Help! Paard onrustig in trailer? Tips gevraagd!!!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 10:07

Rizette schreef:
Kan je paard wel smal staan? Er zijn nogal wat paarden, waarvoor een plaats in een 2 paardstrailer te smal is en waardoor ze engtevrees krijgen in de bochten en zich laten vallen. Zet je het schof scheef (en goed vast natuurlijk) dan is er niets meer aan de hand.

Dat vragen wij ons ook af! De terugweg na het ongeluk (hij had nog wel een verdoving) toen hadden we inderdaad het schot scheef gezet, toen hebben we hem niet gehoord en niet gemerkt.
Ik denk dus dat het wel werkt dat wij nu een 1,5 paards hebben (dus veel ruimte) en hem dan een beetje confidence geven zodat hij zijn vertrouwen wat terug kan krijgen...

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 10:10

Mando schreef:
Je kan ook strezzz van phytonics bestellen. Werkt net iets beter dan de bach
Gewoon 3 dagen voordat hij de trailer op moet in de waterbak druppelen.
Vlakt wat af.

Je heb nu een 1.5 paards gekocht lees ik.
Ze hebben daar wat meer ruimte in dus kunnen ook wijdbeens en wat schuin gaan staan.

Ik had ook een 2 paards en ben ook naar 1.5 gegaan.
Eerste keer opgeladen (want ik had er niet over nagedacht dat ze de ruimte als veel konden ervaren) een een klein rondje gereden.
Het was even zoeken voor hem maar hij staat er wel veel fijner op dan op de 2 paards

Soms vraag ik me wel eens af of ik er wel een paard in heb staan haha

Wat ook kan is dat hij onrustig is door de been bescherming.

Ik ben met een stalgenoot met mijn trailer een keer op wedstrijd geweest.
Op de heenweg zo onrustig op de trailer dat ik het best angstig vond toen heb ik gezegd. . Op de terugweg de been bescherming af.
En wat denk je.... een rustige terugrit

Ik heb de mijne nooit met bescherming staan. Ze kunnen dat ook als onprettig ervaren.

Succes met de oplossing zoeken.

Oh fijn! Er is dus hoop dat mijn pony op onze nieuwe trailer braver staat.
Bescherming durf ik eerlijk gezegd zelf niet aan.. Ik heb hem ook wel eens met peersbeschermers en springschoenen staan en dan staat hij net zo.. Als hij zich wel laat vallen in de bochten door bijvoorbeeld dat claustrofobische dan ben ik echt heel bang dat hij nog eens zijn benen open haalt aan zichzelf...
Mocht de ruimte het niet zijn kan ik dat dan natuurlijk wel gewoon eens proberen... Dat spul van jou zal ik ook eens naar kijken. Werkt dat precies hetzelfde als confidence?

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 10:12

Ibbel schreef:
Heb je uberhaupt al gereden met je nieuwe trailer? Zo niet, gewoon eerst maar eens laden en een rondje van 5 minuten doen. Misschien maak je je druk om niets.

Gaan we doen, maar wil natuurlijk wel even kijken wat de opties zijn, want hij kan natuurlijk behoorlijk bang zijn geworden na de vorige rit

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 10:14

iEmmaaa schreef:
Misschien denk ik te simpel hoor, maar een hooinet ophangen? :Y) Mijn vorige paard erg ongeduldig op de trailer, hij wilde maar niet stil staan als hij moest wachten. Bij hem was het duidelijk geen stress maar echt ongeduld. Zodra je ging rijden was alles prima en hij kwam ook nooit gespannen of bezweet uit de trailer. Toen we een hooi net hadden opgehangen was alles ineens prima en kan meneer zich uren vermaken.

Ik lees trouwens ook dat je transportbeschermers gebruikt. Wordt hij daar niet onrustig van? Ik ken veel paarden die die dingen juist lastig vinden. Misschien kun je het een keer proberen met gewone peesbeschermers en springschoenen? Dan kan hij zich niet bezeren, maar heeft hij toch bescherming om.

Ik denk dat mijn paard dus gestresst is en niet ongeduldig... We hebben inderdaad al sinds hij op trailer staat (we hebben hem sinds 3 jarige) met hooinet...

Beschermers zouden het ook kunnen zijn inderdaad, maar ze zakken niet af en hij loopt er ook niet raar mee zonder dat hij op trailer staat. Ik heb inderdaad hem een keer met transportbeschermers in de stal gezet om te kijken of dat het is, maar dan staat hij ook super rustig.
Peesbeschermers met springschoenen heb ik ook al gehad (als ik een klein stukje naar les moet) maar dan staat hij ook zo.

Mando

Re: Help! Paard onrustig in trailer? Tips gevraagd!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:22

Ik ken dat confidence niet.
Ik gebruik alles van phytonics daar ben ik super tevreden over.
Ik gebruikte het ook vroeger ook voor ik op westrijd moest.
Hij was niet altijd even braaf zeg maar. .. lees. .. los over het terrein. .. alle hoeken van de bak zien. .. a binnenkomen in arbeidsdraf in ring 1 2 3 4...

Dus dat is minder geworden toen ik strezzz voor de wedstrijddag ging gebruiken.
Voor mezelf gebruikte ik het ook hoor. Erg fijn spul.
Vlakt net even wat af.

Het blijft een ondeugd maar ik heb t niet meer nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:27

MyrtheMarit3 schreef:
Gaan we doen, maar wil natuurlijk wel even kijken wat de opties zijn, want hij kan natuurlijk behoorlijk bang zijn geworden na de vorige rit

Als je daar al van uit gaat, kan je er vergif op innemen dat je paard jouw angst idd oppikt.
Gewoon blanco er in gaan, je hebt al geoefend met laden zei je, en dat gaat goed. Dan kan dat rondje rijden ook.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:43

Ik heb ook een twee paardstrailer en mijn paard deed het ook helemaal gek in de trailer. Ze is een keertje helemaal onderuit gegaan en kon niet meer overeind komen. Dus gestopt, het paard losgemaakt en ze kon gelukkig weer overeind komen. De trailer was vanbinnen wel iets beschadigd maar het paard had een stukje hoef geschaafd maar het viel verder mee. Daarna heeft het weer een tijd gekost voordat het vertrouwen er weer was om erin te stappen. Ik heb daarna ook het schot half open gezet en de achterkant van het schot staat nu vast met een touwtje. Ze kan nu breder staan wat ze nu ook doet en prettig vindt. Gelukkig had ik ook nog een brede achter stang die ik nu over de hele breedte gebruik. Ze staat nu rustig in de trailer en het getrappel is afgelopen.Het zal misschien niet heel veilig zijn maar een paard wat vreselijk te keer gaat in de trailer is ook niet veilig. Ik hoef meestal maar kleine stukjes maar als ik verder moet weet ik nog niet wat ik ga doen. Dan heb ik toch de neiging om het schot weer dicht te zetten, maar daar denk ik nog over na.
Laatst bijgewerkt door ynid1 op 24-04-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 10:49

saddledancer schreef:
Paarden die onrustig zijn op trailers sillen nog welleens beter af zijn op een vrachtwagen (tje) misschien is dit een optie?

Daar zat ik dus ook al aan te denken; zijwaarts vervoeren in zo'n vrachtwagentje, staan ze veel stabieler in en bochten zijn veel makkelijker op te vangen voor ze.

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:56

Ibbel schreef:
MyrtheMarit3 schreef:

Als je daar al van uit gaat, kan je er vergif op innemen dat je paard jouw angst idd oppikt.
Gewoon blanco er in gaan, je hebt al geoefend met laden zei je, en dat gaat goed. Dan kan dat rondje rijden ook.

Blijft toch moeilijk om er blanco in te gaan als je het ongeluk hebt mee gemaakt.
Ik hoop dat het lukt inderdaad. We gaan het woensdag proberen!

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-16 12:57

ynid1 schreef:
Ik heb ook een twee paardstrailer en mijn paard deed het ook helemaal gek in de trailer. Ze is een keertje helemaal onderuit gegaan en kon niet meer overeind komen. Dus gestopt, het paard losgemaakt en ze kon gelukkig weer overeind komen. De trailer was vanbinnen wel iets beschadigd maar het paard had een stukje hoef geschaafd maar het viel verder mee. Daarna heeft het weer een tijd gekost voordat het vertrouwen er weer was om erin te stappen. Ik heb daarna ook het schot half open gezet en de achterkant van het schot staat nu vast met een touwtje. Ze kan nu breder staan wat ze nu ook doet en prettig vindt. Gelukkig had ik ook nog een brede achter stang die ik nu over de hele breedte gebruik. Ze staat nu rustig in de trailer en het getrappel is afgelopen.Het zal misschien niet heel veilig zijn maar een paard wat vreselijk te keer gaat in de trailer is ook niet veilig. Ik hoef meestal maar kleine stukjes maar als ik verder moet weet ik nog niet wat ik ga doen. Dan heb ik toch de neiging om het schot weer dicht te zetten, maar daar denk ik nog over na.

Fijn dat jouw paard nu ook rustiger staat! Ik hoop die van mij ook. Wij hadden een trailer met een houten tussenschot dus kon hij nergens heen. Nu hebben we dus een 1,5 paards die van binnen bijna helemaal bekleed is met rubber (m.u.v de bodem) dus dat hoef afschrapen wordt hem niet meer gelukkig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 13:24

Plan dan je rondje de eerste keer met voornamelijk bochten rechtsom. Paar kilometer is al zat voor de eerste keer. Kleine stapjes vooruit werkt het beste om bergop te komen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:02

Mando schreef:
Ik ken dat confidence niet.
Ik gebruik alles van phytonics daar ben ik super tevreden over.
Ik gebruikte het ook vroeger ook voor ik op westrijd moest.
Hij was niet altijd even braaf zeg maar. .. lees. .. los over het terrein. .. alle hoeken van de bak zien. .. a binnenkomen in arbeidsdraf in ring 1 2 3 4...

Dus dat is minder geworden toen ik strezzz voor de wedstrijddag ging gebruiken.
Voor mezelf gebruikte ik het ook hoor. Erg fijn spul.
Vlakt net even wat af.

Het blijft een ondeugd maar ik heb t niet meer nodig.

Dit is inderdaad ook nog een hele goede oplossing :j

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 15:20

Als je zelf bang bent voor de 1e keer, laat dan iemand anders je paard pakken en op de trailer zetten. Iemand die niet bij het ongeluk is geweest en dus ook geen stress heeft. Een stalgenoot bijv. Als die paard op de trailer zet, deurtje dicht doet en jullie dan gaan rijden, pikt hij iig niet jullie spanning op :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 16:53

Behalve alle hierboven genoemde tips: kijk ook eens zeer kritisch naar de rijstijl vd chauffeur. Echt rijden alsof je een lading rauwe eieren in de trailer hebt liggen en er mag er geen 1 kapot gaan onderweg.
Veel mensen denken dat ze goed rijden maar hun paard denkt daar anders over. Beter 10 min later aankomen dan een trailerprobleem kweken.

Beschermers moeten goed omgedaan worden zodat ze niet afzakken. Als een paard op zijn beschermer gaat staan kan hij zn balans niet houden.

Ga gewoon de eerste keer inderdaad zelf niet mee als je spanning voelt, je paard pikt dat anders feilloos op en kan gaan stressen.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 17:13

Confidence gebruiken. Dat doe ik bij mijn paard ook en deze staat nu rustig en ontspannen op de trailer. Je moet het wel een uur voor je gaat rijden in de neus smeren.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 18:55

xxCYNNxx schreef:
saddledancer schreef:
Paarden die onrustig zijn op trailers sillen nog welleens beter af zijn op een vrachtwagen (tje) misschien is dit een optie?

Daar zat ik dus ook al aan te denken; zijwaarts vervoeren in zo'n vrachtwagentje, staan ze veel stabieler in en bochten zijn veel makkelijker op te vangen voor ze.

Ja idd :j wij vervoeren hier eigenlijk alles op de vrachtwagen, maar soms past niet alles erop (als we er weereens meer dan 8/10 meenemen :') ) en dan moet er een trailer mee, maar een aantal van onze paarden die zo los de vrachtwagen op wandelen krijg je echt niet relaxed in de trailer.

Ik snap dat een vrachtwagentje niet voor iedereen in t budget past, maar als je er eens eentje kan huren of lenen, weet je iig of rechtuit staan het probleem is :)

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 08:22

Iedereen erg bedankt voor de tips! Ik denk dat ik hem zelf wel ga laden aangezien hij mij als enige vertrouwt (lees: niemand anders krijgt hem de trailer op). Ik ga proberen er gewoon neutraal in te gaan en geef hem dan wat confidence voor de eerste keer. Beschermers gaan goed strak om en zijn van de 30 keer dat we weg zijn geweest nog nooit afgezakt. Nogmaals bedankt! Als er nog mensen zijn met een andere kijk hierop, hoor het graag!

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 17:47

Nog een kleine aanvulling: Ik doe wel altijd de beschermers om. Tijdens de val waren de achterbeschermers beschadigd. Ze waren van BR Toch wel een goed merk. Volgens mij is het toch wel goed om die om te doen voordat je gaat rijden. Ik gebruik alleen transportbeschermers bij lange ritten.

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-16 20:41

Yes! Vandaag heb ik met hem een rondje gereden! Hij liep super braaf de trailer op. De eerste bocht liet hij zich vallen tegen de wand omdat hij dat gewend was van de 2 paards. Toen hij doorhad dat het handiger was om zijn benen wijd te zetten (dat was in de 2e bocht) was het goed en hebben we hem niet meer gemerkt tijdens de rit. Niet in de bochten, niet tijdens het optrekken en ook niet over de hobbels. We zijn halverwege een keer gestopt om hem te belonen en hij stond er best relaxt bij. Het was denk ik een rondje van 1,5 km/ 2 km en we hebben er zo'n 10 minuten over gedaan. Ik heb wel confidence gebruikt en ik vond dat hij er super op reageerde, in ieder geval totaal niet suf (zoals ik had verwacht, maar niet was gelukkig). Hij had gewoon zijn beschermers om en ik had het luik achter open gehouden zodat het extra licht in de trailer was. Beschermers wordt hij dus in ieder geval niet onrustig van. We gaan zondag een keer over een of twee rotondes (die waren vaak het moeilijkst voor hem). Als dat allemaal goed gaat, ga ik hem in Mei weer een keer meenemen om te rijden op ander terrein. Voor de genen die het interessant vinden om te volgen, ik update nog wel een paar keer als er nieuwe vorderingen zijn!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:21

Hey goed nieuws +:)+
Blij te horen dat het goed werkt met confidence:)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 21:34

En: schuin zetten. Dan hebben ze een betere balans dan recht.

Gelukkig ging het al een stuk beter!

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-16 20:49

Ianrowan2009 schreef:
Hey goed nieuws +:)+
Blij te horen dat het goed werkt met confidence:)

Ja ben heel blij! En ook over dat we hem confidence hebben gegeven!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:40

Wat een blij bericht... top.

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:23

Mooi zeg! wat zal het voor je een opluchting zijn dat het zo goed ging!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:37

TAO → OPG