Gemeen gedrag tegen veulen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Gemeen gedrag tegen veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 07:41

Als ze nog maar week bij ze staan en Romeo naar jou (en andere mensen hoop ik ook) nog respectvol is zou ik hem eerst wat aandacht geven maar op het moment dat Turbo in de buurt komt wel meteen aangeven dat je geen gedoe wil. Dat kan je ook oplossen door bij de eerste signalen van Romeo naar Turbo zelf weer weg te gaan. (Of eerst bestraffend toespreken en als dat niet voldoende is negeren/weg gaan)
Zou ook het aandacht geven niet alleen in de wei doen maar juist ook gewoon pony eruit halen en dan dus even gescheiden met ze bezig. Even ergens anders poetsen en dan weer terug de wei in.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:30

Het belangrijkste is: maak je niet te veel zorgen!
Jullie moeten allemaal wennen en met je vertrouwen in jezelf en in hun, ben jij de stabiele factor. Niet vooruitlopen op problemen die -eventueel- zouden kunnen ontstaan. Vertrouw op je gevoel en wees blij! Dan geef je hun de kans zelf iets te leren, zonder straf of conditionering en het is net als bij kinderen: wat je zelf ontdekt is waardevoller.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 14:24

SandraVerl schreef:
Mijn paard is de hoogste in rangorde en ik begroet hem altijd eerst. Als hij aandacht wil en wil kroelen, moet de shet wachten. Ook met het eten moei ik me niet. Meestal mag de shet gewoon mee eten, maar soms zijn er dagen dat hij bij de bak weggejaagd wordt en tevreden moet zijn met de restjes nadien. Ook daar laat ik hen zelf alles bepalen. Mijn shet kan best drammen, dus ik vind het best wel ok als mijn grote een keer de puntjes op de I zet.

Afgelopen najaar was ik bij een paardenfokker, waar een dekhengst samen loopt met de afgespeende hengstveulens, ook deze fokker groet eerst de dominante hengst en dan pas haar veulens.

Dat vind ik ook erg sneu, Turbo is nog maar een veulen en hij is doodbraaf, hij dramt helemaal niet, is heel voorzichtig in wat hij doet. Ik vind het niet correct dat Romeo hem zo gemeen aanpakt, het kleintje is gewoon nieuwsgierig en wil ook graag een aai.[/quote]

Waarom zou dat sneu zijn voor mijn pony? Beest zit op het randje van overgewicht, net omdat ik hem niet uit de etensbak van de grote kan houden en nu mijn grote ziek is, hebben ze onbeperkt hooi. Hij had aanvankelijk zijn eigen bakje, maar meneer wilde alleen uit de bak van de grote eten, ook al moest hij stijgeren om er eten uit te halen. Je wil niet weten hoe vaak de kleine zo de bak van de muur getrokken heeft. Tja, dan hang je die bak niet meer omhoog. Ik heb nog lang geprobeerd om op een andere manier ze appart eten te geven, zeker toen mijn paard plots enorm veel moest eten om terug wat gewicht te winnen (paard is ongeneeslijk ziek), maar die koppige shet van me eet gewoon niets als hij zijn eigen bak krijgt en niet bij de grote mag. Wel, dan moet hij het zelf maar weten. Hij kan zijn maag nog altijd met hooi vullen als hij eens een dagje niet mee mag eten en hij heeft gerust nog 20 kg reserve. Zodra mijn grote overlijdt, ben ik trouwens niet van plan om die kleine uk nog iets van brok te geven.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 15:18

Ik spreek ook niet over jouw situatie. Ik las jouw reactie met mijn situatie in het achterhoofd. Turbo is wel braaf, heeft bijlange geen overgewicht en is heel onderdanig, dus zou ik het sneu vinden als ik zou zien dat Romeo hem niet eens liet eten en Turbo maar blij moest zijn met de restjes, dat zou ik erg ver vinden gaan. Turbo moet niet op zijn plaats gezet worden, beestje is doodbraaf en doet geen vlieg kwaad.
Ik bedoelde dus ook niet dat het sneu zou zijn voor jouw shet, maar voor Turbo.

Ik ging er namelijk van uit dat je jouw reactie postte met het idee: "Laat het ze zelf maar uitvechten, en als de kleine dan zelfs een keertje niet zou mogen eten van Romeo is dat jammer voor hem maar daar moet jij als eigenaar daar niets aan doen"

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 15:33

TS ja ik doe dat wel. Ik bepaal namelijk zelf wel wie er in mijn buurt mag komen, niet mijn paard. Ook al is hij nog zo lief tegen mij hij domineert op zo'n moment wel degelijk. Hij ziet je dus ook als lager in rangorde wanneer hij zoiets doet.

Ik accepteer dat van geeneen paard, maar uiteraard al helemaal niet in mijn hengstengroep. :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 16:24

Ik heb in zulke situaties zowel respect voor de rangorde, als dat ik verwacht dat ze respect hebben voor mij. Vooral met dominante rakkers werkt het in mijn ervaring heel erg beide kanten op. Altijd keihard wegsturen en geen rekening houden met hun rangorde kan ook fout gaan namelijk. Maar ze het altijd maar laten bepalen zorgt ook voor ongelukken. Ik zou hier dus respect hebben voor de rangorde en als ze beide aandacht willen, krijgt de dominante dat eerst. Dat is voor mij het stukje respect voor hun rangorde. Maar op het moment dat jij iets met 1 van beide wil doen, dan moet jij de touwtjes in handen hebben, anders kan het gevaarlijk worden.
Misschien is turbo trouwens helemaal niet zo braaf als jij denkt. Zij hebben onderling veel meer communicatie dan hetgene wat wij zien. Misschien is ie dus eigenlijk best brutaal en is die snauw wel degelijk terecht. Tegelijk met een ranghogere aandacht opvragen zie ik sowieso al als brutaal. Als jong, onderdanig ding hoor je op afstand te staan en te wachten tot je erbij mag.

Ik had hier hetzelfde aan de hand met mn nieuwe paard. Bewust een hele dominante gekocht, omdat mn andere paard heel onderdanig is en heel graag een leider volgt. Nou, dat is de afgelopen tijd ook wel de nodige strijd geweest. Ik heb een paar dagen moeten trainen om mn onderdanige weer zonder problemen te benaderen. Ze zijn namelijk allebei gek op aandacht. Ik vond het heel sneu om te zien dat hij de eerste dagen niet bij me mocht komen van de nieuwe. Hier al hard op ingrijpen leidde dus tot onderlinge frustratie. De nieuwe voelde zich natuurlijk nog niet veilig en ik greep in op zijn controlemaniertjes. Dus ik heb het ff gelaten voor wat het is. Paar dagen later voelde hij zich al veel beter, en ben ik dus gaan eisen dat ik bepaal wat er gebeurd en niet hij. Ik heb respect voor wat hij aangeeft, maar bepaal het wel zelf. Hij mag dus best zn oren in de nek leggen als hij vind dat de ander te dichtbij komt, maar als ik dan aangeef dat ie moet stoppen en de ander juist naar me toe roep, heeft hij dat te pikken anders mag hij wegwezen. In mijn persoonlijke ruimte gedraag je je netjes, geen prutsmuts waar ik naast sta. Paar meter verderop slaan ze mekaar de hersens maar lekker in, maar je hebt respect voor wat ik vraag en dat is lief zijn naar elkaar in mijn ruimte. Werkt hier altijd erg goed moet ik zeggen, ik heb dit op deze manier met meerdere dominante etters met veel succes toegepast.
Ik heb hem altijd eerst begroet en ben daarna doorgelopen naar de ander. Eerst ging hij daar dus tussenstaan en de ander wegjagen. Dat wegjagen op nare manier (oren in de nek, bijtend op af rennen) heb ik toen wel gecorrigeerd (met stem is voldoende bij deze) en daar blijf ik dan stug mee doorgaan. Ik vind het heel logisch dat de onderdanige meer reageert op zn soortgenoot dan op mij, dus die heeft altijd al de benen genomen. Laat ik dus ook gebeuren, wederom stukje respect voor hun onderlinge verstandhouding. Ik ga er echter stug achteraan, blijf op die manier aangeven dat ik hem aandacht wil geven en de leider maar ff moet wachten. Na een paar dagen dit toepassen ging het heel soepeltjes. Meneer geeft wel ff met oren in de nek aan dat hij het er niet mee eens is, maar waagt het niet meer om de ander weg te jagen. Ik kon dus al snel de onderdanige gewoon weer benaderen en lekker knuffelen. Nu, paar weken later, kan ik tussen ze in staan en gaan die oren ook niet meer in zn nek. Heel af en toe probeert hij het nog hoor, maar een "hey" is dan al genoeg.

Het respect moet er echt aan beide kanten zijn! jij respect voor hun onderlinge rangorde, maar zij respect voor jouw eis dat het veilig en vriendelijk moet zijn in jouw directe omgeving. En dat jij bepaald wat er gebeurd.

edit: wij vinden het snel zielig als zo'n onderdanige moet wachten... Ik zie de mijne nu vaak beteuterd staan bij de hooibak...hij mag er naast staan maar niet eten... Dusdanig dat hij laatst de bomen begon op te vreten. Zielig he? Nou, niet dus... hij kon zeer eenvoudig een paar stapjes richting schuilstal doen en daar lag hooi zat. Meerdere voerplekken hier. Wilde hij echter niet, hij koos er zelf voor om bij zn nieuwe stoere vriend te staan. Liever niet eten en erbij staan. Die onderdanige positie geeft ze een veilig gevoel, ze willen juist dat de ander bepaald wat ze wel en niet mogen. Voor ons mensen soms moeilijk te begrijpen maar echt, zo zielig zijn ze helemaal niet!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 16:47

Zwerte, jouw redenering kan ik ook prima volgen, dank je voor de uitgebreide uitleg.

In 1 opzicht heb je gelijk en was Turbo misschien brutaal maar zag ik het zo niet. Als ik naar de wei toe liep, wou Turbo netjes naast Romeo mij staan opwachten maar dit pikte Romeo niet.

Vandaag viel het me op dat Turbo 2 meter achter Romeo bleef staan en niet om een aai kwam vragen. Romeo keek regelmatig om naar Turbo om te kijken of hij ver genoeg bleef en dan was hij blij. Kwam Turbo iets dichter, gingen die oren in de nek, liep hij snauwend naar Turbo en kwam hij weer poeslief naar mij toe.

Dus... Jij zegt van Romeo (de dominante) wel eerst te begroeten, maar hij moet het wel toestaan dat ik daarna met de onderdanige ga kroelen? Momenteel vindt hij dat nog niets, maar dat zal wel tijd nodig hebben.

Ik zie Romeo ook niet als een hopeloos geval, naar mij toe gedraagt hij zich nog steeds prima, ik vond het gewoon sneu voor Turbo. Maar als ik het goed begrijp is dit het beste voor Turbo en is het helemaal niet zo sneu als het lijkt... Het klopt ook wel, ik heb ook altijd geleerd dat een dier duidelijkheid wilt, maar in dat opzicht had ik het in Turbo zijn geval nog niet bekeken.

Na het lezen van jullie reacties heb ik er wel goede moed in dat het gaat goedkomen!

Mayra9148

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 00:01

Meld het maar als het beter gaat :)

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 09:59

Ik zou het wat positiever benaderen. Romeo maakt zich zorgen dat hij de aandacht moet delen, als jij hem dan wegstuurt en hij gaat dat op Turbo botvieren dan loopt de spanning alleen maar op. Hoewel ik ook niet wil hebben dat paarden elkaar bijten heeft het afstraffen in jouw situatie gewoon echt geen zin. Bovendien is het gewoon veel fijner als je paarden leren hoe ze zich wel moeten gedragen. Ik zou de situatie beter sturen zodat Romeo niet de fout in kan gaan en je hem dus kunt belonen voor zijn goede gedrag. Bijvoorbeeld door met halster en lange leadrope de wei in te gaat, Romeo zijn aandacht te geven, hem het halster omdoen. Dan Kun je kort Turbo een aai geven terwijl je Romeo op een paar meter afstand laat staan en dan beloon je Romeo weer snel voor zijn goede gedrag. Dat kun je dan in hele kleine stapjes uitbreiden zodat je ze uiteindelijk tegelijk kunt aaien. Mocht je Romeo niet goed op afstand kunnen houden (op een rustige manier), dan kun je even iemand anders vragen om hem vast te houden. De afstand tussen beide paarden en de tijd dat je Turbo kunt aaien moet je echt heel rustig opbouwen zodat Romeo gewoon niet de fout in kan gaan.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 11:02

Vena, als ik mij hier echt op ga concentreren en ik dat héél rustig doe, lukt dat ook. Als ik Romeo eerst heb begroet, zal hij ook toestaan dat ik daarna Turbo even ga begroeten. Hij kijkt dan niet echt blij en zal met zijn oren in zijn nek blijven staan, maar als ik op hem gefocust blijf zal hij wel afstand houden. Als ik mijn rug even omdraai en naar Turbo kijk ipv naar Romeo, is de kans al groter dat Romeo vliegensvlug op Turbo afstormt om hem bij me weg te jagen.
Als ik dan een opmerking maak ("Hela" of "Romeo!"), zal hij wel weer afdruipen, maar als ik te lang bij Turbo blijf staan zal Romeo wel zenuwachtig beginnen ijsberen met de oren in de nek. (op voldoende afstand weliswaar, dat respect voor mij heeft hij gelukkig wel)

Het is zo gek, het ene moment doet Romeo zo rot tegen Turbo en het andere moment is hij zo lief. Ik heb afgelopen maandag eerst Romeo uit de wei gehaald om hem te longeren en te borstelen, daarna wou ik Turbo uit de wei halen om hem te borstelen en een klein stukje te wandelen. Wandelen gaat echter nog niet goed, hij is nog ontzettend terughoudend als hij druk voelt. Turbo was met geen stokken vooruit te krijgen, waarna Romeo achter Turbo ging staan en zachtjes tegen zijn achterwerk ging duwen met zijn neus :D Zo lief, hij leek Turbo echt te motiveren om vooruit te gaan! Dankzij Romeo is het toen ook op een heel rustige en ontspannen manier verlopen en heb ik Turbo uit de wei kunnen halen, ik stond er echt van versteld!

Ik denk dus ook niet dat Romeo iets tegen Turbo heeft of dat er nog "discussie" is over wie de hogere in rang is, het lijkt er echt op dat Romeo zich inderdaad gewoon zorgen maakt over de aandacht.

Tijdens het voeren vind ik het wel heel vervelend.
Als ik toekom begroet ik dus eerst Romeo en daarna Turbo (die al bijna bang is om dat toe te laten uit schrik dat Romeo hem komt afsnauwen). Zolang ik erbij ben gaat alles goed, maar dan komt het moment dat ik me omdraai en de stal in moet om het voer te nemen...
Elke keer als ik het voer aan het nemen ben, hoor ik hoe Romeo op Turbo afrent om hem weg te jagen. Dat is dus een moment dat ik niet kan voorkomen dat Romeo in de fout gaat...
Misschien is Turbo op dat moment wel "brutaal" door te dichtbij te komen ofzo, dat kan ik niet zien op dat moment, maar ik vind het zo zielig dat hij bang lijkt te zijn om een stap verkeerd te zetten in Romeo zijn ogen.

Als ik dat gedrag negeer wordt Romeo wel weer rustig zolang Turbo op een afstand blijft, maar mijn vraag is dus of het goed is dat ik dat gedrag negeer...
Het is namelijk niet mogelijk om altijd te voorkomen dat Romeo in de fout gaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 11:06

Gaat prima zo toch? Gewoon je gevoel blijven volgen. En Turbo leert zich te gedragen en op afstand te blijven als jij met het voer bezig bent. Voeren is ook een lastig moment. Dat creëren wij mensen. In de natuur is er overal gras, dus doen ze ook niet zo naar tegen elkaar. Ze raken steeds beter op elkaar ingespeeld zo.

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 16:24

Ik denk ook dat je goed bezig bent zo! Het is ook niet verkeerd dat de kleine leert om afstand te houden met eten, maar als hij echt onterecht gemeen wordt behandeld dan kun je ze nog voor je gaat voeren apart zetten.
Een week is ook nog maar kort, ik denk dat het met de tijd ook steeds beter wordt.