Wat vinden jury's hiervan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSelina

Re: Wat vinden jury's hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 11:01

dankjulliewel voor jullie reacties zal er zeker mee aan de slag gaan :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:05

waarom de jury op de hoogte stellen? Ik vermoed dat ts ook in de inrijring haar paard niet mishandelt, dus als ze in de proef rijdt zoals tijdens het inrijden zou dat geen probleem moeten zijn. Als paard een correctie nodig heeft, gewoon doen, enerzijds zal je mss een paar punten verliezen op dat onderdeel, maar dat maakt zich in de rest van de proef wel weer goed door betere impuls / gehoorzaamheid.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:07

Omdat het wel zo netjes is dat je het van te voren even meldt dat je hem aan gaat pakken zodat de jury niet verbaasd hoeft te kijken als je hem een paar keer een ontzettende tik geeft.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:10

TS heeft het in haar berichten over 'even bijtikken' dus kleine correctie lijkt voldoende. Pony moet gewoon leren dat in de ring net zo hard gewerkt moet worden en op de ruiter gelet moet worden. Niet de kantjes er van af lopen.

Sommige berichten wekken de indruk of er flink gemept/geschopt moet worden om pony aan het lopen te houden maar dat is (gelukkig) helemaal niet het idee dat ik van TS krijg.

celine_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:13

Ik ben het ook eens met wat de meesten hier zeggen, op het moment dat je paard niet voorwaarts is, en ook echt niet op je been reageert, heeft die soms een keer een wat strengere aanpak nodig. Er zullen vast jurys zijn die je iets lagere punten geven, maar er zullen er ook wat zijn die het juist goed vinden dat je een keer wat strenger bent. Jurysport he ;p En daarnaast, het leermoment lijkt me op zo'n moment toch wel minstens net zo belangrijk als de punten. ;-)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:22

Change3x schreef:
Omdat het wel zo netjes is dat je het van te voren even meldt dat je hem aan gaat pakken zodat de jury niet verbaasd hoeft te kijken als je hem een paar keer een ontzettende tik geeft.

Ik denk dat de gemiddelde jury wel kundig genoeg is om te zien waarom je je paard aanpakt ;)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:48

Een halve minuut lang "kriebelen" met je zweep vind ik echt van de zotte. Een paard snapt dan inderdaad niet dat hij niet goed genoeg aan het been is maar gaat op de zweep lopen, niet op je been.

Nogmaals, je zweep is om duidelijk te maken dat hij op je been moet reageren. Geen reactie is 1 tik achter je been. Wat mijn trainer altijd zegt; 1e tik snappen ze, 2e raden ze, 3e ben je ze kwijt. Hoe goed zal jou paard het een halve minuut snappen? Je lost dus helemaal niets op met wat je doet, paard leert niets. Zorg dat je die zweep niet meer nodig hebt. Leer je paard reageren op je been. Goed genoeg zodat je met spanning nog steeds door komt!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 19:31

Een paard heeft het heel snel door dat je tijdens de proef niet zo consequent bent als daarbuiten. Gewoon een keer aanpakken als hij onvoldoende reageert. En nee ik zou daar de jury tevoren niet over informeren. Zo bijzonder is het niet. Om ze voor de proef goed voor je been te krijgen zou ik veel in draftempo schakelen voor de proef en op de juiste manier belonen als hij het braaf doet. Reactie van het paard = been eraf en eraf houden. En niet elke pas drijven en ook opletten om bij overgangen terug niet bij te drijven.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:42

Change3x schreef:

Als je de jury moet waarschuwen voor een ingreep die je vooraf al zo geplant hebt ben je sowieso al fout bezig.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:50

Gillbo schreef:
Change3x schreef:

Als je de jury moet waarschuwen voor een ingreep die je vooraf al zo geplant hebt ben je sowieso al fout bezig.

Dat is niet waar, want als je weet dat het elke proef weer opnieuw gebeurt dan is er niks fouts aan om van te voren te melden dat je er een proefje aan gaat wagen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:54

Een jury valt er echt niet over als je een wedstrijd gebruikt als training, dat hoef je van te voren niet te melden.
Als voor een start iemand bij mijn jurywagen zou komen en zou zeggen.Ik ga mijn paard even een flinke mep verkopen want hij wordt lui dan zou ik al zeggen: dan start je maar niet.

Een jury is ook geoefend en weet way geoorloofd is en wat niet.Bij ongeoorloofd gedrag zij de consequenties voor je zelf of je het nu meld of niet.

Maar ik begrijp dat TS dat helemaal niet van plan is maar dat ze juist de wedstrijd als training wil gebruiken, dat hoef je niet te melden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 21:55

Ik hoef als jury echt niet te weten wat elke ruiter van plan is in z'n proef. Rij maar gewoon zoals je wil, dan beoordeel ik wat ik zie.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:11

Wow wat zijn sommige hard zeg... Het is toch samenwerken, in team verband?
Idd ts met het inrijden het zelfde blijven rijden als met je proef. Dus reageert hij niet de hulp duidelijker geven, of een correctie uit voeren. Dit ook in de proef blijven doen. Het paard ( of pony ) is slim genoeg dus hij merkt verandering in je gedrag en gaat zich daarop aanpassen. Dus gewoon blijven rijden zoals je altijd doet! Volgens mij ben je een eerlijke ruiter dus dat moet goed komen. Succes!
Ps het is totaal zinloos om hem meer dan 1x te schoppen of te meppen. Doe het een x duidelijk en dan weer normaal verder rijden

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:18

Heb je er al eens over nagedacht om een onderlinge wedstrijd te starten? Zodat het oefenen om consequent te rijden in een ring niet ten koste hoeven te gaan van je wedstrijd punten? :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 22:51

Ik geloof dus niet in luie pony's.
Ik geloof ook niet in opzettelijk minder werken in de ring..

Wél in niet goed gereden pony's, of ponys die in de ring nét even wat vaster gehouden worden, óf die in de ring op een specifiek punt iets moeten laten zien ( in plaats van op het moment dat het 'goed' voelt) en daar rijtechnisch nog niet helemaal aan toe is, zodat je eigenlijk in de ring pas merkt wat je thuis niet goed voor elkaar hebt ( omdat je in de ring minder kunt vermijden /verbloemen)

Mijn tip:
- Laat je zelf filmen, kijk naar wat er gebeurd en wees kritisch op jezelf..
- Laat je paard eens door een echt goede andere ruiter rijden, of eens uitbrengen.. en kijk dan wat er gebeurd ( want ook zo kun je zien waar jij wat te leren hebt)

En nee, ik ben niet tégen het geven van een tik oid, zeker niet.. maar een tik alleen gaat de oplossing niet zijn... Als dit gebeurd zit er toch iets mis in je rijden, en aan jou de taak om uit te zoeken wat dat is, zodat je aan een oplossing kunt gaan werken.

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 23:05

Punz schreef:
Ik geloof dus niet in luie pony's.
Ik geloof ook niet in opzettelijk minder werken in de ring..

Wél in niet goed gereden pony's, of ponys die in de ring nét even wat vaster gehouden worden, óf die in de ring op een specifiek punt iets moeten laten zien ( in plaats van op het moment dat het 'goed' voelt) en daar rijtechnisch nog niet helemaal aan toe is, zodat je eigenlijk in de ring pas merkt wat je thuis niet goed voor elkaar hebt ( omdat je in de ring minder kunt vermijden /verbloemen)

Mijn tip:
- Laat je zelf filmen, kijk naar wat er gebeurd en wees kritisch op jezelf..
- Laat je paard eens door een echt goede andere ruiter rijden, of eens uitbrengen.. en kijk dan wat er gebeurd ( want ook zo kun je zien waar jij wat te leren hebt)

En nee, ik ben niet tégen het geven van een tik oid, zeker niet.. maar een tik alleen gaat de oplossing niet zijn... Als dit gebeurd zit er toch iets mis in je rijden, en aan jou de taak om uit te zoeken wat dat is, zodat je aan een oplossing kunt gaan werken.

Bij de vorige eigenaren is hij tot het M2 doorgereden en voor Z getraint. Het enigste waar ik op kan komen (als ik mn eigen filmpjes terug zie) is dat ik gewoon niet consequent genoeg ben. En dat weet hij dus precies... Maar ik zal is kijken of dat helpt en dan kan ik verder gaan zoeken naar andere problemen :j