Nieuwe pony wordt afgestoten door kudde, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Re: Nieuwe pony wordt afgestoten door kudde, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:34

Wat voor kleur is de pony? Heeft hij of zij een deken op?
Wij hebben in onze kudde er toen eeb schimmel bijgekregen en hij werd de hele tijd opgejaagd. We denken dat het door zijn kleur kwam.

Ook hebben we wel eens gehad dat een paard van ons een deken op kreeg en aangevallen werd uit het niets. Dit was omdat de paarden het paard met de deken niet meer herkenden.

Misschien is bij jou ook wel zooets aan de hand :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:41

Maureen95 schreef:
Ook hebben we wel eens gehad dat een paard van ons een deken op kreeg en aangevallen werd uit het niets. Dit was omdat de paarden het paard met de deken niet meer herkenden.

Dat herken ik ook; was een schimmel die een bruine deken op kreeg. Dat was volgens de kudde een no go; ze herkenden haar gewoon niet meer. Daarna was ze bruinbont; deken lag ik stukken.

Overigens ook eens meegemaakt met een zwarte pony die was gebruikt voor een lesje anatomie. Er waren witte stickertjes op haar lijf geplakt en toen ze tijdens de pauze even terugging in de kudde werd ze aangezien voor een nieuwe pony en achtervolgt door de paddock.

Maar volgens mij is de pony van TS helemaal nieuw in de groep en kennen ze hem niet anders dan hij nu rond loopt (met danwel zonder deken)...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:49

erg vreemd hoe het daar aantoe gaat. ikzelf heb mijn paard nog nooit met een draadje tussen gekoppeld. gewoon dadelijk de nieuwe groep is. een week geleden is mijn paard nog van stalling veranderd. eerst een nachtje in dezelfde stalgang. dan met het jongste merrie'tje in de ochtend buiten. 10 minuten later de alfamerrie en andere ruin erbij gezet en weinig tot geen problemen. nu een week later gaat het met de merrie's super. de ruin en mijn ruin zijn nog af en toe een beetje feller tegen elkaar maar opzich erg rustig al.

Hoe het er bij jou aan toe gaat heb ik nog nooit gehoord.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:01

Zoe_97 schreef:
erg vreemd hoe het daar aantoe gaat. ikzelf heb mijn paard nog nooit met een draadje tussen gekoppeld. gewoon dadelijk de nieuwe groep is. een week geleden is mijn paard nog van stalling veranderd. eerst een nachtje in dezelfde stalgang. dan met het jongste merrie'tje in de ochtend buiten. 10 minuten later de alfamerrie en andere ruin erbij gezet en weinig tot geen problemen. nu een week later gaat het met de merrie's super. de ruin en mijn ruin zijn nog af en toe een beetje feller tegen elkaar maar opzich erg rustig al.

Hoe het er bij jou aan toe gaat heb ik nog nooit gehoord.

Dit is ook een nieuw iets.
Mijn merrie staat al ruim 2 jaar bij TS en is vrij gemakkelijk in de groep opgenomen destijds. De alfa-merrie heeft d'r in de 1e week nog wel weg gejaagd als ze te dichtbij kwam maar daarna was het ook wel over.
Er hebben ook wel vaker paarden/pony's van mij bij TS hun vakantie doorgebracht. Eerst een paar dagen 'jagen' en dan was de rust er weer.
Zelfs de mini-Shetlander van TS (die nu bij mij staat voor de kids) die zijn eerste 2.5 jaar bij honden is opgegroeid bij de 1e eigenaar en dus bij tijd en wijle nogal asociaal gedrag vertoond en ook nog eens grote waffel heeft... die wordt/werd ook zonder grote problemen in de kudde opgenomen.

Ik hoop dat het samen zetten van Oreo met mijn merrie Fayette gaat helpen voor hem :(:) Want normaal gesproken is mijn merrie vrij makkelijk ergens bij in te gooien. Die is zo wat vriendjes met iedereen en al helemaal met ruinen (slettebakje is het :') )

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:15

Onze twee IJslanders lagen elkaar in het begin totaal niet. Met de rest van de kudde ging het prima maar die twee vlogen elkaar steeds vol in de haren. Ik ben toen juist met die twee pony's samen 'spannende' dingen gaan doen (een rit op vreemd terrein en een wandeling door een drukke omgeving met veel prikkels). Op die manier moesten ze wel steun zoeken bij elkaar (en bij mij). Dat heeft hier erg goed geholpen, ze zoeken elkaar in de kudde nu ook meer op en er is vrijwel geen geruzie meer.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:45

De pony is qua kleur ook niet afwijkend. Ja.. Een schimmeltje, maar ik heb er oa twee bonten tussenstaan met veel wit.

Afbeelding

Dat deken probleem heb ik trouwens ook altijd, vooral wisseling dikke winterdekens naar dunnere dekens die toevallig een nieuwe kleur hebben. Kost even een minuut of 5 voor iederen doorheeft dat het dezelfde dieren zijn,maar een ander kleur dekentje :+
Maar dat is hier niet van toepassing denk ik, pony heeft nu bv de regendeken op van de voorganger die hier 16 jaar in de kudde heeft gestaan, dus die kleuren zijn niet raar gok ik. En heb door de tijd heen letterlijk alle kleuren van de regenboog op de weide gehad, vooral omdat ik in de Tinkers en koudbloedrassen zit, wil er regelmatig iets aparts tussenstaan.

Maar nu is het duimen hier dus, ik ga eens rustig afwachten of deze koppeling werkt. Tot nu toe negeert Fayette Oreo nog flink.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:08

Kan het juist dan niet aan die deken liggen?

Kan het zijn dat de kudde de oude eigenaar van de deken nog ruikt en het niet begrijpt dat Oreo hem nu draagt?

Dat de kudde hem dus weg jaagt omdat ze zijn geur niet begrijpen omdat hij dus ook naar het paard ruikt wat de deken eerder om heeft gehad?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 16:13

Nee, onmogelijk, ik doe niet aan gescheiden dekens, iedereen draagt continue elkaars spul als het min of meer passend is.
Ook is de situatie op dit moment dat alle 6 de paarden samen 1 borstelset delen en dus gegarandeerd naar elkaar ruiken.
en ik doe met zeer grote regelmaat aan boxenwissel. Geurproblemen gaat het zeker weten niet zijn.

Enige wat ik kan bedenken is omdat het een ruintje is en inmiddels wat timide lijkt te zijn.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:16

Nee dan kan dat het niet zijn inderdaad.
Hoop dat je snel de oplossing vind :(:)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 16:17

:j maar vind de vele uitgangspunten hier wel erg prettig, een deel zou ik nooit aan gedacht hebben, maar had het best kunnen zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:37

Voorlopig een eigen weitje voor je pony zodat hij niet in elkaar getrapt kan worden. :(:) :(

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:45

Gewoon een apart stukje maken voor hem alleen, zodat hij veilig en rustig is, maar toch iedereen kan zien. Eerst alles maar weer eens tot rust laten komen.
Kan je over een tijdje weer verder kijken

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:24

Ik herken het probleem wel een beetje. Zelf heb ik nu 5 weken een nieuwe Welsh A pony. Eerst een tijd lang ernaast met een draadje eetussen. Toen de makkelijkste erbij gezet en dat ging goed maar die wilde na een tijdje weer terug naar de anderen ( hun lopen met zijn vieren) en dan ging hij rennen. Toen ook maar de Shet erbij gezet maar die is vrij dominant en ging als een malle erachteraan rennen dus de makkelijkste ging ook meerennen er achter aan. Zo ging hij bijna door het draad dus alles weer terug op de gewone plek. De welsh maar weer apart. Toen de een na hoogste in rang erbij en dat gaat goed. Nu ook de baas van het stel erbij en gaat best goed. De welsh wordt wel af wn toe op zijn plek gezet maar dat mag. De Shet en de C moeten er ook nog wel bij maar ik wacht daar denk ik even mee tot ze naar een andere wei gaan en teveel bezig zijn met gras eten. Hoop ik dan. Ja lastige dingen hoor en ze kunnen dan zo gemeen zijn. Misschien een idee om hem met de leider van de groep te zetten? Als die hem accepteerd gaat het misschien beter met de rest van de groep? Ja lastige kwestie hoor... Onze Welsh is gelukkig nog wel vrolijk. Sterkte

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:30

De alfamerrie van TS is een bitch 1e klas := Die kan zo nog een half jaar 'boos' zijn op een nieuweling ~~}>

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:32

tsja niet ieder systeem is ideaal voor iedereen niet ieder dier is hetzelfde... en soms werkt het nou eenmaal niet, dan moet je daarmee instemmen...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 23:31

Rivjenn schreef:
Ik herken het probleem wel een beetje. Zelf heb ik nu 5 weken een nieuwe Welsh A pony. Eerst een tijd lang ernaast met een draadje eetussen. Toen de makkelijkste erbij gezet en dat ging goed maar die wilde na een tijdje weer terug naar de anderen ( hun lopen met zijn vieren) en dan ging hij rennen. Toen ook maar de Shet erbij gezet maar die is vrij dominant en ging als een malle erachteraan rennen dus de makkelijkste ging ook meerennen er achter aan. Zo ging hij bijna door het draad dus alles weer terug op de gewone plek. De welsh maar weer apart. Toen de een na hoogste in rang erbij en dat gaat goed. Nu ook de baas van het stel erbij en gaat best goed. De welsh wordt wel af wn toe op zijn plek gezet maar dat mag. De Shet en de C moeten er ook nog wel bij maar ik wacht daar denk ik even mee tot ze naar een andere wei gaan en teveel bezig zijn met gras eten. Hoop ik dan. Ja lastige dingen hoor en ze kunnen dan zo gemeen zijn. Misschien een idee om hem met de leider van de groep te zetten? Als die hem accepteerd gaat het misschien beter met de rest van de groep? Ja lastige kwestie hoor... Onze Welsh is gelukkig nog wel vrolijk. Sterkte

Daar stond hij dus van de week bij, is echt een alpha merrie, en als die tegen een ander dier boos doet... :(:) trust me, dat is echt niet grappig....
Resultaat bij Oreo na tot drie uurtjes in de weide met deze merrie plus een andere hele rustige merrie;
Drie keer toe finaal tegen het hek gedrukt en in elkaar geramd en een keer vol het draad in dankzij de alpha merrie. Die houd ik er nu dus heeeeeeel ver bij uit de buurt :=

Ik heb nu de meest neutrale merrie erbij die ook goed in de groep ligt. Rustige merrie die eigenlijk nooit problemen maakt of veel rent. Hier gaat de pony een volle maand alleen mee staan ( zijn we inmiddels mee van start gegaan)
In de hoop dat die straks de stabiele factor gaat zijn als ik de volgende ga introduceren.

Welke dat gaat zijn? Dat laat ik straks aan jullie over := voor nu geeeeeeen idee of ik juist de ruziemakers aan hem moet koppelen straks, de meest neutrale, of bepaalde vriendjes uit elkaar moet trekken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 23:43

Ze zeggen vaak dat die t lelijkst doen vaak niet nr 1 maar nr 2 zijn. Dan zou je je toch moeten afvragen wie de leider dan is? Als die m accepteert kan h/zij de rest wat weghouden /geruststellen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 00:11

Erm.. De meest lelijke is absoluut de alpha van de groep hier waar ik over schreef := daar heb ik geen twijfel over. Er is geen enkele andere die hoger in rang is dan die.
Degenen die ' hoger' lijken te zijn, mogen naast haar staan zonder in elkaar gemept te worden :+
maar zodra die iets doen wat de alpha niet blieft ( als eerste bij het hek staan of willen drinken) moeten die toch ook echt maken dat ze wegkomen na enkele waarschuwingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:24

Het zou toch best de kleur kunnen zijn hoor. Mijn paarden vonden schimmels ook niks, bonten maakt ze dan weer niks uit.
Net als dat andere paarden die van mij (friezen) dan weer niks vinden. Maar je kan ze wel leren elkaar te dulden, en je kan ze zelfs leren vriendjes te worden.

Ooit op pension reed ik altijd samen met 1 ander paard, en onze paarden mochten elkaar totaal niet ondanks dat de stallen naast elkaar waren, maar op den duur ging het steeds beter en uiteindelijk stonden ze zelfs in de wei bij elkaar.

Net als mijn shetlander, toen hij net gecastreerd was joeg hij andere ruinen echt het draad door. Zo ook een fjordenjaarling, toen al 2 keer zo groot als hij zelf was. Met de hele kudde gingen ze er achteraan, mijn shetlander als aanvoerder. In het begin hebben we ze in 2 aparte weides gehouden want steeds een pony door het draad heen is ook niks, echter als ik er was dan liet ik ze bij elkaar waarbij ik zelf ruimte voor de fjord op eiste. Als ik hem aan het poetsen of kroelen was moest de rest maar uitwijken. Dit had de fjord snel door waardoor hij me ook opzocht als hij weer achterna gezeten werd. De rest had het ook snel door waardoor ze hem met rust lieten. Waren ze echter lief, dan mochten ze er bij komen. Nu is mijn shetlander zo'n jaloerse pony dat die al vrij snel het knopje omzette, en de fjord met rust liet om ook bij mij te kunnen komen. In het begin ging het knopje weer terug om zodra ik het hek uit was, maar enkele weken daarna had mijn shetlander hem helemaal geaccepteerd, de rest van de kudde deed dit toen ook.

Ik moet zeggen dat ik nieuwe paarden eigenlijk nooit introduceer, behalve als er kans is dat het mis gaat met grote gevolgen (zoals toen mn merrie een veulen kreeg, die hebben de eerste week wel naast de rest in een eigen wei gestaan), of als het slecht gaat zoals bij de fjord het geval was. Ik doe de nieuwe meestal direct vanaf de trailer zo de kudde in, dan is de rust er vaak ook snel weer bij terug.

Ik denk dat je plan van aanpak dan ook zeker kans van slagen heeft. Hem eerst in een eigen wei zetten met 1 ander paard van de kudde, tot ze elkaar volledig geaccepteerd hebben, en de nieuwe pony ook de kans heeft rustig te wennen aan zn nieuwe huisje zonder de stress van het opjagen, en dan pas terug in de kudde.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:44

Ik herken dit, mijn vaste kudde, met goed natuurlijk paardegedrAg, werd een merrie, totaal niet geaccepteerd, op stuk van 2 hectare, waar ze met zn 5en liepen, werd merrie uitgeslagen. Het leek voor mij of zij duidelijk het naruurlijk kuddegedrag snapte, maar werd door de paarden niet geaccepteerd. En na 4 mnd werd ze getolereert, wel op grote stukken, want op stuk van half hectare was geen optie. maar de alfa merrie, heeft haar 6 jaar nooit gemogen, en na 6 maanden snapte ik waarom. Zij maakte de kudde zwakker, door haar "afwijkende" gedrag. Mijn kudde was nooit problematisch met nieuwe paarden, maar deze ene keer dus wel! En bleek dat paarden het beter aanvoelen dan wij als mensen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 00:55

Heet deze pony toevallig op paspoort Floris?
Maar wat een aparte situatie.
Ik zal ook niet weten. Maar alles apart aan elkaar laten wennen weet niet of dat wel verstandig is. Als alles weer samen komt heb je hetzelfde gezeur. En alles bij elkaar in incl de nieuwe?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 13:30

sigrid1182 schreef:
Ik herken dit, mijn vaste kudde, met goed natuurlijk paardegedrAg, werd een merrie, totaal niet geaccepteerd, op stuk van 2 hectare, waar ze met zn 5en liepen, werd merrie uitgeslagen. Het leek voor mij of zij duidelijk het naruurlijk kuddegedrag snapte, maar werd door de paarden niet geaccepteerd. En na 4 mnd werd ze getolereert, wel op grote stukken, want op stuk van half hectare was geen optie. maar de alfa merrie, heeft haar 6 jaar nooit gemogen, en na 6 maanden snapte ik waarom. Zij maakte de kudde zwakker, door haar "afwijkende" gedrag. Mijn kudde was nooit problematisch met nieuwe paarden, maar deze ene keer dus wel! En bleek dat paarden het beter aanvoelen dan wij als mensen.

Dit klinkt echt heel bekend, en gevoels matig denk ik dat dit best eens een beetje het probleem zou kunnen zijn.

@ ralph; ehm nee, de pony heet geen floris op papier. Maar de pony zelf veroorzaakt het probleem niet met gedrag. De kudde mag hem gewoon toevallig niet, en ik vermoed dat hij gewoon net niet bij de karakters van mijn dieren past. Ik weet van zijn fokker dat dit vroeger nooit problemen gaf, hij stond altijd probleemloos in de kudde daar.

12LUCKY12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 13:33

misschien kun je de pony of paard eerst een poosje schijden van de kudde door een draadje of hek dan kunnen ze aan elkaar wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 14:39

Ugh ik ken dit...
Bij 2 van onze paarden is het na een ruime week goedgekomen.

Wij hebben nu dat 2 van de nieuwelingen geaccepteerd werden maar nu ineens onder de bijt en trapwonden zitten -O-
Misschien is die toch niet zo gezond, dat ze haar daarom zo toetakelen... maar aan de buitenkant is niets te zien en op de wei gaat het goed.

Bij de paarden waarbij het na een ruime week goed is gekomen, was het een beetje onaangepast sociaal gedrag met een dominante ruin.

Toch gescheiden houden dan maar, misschien met 1 andere er bij? Als je paarden moet redden, wat ik al eens heb moeten doen in het verleden (en dan ging slachtoffer alsnóg proberen bij de rest van de kudde te komen, dus sul) is het gewoon foute boel.

Dan maar apart houden, misschien moet de pony meer zelfvertrouwen krijgen en daar kun je wel bij helpen, dat het na verloop van tijd wel goed gaat..

Succes er mee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:39

het gaat zo snel of langzaam als ze zelf aangeven. Draadje er tussen, eventueel 1 maatje er bij als dat kan en aanders maar gewoon alleen er naast tot ze vriendelijk doen over de draad. Dat kan wel weken tot maanden duren voor ze elkaar echt accepteren. En zelfs dan kunnen ze nog lelijk doen bij bijvoorbeeld voeren.