2-paards-trailer voor één paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:22

Citaat:
Klopt niet helemaal wat je zegt, het gaat om de toegestane massa's, maar als je je e hebt is dit uiteraard geen probleem

Het topic gaat hier niet over, maar toch nog even ter bevestiging, voordat mensen met B-rijbewijs in de war raken:
Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:

* een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
* een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:24

Nirvana_ schreef:
Ik heb geen verstand van laadvermogen en wat wettelijk is toegestaan... Maar waarom zou je je paard minder ruimte willen geven? Juist als ze schuin staan (en liefst eigenlijk nog helemaal achterstevoren) hebben ze meer balans dan recht naar voren. Vergelijk het ermee dat als je zelf in de bus moet staan, je ook zijdelings gaat staan... Je positie maakt gigantisch veel uit. Dus ik snap jouw voorkeur voor de 2paards trailer niet? Of heb je beiden al uitgeprobeerd met je paard?

Dat is dus de vraag: mijn paard is vrij beweeglijk in de trailer, zoekt steeds naar balans. Ik kreeg geadviseerd eens een 2-paards trailer te proberen. Het iets krapper staan schijnt bij sommige paarden te helpen om juist meer 'veiligheid' te ervaren. Het proberen waard dus misschien.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:25

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:26

Er zijn ook 2paards trailers met TMM van 1600kg en 1800kg dus dat ze altijd 2 ton zijn is niet waar.

Je kunt ook het schot in de 2 paards opzij zetten met een stang van de 1,5 paards. Dan staan ze voor 'strak' en kunnen achter dan beter omstappen en hun balans houden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:27

Ik maakte ooit dezelfde fout. Gewicht auto & trailer en paard kwam onder de 3500....

Maar: het gaat om de TMM (!) en niet om het ledig gewicht van de auto. Kijk maar op je autopapieren. Trek dat van 3500 af en meestal heb je dan niet veel meer over.

Edit: mijn paard staat echt fijner in n 2-paards. Was eerst in de 1,5 moeilijk te laden . Nu die ik het alleen.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:31

Getup schreef:
Ik maakte ooit dezelfde fout. Gewicht auto & trailer en paard kwam onder de 3500....

Maar: het gaat om de TMM (!) en niet om het ledig gewicht van de auto. Kijk maar op je autopapieren. Trek dat van 3500 af en meestal heb je dan niet veel meer over.

Edit: mijn paard staat echt fijner in n 2-paards. Was eerst in de 1,5 moeilijk te laden . Nu die ik het alleen.

O ja datzelfde bedoelde ik. Dan houd ik nog bijna 1800kg over namelijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:10

Mensen! Deze discussie slaat nergens op TS is in bezit van be rijbewijs!!

Daarbij is deze discussie echt een ontelbare malen gevoerd en er staat altijd wel iets in wat niet klopt dus laten we gewoon ons concentreren op de vraag van TS.

OT: ik zou het zeker een keer in een tweepaards proberen als je paard erg onrustig is. Wel zoals eerder vermeld de andere stang ook dicht doen en je paard links laden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: 2-paards-trailer voor één paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 00:44

Of je kijkt naar 1 3/4. Net een slag breder. Ook handig met in de trailer opzadelen met slecht weer. Vaak loopt die maat ook fijn achter de auto. Gelijke spoorbreedte en je kan makkelijk op je spiegels er omheen kijken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 07:56

Zijn die er ook met tussenschot en stangen eigenlijk?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 08:18

Polly schreef:
Mensen! Deze discussie slaat nergens op TS is in bezit van be rijbewijs!!

Daarbij is deze discussie echt een ontelbare malen gevoerd en er staat altijd wel iets in wat niet klopt dus laten we gewoon ons concentreren op de vraag van TS.

OT: ik zou het zeker een keer in een tweepaards proberen als je paard erg onrustig is. Wel zoals eerder vermeld de andere stang ook dicht doen en je paard links laden.

Precies dat :) Dank je voor de tips!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:27

Voordeel van een 2-paardstrailer is ook dat, als je hem ooit terug wil verkopen, er weel meer interesse voor zal zijn.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:04

Mijn voorkeur gaat uit naar 2-paards. Mijn paard is ook makkelijker te laden met een 2-paards maar dat zal per geval verschillen denk ik. Zeker als je toch BE hebt, zou ik voor 2-paards gaan. Mocht je eens met z'n 2e op pad gaan kan dat ook gelijk.

offtopic maar kan het niet laten :o
* een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
Deze zin zegt het al... laadvermogen, niet daadwerkelijke lading. Laadvermogen is 2 paarden. daadwerkelijke lading wellicht 1 maar dat doet er niet toe bij een B rijbewijs.

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:04

Ik vind de tweepaardstrailer stabieler. Je paard kan in een 1,5 paars trailer ook omdraaien. Die voorbeelden zijn er. Ook het alleen laden en lossen vind ik handiger omdat ze minder ruimte hebben. Daarom zou ik voor een 2 paardstrailer gaan. Inderdaad links in de trailer zetten en de rechterkant met stang etc vast zetten. Als het heel erg waait kun je ervoor kiezen om hem rechts te zetten als de wind van die kant komt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:17

Ik ben van een 1,5 paard naar een tweepaard gegaan. Wat een opluchting voor mijn paard. Voorheen haalde ik hem altijd een zeiknat van de trailer. En nu kurk droog.
Ik denk dat hij het fijn vind om wat meer opgesloten te staan. Maar ik vind het nu ook heerlijk hij was in de 1,5 wel heel bewegelijk en dat was niet leuk rijden. Nu voel ik niets meer. Vraag me weleens af of ik hem wel meegenomen heb :-).

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:35

Britt1 schreef:
Nirvana_ schreef:
Ik heb geen verstand van laadvermogen en wat wettelijk is toegestaan... Maar waarom zou je je paard minder ruimte willen geven? Juist als ze schuin staan (en liefst eigenlijk nog helemaal achterstevoren) hebben ze meer balans dan recht naar voren. Vergelijk het ermee dat als je zelf in de bus moet staan, je ook zijdelings gaat staan... Je positie maakt gigantisch veel uit. Dus ik snap jouw voorkeur voor de 2paards trailer niet? Of heb je beiden al uitgeprobeerd met je paard?

Dat is dus de vraag: mijn paard is vrij beweeglijk in de trailer, zoekt steeds naar balans. Ik kreeg geadviseerd eens een 2-paards trailer te proberen. Het iets krapper staan schijnt bij sommige paarden te helpen om juist meer 'veiligheid' te ervaren. Het proberen waard dus misschien.

Zou ik dus nooit voor een 2-paards gaan. Je paard heeft moeite met balans zoeken dus heeft hij juist de ruimte van een 1,5-paards nodig! In een 2-paards staan ze smaller en hebben dus minder ruimte. En zal hij eerder tegen de zijwanden vallen. Heb hierdoor verschillende trailerlaadproblemen mee zien ontstaan omdat ze angst krijgen voor de trailer.

Ben het met Nirvana eens: geef hem juist die ruimte om te kunnen bewegen en zn balans te zoeken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 10:55

Óf ze hebben steun van de wanden en vinden de ruimte in een bredere ruimte niet prettig, paard is een individu en het is toch niet verkeerd om te proberen?

Ik heb mijn paard in beide soorten trailers vervoerd en in een tweepaards ging altijd veel beter en rustiger.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:13

Mijn paardje vindt tweepaards heerlijk. Misschien inderdaad omdat het krapper staat/ meer steun.
Gewoon uitproberen met jouw paard! Super als je het een keer kunt proberen.

Behalve gewichten, denk ook aan je spiegels. Ik gebruik bij een 1,5p geen extra spiegels, maar bij een 2p-trailer wel. Daar kijk je namelijk niet langs met je gewone autospiegels (en ik heb best een brede auto). Ik heb caravanspiegels gekocht die op allerlei soorten auto's kunnen. En ik ben er zo blij mee! Een van mijn beste investeringen. Op de snelweg kun je veel beter afstanden inschatten (bv met invoegen!), en met inparkeren of draaien thuis of op je bestemming ook.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:21

Brainless schreef:
Britt1 schreef:
Ik zal eens checken wat die 2-paards-trailer weegt. Maar bij laadvermogen hoger is niet perse een E-rijbewijs verplicht natuurlijk, maar dat terzijde.

Maximale laadvermogen van een 2 paards is eigenlijk altijd 2000 kilo.
Dat houdt in dat je auto maximale totale gewicht van 1500 mag zijn (want je mag max 3500 maximale massa zijn).
Ik weet zeker dat zulke auto's geen trailer met paard mogen trekken.

Wat een onzin. Ik trok een paard met een auto van 1212 kilo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 11:29

[quote="Dorine92"
Wat een onzin. Ik trok een paard met een auto van 1212 kilo.[/quote]
Het ging er om wat je met je B maximaal mocht trekken.
Dus om de totale maximale toegestane massa.
Dus gewicht auto inlc laadvermogen, trailer incl laadvermogen... beide mogen samen dan niet meer zijn dan 3500 kilo.
Als je met je B rijbewijs een trailer van 2000 (maximale toegestane massa) wilt trekken, mag je auto (gewicht + toegestane laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 1500 kilo... ook moet hij dan op papier die 2000 kilo mogen trekken.
Ik denk dat er weinig auto,s (eigenlijk niet..) zijn die met dat gewicht 2 ton mogen trekken.
Met E is het allemaal anders en mag het wel.
Dus geen onzin...

Daarnaast zou ikzelf niet met een auto van 1200 kilo een trailer met paard willen trekken...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:25

Mijn ruin vind het juist prettig om wat meer 'opgesloten' te staan in de trailer. Als hij meer ruimte heeft, dus in een 1,5 paards, is hij onrustig en wil hij vaak omdraaien etc. In mijn tweepaards trailer is hij super braaf en komt er nooit bezweet of stressig vanaf. Ik zet hem altijd links, en rechts staat mijn sulky. Stangen wel dicht.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:32

Mijn paard staat ook veel fijner in een tweepaards dan in een anderhalf paards. Inderdaad, meer gevoel van steun denk ik. In een anderhalf paards is ie veel onrustiger. Dus ik heb ook een tweepaards gekocht.

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:35

Daarvoor heb ik ook n tweepaards gekocht.
In een anderhalf paards stond hij te instabiel, in een 2 paards lekker opgesloten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:37

Polly schreef:
Zijn die er ook met tussenschot en stangen eigenlijk?

Dat is door elke trailer boer wel te regelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:43

Die van mij staat fijner en rustiger in een 2 paards dan in een 1.5 paards.

Heeft blijkbaar behoefte aan het voelen van de stang/wand naast zich. Als ze in een 1.5 paard staat is ze constant aan de wandel, ook op rechte stukken.
Daarnaast komt ze relaxter van een 2 paards af.

Altijd links laden! Dit ivm de wegen die meestal naar de berm toe aflopen, gebeurd niet snel dat de boel kantelt maar beter te voorkomen dus beter het grootste gewicht links van je trailer te houden bij een 2 paards.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 15:52

Mijn paard staat stabieler in een 1,5 paards trailer dat in een 2 paards trailer. Ze staat graag breed, waardoor ze haar evenwicht beter kan behouden. In de 2 paards leunt ze. Kan dit merken tijdens het rijden. Ik denk dat het per paard verschillend is wat prettiger is.