Verzekering keurt paard af op geneesbare blessure

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:18

Ik snap niks van t verhaal dat je je paard terug moet kopen?

Paard is toch al van jou? En als je een paard niet heb verzekerd dan mag je toch ook de sport in? En stel ik zet mijn verzekering stop. Mag ik dan ook de sport niet meer in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:23

Hmm mijn paard heeft dit ook gehad en daar werd van gezegd dat er 70% kans was op genezing. En 30 % dus dat ze altijd klachten zou blijven houden. niet helemaal geneesbaar dus. Maar intussen zijn er weer nieuwe technieken die gebruikt kunnen worden. Misschien heeft de verzekering dus ook andere (wellicht verouderde) info gekregen hierover dan jij?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-16 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:23

Als de verzekeraar uitkeert, betekent dat in feite dat-ie het (kapotte) paard van je koopt. Dat betekent verzekeren nu eenmaal. Als je niet wilt dat je paard vervolgens geslacht wordt, dan kun je het terugkopen (ondertussen is het immers van de verzekering, die heeft jou geld gegeven - het bedrag waarvoor je hem hebt verzekerd) voor de prijs die de verzekeraar er van de slager voor krijgt.

Als je je verzekering opzegt, is je paard niet afgekeurd, en kan je er gewoon de sport mee in. En 'm verkopen. Maar dan heb je dus wel tig jaar premie betaalt waar je niets van terug ziet.

Daarom verzeker ik ook niet. De enige die daar beter van wordt is de verzekeraar.

Anoeska

Re: Verzekering keurt paard af op geneesbare blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:30

Het is natuurlijk niet zo heel gek dat een verzekeraar er beter van wil worden. Het is een bedrijf, geen philantropische instelling. Ze zijn niet in de wereld om arne mensen met paarden te helpen, maar om zo'n bedrijf draaiende te houden. Een bakker bakt ook geen brood uit de goedheid van z'n hart, maar om te verkopen en geld te verdienen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:35

Ik heb me paard verzekerd, voor crematie dan krijg ik toch gewoon het bedrag terug van de crematie? Tenminste de 75%? Waarvan ik hem verzekerd heb? Want anders heeft t inderdaad geld klopperij.. En waarvoor bestaand er dan een verzekering..

Ik ga eens ook in me polisvoorwaarden kijken. Ik heb me haf al 11 jaar en me moeder wou dat toen. Ivm overlijden of spoed

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 11:43

Clautje81 schreef:
Wie kan mij vertellen of dit kan?
Mijn paard heeft vorige jaar een blessure opgelopen aan een aanhechting vd tussenpees in dr sprong, hiervoor is ze behandelt met een serum gemaakt van dr eigen bloed(weet ff de naam niet meer)

Dat heet IRAP.

Clautje81 schreef:
Na onderzoek bleek dat ze op beide voorbenen een aanhechtings blessure had,en behandelt moest worden met shockwave( de verzekering heeft dit uit het pakket gehaald omdat het onder fysio valt)
Nu kreeg na uitkomst van deze blessure een brief thuis dat ze het paard afkeuren,en een overname aanbieden!
Ik vind het echter belachelijk omdat dit een blessure is die goed te behandelen is,en het paard gewoon in de sport kan blijven lopen,dit is gewoon een geld kwestie.
Als ik geen overname wil, hoe gaat het dan verder?

Lastig voor ons om te beoordelen. Leeftijd van het paard speelt mee en prognose op volledig herstel is een afweging die zo'n verzekering maakt. Ook al is de blessure te behandelen dan wil dat nog niet zeggen dat de prognose op volledig herstel goed is.
Dat ze je al overname van het paard aanbieden, zegt mij dat de prognose niet heel best is. Zo'n verzekering doet dat niet snel en gaat toch vaak eerst over tot behandelen is mijn ervaring.
Overname door de verzekering betekent dat de verzekering het paard inneemt en de verzekerde waarde uitkeert. De verzekering bepaalt dan hoe en waar het paard wordt geslacht. Meestal bestaat ook de mogelijkheid om het paard terug te kopen van de verzekering tegen slachtwaarde. Dan kun je zelf besluiten om het paard te slachten of in te laten slapen en waar je dat doet. Ook kun je besluiten het paard te houden op de wei te zetten oid. Vaak moet je dan wel een papier ondertekenen dat je hem niet meer verhandelt.

Clautje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 12:39

Het was een prp behandeling die ze vorig jaar heeft gehad.
Het paard is pas 8 jaar,en volgens de d.a ben ik 4 a 5 maanden bezig om dr weer op de rit te hebben,dus de prognose is goed
Het is alleen wel zo dat het paard pas 3 jaar in de verzekering zit,en ze dus al de nodige kosten heeft gemaakt met de vorige blessure,en ik de verzekering dus alleen nog maar geld heb gekost.
Waar het mij vooral om gaat is dat ik niet wil dat het paard hierdoor niet meer de sport in mag,maar ik begrijp dus uit de verhalen hier boven dat dit alleen zo is als ik in ga overname,wat ik uiteraard niet ga doen!

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:08

Anoeska schreef:
Het is natuurlijk niet zo heel gek dat een verzekeraar er beter van wil worden. Het is een bedrijf, geen philantropische instelling. Ze zijn niet in de wereld om arne mensen met paarden te helpen, maar om zo'n bedrijf draaiende te houden. Een bakker bakt ook geen brood uit de goedheid van z'n hart, maar om te verkopen en geld te verdienen.

Dus???

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 13:59

TS ik zou deze verzekering opzeggen, geen uitbetaling accepteren en paard "terug" kopen. Paardje laten behandelen en verder gaan. Als de DA goede vooruitzichten vast heeft gesteld zou deze verzekering van mij de boom in mogen.

Om dit soort dingen te voorkomen verzeker ik mijn pony's niet. Kost best wel wat en levert weinig op met als grootste risico dat je paard afgeschreven word door de verzekering op iets wat goed te behandelen is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:01

Anoeska schreef:

autoverzekeringen zijn ook geen filantropische instelling maar evengoed zullen ze moeten uit keren bij een ongeluk.
Paardenverzekeringen zijn hufters en nagenoeg nutteloos. Bijna elke maatschappij heeft tegenwoordig in de polisvoorwaarden staan dat zij het contract mogen beeindigen als zij vinden dat het ze teveel gaat kosten. Gegronde of geen gegronde reden maakt in deze dus niet uit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:10

Ojajoh schreef:
Anoeska schreef:

autoverzekeringen zijn ook geen filantropische instelling maar evengoed zullen ze moeten uit keren bij een ongeluk.
Paardenverzekeringen zijn hufters en nagenoeg nutteloos. Bijna elke maatschappij heeft tegenwoordig in de polisvoorwaarden staan dat zij het contract mogen beeindigen als zij vinden dat het ze teveel gaat kosten. Gegronde of geen gegronde reden maakt in deze dus niet uit.

Dat is niet helemaal waar
Een auto kan economisch totalloss worden. Dan ligt dat ook anders.
http://www.anwb.nl/rechtshulp/aanrijdin ... total-loss

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:13

Gewoon sparen en niet verzekeren. Ben jezelf in control en niemand die over jouw dierbare viervoeter beslist. Idd verzekeraars willen geld verdienen maar zij hebben ook ook verplichtingen naar de polishouders. Maar oh wat zijn ze goed zodra ze moeten uitkeren om er zich onderuit te wurmen.

Verzekeringen zijn er om mensen een vals gevoel van veiligheid te geven. Je denkt alles goed te hebben afgeschermd totdat je wat moet gaan claimen, dan begint de ellende.

Verzeker het hoogst noodzakelijke, niets meer, niets minder!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:27

kiwiwitje schreef:

Klopt, maar vaak gaat een ongeluk wel gepaard met een tegenpartij
natuurlijk is ziektekosten paard wel anders maar toch zijn de paardenverzekeringen echt hufterig in dit gebeuren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:34

Clautje81 schreef:
Het was een prp behandeling die ze vorig jaar heeft gehad.
Het paard is pas 8 jaar,en volgens de d.a ben ik 4 a 5 maanden bezig om dr weer op de rit te hebben,dus de prognose is goed
Het is alleen wel zo dat het paard pas 3 jaar in de verzekering zit,en ze dus al de nodige kosten heeft gemaakt met de vorige blessure,en ik de verzekering dus alleen nog maar geld heb gekost.
Waar het mij vooral om gaat is dat ik niet wil dat het paard hierdoor niet meer de sport in mag,maar ik begrijp dus uit de verhalen hier boven dat dit alleen zo is als ik in ga overname,wat ik uiteraard niet ga doen!

als het paard pas 8 is en de prognose goed hoef je dat voorstel van overname niet te accepteren en mag de verzekering de behandelkosten niet weigeren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:37

Dat laatste is dan nog maar de vraag. Ze gooien je dan gewoon uit de verzekering.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 14:55

Ojajoh schreef:
kiwiwitje schreef:

Klopt, maar vaak gaat een ongeluk wel gepaard met een tegenpartij
natuurlijk is ziektekosten paard wel anders maar toch zijn de paardenverzekeringen echt hufterig in dit gebeuren

Oh dat ben ik uiteraard met je eens! Hier word er niks verzekerd(heb geen paard maar wel katten en hond). En bij een grote kostenpost, zijn de meeste klinieken bereid een betalingsregeling te treffen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 12:49

cissy schreef:
Dat laatste is dan nog maar de vraag. Ze gooien je dan gewoon uit de verzekering.

Nou dat zou ik nog wel eens willen zien. :D :D Dan krijgen ze van mij een rechtszaak aan dr broek.
Je kunt niet zomaar een paard uit de verzekering gooien omdat de kosten te hoog worden. Voor die onzekere factor sluit je nu eenmaal een verzekering af. Andere kant van het verhaal is dat je jaren kunt betalen en er geen gebruik van maakt. Dan kun je ook geen geld terug krijgen, want de verzekering heeft over deze periode risico gelopen. Een verzekering is geen "spaarpot"

Als de veearts een goede prognose geeft en de blessure is te behandelen, dan horen ze gewoon de kosten te vergoeden. Kan zijn dat er een maximum zit aan de kosten die worden vergoed, maar dat ligt er maar aan hoe je je paard hebt verzekerd.
Ik zou gewoon een briefje sturen aan de verzekering met de mededeling niet akkoord te zijn met het aanbod en ervan uit te gaan dat de behandelkosten conform de voorwaarden in de verzekering worden vergoed.
Als de medisch deskundige van de verzekering niet akkoord is met de prognose van de DA, kun je altijd nog voorstellen een 2nd opinion (betaald door de verzekering) uit te voeren om te beoordelen welke DA gelijk heeft m.b.t de prognose.