Onduidelijkheid wel/niet trailer mogen trekken.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Re: Onduidelijkheid wel/niet trailer mogen trekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:42

Dat zegt wanneer B is toegestaan, er staat nergens dat de TMM van de aanhanger niet hoger mag zijn dan het trekvermogen van het trekkende voertuig.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:44

Als je je BE hebt is de enigste regel waaraan je je moet houden dat je niet meer trekt dan dat je auto op papier mag trekken. En dat je het mtm van de aanhanger niet overschrijd

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:45

Ik rij met een auto die een trek kracht heeft van 1500 kg. Een trailer van 750, en een paard van 500kg. enkele x mn mini er naast(100kg). als de combinatie niet zwaarder is dan 3500kg en je auto mag het trekken. Mag je het rijden met een B.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:46

Rex_Rolfo schreef:
renee16 schreef:
Rex Rolfo: Ik heb de papieren (vd trailer) niet bij de hand. Wat ik onthouden heb is toegestane massa 1.300 is. Geldt dit ook als je de combi MET BE wilt rijden?

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. In dit verhaal: laagste waarde telt.

Als trailer met inhoud niet meer dan 1300 kg mag wegen mag deze NOOIT meer wegen. Al zet je er een beer van een wagen voor die 5-6 ton mag trekken.
Als de auto 1200 kg mag trekken mag er NOOIT meer gewicht (werkelijk, dus incl lading van dat moment) achter hangen. Al heb je rijbewijs A t/m Z.

Wat wel meerdere keren fout is aangegeven: ook met rijbewijs B mag een aanhanger TMM 1300 kg achter een auto die 1200 kg mag trekken. Zolang TMM auto + TMM trailer niet over de 3500 kg gaat.

Maar dit is de vraag toch helemaal niet -O- ..

Ik wil de trailer niet laden boven de 1.300
Ik de auto niet meer laten trekken dan 1.200

Ik vraag me af of ik de trailer mag trekken als deze tot ongeveer 1.100 geladen is...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:47

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:47

Rex_Rolfo schreef:
We hebben hiervoor een centraal topic: [TAO] [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer
Betreft regels: http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Wat betreft dit geval: is die 1300 kg het laadvermogen van de trailer of toegestane maximale massa (= eigen gewicht + laadvermogen)? In geval TMM mag je die trekken met B rijbewijs indien TMM auto 2200 kg of minder is. Al het andere is niet van belang bij de vraag "is E nodig".

TS heeft BE dus zolang het werkelijke gewicht de aanhanger niet meer bedraagt dan het trekvermogen van de auto (in dit geval 1200 kg) is het goed. Let ook even op de maximale kogeldruk van aanhanger, auto en trekhaak, de werkelijke druk mag niet hoger zijn dan de laagste van die drie.

TS ik zet een slotje, omdat met name in het hierboven aangegeven centrale topic, mensen actief zijn die echt verstand van zaken hebben of anders gezegd daar zit veel deskundigheid en ik denk dat je daar beter wordt geholpen.