Eileen_ schreef:Wat ik vooral zie in t eerste filmpje is dat je te snel, te 'agressief' naar hem toe loopt. Je leest je paard niet.
Wat ik doe met een moeilijk te vangen paard:
Ik loop naar m toe. Voorzichtig, absoluut nier sluipen (daar moet je voorzichtig mee zijn! Jij bent een roofdier, paard is een prooidier. Sneaky naar m toe sluipen is niet het antwoord). Zelfverzekerd naar hem toe lopen, maar hem wel lezen. Je kan zien in zn lichaamstaal wanneer hij er over na denkt om weg te gaan. Voordat hij een stap zet, stop jij! Hiermee beloon je hem dat hij nog op dezelfde plek staat. Je wacht totdat hij de focus op jou heeft (zoals je zelf ook al zei). Op dat moment kan je weer rusrig aan, maar zelfverzekerd een paar stapjes naar hem toe lopen. Dit blijf je doen totdat je bij hem bent. Ben je bij hem? Vang hem niet. Geef m wat lekkers (1 van de enige momenten dat ik paardenkoekies gebruik!), aai hem een beetje en loop weg. Dit doe je heel vaak (niet in 1x, maar in een langere tijd). Volgende stap is dit doen maar ipv hem te belonen bij het gewoon stil staan, doe je een touw over zn nek. Alleen dan beloon je hem. Volgende stap is halter. En daarna halster, naar stal waar je hem wat voer geeft ipv meteen rijden.
Op t moment dat je naar hem toe loopt, hem goed leest maar hij toch weg loopt, jaag ik hem weg.
Als je paard alleen staat, of met 1/2 andere paarden;
Maak 1 hoek een sweet spot. Deze hoek is de beste plek ever. Het beste is dat je dit met iemans anders doet en jij staat dichtbij deze hoek. Alleen in deze hoek mag hij rusten, de rest van t weiland is geen goede plek en daar moet hij rennen. Snel genoeg snapt hij dat deze hoek de plek is waar hij wilt zijn. Je geeft hem dus een keuze; je rent weg maar her is oncomfortabel. Of je blijft in deze hoek staan en alles is helemaal geweldig voor jou.
Als hij door heeft dat deze hoek dus geweldig is, loop je langzamerhsnd naar hem toe. Op dezelfde manier als wat ik eerder aangaf. Rent hij weg? Dat mag, is zn eigen keuze. Maar aan jou de taak hem te laten weten dat het een verkeerde keuze is. En het is dus oncomfortabel in t weiland, je beweegt zn voeten dus totdat hij in die hoek is en je doet weer te zelfde.
Er zijn een paar signalen waar je op moet letten. Een paard denkt en is comfortabel als hij: zn lippen likt, zucht, rustig zn ogen blinkt, een oor naar jou toegericht is, maar wel relaxed, gapen, een been rust. Als hij 1 van deze dingen doet wanneer jij dichtbij hem staat of hem zelfs aait, laat je hem even daar. Dus in t begin ff niet aanraken of wat dan ook. Dit betekent nml dat hij denkt en hij snapt wat je bedoelt.
Als je paard in een kudde staat met groot weiland: je paard wil altijd terug naar de kudde. Maar op dit moment ben jij de leidende alpha merrie, en jij bepaald dat zij nu niet daar in mag. Je jaagt haar dus uit de kudde. En dan doe je dus eigenlijk t zelfde als de andere uitleg.
Een andere goede tip is om het halster om tr doen op de westernmanier. Veeeel comfortabeler voor jou en je paard zelfde verhaal met een hoofdstel trouwens.
Op deze manier heb ik een paar paarden van moeilijk te vangen, gemaakt naar een paard die naar ke toe komt lopen. incl een rescuepaard! Hij was echt bang voor mensen. Hij was mishandeld. Ook een heel belangrijk ding voor jou: denk er niet de hele tijd aan dat hij een moeilijke tijd hebt gehad. Leef niet in her verleden. Het is nu al zon hele tijd geleden, en hij is daar nu wsl wel overheen. MAAR paarden kunnen heel goed leren hoe ze onder de druk uit kunnen komen. Als het hem altijd gelukt is door bang te zijn, leert dit paard om "bang" te zijn om onder de de druk uit te komen.
Wat ik met het rescuepaard vooral veel gedaan heb is naar hem toe lopen, hem wat lekkers te geven en een aai. En dan hem met rust te laten. Volgendr stap is met halster in mn hand, daarna touw over de net etc etc. Wat ik in t begin al uitlegde
Heb je dit bericht het volledig op het eerste filmpje gebaseerd? Daar was ik nog jong en onbedachtzaam. Hoop dat je uit de andere filmpjes toch een heel ander beeld krijgt. Voornamelijk het 2de filmpje waarbij hij naar mij toekomt.
Halster doe ik al om op de westernmanier.