hoe reageert jou paard op snoep en wanneer geef jij het?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:47

Hier ook last gehad van anderen die mijn paard voerden.
Ik heb mijn paard als veulen gekocht en haar bij een kleinschalige zorgboerderij gezet in pension.
Mijn veulen was net nieuw daar. Ik was de wei aan het uitmesten, komt er een jongetje van een jaar of 8 met begeleidster een pony terug zetten in de wei.
Maar dan loopt dat jongetje naar de begeleidster die hem 2 handen vol met snoepjes geeft, en tot mijn verbazing loopt hij naar mijn veulen en voert haar al die snoepjes.
Heel vreemd en ik had er geen fijn gevoel bij. Een 8 jarig kind alleen op een (voor hun) onbekend veulen af laten gaan en te voeren zonder het aan mij te vragen of ik dat wel goed vond.
Toch heb ik er toen niks van gezegd, dacht dat het misschien ter kennismaking met mijn veulen was.
Een week later ben ik voor de zekerheid om hetzelfde tijdstip weer naar mijn veulen gegaan, en ja hoor, hij begon haar zelfs zonder te vragen te voeren terwijl ik haar stond te borstelen.
Ik ben toen naar de eigenaresse van de zorgboerderij gestapt en gezegd dat ik dat niet wil hebben.
Ik was er ook niet blij mee toen er ponykamp gehouden werd en dat jongetje kwam. Hij was inmiddels helemaal gek op mijn veulen en was amper van haar zijde af te slaan.
Zolang hij haar niet voerde accepteerde ik het maar, maar helaas valt het moeilijk te controleren of er daadwerkelijk niet gevoerd wordt.
Wegens omstandigheden heb ik mijn veulen later in een kleinschalige opfok moeten zetten. Toen was ik gelukkig van het ongevraagd voeren af.

Gelukkig is mijn veulen door de snoepjes niet drammerig geworden. Wel is mijn broertje destijds een keer mee naar mijn veulen geweest en toen beet zij hem. Misschien omdat zij hem voor dat jongetje aan zag? Maar verder heb ik gelukkig niks gemerkt qua gedrag.
Ik voerde haar zelf af en toe een worteltje of een appeltje. Toen ze 2,5 was en ik clickerles kreeg ben ik snoepjes gaan voeren als ik haar dingen aan wilde leren. Maar hierbij haar ook aangeleerd dat ze niet mag drammen. Heb ik een snoepje in mijn vuist dan mocht ze het niet pakken, platte hand wel.

Stephanie

Re: hoe reageert jou paard op snoep en wanneer geef jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:52

Misschien de meiden zeggen dat het even afgelopen is?

Zelf geef ik mijn poown alleen als ze van de wei wordt gehaald en er weer in gaat. Daar reageert ze erg positief op. Ze is het alleen wel zo gewend dat ze chagrijnig wordt als ze niets krijgt wanneer ze uit de wei wordt gehaald. Als de snoepjes op zijn moet ik dus meteen nieuwe halen. Dat vind ik wel een beetje een nadeel :+ .

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:55

Nies_ schreef:
Als je denkt dat voedsel de enige positieve bekrachtiging is van een paard.. Dan mis je toch een aantal hoofdstukken.

Waar zie jij staan dat dit de enige positieve bekrachtiging is? Een knuffel of enthousiaste stem is ook een positieve bekrachtiging, die gebruik ik overigens ook. Uiteindelijk raakt mijn paard (de meeste overigens) nóg gemotiveerder van af en toe wat lekkers.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:00

Kasmir schreef:
Nies_ schreef:
Als je denkt dat voedsel de enige positieve bekrachtiging is van een paard.. Dan mis je toch een aantal hoofdstukken.

Waar zie jij staan dat dit de enige positieve bekrachtiging is?

Ik heb inderdaad ook nergens gemeld dat dit de enige positieve bekrachtiging is?

Maar een positieve bekrachtiger is een eerste levensbehoefte van een paard (dier):
Voer, water, contact, rust.

Contact heeft een paard hier met soortgenoten, water is onbeperkt, om met rust te belonen zit je toch alweer snel aan de (R-) en wat lekkers gaat er altijd in :Y)

En dat een paard iets gericht voor JOU doet.... Is helaas 99,99% van de gevallen niet zo. Vaak voor de aandacht, contact, een goed gevoel krijgen... Will to please is er zeker wel in een dier, maar het werkt nét ff wat anders dan 'ik wil dat hij het voor mij doet ipv een snoepje'.

Ik train overigens ook niet continue met voer hoor, gebruik regelmatig R- in mijn training tijdens het simpele 'opvoeden'. Achteruit is achteruit, opzij is opzij en blijven staan is blijven staan. Maar met paarden die het e.a. meegemaakt hebben als het gaat om R- trainen, ga ik het liefst in de fijnste kant van R+ zitten om het die dieren nét even wat prettiger te maken :j

Ik werk met een combinatie van beide, maar probeer R- zo veel mogelijk opzij te laten liggen. Niet mijn ding.

Maar voor de duidelijkheid, ik ben geen wandelende snoepautomaat :')
Nieuw gedrag aanleren doe ik gewoon graag met een bekrachtiger, en aangezien het paard degene is die mag beslissen waar hij blij van word, kom ik heel vaak uit op wat lekkers :')

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:06

VisibreTeam schreef:
Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)

Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.

Ik heb deze dingen ook bij mijn paard maar er is nog nooit een snoepje in gegaan om dit te bereiken.
Ik geef zelden lekkers uit de hand en als ik het wel doe is ze zeer beleefd met het lekkers aannemen.

Ben er ook sterk op tegen dat anderen mijn paard voeren want over het algemeen worden ze er strontvervelend van. Aantal paarden op stal beginnen al te schoppen tegen de deur als hun eigenaar eraan komt en ze niet gelijk hun snoepje krijgen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:08

cissy schreef:
VisibreTeam schreef:
Weet je hoe fijn het kan zijn als je paard keurig een wormenkuur in zijn mond neemt, het bit zelf in de mond neemt, naar je toedraait als je wil opstappen vanaf een krukje, de trailer zo oploopt, los opgezadeld kan worden (ook als je paard nog niet zadelmak is...)

Voerbeloning hangt niet samen met 'kunstjes', maar met het trainen via positive reïnforcement.

Ik heb deze dingen ook bij mijn paard maar er is nog nooit een snoepje in gegaan om dit te bereiken.
Ik geef zelden lekkers uit de hand en als ik het wel doe is ze zeer beleefd met het lekkers aannemen.

Ben er ook sterk op tegen dat anderen mijn paard voeren want over het algemeen worden ze er strontvervelend van. Aantal paarden op stal beginnen al te schoppen tegen de deur als hun eigenaar eraan komt en ze niet gelijk hun snoepje krijgen.

Nogmaals, ik ben geen voerautomaat, maar bij paarden die het e.a. hebben meegemaakt maak je een hele hoop makkelijker met een positieve bekrachtiger (al dan niet wat lekkers)

Overigens hoeft niemand mijn paarden hier te voeren, ze zijn enorm beleefd, wil ik graag zo houden :Y)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:11

cissy schreef:

Allemaal aangeleerd gedrag, dat jouw stalgenoten niet met een voerbeloning om kunnen gaan wil niet zeggen dat een voerbeloning een onhandig hulpmiddel is. Dit geld overigens met ieder hulpmiddel dat men gebruikt, je moet weten hoe je ermee om moet gaan.

Ennem ook ik ben helaas voor mijn paard geen wandelende snoepmachine, juist het 'gokkast effect' houdt het interessant. Ene keer krijgt ze rust en een knuffel, de andere keer een blije stem en de andere keer wat lekkers.
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 04-04-16 23:17, in het totaal 2 keer bewerkt

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:16

Ik zeg niet dat ik helemaal tegen voerbeloning ben. Bij sommige paarden kan het heel goed werken. Ik heb het bij de mijne niet nodig gehad.
Wel heb ik er dus een hekel aan als anderen mijn paard snoepjes geven. Dat doen ze maar bij hun eigen paard.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:18

Nee ik wil alleen aangeven dat iedereen die zegt 'het kan niet want mijn paard wordt opdringerig' het hulpmiddel verkeerd gebruikt. Dus eigenlijk ben ik wat dat betreft het wel met je eens, als men niet weet hoe men een voerbeloning correct moet gebruiken kan men hem beter achterwegen laten (net als ieder hulpmiddel waarvan je niet weet hoe je 'm gebruiken moet). Óf men moet zich verdiepen in de materie en leren hoe het hulpmiddel correct moet worden gebruikt.

Ik sta met m'n paard aan huis maar zou ook een gruwelijke hekel aan hebben als een ander m'n paard zou voeren. Inderdaad vanwege ongewenst gedrag dat dan misschien beloont wordt en niet in de laatste plaats omdat ze al vet zat is. Dat vind ik ook echt gewoon not done.

Het is bij mijn merrie overigens ook geen 'nodig hebben' maar een extra motivator.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:21

Jouw reactie op lieveli vind ik wel zo over komen, VisibreTeam. "Weet je hoe fijn het is als" komt toch over alsof het zonder snoep niet zal lukken en dat is gewoon niet waar. Ik blijf er het nut niet van inzien en dat heeft niets te maken met bedelen of wat dan ook. Als ik ze voer moeten ze ook wachten tot ik weg ben voor ze toe mogen slaan dus ik ga er toch vanuit dat ik dat met een snoepje ook wel geleerd zal krijgen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:32

Zo komt jouw stelling wel een stuk genuanceerder over :). Jij ziet het nut er niet van in, dat is prima en daar kan ik mij in verplaatsen, dat is immers jouw persoonlijke mening. Ben het er ook mee eens dat je al die dingen makkelijk zonder voedselbeloning kunt aanleren (heb veel van die dingen ook zonder aangeleerd). Om dan te zeggen 'Gewoon niet doen, is totaal nutteloos en ongezond' vind ik een stuk minder genuanceerd dan wanneer je zegt ergens het nut niet van in te zien :).

Klein voorbeeldje van een voedselbeloning, ze raakt daar extra gemotiveerd van dus is het in mijn geval een nuttig hulpmiddel.
https://youtu.be/H7CKDKB4Xx8

daphiena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:43

Mijn paard krijgt geregeld iets lekkers, bedelt niet en wacht netjes tot hij het mag pakken. Naar mijn stalgenootje is hij niet zo beleefd loopt constant tegen haar zakken te duwen maar dat is omdat zij niet consequent is. Zodra hij aan haar zakken zit weet hij dat ze hen uiteindelijk wel iets gaat geven. Bij mij hoeft hij dat niet te proberen :Y)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 23:46

Kasmir schreef:
Zo komt jouw stelling wel een stuk genuanceerder over :). Jij ziet het nut er niet van in, dat is prima en daar kan ik mij in verplaatsen, dat is immers jouw persoonlijke mening. Ben het er ook mee eens dat je al die dingen makkelijk zonder voedselbeloning kunt aanleren (heb veel van die dingen ook zonder aangeleerd). Om dan te zeggen 'Gewoon niet doen, is totaal nutteloos en ongezond' vind ik een stuk minder genuanceerd dan wanneer je zegt ergens het nut niet van in te zien :).

Klein voorbeeldje van een voedselbeloning, ze raakt daar extra gemotiveerd van dus is het in mijn geval een nuttig hulpmiddel.
https://youtu.be/H7CKDKB4Xx8
Het verhaal met de meiden in de OP vind ik toch wel echt een geval "gewoon niet doen". Ik kom eigenlijk nooit paarden tegen die met snoep beloond worden en niet bedelen. Ik geloof best dat dat bij jullie anders is hoor, maar zoals het geval in de OP vind ik het geen verstandige manier van belonen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 00:24

Nies_ schreef:
Jouw reactie op lieveli vind ik wel zo over komen, VisibreTeam. "Weet je hoe fijn het is als" komt toch over alsof het zonder snoep niet zal lukken en dat is gewoon niet waar. Ik blijf er het nut niet van inzien en dat heeft niets te maken met bedelen of wat dan ook. Als ik ze voer moeten ze ook wachten tot ik weg ben voor ze toe mogen slaan dus ik ga er toch vanuit dat ik dat met een snoepje ook wel geleerd zal krijgen.

Idem hier...
Ze krijgen beloning tijdens werken: goos girl, aai, kriebel in de manen, rustmoment waarin ze niks hoeven doen. De mijne fleurt ervan op als ik in haar manen krab, dat vind ze héérlijk. Zij doet het voor de aandacht die ze krijgt.
Dan beloon ik liever zo, dit is voor haar veel nuttiger.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 00:33

Die van mij wordt met voerbeloning ook vervelend. Niet gevaarlijk en happen oid. Maar constant zoeken naar eten. Ook niet heel fijn.
Zo hebben wij nu de afspraak: eerst iets stoms doen (rijden of longeren) daarna iets leuks doen. Gezien ze dit nu kent doet ze met rijden vaak meer haar best, waardoor we minder lang rijden en krijgt ze daarna alsnog haar voerbeloning in grasjes uit de polder of een lekkere bak slobber.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 00:56

Ik voer buiten vrijheidsdressuur/clickeren om zelden uit de hand.
Met clickeren wel, speciale ruwvoerbrokjes met nul smaak. :')
Maar dat hoeft inderdaad niet altijd voor trucjes te zijn hoor.
Ik heb een fotoshoot gekregen en wil graag een foto van mezelf met pony en mijn papegaai.
Echter vervloekt mijn pony Coco, hij heeft ECHT een bloedhekel aan hem. :')
Hij kijkt echt zo: :roll: >;) , met een dikke middelvinger naar mij. :D
Pech voor hem dus, hij accepteert het maar even.
Dus ik heb gisteren mijn papegaai meegenomen naar stal.
Pony in de paddock losgelaten en Coco op mijn schouder gezet, wat resulteerde in een zeer koppige -niet bange- pony die 20 meter verderop ging staan mopperen ondanks wortels in mijn handen.
Normaal doet hij een moord voor eten.
Dat heb ik dus met clicker en voer aangepakt, gewoon rustig naar hem toe lopen, en bij interesse tonen en niet direct weglopen click en als hij het aan wilde pakken voer.
Dat kwartje viel echt heel snel, binnen tien minuten snuffelde hij geintresseerd aan hem in plaats van narrig te zijn en niet meer bij mij te willen zijn.
Wat heb ik bereikt? Nou dat ik straks hopelijk die mooie foto heb van ons samen zonder enige dwang nodig te hebben gehad.
Ponylief is nogal duidelijk in zijn gezichtsuitdrukkingen, hij gaat anders echt geheid kijkend als een oorwurm naast mij staan met de shoot. :D

Verder gebruik ik ook gewoon druk zonodig, voor stapjes achteruit ga ik echt niet met voertjes staan klooien bij mijn exemplaar, terug is terug en niks anders,

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:37

ik vind 'voer' nog wel iets anders dan snoep overigens..

die van mij krijgt zoals ik al zei voor (en na het rijden) een hapje eten, eventueel met wat fruit erdoor.

zijn mond hangt al open als ik het hoofdstel ophoud, zijn neus steekt hij actief door de neusriem heen.
voetjes hoef ik alleen maar de eerste te vragen, de rest wordt opgetild zodra ik bij het volgende been uitkom. trailer laden, je hoeft hem er alleen maar recht voor te zetten, zodat hij weet wat er verlangd wordt en meneer loopt er zelf wel op (idem als met springen, neus naar de sprong, been eraan en verder hoef je eigenlijk al niets meer te doen).

daar heb ik allemaal geen snoep voor nodig.. hij krijgt gewoon wat te eten als we helemaal klaar zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:46

Mijn lastige Jaopie heb ik in het verleden geregeld "omgekocht" met snoep, en hoewel dat voor hem enorm motiverend werkte, want hij deed er echt een "moord" voor (bijna letterlijk dus, toen heb ik afgebouwd), doe ik dat nu niet of nauwelijks meer. Hij wordt er een vervelend paard van, dat je jaszakken wil nazoeken en heel overdreven op je handen gaat zitten letten. Hij wordt niet happerig of bijterig, maar opdringerig. Voor hem is het beter zónder. Hij krijgt alleen nog vanuit het zadel een snoepje als ik ben opgestegen en hij heeft netjes stilgestaan. Eentje links, eentje rechts en dan kunnen we aan het werk.
Mijn groenige merrie is een stuk beleefder en ook niet zo vreetgericht, die krijgt nog wel eens een belonend stukje appel of wortel of zo'n kruidensnoepje (alleen als Jaopie het niet ziet, anders krijgen we heel jaloerse taferelen). Krijgt ze het niet, vindt ze het ook goed, ze gaat er niet om bedelen.

Denk dat het een beetje aan de aard van 't paard ligt.

Overigens vind ik het absoluut niet okee als anderen mijn paarden iets voeren, tenzij ik weet wát, hoeveel en ik er zelf bij ben.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 05-04-16 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:48

Ik geef een snoepje na het rijden. Dit weet ze ook precies waardoor ik het niet kan vergeten. Als ik het bijna dreig te vergeten staat ze zo beteuterd te kijken van 'he, ik krijgt toch nog wat'. Ze is nooit brutaal of vervelend. Over eten hebben we duidelijke afspraken. Eten is ALTIJD van mij zo lang ik het vast heb of tot ik haar toestemming geef het op te eten :j

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:01

Mijn bijrijdpaardje mocht van zijn eigenaresse ook wel een snoepje. Nadeel is inderdaad nu wel dat dhr weet dat er mogelijk wel eens iets lekkers zit in mijn jaszak. Ik ben er dus weer mee gestopt en wordt dhr op zijn plek terug gezet als hij weer erg opdringerig is. Nu is het een verassing als ik wel iets bij me heb. En appels worden altijd gedeeld, de helft voor hem de helft voor mij en het klokhuis voor hem. En hierbij geldt wel ook bedelen of naar mij toekomen om te zoeken is eerst terug op je plek en staan blijven, het eten komt wel naar jou.

En als ik idd op de poetsplaats sta en iets geef aan het paardje in het bijzijn van andere paardjes vraag ik of anderen ook een snoepje mogen aan de eigenaars.

Ik zou het zelf ook vervelend vinden als andere zomaar "mijn" paard snoepjes zou geven helemaal voor "kunstjes".

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:15

Mijn paard krijgt in principe alleen iets lekkers bij het aanleren van nieuwe dingen. Ze vindt alles wat nieuw is nogal spannend en ik merk dat het geven van een klontje o.i.d. op het juiste moment voor haar goed werkt.
Verder krijgt ze heus wel een keer wat, maar niet op vaste momenten en schooien is bij mij echt not done. Mijn paard moet altijd wachten tot ik haar wat aanbied. Op stal hetzelfde; als ik in de stal moet om voer in de voerbak te doen, moet ze gewoon op gepaste afstand wachten tot ik haar er bij laat.
Ik heb mijn huidige paard gelukkig bijna rechtstreeks van het land en door consequent opvoeden dan ook nooit problemen met voeren o.i.d. gehad.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:28

Ik gebruik het wel.

Maar ben wel heel duidelijk, consequent, en een duidelijke nee.
Dit hebben ze gauw door.

Maar alleen wij mogen deze snoepjes geven (vriend en ik)

Bijrijdpaarden doe ik enkel in goed overleg, wat wel, wat niet.

In het verleden gaf een stalgenoot ons paard een kwart bak (van n kilo) aan muesli.
Leuk joh! Doe jij er alles aan, om je allergie gevoelige merrie sober te voeren, pleuren anderen er voer in!
"We wilden geen stiefkinderen maken." En dat waren gewoon volwassen mensen! Moeder en dochter.

Dus hebben we even goed duidelijk gemaakt, dat we dat dus niet doen!
Wij zetten voer klaar, krijgt dit, en niet meer of minder.
Geen snoep, appeltjes, muesli, brokken, wortel of wat dan ook.
Nee is nee.

Alleen wij, en anders gewoon niet.

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:37

Onze paarden worden wel eens beloond met snoepjes.
Bij een vroeg stadia in een trainings programma om bv een trucje te doen of dat ze moeten leren stil staan naast een eng iets dan beloon ik ze wel met een snoepje. Maar alleen bij totale ontspanning en overgave (bv dat ze gaan smakken of een diepe zucht)
Wat voor ons het beste werkt is, dat je het eigenlijk daarna op verschillende tijden en onregelmatig geeft. Dus niet Altijd als hij iets goed doet, maar de ene keer wel en de andere keer niet. Anders gaan ze inderdaad bedelen.
Wat je bv als tip kunt geven aan mensen die met je paard wat willen doen en snoepjes willen geven, is dat zodra hij gaat bedelen of hij snel zijn truc doet en dan gelijk een snoepje eist, dat je die oefening dan een tijdje niet doet.
De herhaling is funest, geef je altijd op een bepaald moment een snoepje, dan gaan ze dat verwachten, en sommige dus ook eisen, en krijgen ze het niet, dat worden ze vervelend.
Dat is mijn ervaringen met onze paarden in ieder geval :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:44

Mijn paard krijgt nooit wat buiten zijn rantsoen, heel af en toe een suikerklontje maar dat is zelden. Vind niet dat je een paard moet paaien met voer, die 2 uurtjes dat ik met hem bezig ben moet die maar normaal doen :))

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 17:48

Ik geef ze allemaal snoepjes wanneer ik wil. Mijn pony wilt nog wel eens granken maar slechts ' ff proberen '. Nee is Nee en dan probeert ze het niet meer.

Als je je knol niet kan leren wanneer hij wel mag snoepen en wanneer niet... tja, dat ligt niet aan de snoep maar aan je eigen leiderschap. Als je moeder je een zak snoep koopt betekend niet dat je gelijk een nieuwe krijgt als ie op is :)