Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Monte_Cristo schreef:Achteruit de stal in gaat nu heel erg goed. Ik krijg hem nu lekker rustig de stal in zonder ongelukken. Naar de wei verschilt per dag. Ik hou hem in de gaten loopt schuin achter me en zet hem elke 2 passen stil en beloon hem. Dit ging een paar dagen goed maar vandaag ging hij er toch weer vandoor. Hij is niet gemeen of gaat er bokkend vandoor hij rent ineens weg. Hij moet idd zijn patroon veranderen ik word ook niet boos. Ik ga gewoon verder met zijn patroon door te breken dank je wel alvast voor alle tips ik ga alles uitproberen bij hem
jensvl schreef:Mijn ga je niet horen zeggen dat het niet helpt. Maar wel dat het ook vriendelijker kan en even snel.
En ja ik kan dit zeggen uit ervaring dat dit met de meeste paarden die volgens de eigenaar een hengstenketting nodig hebben, geen probleem is. Als je het maar gewoon uitlegt aan het paard is dit over het algemeen genoeg.
Bij aangeleerd gedrag zal je een beetje extra moeite moeten doen om de juiste oplossing te vinden, naar ik vermoed dat als mijn tip wordt toegepast dat het dan al een pak verschil zal maken.
Ik heb ook enkele gevallen gehad die dat deden waarbij de eigenaar zei dat ze een hengstenketting nodig hadden om het paard te kunnen leiden omdat ze anders meegesleurd werden aan het leidtouw.
Vind het raar of niet, maar bij de meeste gevallen is dat probleem binnen 10 minuten opgelost.
En dit waren paarden waarbij meer dan 10 jaar een hengstenketting bij nodig is geweest.
Dus ja, het helpt.
Maar ja er zijn betere, minstens even snelle, en veel vriendelijkere manieren te bedenken.
Zeker als het zoals hier hoogstwaarschijnlijk aangeleerd gedrag is, vindt ik het behoorlijk wreed het met een hengstenketting op te willen lossen in plaats van eens te gaan kijken wat je ZELF kan veranderen om de situatie te kunnen veranderen.