) of verhuurt hij een stuk land aan je (want dan ben jij houder)?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 19:20

Er is in principe afgesproken dat ik een landje huur.

Maar ik denk dat ik eens aan hem vraag of ie er geen vragen over gehad heeft. Over het paspoort bedoel ik.

Er is wel ooit een controle geweest voor de schapen. Ik had toen een ram bij mn paard lopen. Dat mocht niet, omdat het paard niet van hem was. Had ie ook eerlijk gezegd toen. Er moest toen minimaal een weiland tussen paard en ram zitten. Was volgens mij toen een controle op nummers ofzo. Geen rare dingen iig.

Edit. Het landje van mn paard is oom echt helemaal rondom afgezet,met draad met stroom en heining. Is dus echt een apart landje gemaakt. Maar ligt wel op het erf zeg maar.