sigrid1182 schreef:Ik herken dit, mijn vaste kudde, met goed natuurlijk paardegedrAg, werd een merrie, totaal niet geaccepteerd, op stuk van 2 hectare, waar ze met zn 5en liepen, werd merrie uitgeslagen. Het leek voor mij of zij duidelijk het naruurlijk kuddegedrag snapte, maar werd door de paarden niet geaccepteerd. En na 4 mnd werd ze getolereert, wel op grote stukken, want op stuk van half hectare was geen optie. maar de alfa merrie, heeft haar 6 jaar nooit gemogen, en na 6 maanden snapte ik waarom. Zij maakte de kudde zwakker, door haar "afwijkende" gedrag. Mijn kudde was nooit problematisch met nieuwe paarden, maar deze ene keer dus wel! En bleek dat paarden het beter aanvoelen dan wij als mensen.
Dit klinkt echt heel bekend, en gevoels matig denk ik dat dit best eens een beetje het probleem zou kunnen zijn.
@ ralph; ehm nee, de pony heet geen floris op papier. Maar de pony zelf veroorzaakt het probleem niet met gedrag. De kudde mag hem gewoon toevallig niet, en ik vermoed dat hij gewoon net niet bij de karakters van mijn dieren past. Ik weet van zijn fokker dat dit vroeger nooit problemen gaf, hij stond altijd probleemloos in de kudde daar.