Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
. Nies_ schreef:Als je denkt dat voedsel de enige positieve bekrachtiging is van een paard.. Dan mis je toch een aantal hoofdstukken.
Kasmir schreef:Nies_ schreef:Als je denkt dat voedsel de enige positieve bekrachtiging is van een paard.. Dan mis je toch een aantal hoofdstukken.
Waar zie jij staan dat dit de enige positieve bekrachtiging is?

VisibreTeam schreef:Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)
Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.
cissy schreef:VisibreTeam schreef:Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)
Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.
Ik heb deze dingen ook bij mijn paard maar er is nog nooit een snoepje in gegaan om dit te bereiken.
Ik geef zelden lekkers uit de hand en als ik het wel doe is ze zeer beleefd met het lekkers aannemen.
Ben er ook sterk op tegen dat anderen mijn paard voeren want over het algemeen worden ze er strontvervelend van. Aantal paarden op stal beginnen al te schoppen tegen de deur als hun eigenaar eraan komt en ze niet gelijk hun snoepje krijgen.
cissy schreef:Ik heb deze dingen ook bij mijn paard maar er is nog nooit een snoepje in gegaan om dit te bereiken.
Ik geef zelden lekkers uit de hand en als ik het wel doe is ze zeer beleefd met het lekkers aannemen.
Ben er ook sterk op tegen dat anderen mijn paard voeren want over het algemeen worden ze er strontvervelend van. Aantal paarden op stal beginnen al te schoppen tegen de deur als hun eigenaar eraan komt en ze niet gelijk hun snoepje krijgen.
. Jij ziet het nut er niet van in, dat is prima en daar kan ik mij in verplaatsen, dat is immers jouw persoonlijke mening. Ben het er ook mee eens dat je al die dingen makkelijk zonder voedselbeloning kunt aanleren (heb veel van die dingen ook zonder aangeleerd). Om dan te zeggen 'Gewoon niet doen, is totaal nutteloos en ongezond' vind ik een stuk minder genuanceerd dan wanneer je zegt ergens het nut niet van in te zien
.
Kasmir schreef:Het verhaal met de meiden in de OP vind ik toch wel echt een geval "gewoon niet doen". Ik kom eigenlijk nooit paarden tegen die met snoep beloond worden en niet bedelen. Ik geloof best dat dat bij jullie anders is hoor, maar zoals het geval in de OP vind ik het geen verstandige manier van belonen.Zo komt jouw stelling wel een stuk genuanceerder over. Jij ziet het nut er niet van in, dat is prima en daar kan ik mij in verplaatsen, dat is immers jouw persoonlijke mening. Ben het er ook mee eens dat je al die dingen makkelijk zonder voedselbeloning kunt aanleren (heb veel van die dingen ook zonder aangeleerd). Om dan te zeggen 'Gewoon niet doen, is totaal nutteloos en ongezond' vind ik een stuk minder genuanceerd dan wanneer je zegt ergens het nut niet van in te zien
.
Klein voorbeeldje van een voedselbeloning, ze raakt daar extra gemotiveerd van dus is het in mijn geval een nuttig hulpmiddel.
https://youtu.be/H7CKDKB4Xx8
Nies_ schreef:Jouw reactie op lieveli vind ik wel zo over komen, VisibreTeam. "Weet je hoe fijn het is als" komt toch over alsof het zonder snoep niet zal lukken en dat is gewoon niet waar. Ik blijf er het nut niet van inzien en dat heeft niets te maken met bedelen of wat dan ook. Als ik ze voer moeten ze ook wachten tot ik weg ben voor ze toe mogen slaan dus ik ga er toch vanuit dat ik dat met een snoepje ook wel geleerd zal krijgen.
, met een dikke middelvinger naar mij.