Blijvend trailerprobleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:28

Ik loop erin. ..
Zet hem vast. .
Ga via de deur eruit en loop naar achteren voor de stang
Doe de stang vast
Klep dicht

Is een kwestie van oefenen wel eerst met een 2e persoon erbij die dan de stang er achter doet eerder ga jij niet via de deur uit de trailer
Zet hem op je gemak vast
Ga dan via de deur eruit en meld je achter hem.
Blijf daar ff staan en doe de klep dicht.
Als hij in de tussentijd naar achteren wilt zit daar de stang
Als jij naar buiten loopt en hij wil naar achteren zit daar de stang
Doe dit 10x met zijn tweeën en de 11e keer zal hij denken
O de stang zit er al achter dus ik hoef het niet te proberen.

Hij ziet jou naar achteren lopen daar zit het probleem al.
Ook met mijn 2 paards ben ik nooit via de binnenkant naar achteren gelopen altijd via het deurtje eruit
Laatst bijgewerkt door Mando op 03-04-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:33

Niet alles doorgelezen, dus wellicht al genoemd: een trailer met een voorlader. Als je er altijd vooruit uit kunt, heeft het paard minder de neiging om er achteruit uit te stormen.

Over de post hierboven: het lijkt me behoorlijk gevaarlijk om eerst vast te zetten en daarna pas de stang te sluiten (ivm hangen). Ik doe het altijd andersom: eerst paard erin, dan stang dicht, daarna pas vastzetten.

Ineke2

Re: Blijvend trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:42

Ik vind het niet persee gevaarlijk om hem eerst vast te zetten en dan de stang er achter als je inderdaad buiten de trailer om loopt naar achteren.

Een paard kan ( als het goed is) op een poetsplaats ook rustig vast staan? De trailer is enkel een wat krappere ruimte maar voor de rest verschilt het niet veel zolang je nog niet ermee rijd.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:47

FCSA schreef:
Over de post hierboven: het lijkt me behoorlijk gevaarlijk om eerst vast te zetten en daarna pas de stang te sluiten (ivm hangen). Ik doe het altijd andersom: eerst paard erin, dan stang dicht, daarna pas vastzetten.

dit vind ik altijd zo'n rare denk wijze.

Een paard hoort toch gewoon niet te gaan hangen? Zet je hem op de poetsplaats ook nooit vast dan? Daar kan die net zo goed gaan hangen?

Overigens paarden die niet wijken voor druk op hun achterste zou ik zonder trailer eerst eens heel goed op trainen. Ik kan daar altijd slecht tegen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:52

Het is misschien een beetje old skool, die regel, maar ik pas hem toch nog altijd toe. Jullie hebben gelijk hoor, een paard hoort gewoon nooit te hangen, maar ik vind de trailer toch net een andere situatie dan de poetsplaats.

Zeker met een paard dat de neiging heeft om er achteruit uit te vliegen, zoals die van TS, zou ik nooit eerst vastzetten.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:53

Ik durf hem ook echt niet vast te zetten en dan de trailer uit te lopen via het deurtje, ook niet als we daarmee geoefend hebben... hij zal het maar nét een keertje proberen :\

Op de poetsplaats kan hij prima vast staan. Het probleem is dat hij eigenlijk wel weet dat als hij op de trailer gaat, hij op een andere plek even het luie zweet eruit moet werken en hij blijft gewoon liever thuis. Als iemand anders de stang erachter doet is er ook geen enkel probleem.

Toen we nog een andere trailer hadden maakte ik een longe vast aan zijn halster en via een ring voorin kon ik hem in de trailer laten lopen zonder dat ik er ook in hoefde dus kon ik meteen de stang erachter doen maar dat kan nu niet meer.

Ook lekkere dingetjes, een happy place maken van de trailer, hij is er veel te slim voor :9

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:27

Ik heb panieksluitingen in de trailer dus als hij los wilt komt ie best wel los.
Dat vind ik dus niet gevaarlijk. Ik vind touwen juist gevaarlijk.

Het is ook een kwestie van oefenen.
Ik kon hem na Petra haar sessie met veel geduld en veel oefenen pas na 4 jaar alleen laden.
Was ook niet in een week gedaan.

Ik heb altijd hulp gevraagd tot ik een keer op concours moest en ik de stal eigenaar niet om 8 uur uit zijn bed wilde schoppen, al doet hij dat met alle liefde, en ik het gewoon probeerde en hij netjes erop liep.
Keer erna in Appelscha samen met een vriendin, die zei even mijn paard op de trailer dan hou ik de logeer lijn vast en ik dacht wtf dat kan ik zelf toch ook wel en liep met hem zo de trailer op.

Ik heb gelukkig een pony die heel relax op de trailer staat al moet ik meestal wel gelijk gaan rijden na laden want dan staat ie te tapdansen van ongeduld en zolang hij mij ziet op mijn stem hoort is hij onrustig, als ik niets zeg dan kan ie zo een uur op de trailer staan hoor.
Laatst bijgewerkt door Mando op 03-04-16 19:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:29

Remy schreef:
Toen we nog een andere trailer hadden maakte ik een longe vast aan zijn halster en via een ring voorin kon ik hem in de trailer laten lopen zonder dat ik er ook in hoefde dus kon ik meteen de stang erachter doen maar dat kan nu niet meer.

Zo heb ik het mijn paard ook geleerd. Inmiddels snapt hij dat ik naast de klep blijf staan en hij door moet lopen de trailer in zodat ik de stang dicht kan doen. Daarna zet ik hem pas vast. Eerst vast zetten en dan de stang dicht vind ik ook niks. Daar ben ik net als FCSA old skool in :D

Waarom kan dat nu niet meer? Ik begrijp dat je een andere trailer hebt, maar er valt vast iets soortgelijks te bedenken.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:30

Er zit geen ring meer voor in de trailer, en ik wil niet in de wand boren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:35

En longeerlijn over de voorstang? Niet extra erom heen, gewoon heen en terug?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:39

Longeerlijn om de stang. Heb je geen ring nodig. Als je de Longeerlijn door het halster haakt, en dan 2 x om de stang, stopt de lijn zichzelf en heb je voor controle terwijl je de stang erachter kan doen.

Ik doe meestal een voerbak voorin, brokken erin terwijl ik ze aan de hand heb. Na 2 keer rennen ze zelf de klep op richting de brokken. En is er tijd genoeg om de stang dicht te maken.

Je paard moet wel graag willen eten ;)

En voor de stress doe het paard van te ervaart zal dit denk ik niet werken.

Ga je ook wel eens leuke dingen doen met de trailer? Bosritjes, strand, met de trailer naar het weiland?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:42

Vastbinden zou ik niet doen. Als ze achteruit lopen en vast zitten veroorzaak je alleen maar meer paniek en dan zal hij de volgende keer al helemaal niet meer willen laden. Zelf laad ik mijn ruin met een longeerlijn, hij loopt achter mij aan de trailer in en dan ga ik middels het deurtje eruit en blijf de lijn vasthouden. Mocht hij er dan alsnog achteruit uit lopen dan kan ik de lijn langer laten worden als hij niet reageert op dat ie 'vast' staat.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:42

Hilary schreef:
En longeerlijn over de voorstang? Niet extra erom heen, gewoon heen en terug?

Geprobeerd en die kwam vast te zitten in de hoek van de stang, tegen het middenschot. Zeer gevaarlijke situatie was dat. En hij dook met zijn hoofd onder de stang ipv erover.

Leuke dingen doen we zeker. Het is gewoon een zgn dikke vinger paard Tja, ik vrees dat daar geen oplossing voor zal zijn...
Laatst bijgewerkt door Remy op 03-04-16 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 19:43

Miezelke: Nee dat moet idd geen probleem zijn, maar ik vind het altijd fijn dat ik met mensen kan werken die mijn paard al kennen. Ondertussen heeft hij al een hele handleiding :')
Mijn paard en mijn pony kennen elkaar eigenlijk niet. Pony staat op een wei bij mij thuis, paard op een privéstal. Mijn pony vindt een trailer niet erg, heeft 0,0 stress en is eigenlijk de rustheid zelve. Loopt ook zo de trailer op en dat heb ik ook zelf bereikt. 2 tegenpolen dus, want bij mijn pony was trailerladen in het begin ook moeilijk maar eens die de klik had gelegd, ging hij er ook vanzelf op. :)

Sakvis: hij wilt het wel doen hoor, maar je betaalt al voor zo'n sessie en dan komen daar nog vervoerskosten bij. Zondag waren wij op een locatie dat 70km heen en 70km terug was, dus 140km dat die man gaat aanrekenen. Van dat geld zou ik alweer een sessie trailerladen kunnen betalen. :)

Ik heb contact opgenomen met Sandra, lees het hier meermaals terug (ook via PB). Als zij naar een locatie in NL kunnen komen, is het eigenlijk ook al fijn. :)

Hilary: Ik kan op zich wel makkelijk iets om hem "wikkelen", zonder trailer zijn er op zich weinig problemen (alleen dat hij wel aarzelend is om achterwaarts te gaan). Hij is namelijk gelongeerd met dubbele longe en hij maakte er 0,0 problemen van dat er iets achter zijn kont kwam. Ik zag bij deze clinic dat er andere paarden helemaal anders reageerden (waaronder mijn pony, die vluchtte weg). Mijn mama is idd heel voorzichtig met de stang toe te doen :') Thuis proberen we veel lawaai te maken (op de laadklep stappen, stang bruut pakken, een paar keer mis steken enz), maar op locatie is dit echt nog een brug te ver.

Ik zou zowel mijn paard als mijn pony nooit vastzetten voordat die stang toe is...
Ik loop ook altijd via het deurtje naar buiten, want als ik mezelf naar achteren beweeg, komt ie mee.

Toydoll, volgens mij begrijp jij de ernst van de situatie niet goed... Buiten de trailer om kan hij best goed wijken voor druk. Mijn paard heeft angst. Hem dwingen om erop te blijven door te drukken met een stang, gaat echt niet lukken hoor. Als dat het probleem was, dan was dat al wel opgelost op die 4,5 jaar ;)

Ik heb de mannelijke instructeur ook weer gemaild over mijn probleem... Ik mocht eens tot bij hem komen, rijden in zijn bak en daarna hem er weer op zetten. Hij kijkt dan toe van op een afstand en geeft dan aan waar de verbeterpunten zitten... Lijkt me ook wel wat. Maar eerst ga ik even het berichtje van Sandra afwachten :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:51

Remy schreef:
Geprobeerd en die kwam vast te zitten in de hoek van de stang, tegen de middenstang. Zeer gevaarlijke situatie was dat. En hij dook met zijn hoofd onder de stang ipv erover.

Leuke dingen doen we zeker. Het is gewoon een zgn dikke vinger paard

Met een lang halstertouw kan het ook. Gewoon over de stang heen, niet eromheen draaien, en omdat halstertouw dik en rond is kan het nergens tussen klemmen. Zodra paardlief naar achteren dreigt te lopen even naar voren trekken met het halstertouw.

Beste manier om alleen een paard te laden is trouwens te leren voor je uit te lopen. Aan de voorkant kan-ie toch nergens heen, en jij staat bij de achterkant om de stang dicht te doen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:59

Ibbel schreef:
Remy schreef:
Geprobeerd en die kwam vast te zitten in de hoek van de stang, tegen de middenstang. Zeer gevaarlijke situatie was dat. En hij dook met zijn hoofd onder de stang ipv erover.

Leuke dingen doen we zeker. Het is gewoon een zgn dikke vinger paard

Met een lang halstertouw kan het ook. Gewoon over de stang heen, niet eromheen draaien, en omdat halstertouw dik en rond is kan het nergens tussen klemmen. Zodra paardlief naar achteren dreigt te lopen even naar voren trekken met het halstertouw.

Beste manier om alleen een paard te laden is trouwens te leren voor je uit te lopen. Aan de voorkant kan-ie toch nergens heen, en jij staat bij de achterkant om de stang dicht te doen.

Ik wil me inderdaad nu focussen op het laatste.

Wat betreft het gebruiken van de voorstang van een 2 paards, de voorstangen zitten met een half open haak aan het middenschot. Daar was de longe
tussen gekomen. Bij een lange stang werkt dat wel maar met 2 voorstangen is dat echt heel gevaarlijk!

violafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:02

Mijn pony was in het begin ook een ramp met laden. Wilde er niet in of vloog er weer uit. Zat uiteindelijk in mijn lichaamstaal naar haar toe, te weifelend of net haar te veel ruimte geven etc... Later kon ik haar zo laden toen ik dat eenmaal doorhad. En alleen laden deed ik door haar vooruit de trailer ik te sturen. halster touw gooide ik over haar nek en dan de stang er achter. En dan vastzetten. Is even trainen maar erg gemakkelijk! Succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:09

Remy schreef:
Wat betreft het gebruiken van de voorstang van een 2 paards, de voorstangen zitten met een half open haak aan het middenschot. Daar was de longe
tussen gekomen. Bij een lange stang werkt dat wel maar met 2 voorstangen is dat echt heel gevaarlijk!

Ik heb ook een trailer met zulke voorstangen en een dik halstertouw bovenover de stang kan daar nooit tussenkomen. Zolang je het ding er maar niet een keer omheen draait, en dat hoeft ook niet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:10

Ik denk niet dat Petra je heeft geleerd je paard eerst vast te zetten en dan stang erachter. Ik hem mijn paard geleerd altijd te wachten ook als ik in de trailer naar achteren loop. Hij gaat pas op mijn commando naar achteren.Dat kan je je paard ook leren.
Ts goede keus om met Sandra contact op te nemen en hoop dat je problemen snel zijn opgelost.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:16

Nee heeft Petra mij inderdaad niet geleerd Rumay, zij heeft mij geleerd mijn paard te laden en op een gegeven moment weet je wat je wel en niet met je paard kan doen.

Er werd mij gevraagd hoe ik alleen mijn paard kon laden en als je terug lees kon dat pas 4 jaar na mijn trailerlaadcursus en dat doe ik op mijn manier.

Ik hoef mijn paard niet vast te zetten want die blijft braaf staan ik doe dat alleen uit voorzorg mocht hij toch naar achteren gaan het blijft een haflinger met streken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:26

Het eerst vastzetten en daarna pas de stang erachter doen vind ik zelf ook heel link, zeker met een paard waarvan je weet dat die snel de trailer uit wil. Ik zou dat zelf hoe dan ook nooit doen, hoe braaf mijn paard ook zou zijn. Dat anderen het niet gevaarlijk vinden is hun keuze, maar ik heb er teveel dingen mee mis zien gaan.

Overigens staan ze bij ons op de poets-/wasplaats met hun hoofd weer naar de uitgang gekeerd, dus dat is totaal anders dan op een trailer. Staan ze bij degenen die dat aanhalen als zijnde hetzelfde als in de trailer dan met hun hoofd naar de muur zonder al omgedraaid te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:34

Je kan altijd Eva een keer contacteren van paardentaxi.be. Ze zitten in Oost-Vlaanderen maar komt over het hele land en werkt met clickertraining voor laadproblemen. Ben er niet zeker van, maar het kan dat zij ook een hogere trailer hebben, moet je eens navragen. Hulp heb ik van haar nog niet nodig gehad maar wel al heel veel positieve verhalen over gehoord. Ze weet ook de kern te vinden waarom je paard er niet op wil. Ze geeft regelmatig cursus op verplaatsing, dus wie weet is er een dag op een locatie waar je naartoe kan en ter plekke mee kan gaan oefenen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:37

Mijn paard heeft (of had) ook een dramatisch trailer probleem.
Hij was heel erg bang op de trailer en panikeerde heel snel. Het is ook een groot paard.
Ik heb heel erg veel met hem geoefend zonder stress. De eerste keer duurde het 4.5u om te laden (ik stond eigenlijk letterlijk te wachten tot hij er zelf op liep. Niet trekken, geen druk geven, gewoon wachten tot hij zelf initiatief neemt. Geloof mij, je hebt er heeeeeeeel veel geduld voor nodig de eerste keer). De 2de keer duurde het 30 min. Ik deed gewoon hetzelfde: met hem voor de treiler gaan staan, ik stond op de klep en wachtte tot hij vanzelf vooruit kwam en er op liep. Komt hij naar voor: belonen, maar niet zelf verder proberen door te trekken of van achter aan te moedigen, want dit werkt omgekeerd. De 3de keer liep hij er na 5 min op.
Het laden was 'opgelost', maar hij stond zo verschrikkelijk in de stress als hij erop stond. Hij hing echt tegen de achterklep (zat op de stang) en strekte zijn voorbenen naar voor.
Ik ben toen met hem beginnen oefenen in een 2-paards vrachtwagentje waar ze achterstevoor staan. Vrij snel was hij veel minder gestressed. Ik geef toe: ik hem hem 2 of 3 keer moeten verdoven, er op zetten, en rond rijden terwijl hij wakkerder werd. Dan realiseerde hij zich wel wat er gebeurde, maar was hij nog te suf om te panikeren. Maar zo is het wel over gegaan. En elke keer minder verdoving tot er niks meer nodig was. (3 keer verdoofd)

Nu kan ik hem alleen laden, en alleen met hem op pad. Hij staat heel rustig en relaxed en panikeert niet meer. Ik rij wel als met een bak vol losse eieren, want ik wil geen risico nemen. Zeker in bochten en kleine baantjes.

De grote vrachtwagen is ook geen probleem, maar een trailer dat doe ik niet meer.

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:53

Waarom eerst meelopen met je paard dan vast zetten en dan door het deurtje om de stang dicht te doen? Vindt het ten eerste hartstikke link alsook onhandig. Ik leer mijn paarden om zelfstandig de trailer op te lopen en dan kan ik zelf de stang dicht doen, klep dicht doen en dan naar voren te gaan om hem vast te binden en het deurtje dicht te doen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:54

Ik lees meermaals dat ie aarzelend is met achterwaarts... is ie niet gewoon bang van de klep? Hoe gaat het uitladen op locatie?
Zou natuurlijk kunnen dat het uitladen z'n angst bovenhaalt waardoor hij op locatie ineens niet meer te laden is.

M'n merrie was laatst ook ineens moeilijk te laden, was de week ervoor half van de klep gevallen. Heb overal op stal geoefend met achterwaarts, echt op de gekste plekken en steeds stapje - pauze - voer.
Binnen een week kwam ze heel beheerst de klep af en ook geen probleem meer met inladen..