Paard reageert op emotie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lagonda

Re: Paard reageert op emotie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:24

Mijn paard is ook echt een enorme spiegel van mij. Af en toe wel confronterend. Als ik een slechte dag heb ga ik gewoon lekker stuk wandelen, longeren of grondwerk zoiets. Als ik rij en het gaat niet lekker, probeer ik mij en hem zoveel mogelijk bezig houden. Lekker in mezelf zingen, oefeningentjes doen (veel overgangen, goed rond rijden en weer los, stelling, etc.). Als ik rij en het gaat gewoon echt niet (buiten dan) ga ik er stuk naast lopen, wordt ik zelf een stuk rustiger van :) Gewoon even kijken wat voor jou werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:37

Shadow0 schreef:
Ja, paarden kunnen daar heel sterk op reageren. Ik heb ooit een keer gefrustreerd bij een pony in de stal gestaan "waarom doe je altijd zo moeilijk juist als het toch allemaal al niet wil!"
Dat was het antwoord dus - mijn stress sloeg meteen over, met een dwarse pony als gevolg. Ik heb me daarna niet vaak meer gefrustreerd gevoeld bij paarden.

Ooh dit had ik zelf kunnen typen, echt precies dit. Alleen dan in de longeerkraal: 'wááárom kun je nou niet gewoon meewerken en normaal doen, juist nu het al zo'n dag is en allemaal niet lukt'.. Maar daar lag inderdaad de clue :+ Ik had doordat veel tegenzat al even wat minder tijd, wilde eigenlijk zelf te snel daardoor, waardoor ik onbewust wat aan het stressen was- en dat pakt ze meteen over.

Ik leer er steeds meer van om in het hier en nu te blijven. Niet mijn gedachten laten afdwalen tijdens het wandelen of werken. Maar ook tijdens de ontspanning met de paarden ook gewoon 'zijn' en niet overal heen fladderen in mijn hoofd, dan word ik toch onbewust onrustiger van wat daar allemaal zich afspeelt.

En als er zoiets gebeurd, probeer het dan ook zo te zien: het is al gebeurd. Niet teveel erin blijven hangen, het moment daarna is weer een heel ander moment. Als je zelf daar in blijft hangen is het moeilijk te ontspannen.

Rosjej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:49

Ik had dit ook met mijn paard (King-David), het blijven immers vluchtdieren. Wat ik heb geleerd van de keren dat dit gebeurde was dat je moet proberen je benen niet aan te spannen. Daar reageerde mijn paard vrij sterk op, uiteraard is het lastig om daar als eerste aan te denken omdat je zelf ook schrikt maar het scheelt een hoop ellende als het lukt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:08

Mensen kunnen al goed waarnemen hoe iemand zich voelt, laat staan paarden die op hoog niveau met elkaar communiceren. Ze letten op lichaamstaal en letten ook op aanspanning van de spieren. De meeste paarden reageren enorm op de emoties van mensen. Je kan een paard zelfs rijden op enthousiasme heb ik gemerkt op mijn eigen paard. Het omgekeerde is ook waar. Je kan een paard en goede hulp geven om te versnellen, maar als je zelf niet enthousiast bent, best zelfs al voor je de hulp geeft, gaat het paard minder makkelijk de overgang maken. Dit is zelfs zo van belang dat dit vaak een groot onderdeel van het probleem is bij paarden die niet vooruit willen.
Heel interessant om dat te zien en zeker ook mee te maken.
Dit kan negatief zijn maar ook positief.

Wat al vast helpt is te proberen om niet kwaad te zijn (ook niet een klein beetje innerlijk), want welke reden heb je uiteindelijk om kwaad te worden op iemand die schrikt?

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:14

Ik heb 2 pony's 1 van 5 jaar en 1 van bijna 2.

En ik moet echt niets met beide doen als ik chagrijnig in me vel zit... dat gaat echt niet goed komen dan..

Ze zijn ook beide een spiegel van me.. en voelen ook haarfijn aan als ik beetje doen ben dan zijn ze beide stuk meer knuffelig dan normaal.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 18:13

jensvl schreef:
Mensen kunnen al goed waarnemen hoe iemand zich voelt, laat staan paarden die op hoog niveau met elkaar communiceren. Ze letten op lichaamstaal en letten ook op aanspanning van de spieren. De meeste paarden reageren enorm op de emoties van mensen. Je kan een paard zelfs rijden op enthousiasme heb ik gemerkt op mijn eigen paard. Het omgekeerde is ook waar. Je kan een paard en goede hulp geven om te versnellen, maar als je zelf niet enthousiast bent, best zelfs al voor je de hulp geeft, gaat het paard minder makkelijk de overgang maken. Dit is zelfs zo van belang dat dit vaak een groot onderdeel van het probleem is bij paarden die niet vooruit willen.
Heel interessant om dat te zien en zeker ook mee te maken.
Dit kan negatief zijn maar ook positief.

Wat al vast helpt is te proberen om niet kwaad te zijn (ook niet een klein beetje innerlijk), want welke reden heb je uiteindelijk om kwaad te worden op iemand die schrikt?

ik was niet kwaad op haar hoor! ik was vooral kwaad op mezelf, dit was namelijk dus al de 2e keer dat ze zowat op een auto zat en ik vond dat dat aan mij lag, waarom geen idee maar ik was kwaad op mezelf dat ik het zover kon laten komen dat ze 2 keer binnen een korte tijd zowat een ongeluk heeft. ;(

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:17

aha, dat is nog moeilijker, proberen niet kwaad te worden op jezelf. Maar dat is alvast beter dan kwaad zijn op je paard ;)

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 20:19

jensvl schreef:
aha, dat is nog moeilijker, proberen niet kwaad te worden op jezelf. Maar dat is alvast beter dan kwaad zijn op je paard ;)

zeker! weet dat ik een schat van een paard heb! waar absoluut geen kwaad inzit. Alleen is ze een kreng met zadelen ;( maar dat is zeer waarschijnlijk mijn eigenschuld samen met een nare ervaring voor ze bij mij kwam (weet ik niet zeker, maar hoe ze reageert denk ik het wel) -O-

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 10:27

Leuk topic !

Paarden reageren zeker op de energie (emoties) van mensen, het ene paard wel iets meer dan het anderen (dat is bij mensen niet anders).
Dat is een van de redenen dat ik altijd zeg dat paardrijden zoveel meer is dan alleen de juiste hulpen geven.
Als de relatie naast je paard niet goed is wordt het waarschijnlijk niet veel beter als je erop zit.

Wat ik het mooie vindt aan Centered Riding is dat je daar ook heel erg met je eigen lichaamsbewustzijn bezig bent. Centered Riding is gebaseerd op 2 "fundamenten": aarden/gronden en intentie en maakt bebruikt van 4 basisprincipes: centreren, bouwstenen, zachte ogen en ademhaling.
Via deze manier van rijden ben je heel erg bezig met de connectie tussen ruiter en paard.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:24

nickert schreef:
jensvl schreef:

zeker! weet dat ik een schat van een paard heb! waar absoluut geen kwaad inzit. Alleen is ze een kreng met zadelen ;( maar dat is zeer waarschijnlijk mijn eigenschuld samen met een nare ervaring voor ze bij mij kwam (weet ik niet zeker, maar hoe ze reageert denk ik het wel) -O-

Wat is juist het probleem met zadelen?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 12:34

Alle ponys die ik rijd of zelf heb zijn spiegels van mij.
Door die klik zijn ze bij mij.
Hoef mijn paard of pony ooj niet te gaan rijden of iets mee te doen als ik zelf chagrijnig ben want geheid dat we bonje krijgen.
Andersom ook zo, dan laat ik ze gewoon staan :')
Mijn oude shet komt ook altijd bij mij hangen als ik me niet lekker voel en dat is meestal ook in zijn cushing dip periode
Vreselijk als ze zo zielig doen :')
Net niet samen huilen.
Mijn mini merrie is een lieve merrie maar ook hetzelfde verhaal als de 2 grote

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 15:15

jensvl schreef:
Wat is juist het probleem met zadelen?

als ik het zadel (of longeersingel of tuig) op leg begint ze te trappen, piepen en sinds kort ook bijten. na een tijdje wordt ze weer wat rustiger maar blijft ze af en toe nog wat trappen. het begint meestal weer zodra ik de singel weer wil pakken en vast maken. maar morgen komt de osteopaat ook.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 16:23

Dat is goed dat er dan een ostheopaat bij komt, want dat klinkt wel als een lichamelijk probleem.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:27

klopt dat is ook de reden waarom ik er nu toch maar een osteopaat bij haal, het is wel raar dat ze onder het zadel geen last lijkt te hebben. maar ik denk dat ze het gewoon niet laat zien. Het is nu wel een stuk erger dan in het begin waardoor ik eerst heel erg bang was dat het aan mij lag, omdat ik eerst wat onzeker was nadat ze mij een keer getrapt heeft. Alleen schrok ik wel heel erg toen ze tijdens het borstelen van haar staart afgelopen week ook in eens heel chagrijnig werd.

muis98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 18:13

pff wat een schrik! vandaag is de osteopaat bij Una geweest. mijn dame staat de aankomende paar maanden maar stil! ze heeft zoveel pijn, waar ik mij ergens heel schuldig om voel dat ik dit niet wist, maar aan de andere kant ben ik heel blij dat er nu wel wat gebeurd. De osteopaat had het over een gebrek aan voedingsstoffen. Dus op aanraden een basisbrok, magnesium en lijnzaadolie besteld, daar moet nog Mariadistel bij maar dat kon ik helaas niet vinden. als het goed is zou ze hier al van moeten opknappen! wat is het naar zeg om een paard zoveel pijn te zien hebben. de osteopaat heeft zelfs niet eens alles kunnen doen omdat het gewoon teveel pijn deed, ze kon niet eens de zelfde druk geven bij Una die ze meestal bij andere paarden gebruikt.

Vandaag was dus wel onwijs leerzaam maar ook wel heel confronterend! De aankomende tijd lekker poetsen, wandelen en longeren (zonder longeersingel en bijzet ivm de pijn die ze heeft van de singel).

Als het hier niet beter van wordt dan toch maar eens naar de dierenarts om alsnog op maagzweren te laten controleren. Maar eerst maar eens zien hoe ze hier op reageert gezien ze dus altijd te weinig voedingsstoffen binnen heeft gekregen, wat ik niet had verwacht, alleen de sportpaarden worden hier namelijk bijgevoerd de rest krijgt gewoon gras en kuil.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 18:30

Kan confronterend zijn, maar het is heel goed dat je het hebt gecontroleerd. Dit is de eerste stap op weg naar verbetering.
Concentreer je niet op het foute dat je misschien eerder hebt gedaan, maar op wat je gaat doen in de toekomst.
Je zal het samen met je paard wel uit klaren.
Laat de verdere afloop zeker maar weten en ga dit zoals je bezig bent. Luister naar je paard zoals je net gedaan hebt ;)