Verkoopcontract opstellen voor paard met belemmering

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:32

In bovenstaande voorbeeld van Jury zou ik dan ipv 9 zetten:
Bij koper is bekend dat het paard onderstaande gebreken en aandoeningen heeft:
1)
2)
3)

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:39

Destijds heb ik een contract gebruikt dat veel lijkt op dat van Jury. In jouw geval zou ik (geen jurist) het contract zo aanpassen:

jury schreef:
6. Koper verklaart het onder 1 beschreven dier te kopen met de volgende bedoeling: Recreatief gebruik.
Koper verklaart kennis te hebben genomen van de bemerking artrose (status: [wat is er te zien op de rontgenfoto's, welk been] vastgesteld door dierenarts: [naam] op: [datum], waardoor [naam paard] blijvend ongeschikt is voor gebruik in de wedstrijdsport.
Verkoper verklaart kennis te hebben genomen van de hierboven omschreven bedoeling van de koper en verklaart dat het onder 1 beschreven dier hiervoor geschikt is.

9. Koper verklaart kennis te hebben genomen dat [naam paard] bij drukte op stal luchtzuigt. Verkoper staat ervoor in dat het onder 1 beschreven dier niet lijdt aan andere stalgebreken dan luchtzuigen bij drukte op stal. Indien binnen een periode van 2 weken na levering door een dierenarts een stalgebrek wordt geconstateerd en hij/zij hierover een schriftelijke verklaring aflegt, waaruit blijkt dat het stalgebrek naar zijn/haar deskundig oordeel al bestond vóór de datum van de koopovereenkomst, heeft de koper het recht deze koopovereenkomst te ontbinden.
Hiertoe is slechts een aan verkoper gerichte aangetekende brief van de koper nodig.

*aanvulling* en dan onder "aanvullende afspraken" Koper verklaart dat hij in geval van verkoop van [naam paard], mogelijkheid tot eerste koop zal gunnen aan Verkoper. Verkoper zal binnen [termijn] op dit aanbod reageren.
Laatst bijgewerkt door Lon op 18-05-16 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:41

Nu stel, je paard is verkocht met jou voorgestelde contract.
Mensen verkopen hem na drie jaar weer maar zijn er niet zo goed voor geweest.
Veel op stal gestaan. Paard is daardoor flink gaan zuigen en ze reden best fanatiek maar door verergerde artrose gaat dat niet meer zo lekker.

Ik noem maar wat jij hebt hem voor 2500 verkocht.
Maar ook deze mensen willen er weer 2500 voor terug.
Want op papier stond dat hij al lucht zoog en artrose had. Dus ze vinden dat de prijs best gelijk kan blijven.
Jij vind hem zwaar verslechterd. Hun niet.

Wat doe je dan?
Sta je dan zelf ook nog achter je eigen contract?

Lon

Re: Verkoopcontract opstellen voor paard met belemmering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:43

Ik zou in gesprek gaan, maar als de toen-koper bij zijn standpunt blijft is het voor mij kiezen of delen: óf mijn paard terug voor teveel geld, óf ze verkopen het aan een ander. Je kunt niet alles hebben in het leven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:47

Maar wat ik aan wil geven. Wat heeft het dan voor nut om recht op terug koop te willen?

Misschien hou je zonder dat toch wel contact met de nieuwe eigenaar.
En mocht het dan zo uitkomen kun je hem misschien toch wel terug kopen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:48

Ik denk ook idd dat je hier nog even goed over moet nadenken. Bovenstaande scenario's zijn plausibel, en het is maar te hopen dat diegene contact met je blijft houden. Dus stel iemand tekent alles, maar verdwijnt met de noorderzon, wat heb jij dan nog te willen natuurlijk.

Ik heb pasgeleden met een lieve 7 jarige kinderpony in deze situatie gestaan, pony had af en toe de knie op slot, en ivm veel lesjes lopen wilde ik liever dat hij het wat rustiger aan deed.
Advertentie gezet met het verhaal erin en dat hij voor weinig wegmocht. Pest was; pony was lief, zag er grappig uit en kon gewoon alles mog mee gedaan worden. Dat bied best mogelijkheden schijnbaar....
naaaahhh echt := ze belden mij plat! Maar bijna allemaal met rare verhalen of dat ik het niet vertrouwde.
Gelijk diezelfde avond er nog afgehaald en de pony staat nu in eeuwige bruikleen bij een leerling om de hoek.
Zij beslissen in principe alles, en het is ook echt hun pony. Maar in geval van echte nood; ( kliniekwerk of weg doen) beslis ik wat er gebeurt, omdat de pony immers nog in mijn bezit is. Dit is de enige optie die ervoor zorgt dat een pony met gebreken niet in de handel terecht komt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:51

Als je heel zeker wil zijn dat je contract waterdicht is, kan je beter bij iemand met kennis Hippisch Recht ten rade vragen. Dan ben je zeker. FloortjeM hier op bokt is zo iemand bv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:53

Wij hebben onlangs een paard verkocht met in grote lijnen hetzelfde verhaal als bokker Jury schreef. :j
Dit paard heeft overigens geen lichamelijke problemen, maar wij wilden in ieder geval dat het paard bij ons terug kwam als zij er niet meer voor zou kunnen of willen zorgen.
Nu hebben wij dit paard niet weg gedaan aan een vreemde, maar het komt wel ongeveer overeen.

Ik zou je willen adviseren om te gaan kijken waar het dier terecht gaat komen.
Hoe zijn de omstandigheden waarin het gehouden zal worden en komt dat overeen met wat jij voor het dier wil.
Natuurlijk zijn er altijd mensen die dan daarna nog van stal verhuizen, maar dan heb je in ieder geval gedaan wat je kon.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:56

Als je met eerlijke mensen te maken hebt, is het heel nuttig om afspraken op te schrijven, gewoon voor de duidelijkheid. Als je dingen niet bespreekt weet je bijna zeker dat ze niet gebeuren zoals je graag wilt.

Overigens deel ik de mening van de meesten hier die zeggen dat het geen goed idee is om een paard met bemerking te verkopen. Ik zou mijn grote vriend (gelukkig helemaal fit) het risico op het handelscircuit niet willen laten lopen, daar is hij mij te dierbaar voor. Aan de andere kant, het besluit van TS lijkt vast te staan, dan kan ze het beter zo goed mogelijk regelen dan helemaal niet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:57

Juist een paard wat voor minder/weinig wordt verkocht vanwege een bemerking oid., is een prachtig object voor de handel. Snel geld verdienen.
Daarom hoor je geregeld van die dramatische verhalen bij paarden die worden verkocht voor een "zorgboerderij of recreatie ".
Maar het kan ook goed gaan....... als je gelukt hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:59

Kwanyin schreef:
Als je heel zeker wil zijn dat je contract waterdicht is, kan je beter bij iemand met kennis Hippisch Recht ten rade vragen. Dan ben je zeker. FloortjeM hier op bokt is zo iemand bv.

Contract afspraken afdwingen is 1 ding, maar dat betekent meer voor je bankrekening dan voor het paard. Die is dan nl al foetsie, want contract moet eerst gebroken zijn (afspraken niet nagekomen) voordat dat af te dwingen is via een rechter. En heeft de nieuwe eigenaar het dier ter goeder trouw gekocht, dan heb jij nog paard niet terug en 0 controle, want contract is dan niet van toepassing.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:20

Als je zoveel wilt eisen en over het paard te zeggen wilt hebben, moet je gewoon niet verkopen.
Mensen naaien je waar je bij staat en hoe kun je een onbekende nou vertrouwen?

Contact geeft geen enkele rechten, ook niet op eerste koop terug. Wel is het handig om aan te kunnen tonen dat de koper op de hoogte is van de gebreken ( als je zelf tenminste ook een door beide partijen ondertekend exemplaar hebt liggen)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 12:31

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
@ Roodvos en @Lon bedankt voor de aanvulling, ik ga het zo denk ik opnemen.
@koudbloedkim, ik ga inderdaad ook eerst kijken naar de locatie waar het paard komt te staan voordat ze echt weg zal gaan, zodat ik met een geruster hart haar mee kan geven met de nieuwe eigenaar.
@bruintje123, goede stelling, hier ga ik over nadenken.

Al meerdere keren is opgemerkt dat ik haar ook in bruikleen kan geven en zo eigenaar blijf van haar en de volledige zeggenschap heb, hier heb ik ook uitgebreid over nagedacht en besloten om het niet te doen. Hier heb ik meerdere redenen voor. Eveneens heb ik ook overwogen om haar te houden, echter ook hier gekozen dat het beter is om een ander plekje te zoeken.

Bedankt voor de tip Kwanyin!

Iedereen bedankt voor de tips, advies en aanvullingen, ik kan vooruit!

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:32

Het enige zinvolle van een contract is om de gebreken vast te leggen, de rest staat misschien leuk op papier maar zal weinig voor je betekenen als het dier toch in de handel komt, in de sport of niet gehouden wordt zoals jij dat wenst.
Vele zijn inmiddels wel op de hoogte van dat dit soort contracten vaak niet rechtsgeldig zijn en dat de gang naar de rechter jou vooral veel geld zal kosten.
Ik denk zelf eerder dat je hiermee ook eerlijke mensen zal afschrikken, mensen die niet op controle van een oude eigenaar zitten te wachten.
Als ik naar mijzelf kijk en heb de keuze tussen 2 paarden waarvan ik bij 1 een contract moet ondertekenen en bij de ander niet is de keuze vrij snel gemaakt ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:37

Nou dat is het ja, vaak zie je zulke advertenties op markt waarbij de huidige eigenaar het liefst alle zeggenschap houd. In dat geval zeg ik hou het paard, dan weet je wat ermee gebeurd. Mij schrikt dat ook af. Zo'n paard zal ik niet snel gaan kijken.

Ik vind het een keiharde scheidingslijn. Bij verkoop moet je het paard helemaal loslaten ook emotioneel. Jij maakt die keus en daarna mag de volgende eigenaar het bepalen. Heel lief als je nog eens op bezoek mag maar nieuwe eigenaar is jou niks verplicht.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 12:48

Vinden jullie de wensen van TS echt zo onredelijk?
Ze wil dat de koper weet dat het paard ongeschikt is voor sport wegens artrose, en de mogelijkheid tot eerste koop bij eventuele verkoop. Stel dat ik koper met doel recreatie was en de artrose acceptabel zou vinden, dan zou ik daar niet bang worden van die wensen. Sterker nog; misschien is een vorige eigenaar die de mogelijkheid tot terugkoop wil in de huidige markt wel een pré, de verkoop van recreatiepaarden loopt niet zo hard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:24

Lon, niet onredelijk- wel onrealistisch.
Als je een paard verkoopt, doe je afstand van je zeggenschap over een dier. Kies je voor geld (=verkoop), dan is het paard eigendom van iemand anders.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 13:31

Nou hopelijk vind ik het juiste plekje voor haar bij mensen die te vertrouwen zijn. Dat mijn wensen onrealistisch zijn in sommige mensen hun ogen kan ik mij voorstellen maar ik ga hiernaar toch proberen te streven.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 14:40

Mijn paard heeft artrose en een ocd in de kogel rechtsachter. Op de vorige stal waar ik stond was het paard bijna niet meer berijdbaar en kon ik hem echt op pensioen doen. Nu heb ik hem verhuist naar een zorgboerderij waar hij 24/7 buiten staat met een royale schuilstal + paardenvrienden.

Hij is helemaal opgeknapt, niks van zijn artrose of ocd te zien! Terwijl dat wel heel zeker zichtbaar was op de foto's. Toch blijf ik voorzichtig met hem, maar hoe zouden de nieuwe eigenaren reageren op je paard mocht dit zich voordoen?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 14:47

Dat is aan de nieuwe eigenaar Froemel.....
Ik vertel eerlijk wat ze heeft en de verwachting is dat ze nog een lange tijd vooruit kan. Natuurlijk kunnen er geen voorspellingen gedaan worden, net zoals je dat bij een gezond paard ook niet kun doen.
Op dit moment is ze in een zeer goede conditie, het is een risico... Maar in mijn optiek heb je bij een gezond paard ook geen garantie dat die niet ziek wordt..
De prijs is er natuurlijk ook naar dat iemand dit risico kan nemen...

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:55

TS ik hoop van harte dat je een mooi plekje vind bij eerlijke mensen.
Toch denk ik dat het het overwegen waard is om het contract idee te laten varen om zo te voorkomen dat je mensen afschrikt, wie weet mis je nu wel een topplekje :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 17:28

Thanx Rofah! Inderdaad misschien wel het overwegen waard...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:18

Hoe duidelijk is zijn advertentie met zijn bemerkingen?
Het is wel slim iets achter de hand te hebben dat jij eerlijk bent geweest dat hij bemerkingen heeft.
Niet dat ze je later een oor aan naaien en zeggen dat had ze niet vermeld.
Dus in mail verkeer of anders dat contract.

Verkocht blijft verder wel verkocht.
Je hebt er geen zeggenschap meer over. Niet of ze hem echt recreatief gebruiken. Niet waar hij ooit heen gaat.
Tenminste zo denk ik er over. :)

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 11:52

De advertentie is helemaal duidelijk, daar staat netjes in vermeld wat het probleem is maar ik wil het voor de zekerheid toch vermeld hebben.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 12:02

Niet doorverkopen lijkt mij ook heel lastig om contractueel vast te leggen.
Mbt atrose en luchtzuigen: dit zou ik heel duidelijk in het paspoort vermelden.