De ring uit gestuurd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris965

Re: De ring uit gestuurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:48

Je mag er toch alleen uitgestuurd worden als je paard kreupel is?

Hij zal dan door de spanning korte pasjes gemaakt hebben waardoor het leek op kreupelheid?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:49

In de B kan je geen verliespunten krijgen en ik vind dit een erg vreemd verhaal. Jij betaald om je te laten beoordelen en als je paard/pony niet kreupel is en er geen sprake is van wreedheid of een gevaarlijke situatie, dan moet ze je ook gewoon beoordelen.

Ik zou als ik TS was toch een mail sturen naar de KNHS met het verhaal. Dat wil niet zeggen dat ze er op dit moment iets aan doen, maar er wordt wel actie ondernomen als er meer klachten komen over de betreffende jury

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 09:53

hij maakt zeker door spanning korte passen maar hij komt gewoon nog in het spoort van zijn voor benen

helaas is er niet gefilmd want mijn vriend moest onverwachts weg ivm een storing op zijn werk

club genoten zei nog dat hij niet onregelmatig was zei kennen mijn paard heel goed
zijn takt is niet altijd goed maar dat is verweg van kreupel

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 09:57

Dat je je coupons niet hebt gekregen is sowieso al waardeloos....... Ik zou idd contact opnemen met de KNHS.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:00

Misschien een stomme vraag, de uitvalles waren die ook de ring uit gestuurd of waren die bij voorbaat al weg toen ze wisten wie het was

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:15

die andere was het paard van uit de ring geweest toevallig had ik dat gezien maar mocht wel de proef afrijden

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:34

Het vervelende is dat je op dat moment protest had moeten indienen. Nu is het jouw woord tegen de jury, zonder bewijzen. Natuurlijk kun je nu nog een klacht indienen, maar ik vrees dat je hiervoor onvoldoende onderbouwing hebt, ook omdat je het niet hebt gefilmd. Had je meteen protest ingediend, dan was het behandeld door een commissie op de dag zelf en waren de documenten ter behandeling naar de KNHS gestuurd.

Dit staat er overigens in de reglementen over kreupelheid:
Artikel 133 – Kreupelheid
In het geval van uitgesproken kreupelheid van het paard deelt de (voorzitter van de) jury de deelnemer direct mee dat deze wordt uitgesloten. Tegen deze beslissing is géén beroep mogelijk en de deelnemer dient onmiddellijk af te stijgen en met het paard de ring te voet te verlaten.

Daarnaast krijg je geen verliespunt:
Artikel 106, punt 3 - Een combinatie die wegens uitsluiting de ring moet verlaten, krijgt 2 verliespunten, met uitzondering in geval van:
- kreupelheid van het paard
- vrijwillige verlating van de ring
- ernstige blessure.
- wanneer bij het paard bloed in de mond wordt geconstateerd zonder dat dit het gevolg is van wreedheid
- wanneer het jurylid bij gevaarlijke situaties besluit tot uitsluiting. Dit dient duidelijk door het jurylid op het protocol te worden vermeld.

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 10:40

@roosje 78 bij wie moet je dan protest in dienen ik heb dit gedaan bij de organisatie maar hun deden er niks mee

ben niet hoeven af te stappen kon gewoon rijdend de ring uit

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:45

Artikel 48 – Protesten
1. Tot uiterlijk 30 minuten na het bekend maken van de einduitslag van de desbetreffende rubriek kan tegen een beslissing van een official protest worden ingediend bij de Federatievertegenwoordiger. In gevallen waarin het oordeel van de jury is gebaseerd op (de totstandkoming van) een waardering/beoordeling van de verrichting van een deelnemer en/of van diens paard(en) is geen protest mogelijk. Tegen de beslissing van de Federatievertegenwoordiger is geen protest mogelijk
2. Ieder protest dient schriftelijk en met redenen omkleed, verwijzend naar de artikelen waartegen bezwaar wordt gemaakt, binnen de in lid 5 van dit artikel voorgeschreven termijn te worden ingediend bij de Federatievertegenwoordiger. Uitsluitend de deelnemer, of indien deze minderjarig is diens vertegenwoordiger, kan een protest indienen.
3. Een protest wordt pas in behandeling genomen nadat een waarborgsom ten bedrage van € 50,- is voldaan aan de Federatievertegenwoordiger.
4. De waarborgsom wordt terugbetaald als het protest wordt toegewezen. Bij verwerping van het protest vervalt de waarborgsom aan de KNHS.
5. Protesten dienen binnen de onderstaande tijdlimiet te worden ingediend:
a. Protesten tegen een deelnemer of een paard, dan wel tegen de startvolgorde:
één uur voor het begin van de desbetreffende wedstrijd of rubriek.
b. Protesten inzake een hindernis, het parcours, dan wel inzake de omstandigheden waaronder verrichtingen moeten plaatsvinden: direct na de bezichtiging van het parcours of van de ring en in elk geval vóór de eerste deelnemer aan de desbetreffende wedstrijd of rubriek van start is gegaan. Protesten inzake de marathon (Mennen) of cross-country (Eventing), dan wel inzake de omstandigheden waaronder verrichtingen moeten plaatsvinden: direct na de bezichtiging van de marathon of de cross-country.
c. Protesten betreffende onregelmatigheden of incidenten gedurende de wedstrijd of de rubriek: zo spoedig mogelijk na afloop daarvan, doch niet later dan 30 minuten nadat de uitslag bekend is gemaakt.
d. Protesten tegen de uitslag: zo spoedig mogelijk, maar niet later dan 30 minuten na de officiële bekendmaking daarvan.
6. Protesten worden niet in behandeling genomen indien niet aan de in de leden 2, 3 en 5 van dit artikel gestelde voorwaarden is voldaan.
7. Een bij de Federatievertegenwoordiger ingediend protest dient te worden behandeld door de jury van beroep.
8. De jury van beroep bestaat uit:
a. de Federatievertegenwoordiger;
b. de voorzitter van de wedstrijdorganisatie of diens vervanger;
c. een derde door de Federatievertegenwoordiger aan te wijzen persoon.
Indien één of meer van de in lid 8 a, b of c genoemde personen in enige hoedanigheid betrokken was/waren bij de totstandkoming van de beslissing waartegen geprotesteerd wordt, benoemt de Federatievertegenwoordiger een ander lid/andere leden in de jury van beroep.
9. De jury van beroep doet tijdens de wedstrijd zo spoedig mogelijk schriftelijk en gemotiveerd uitspraak inzake het ingediende beroep. Deze uitspraak is bindend voor alle partijen. Het schriftelijke protest en de schriftelijke uitspraak worden door de Federatievertegenwoordiger met het rapport meegezonden. Bij de verwerping van het protest wordt de waarborgsom tevens met het rapportageformulier meegezonden.

Het is nogal een verhaal en staat in het algemeen wedstrijdreglement op pagina 24.

De organisatie had dit moeten weten. Misschien is het handig voor je om een volgende keer de reglementen bij je te hebben. Ik ben jury en bij mij liggen ze standard in de auto, zowel de algemene als het dressuur reglement. Ik weet op zich best veel wat er in staat, maar niet alles precies. Vandaar dat ik ze dan ook bij me heb, zodat ik het meteen kan opzoeken mocht ik ergens over twijfelen.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:51

Ik ben vorig jaar ook een keer halverwege uit de proef gehaald. Ik kende het jurylid en ze vroeg of ik hem af wilde rijden, maar dat ze geen punten meer ging geven. Dit was ook mijn 1e wedstrijd met een 3,5 jarige en hij ging slingerend en slungelig door de baan. Ik was ook uit het veld geslagen, laat mij toch rijden dacht ik nog... Ik weet heus wel dat het niet goed is, maar aangezien hij super braaf was en ik hem graag binnen een keer mee wilde nemen naar ander terrein had ik mij gewoon voor een B proefje opgegeven. Ik heb hem toen uit gereden en uiteindelijk kreeg ik mijn coupon terug met gewoon allemaal cijfers en iets van 162 punt ofzo.

Ik kan mij voorstellen dat je perplex stond, ik was dat namelijk ook!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:59

Degene die uit de ring was geweest heeft inderdaad de proef mogen uitrijden, maar is wel degelijk uitgesloten voor die proef. Echter leert een paard er meer van als je daarna gewoon verder rijdt en die kans heeft ze dus gekregen. Ik weet wie er zat te jureren, deze jury ging prima om met paarden die wat spanning hadden, zal je indien nodig netjes de tijd hebben gegeven om even rond te rijden en als zij zodanig laag zat in haar punten dat ze het nodig vond je proef te beeindigen dan was er wel iets meer aan de hand dan wat naar binnen vallen en wat weinig impuls, zal ik maar zeggen. (Wat dan trouwens nog altijd een keuze is, als jij aangeeft dat je verder wil rijden mag dat gewoon maar verstandig is dat in zo'n geval niet omdat een jury dat alleen zal doen als je echt heel laag uit zal komen qua punten)

vickiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:04

Jeetje wat heftig zeg! Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.. Inderdaad alleen in geval van kreupelheid. Lijkt me dat je de KNHS zelf ook even een mailtje moet sturen. Ter informatie. Ze doen er waarschijnlijk niks aan, maar dan zijn ze in ieder geval op de hoogte van het voorval (naam van de jury vermelden!).

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:21

oomens schreef:
lorelientje schreef:
(ik heb dyslectici sorry voor mijn fouten)

Offtopic, maar dat is toch geen aandoening aan je leestekens? Over je spelling (die inderdaad wat typische dyslexiefouten laat zien) zul je mij niet horen vallen, maar ook met dyslexie kun je best ergens in een lap tekst wat punten of komma's zetten, zodat mensen je verhaal ook kunnen lezen.

ja ook met leestekens offtopic is dit niet zo een leuke reactie, ik hoor dat zelf ook maar daar kun je niets aan doen dat zie je niet!

_larissaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:30

Ik vind dit echt niet sportief van een jury, als je je proef verlaat heb je zowieso een verlies punt met uitzondering van kreupel enz.. naar ts gaf zelf al aan dat dit niet het geval was. Ik zal dit melden/contact opnemen met de organisatie ! En al helemaal dat er geen protecollen van ts zijn.. ze heeft dr tenslotte toch ook voor betaald om een proef te rijden als ieder ander !

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:45

Jeetje TS wat vervelend :\ ik vind het geen normale manier van reageren van die jury zeker voor de B niet.

En over de dyslexie: Er zijn heel veel vormen van dyslexie en heel veel mensen denken dat je dan alleen maar last kunt hebben met lezen en schrijven maar daar onder kunnen ook lees tekens vallen. Met dyslexie heb je moeite met het verwerken van informatie waardoor je lastiger kan onthouden hoe je een woord schrijft of waar je leestekens plaatst. Met mijn vorm van dyslexie kan ik prima lezen maar het verwerken van informatie gaat niet zo goed waardoor ik niet meer dan 3 dingen tegelijk kan onthouden, is ook dyslexie.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:54

Mag een jury wel zeggen dat een paard kreupel is, of is het nog dat ze mogen opmerken dat het paard dusdanig onregelmatig is dat verder rijden afgeraden wordt?

Ts, hoe spijtig ook, een jury kent en hoeft de achtergrond van je paard niet te kennen. Dat een paard veel spanning heeft is heel vervelend, maar dat hij daardoor mindere passen gaat maken mag niet onbestraft worden gelaten. In de b is het zeker niet een nette reactie geweest, maar over het algemeen moet je behoorlijk wat doen om de ring uit te worden gestuurd. Heb je de mogelijkheid om op vreemd terrein te trainen zonder wedstrijden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:04

Lithya schreef:
Mag een jury wel zeggen dat een paard kreupel is, of is het nog dat ze mogen opmerken dat het paard dusdanig onregelmatig is dat verder rijden afgeraden wordt?

Ts, hoe spijtig ook, een jury kent en hoeft de achtergrond van je paard niet te kennen. Dat een paard veel spanning heeft is heel vervelend, maar dat hij daardoor mindere passen gaat maken mag niet onbestraft worden gelaten. In de b is het zeker niet een nette reactie geweest, maar over het algemeen moet je behoorlijk wat doen om de ring uit te worden gestuurd. Heb je de mogelijkheid om op vreemd terrein te trainen zonder wedstrijden?

Alleen bij een echt overduidelijke kreupelheid mag een jury beslissen helemaal te proef te stoppen. Is het niet 100% en constant onregelmatig, dan leg ik de proef stil en haal de ruiter naar mij toe, meld mijn bevindingen en laat de ruiter kiezen of hij/zij door wil rijden of stopt. In het eerste geval zeg ik er wel meteen bij dat het risico op verlies dan aanwezig is. Als ze stoppen is het vrijwillig verlaten van de proef. Zo kan je het als jury nooit verkeerd gedaan hebben, en zo wordt het ook geleerd tijdens de opleidingen. Protocollen moeten echter wel ingevuld zijn met deze bevindingen, en beschikbaar gesteld worden aan de ruiter.

Wat wel zo is, is dat de eerste proef gestopt is wegens kreupelheid de tweede dan ook niet meer gereden mag worden, en zo is het ook goed in de uitslagen vermeld als ik het goed begrijp uit een eerdere post.

TS, wat je nog kunt doen is achterhalen wie de jury was en hier een mail over sturen naar de KNHS. In tegenstelling tot wat een heleboel zeggen en denken, wordt er wel zeker wat gedaan met klachten over juryleden, dus het proberen waard!

Linda_76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:10

Als je in de 1e proef wordt uitgesloten wegens kreupelheid mag je de 2e proef wel starten. Uitsluiting is namelijk alleen in die proef geldig. Bij diskwalificatie moet je je spullen pakken en naar huis...

Of dat het wijs is om je 2e proef wel te starten als je in de 1e bent uitgesloten wegens kreupelheid dat is natuurlijk aan de ruiter.....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:14

In het kader van dierenwelzijn mag je dan de tweede proef niet starten. Zo heb ik het altijd geleerd tijdens de opleidingen. Mag ook alleen niet als de jury zegt dat je echt moet stoppen. Kies je er zelf voor om vrijwillig de eerste proef niet uit te rijden mag het wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:19

Wat ik in eerste instantie al raar vind en ik hier niemand over hoor, Is dat als het inloopt je gewoon op je eigen tijd mag starten, je bent niet verplicht eerder te starten.

En ik heb toch behoorlijk wat geschreven bij wedstrijden en dit nog nooit meegemaakt en ik vind het ronduit onbeschoft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:20

Silly1972 schreef:
Wat ik in eerste instantie al raar vind en ik hier niemand over hoor, Is dat als het inloopt je gewoon op je eigen tijd mag starten, je bent niet verplicht eerder te starten.

En ik heb toch behoorlijk wat geschreven bij wedstrijden en dit nog nooit meegemaakt en ik vind het ronduit onbeschoft.

Niet helemaal waar. Als het wedstrijdsecretariaat in het vraagprogramma en op de startlijsten vermeldt dat bij in- of uitloop de starttijden wijzigen, mag dat gewoon.

Linda_76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:34

@kleinvosje Volgens de reglementen mag je bij uitsluiting de 2e proef wel starten, je moet ook altijd heel voorzichtig zijn als jury bij kreupelheid, we zijn immers geen dierenarts. Er kan een steentje o.i.d. in de hoef zitten waardoor een paard onregelmatig loopt en dat na verwijdering hij weer rad is.

Maar ik ben het met je eens dat in het kader van welzijn en echte onregelmatigheid zou het eigenlijk niet moeten kunnen dat men doorstart in 2e proef. Ik zou als jurylid dat ook even in de gaten houden en eventueel overleg hebben met het andere jurylid, omdat sommige mensen nou eenmaal een redelijk bord voor hun kop hebben....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:38

Mee eens, wij zijn geen dierenarts. Een echte kreupelheid, waarbij het paard met het hele lijf kreupelt zeg maar, komt niet door een steentje in de hoef. En dan doorrijden is echt een no go.

Overleg heb ik in eerste instantie altijd, eerst met ruiter, vragen of deze voelt wat ik zie (zit nog wel eens verschil in), en indien nodig laat ik een tweede jury ernaar kijken. Maar in het geval van TS was er geen tweede jury dus gaat dat niet. De jury die TS had heeft in ieder geval niet ruitervriendelijk gehandeld als we afgaan op wat TS zegt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:40

kleinvosje schreef:
Silly1972 schreef:

Niet helemaal waar. Als het wedstrijdsecretariaat in het vraagprogramma en op de startlijsten vermeldt dat bij in- of uitloop de starttijden wijzigen, mag dat gewoon.

Dat moet wel minimaal een dag van te voren aangegeven zijn, je moet nl een bepaalde tijd hebben om los te rijden.

Maar de Jury's waar ik altijd bij schreef hebben altijd gezegd dat men op hun eigen tijd mogen starten dat dat in het regelement staat.
Het zou toch wat zijn als er 5 ruiters uit vallen en dat je gelijk bij aankomst al moet starten.
Dat zou van de zotte zijn natuurlijk

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 18:43

Even goed lezen: ik schrijf dat het dan in het vraagprogramma moet staan, en dat moet op tijd ingediend zijn bij de KNHS. Dat is dus langer dan 24 uur van te voren. Binnen 24 uur voor aanvang van een wedstrijd mag er officieel niets meer veranderd worden aan een startlijst.
Er staat ook in de reglementen dat je minimaal een uur van te voren aanwezig moet zijn om dit soort gevallen in te kunnen plannen.