Gewoon even kijken wat voor jou werkt. Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Gewoon even kijken wat voor jou werkt. Shadow0 schreef:Ja, paarden kunnen daar heel sterk op reageren. Ik heb ooit een keer gefrustreerd bij een pony in de stal gestaan "waarom doe je altijd zo moeilijk juist als het toch allemaal al niet wil!"
Dat was het antwoord dus - mijn stress sloeg meteen over, met een dwarse pony als gevolg. Ik heb me daarna niet vaak meer gefrustreerd gevoeld bij paarden.
Ik had doordat veel tegenzat al even wat minder tijd, wilde eigenlijk zelf te snel daardoor, waardoor ik onbewust wat aan het stressen was- en dat pakt ze meteen over. jensvl schreef:Mensen kunnen al goed waarnemen hoe iemand zich voelt, laat staan paarden die op hoog niveau met elkaar communiceren. Ze letten op lichaamstaal en letten ook op aanspanning van de spieren. De meeste paarden reageren enorm op de emoties van mensen. Je kan een paard zelfs rijden op enthousiasme heb ik gemerkt op mijn eigen paard. Het omgekeerde is ook waar. Je kan een paard en goede hulp geven om te versnellen, maar als je zelf niet enthousiast bent, best zelfs al voor je de hulp geeft, gaat het paard minder makkelijk de overgang maken. Dit is zelfs zo van belang dat dit vaak een groot onderdeel van het probleem is bij paarden die niet vooruit willen.
Heel interessant om dat te zien en zeker ook mee te maken.
Dit kan negatief zijn maar ook positief.
Wat al vast helpt is te proberen om niet kwaad te zijn (ook niet een klein beetje innerlijk), want welke reden heb je uiteindelijk om kwaad te worden op iemand die schrikt?
jensvl schreef:aha, dat is nog moeilijker, proberen niet kwaad te worden op jezelf. Maar dat is alvast beter dan kwaad zijn op je paard
maar dat is zeer waarschijnlijk mijn eigenschuld samen met een nare ervaring voor ze bij mij kwam (weet ik niet zeker, maar hoe ze reageert denk ik het wel)
nickert schreef:jensvl schreef:aha, dat is nog moeilijker, proberen niet kwaad te worden op jezelf. Maar dat is alvast beter dan kwaad zijn op je paard
zeker! weet dat ik een schat van een paard heb! waar absoluut geen kwaad inzit. Alleen is ze een kreng met zadelenmaar dat is zeer waarschijnlijk mijn eigenschuld samen met een nare ervaring voor ze bij mij kwam (weet ik niet zeker, maar hoe ze reageert denk ik het wel)

jensvl schreef:Wat is juist het probleem met zadelen?